Skolu tīkla reforma: Pedagogiem vidusskolā alga var sasniegt 1400 eiro

Moderns vidusskolu tīkls skolotājiem dos iespēju nopelnīt 1000 eiro par likmi, kas ir par 45 procentiem vairāk nekā šobrīd, preses konferencē par skolu tīkla pētījuma ziņojumu pauda izglītības un zinātnes ministrs, profesors Kārlis Šadurskis.
“Realizējot Izglītības un zinātnes ministrijas un skolu tīkla pētījuma ekspertu ieteikumus, ieguvēja būs visa sabiedrība. Lai radītu izaugsmi, labklājību, augstāku dzīves kvalitāti, ir nepieciešams uzdrošināties mainīties, pieņemt lēmumus, kas maina ierasto dzīves ritmu. Tas ir vienīgais virziens labām pārmaiņām,” sacīja Šadurskis.
“Mērķtiecīga un aktīva rīcība tagad, lai pozitīvas pārmaiņas sabiedrība sagaidītu nevis pēc gadu desmitiem, bet pēc iespējas ātrākā laikā. Mūsdienīgs, realitātei atbilstošs vidusskolu tīkls ir vajadzīgs, lai celtu skolotāju profesijas prestižu, pedagogiem nodrošinātu pienācīgu atalgojumu, lai mūsu bērni iegūtu tās zināšanas un prasmes, kas veidos gan pašu personisko labklājību un dzīves kvalitāti, gan pārtikušu Latviju,” akcentē ministrs.
Skolu tīkla pētījumu ministrijas uzdevumā veica ekonomģeogrāfa Jāņa Turlaja vadītā eksperta grupa. Eksperti vispusīgi ir analizējuši demogrāfiskos datus un procesus, ekonomisko aktivitāti, nākotnes potenciālu, valsts starptautisko konkurētspēju, izglītības kvalitātes rādītājus, publiskās infrastruktūras pieejamību, mobilitātes, kā arī daudzus citus aspektus, kas ietekmē objektīvas iedzīvotāju vajadzības pēc publisko pakalpojumu pieejamības. Pētījuma analizēta arī citu attīstīto valstu pieredze izglītības un mobilitātes aspektos, tai skaitā veids kā valsts nodrošina izglītības pakalpojumu pieejamību iedzīvotājiem. Vispusīga un detalizēta datu analīze, nākotnes attīstības modeļi ir objektīvs pamats izstrādātajam vidusskolu tīkla modelim visā valstī.
“Veicot pārmaiņas skolu tīklā, mums ir reālas iespējas sasniegt augstu izglītības kvalitāti ikvienā vidusskolā, mazināt nevienlīdzības plaisu,” uzsver K.Šadurskis. Tiešie ieguvēji, veidojot modernu vidusskolu tīklu, būs skolēni un skolotāji. Skolēniem tā ir iespēja iegūt ērtu, modernu mācību vidi, daudzpusīgas un plašas ārpusskolas aktivitātes, kā arī interešu izglītības un sociālos kontaktus. Pedagogiem tā ir iespēja saņemt labāku atalgojumu un strādāt mūsdienīgā un ērtā darba vidē. Savukārt pašvaldībām skolu tīkla sakārtošana sniedz jaunas iespējas mērķtiecīgāk ieguldīt modernas skolas infrastruktūrā, mācību vides un līdzekļu aprīkojumā, kā arī veidot pievilcīgu un ērtu vidi gan skolēniem, gan pedagogiem. Tie ir papildu līdzekļi pašvaldību īstenotajai interešu izglītībai, skolu atbalsta personālam, piemēram, karjeras konsultantiem un sociālajiem pedagogiem, akcentē ministrs.
Vidusskolu tīkla modelējums, kas izstrādāts saskaņā ar izglītības politikas plānošanas dokumentiem, paredz, ka vidusskolām ir jākoncentrējas attīstības centros, piesaistot arī tuvākās teritorijas skolēnus. Optimāla vidusskolu tīkla modeļa ietvaros noteiktais rekomendējamais skolēnu skaits ir viens no rādītājiem, kas tiks ņemti vērā, ar skolu dibinātājiem un pašvaldībām meklējot katrai konkrētai situācijai vislabāko attīstības ceļu. Rekomendējamais skolēnu skaits iezīmē mērķi, kas būtu jāsasniedz, taču to nevar piemērot kā vienīgo kritēriju, uzsver pētījuma eksperti. Optimāla skolu tīkla priekšlikuma sagatavošanai tiek izmantoti ne tikai kvantitatīvie un kvalitatīvie rādītāji, bet ņemti vērā arī reālie apstākļi katrā konkrētajā reģionā.
Optimālo vidusskolu tīkla modeli plānots ieviest pakāpeniski, kritērijus segmentējot atbilstoši iedzīvotāju blīvumam, kā arī paredzot izņēmumus attālās un mazapdzīvotās teritorijās. Rekomendējamam skolēnu skaitam vidusskolās kritēriji tiek noteikti atbilstoši trīs kategorijām, teritoriju tipiem. Pirmajā kategorijā iekļautas četras lielākās Latvijas pilsētas ar iedzīvotāju skaitu vairāk nekā 50 000 (Rīga, Daugavpils, Liepāja, Jelgava). Otrajā kategorijā – pārējie reģionālās attīstības centri, iekļaujot Pierīgas reģionu un pārējās lielās pilsētas. Trešajā kategorijā – pārējā Latvijas teritorija, kur 25 kilometru rādiusā nav citas vidusskolas. Tāpat paredzēts rekomendējamo kritēriju sasniegšanai piemērot pārejas posmus. Pirmajā posmā līdz 2020. gada 1.septembrim skolēnu skaitam visā Latvijas teritorijā ir jāsasniedz 150, savukārt izņēmumu teritorijās minimālajam skolēnu skaitam jābūt 60. Otrajā posmā līdz 2023. gada 1.septembrim četrās lielākajās Latvijas pilsētās skolēnu skaitam vidusskolas posmā jābūt vismaz 225, pārējā Latvijas teritorijā – 150, teritorijās, kur 25 kilometru rādiusā nav citas vidusskolas – 75.
Aprēķinu modelējums liecina, ka moderns vidusskolu tīkls skolotājiem dos iespēju nopelnīt 1000 eiro par likmi, kas ir par 45 procentiem vairāk nekā šobrīd. Ja ņem vērā, ka skolotājs var strādāt vairāk kā vienu likmi, tas ir 40 stundu darba nedēļu un spēkā esošo piemaksu sistēmu, alga šādā mūsdienīgā vidusskolā var sasniegt 1400 eiro.
Lai sagatavotu priekšlikumus vidusskolu tīkla modelim, ministrija un skolu tīkla pētījuma eksperti sadarbojās gan ar pašvaldību institūcijām, gan citu nozaru ministrijām. Ar Satiksmes ministrijas pārraudzībā esošo uzņēmumu “Latvijas Valsts ceļi” ir mērķtiecīgi analizēta situācija ceļu stāvokļa uzlabošanai. Savukārt ar Autotransporta direkciju – meklēti labākie risinājumi skolēnu pārvadājumu nodrošināšanai. Veidojot optimālu vidusskolu tīklu, primāri ir nepieciešama rekonstrukcija 31 ceļu posmam 263 km apjomā. Rekonstruējamie ceļa posmi ir ar vienu no augstāk pievienotajām vērtībām un to izbūve pozitīvi ietekmētu vairāku lauku reģionu iedzīvotāju dzīves kvalitāti un veicinātu ekonomisko aktivitāti, norāda pētījuma autori.
Pētījumā tāpat analizēta skolēnu mobilitātes problēma. Secināts, ka pasažieru skaita samazināšanās un braukšanas paradumu maiņa, aizvien plašāk izmantojot privāto autotransportu, palielina izmaksas sabiedriskajam transportam. Daudzviet tā rentabilitāti vēl vairāk ir pazeminājusi nepārdomāta skolēnu pārvadājumu prakses ieviešana paralēli sabiedrisko pārvadājumu maršrutiem, savukārt, pieaugot skolēnu pārvadājumiem, ir samazinājusies skolēnu fiziskā aktivitāte. Pētījumu autori, balstoties citu valstu pieredzē, ir secinājuši, ka jāveicina skolēnu kājāmiešana un velobraukšana, tādējādi mazinot to mazkustīgo dzīvesveidu. Atsevišķi autopārvadājumi jāveido tikai tad, ja attālums līdz skolai vai sabiedriskā transporta pieturai pārsniedz 3 kilometrus. Šāda prakse tiek īstenota pētījumā aplūkotajās valstīs: Norvēģijā, Lielbritānijā, ASV un Kanādā.
Skolu tīkla pētījums ir unikāla bāze, kas sniedzas daudz tālāk par izglītības jomu. Tas ir pamats, lai efektīvi sabiedrības interesēs plānotu arī citas nozīmīgas jomas iedzīvotāju dzīves kvalitātes uzlabošanai. Šīs jomas skar primāri nepieciešamo valsts un reģionālo autoceļu rekonstrukciju, sabiedriskā transporta plānošanu, medicīnas pakalpojumu un citu publisko pakalpojumu pieejamības plānošanu. “Uzskatu, ka sadarbībā ar pētniekiem ir izveidota starptautiskā mērogā unikāla vispārējās izglītības un publisko pakalpojumu plānošanas platforma,” pauž ministrs. Skolu tīkla ģeotelpiskās plānošanas platforma “Skolu karte” (https://izm.kartes.lv/ ) ir pieejama ne tikai dažādu institūciju plānošanas vajadzībām, bet arī ikvienam Latvijas iedzīvotājam. Esam pētījuši pieredzi daudzās valstīs, taču varam apgalvot, ka tik pilnvērtīga un funkcionāli ērti lietojama interaktīva skolu karte, kāda ir izveidota Latvijā un kas pieejama ikvienam iedzīvotājam, citur pasaulē nav,” pauž pētījuma autors J.Turlajs.
Foto: Saeimas kanceleja
Vēl par tēmu:
Saeimas Izglītības komisija: mācībām ir jānotiek pamatā klātienē
Mācībām skolās ir jānotiek pamatā klātienē, bet atsevišķos gadījumos arī turpmāk bērni varēs izglītoties tālmācībā, paredz otrdien, 9. decembrī, Saeimas Izglītības, kultūras...
Lasīt tālākPakalpojumu un pārtikas cenu lejupslīde mazina inflācijas spiedienu
Novembrī patēriņa cenu samazinājums atbilda ierastajām sezonālajām tendencēm, ko parasti nosaka lētāki pakalpojumi. Tomēr šogad cenu kritumu īpaši pastiprināja pārtikas preču cenas,...
Lasīt tālākNedēļa būs silta un nokrišņiem bagāta
Šīs nedēļas sākumā laika apstākļus Latvijā ietekmēs ciklons. Debesis bieži būs apmākušās, mākoņi nesīs lietu, slapju sniegu, vietām gaidāma arī atkala, kas padarīs atsevišķus...
Lasīt tālāk2026. gada budžets: paredzēts papildu finansējums izglītībai
Ceturtdien, 4. decembrī, Saeima otrajā – galīgajā – lasījumā pieņēma 2026. gada valsts budžetu un to pavadošos likumprojektus. Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) 2026. gada kopējais...
Lasīt tālākA hepatīta uzliesmojumi Eiropā: SPKC aicina ceļotājus ievērot piesardzību
Slimību profilakses un kontroles centrs (SPKC) informē, ka dažās Eiropas valstīs turpinās A hepatīta uzliesmojumi un novērojama pieaugoša saslimstības tendence. Tādējādi SPKC aicina ceļotājus...
Lasīt tālākTuvākajās dienās Latvijā saglabāsies silts un mitrs laiks
Nedēļas nogalē gaidāms pārsvarā mākoņains laiks un nokrišņi visā valsts teritorijā – lietus, smidzināšana un vietām arī slapjš sniegs. Pūšot galvenokārt lēnam vējam, daudzviet...
Lasīt tālākAtsevišķiem pārtikas produktiem samazināts PVN
[caption id="attachment_35061" align="alignnone" width="300"] Fresh vegetables on display in a farmers market.[/caption] Atsevišķiem pārtikas pamatproduktiem no nākamā gada vidus noteikta pievienotās...
Lasīt tālākRīgas dome sveic pasaules čempiones pludmales volejbolā; rosina nosaukt viņu vārdā pilsētas pļavu Lucavsalā
Rīgas domes priekšsēdētājs Viesturs Kleinbergs trešdien, 3. decembrī, Rātsnamā svinīgi sveica pludmales volejbolisti Tīnu Graudiņu, kura nesen izcīnījusi pasaules čempiones titulu. Mērs...
Lasīt tālākVDD rosina uzsākt kriminālvajāšanu par mēģinājumu nogādāt Krievijā lielu daudzumu ložu
VDD šā gada 24. novembrī rosināja prokuratūru uzsākt kriminālvajāšanu pret Krievijas pilsoni par ES noteikto sankciju pārkāpšanas mēģinājumu, cenšoties pārvest pāri Latvijas robežai...
Lasīt tālākVNĪ: žoga izbūve gar Latvijas–Krievijas robežu noslēgsies gadumijā
VAS “Valsts nekustamie īpašumi” vadībā gar Latvijas–Krievijas robežu šogad atlicis izbūvēt aptuveni sešus kilometrus žoga purvainajos apvidos un grūti sasniedzamās vietās. Žoga...
Lasīt tālāk