Eiro cenu apaļošana sākusies
Lai gan galavārdu par Latvijas iestāšanos eirozonā un pārejas kursu Eiropas Savienības padome teikts 9. jūlijā, atsevišķi pakalpojumu sniedzēji Latvijā jau ir sākuši pašreizējās cenas latos koriģēt tā, lai pārejot uz eiro, cena būtu apaļa, tas ir, bez eirocentiem.
Strikti ievērojot Euro ieviešanas kārtības likumu, kas prasa cenu latos uz eiro pārrēķināt pēc oficiālā kursa, Latvijā liela daļa preču un pakalpojumu maksās neierasti – teātra, koncertu, muzeju, autostāvvietu, pilsētas sabiedriskā transporta biļetes, kas šobrīd nopērkamas par apaļām summām, pēc 1. janvāra, pārejot uz eiro, tādas vairs nebūs.
Pielāgojas eiro cenai
Biļetes uz dažādiem kultūras pasākumiem, piemēram, teātra izrādēm, koncertiem iespējams iegādāties krietnu laiku pirms tam. Tā, piemēram, jau šobrīd var nopirkt biļeti nākamā gada 3. janvāra izrādei Sudraba slidas Nacionālajā teātrī. Šīs izrādes biļešu cenas ir pircējiem pierastas – lētākā biļete 1 lats, dārgākā – 10 lati. Kādas būs teātra biļešu cenas pēc 1. janvāra, pagaidām nav īsti skaidrs. Finanšu ministrijas eiro projekta vadītāja Dace Kalsone Neatkarīgajai uzsvēra, ka Euro ieviešanas kārtības likums nosaka, ka naudas konvertācijai no latiem uz eiro jānotiek pēc matemātiskās noapaļošanas principa. Sekojot šim likumam, viena lata biļetei būtu jāmaksā 1,42 eiro, savukārt 10 latu biļetes cenai vajadzētu būt 14,23 eiro – teātra publikai nepierastai biļešu cenai.
Lai izvairītos no šīs problēmas, biļetes uz Latvijas nacionālā simfoniskā orķestra nākamā gada sezonas noslēguma koncertu, kas notiks 2014. gada 23. maijā Lielajā ģildē, šobrīd nopērkamas, piemēram, par Ls 15,46; Ls 35,14 latiem, kas attiecīgi ir 22 eiro un 50 eiro. Arī šī gada septembrī paredzētā LNSO sezonas atklāšanas koncerta biļešu cenas, izskatās, ir pielāgotas gaidāmajam eiro. Lētākā biļete uz šo koncertu maksā Ls 19,68 (28 eiro), dārgākā – Ls 44,98 (64 eiro). Tas savukārt liecina, ka vismaz kultūras iestādes ar laiku mēģinās koriģēt cenas, lai tās būtu pircējiem pierastākā veidā.
D. Kalsone gan uzsvēra, ka Igaunijā, kura eirozonā jau ir vairāk nekā divus gadus, preču un pakalpojumu cenas šajā laikā nav noapaļotas, tās joprojām ir eiro un eirocentos.
Iedzīvotājiem par labu
Arī Rīgas sabiedriskajā transportā pasažieri ir pieraduši maksāt apaļu summu par braucienu – 50, 70 santīmus vai 1 latu (nakts transportā). Pārrēķinot pēc oficiālā eiro kursa, sabiedriskā transporta biļetei vajadzētu maksāt attiecīgi no 0,71 eiro līdz 1,42 eiro – tātad diezgan neparocīgi maksāšanai skaidrā naudā. To, vai Rīgas sabiedriskajā transportā cenas pēc 1. janvāra tiks koriģētas noapaļojot, pagaidām uzņēmumā nezināja pateikt.
«Rīgas satiksmē ir izveidota darba grupa, kuras uzdevums ir apkopot visus darbus, kas jāveic saistībā ar pāreju uz eiro. Patlaban nav atbildes uz šiem jautājumiem, kas tieši ir darba grupas uzdevums. Domājams, ka konkrētība būs ne agrāk kā vasaras beigās,» Neatkarīgajai uzsvēra Rīgas satiksmes preses sekretārs Viktors Zaķis.
Pasažieru vilciens jau šobrīd zina, ka veiks biļešu cenu precīzu pārrēķinu pēc oficiālā kursa.
D. Kalsone gan atgādināja, ka likums valsts un pašvaldību sektorā nepieļauj pašdarbību – biļešu cenas būs jāpārrēķina pēc oficiālā kursa, un vienīgais izņēmums, kas varētu būt, ja apaļošana notiekot par labu iedzīvotājam.
Sodi var kļūt bargāki
D. Kalsone pieļāva, ka savukārt soda lieluma noteikšanā apaļošana var notikt uz augšu. Šobrīd gan izskatās, ka vismaz soda naudas par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem nepalielināsies. Ceļu satiksmes drošības direkcijas Sabiedrisko attiecību speciāliste Ieva Bērziņa Neatkarīgajai apliecināja, ka CSDD saņēmusi Tieslietu ministrijas projektu, kurā lati tiek aizstāti ar eiro, tos mainot pēc kursa, proti, nepalielinot un nesamazinot sankcijas. Vienīgais izņēmums varētu būt sodi par mopēdu vadītāju izdarītiem pārkāpumiem, taču tas nav saistīts ar eiro ieviešanu, bet gan ar vēlmi uzlabot drošību.
Arī Pasažieru vilciens pašlaik neplāno līgumsodu noapaļošanu, Neatkarīgajai atzina Pasažieru vilciena sabiedrisko attiecību speciāliste Jana Priedniece.
***
Soda naudas lielums par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem
Pārkāpums 2013. gadā 2014. gadā*
Transporta līdzekļa vadīšana
bez vadītāja apliecības Ls 2 € 2,85
Nepiesprādzēšanās ar drošības jostu Ls 10 € 14,23
Ātruma pārsniegšana līdz 20 km/h neapdzīvotā vietā Ls 5 € 7,11
Ātruma pārsniegšana līdz 20 km/h apdzīvotā vietā Ls 10 € 14,23
Transporta līdzekļa vadīšana
bez derīgas vadītāja apliecības Ls 200–300 € 284,57–426,86
Avots: nra.lv /Ilze Šteinfelde
Vēl par tēmu:
Saeima dod atļauju valstij iegādāties “Air Baltic” vērtspapīrus
Finanšu ministrs valsts vārdā varēs iegādāties akciju sabiedrības "Air Baltic Corporation" jaunemitējamos fiksēta ienākuma vērtspapīrus. To paredz ceturtdien, 2.maijā, Saeimā pieņemtais...
Lasīt tālākNākošgad tiks pārceltas divas darba dienas
2025. gadā tiks pārceltas divas darba dienas. 2. maija darba dienu, piektdienu, kas iekrīt starp svētku dienu ceturtdienu – 1. maiju, un sestdienu – 3. maiju, pārcels uz sestdienu - 10....
Lasīt tālākLSA: Par spīti visam, piena lopkopības nozare Latvijā turpina strādāt un attīstīties
Neskatoties uz to, ka 2023. gads Latvijas piena lopkopības saimniecībām bija izaicinājumu un pārbaudījumu pilns - svaigpiena iepirkuma cenas kritums gada sākumā no gandrīz 50 EUR/100 kg uz...
Lasīt tālākLBAS turpina uzstāt uz sociālajām garantijām līdzšinējā līmenī darba nespējas lapu apmaksā
Šodien, 30. aprīlī, trīspusējā sanāksmē arodbiedrības, darba devēji un valsts puse turpinās diskusiju par Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) iniciēto vēlmi samazināt darba...
Lasīt tālākŽurnālists atklāj šokējošu informāciju par “Olainfarm” meitasuzņēmumu darbību Krievijā
Latvijas farmācijas uzņēmuma AS "Olainfarm" meitaskompānija "Olainfarm Rus" joprojām turpina darboties Krievijā. Kā atklājis žurnālists Ansis Pūpols, Krievijas uzņēmums "Olainfarm Rus"...
Lasīt tālākMartā mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 2,8 %
2024. gada martā, salīdzinot ar 2023. gada martu, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 2,8 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri koriģētie dati salīdzināmajās...
Lasīt tālāk“Telegram” kanālos norit elektronisko cigarešu nelegāla tirdzniecība; plāna apkarošanai nav
Sākot ar kokaīnu un beidzot ar eskorta pakalpojumiem. To visu un vēl vairāk piedāvā iegādāties dažādos “Telegram” kanālos. To aktivitāte pēdējā laikā pieaugusi. Tur iespējams iegādāties...
Lasīt tālākEM virza likumprojektu, lai Atkrastes vēja parka projektam ELWIND noteiktu nacionālo interešu objekta statusu
Pirms pusotra gada valdība apstiprināja Latvijas – Igaunijas Atkrastes vēja parka ELWIND tālāku virzību. Projekta aizstāvji uzsver, kas runa nav tikai par gigantisku zaļās enerģijas ražotāju,...
Lasīt tālākEiropas Dzelzceļa līnijas lauž līgumu ar Rail Baltica reģionālo mobilitātes punktu projektētāju
Rail Baltica projekta nacionālais ieviesējs Latvijā – uzņēmums Eiropas Dzelzceļa līnijas lauž līgumu ar Rail Baltica reģionālo mobilitātes punktu būvprojektētāju – uzņēmumu apvienību...
Lasīt tālākSaeimas komisija: Tarifiem elastīgāk jāatspoguļo energoresursu cenu izmaiņas
Pēc iespējās ātrāk jāorganizē efektīvs atlikumsiltuma tirgus, un siltumapgādes tarifiem elastīgāk jāatspoguļo aktuālās energoresursu cenu izmaiņas, trešdien, 24.aprīlī, uzsvēra...
Lasīt tālāk