Darbam Latvijā sola četru mēnešu un 280 latu atbalstu
Šāgada aprīlī sāksies reģionālās mobilitātes atbalsta programma, lai atbalstītu tos bezdarbniekus, kuri meklē darbu ārpus savas deklarētās dzīvesvietas – vismaz 20 kilometru attālumā.
Tikai tāpēc, ka starp dzīves un iespējamo darba vietu ir pārāk liels attālums, pēdējo desmit gadu laikā no darba piedāvājuma atteikušies piektdaļa iedzīvotāju, liecina SKDS veiktā aptauja. Galvenais iemesls, kāpēc cilvēki no darba piedāvājuma atteikušies, ir pārāk lielās ceļa izmaksas. Valsts atbalstu līdz ar mobilitātes programmas iedarbināšanu bezdarbnieki varēs saņemt četrus mēnešus – gan ceļa, gan dzīvesvietas izmaksu segšanai.
Valdība otrdien apstiprinājusi Labklājības ministrijas (LM) sagatavotos noteikumus, lai dzīvē ieviestu reģionālās mobilitātes programmu Darbs Latvijā, saņemot transporta vai mājokļa īres kompensāciju līdz 280 latiem, tiesa, četriem mēnešiem. Programma sāksies pilotprojekta veidā, lai noteiktu tā efektivitāti un ietekmi uz darba tirgu – ja kādi no nosacījumiem reāli nestrādās, LM plāno tos mainīt. Atbalsts paredzēts darbavietās, kas atrodas visā Latvijas teritorijā, izņemot Rīgu. Tomēr Rīgā atbalstu varēs saņemt tad, ja darba devējs piedāvās vienlaikus sākt darba tiesiskās attiecības ar vismaz 25 Nodarbinātības valsts aģentūrā reģistrētiem bezdarbniekiem. Pabalsts būs pieejams četrus mēnešus, un tā maksimālā summa nevarēs pārsniegt 280 latu. Pabalsts tiks maksāts transporta izdevumu kompensācijai no dzīvesvietas uz darba vietu vai mājokļa īres izdevumu kompensācijai, stāsta LM Darba tirgus politikas departamenta direktors Imants Lipskis. LM cer, ka šo četru mēnešu laikā šī darbavieta kļūs par pastāvīgu, ar atbilstošu atalgojumu un atbalsts no valsts vairs nebūs nepieciešams. Lai saņemtu valsts atbalstu, būs vairāki nosacījumi – vispirms bezdarbniekos jābūt reģistrētam ilgāk par sešiem mēnešiem, deklarētajā dzīvesvietā jādzīvo vismaz gads, darba vietai jāatrodas vismaz 20 kilometru attālumā vai algai jābūt vismaz minimālās algas apmērā, bet ne lielākai par divām minimālajām algām.
Par Eiropas Savienības finansējumu veiktā aptauja parāda interesantu faktu, ka no tiem aptaujātajiem, kuri pēdējo gadu laikā atteikušies no darba piedāvājumiem darba vietas attāluma dēļ, vairāk ir vīrieši un jaunāka gadagājuma cilvēki, lai gan tiek pieņemts uzskatīt, ka mazāk mobili ir tieši vecāka gadagājuma ļaudis. 74 procenti kā galveno iemeslu minējuši pārāk lielās ceļa izmaksas, bet otrs biežāk minētais iemesls ir pārāk liels laika patēriņš ceļā uz darbu. Visbiežāk cilvēki nokļūst darbā ar sabiedrisko transportu, savu vai ģimenes locekļa auto, kā arī kājām – sievietes biežāk izmanto sabiedrisko transportu vai arī uz darbu dodas kājām, vīrieši biežāk uz darbu dodas ar automašīnu. Aptauja arī parāda, ka pēdējo desmit gadu laikā darba dēļ tuvāk darba vietai ir bijuši spiesti pārcelties 12 procenti aptaujāto –
daļa uz pastāvīgu dzīvi, daļa – uz darba dienām.
Vairākums aptaujāto – 65 procenti – atbalsta ideju, ka bezdarbniekiem, kuri atrod darbu 20–30 kilometru attālumā no savas dzīvesvietas un tālāk, tiktu sniegts finansiāls atbalsts, lai pirmajos darba mēnešos kompensētu ceļa vai īres izdevumus. Visvairāk būtu nepieciešama transporta izmaksu kompensācija.
Bezdarbnieka statusā ilgāk nekā sešus mēnešus pagājušā gada nogalē bija 65 200 bezdarbnieku, no viņiem 21 800 cilvēki ir reģistrēti NVA Latgales reģionālajās filiālēs. Mobilitātes programmai šogad paredzēti nepilni 100 000 latu, kurus izmantojot varēs atbalstīt 350 bezdarbniekus.
***
Vai bezdarbnieki ir mobili?
Kādi izdevumi šai atbalsta programmai pilnībā vai daļēji būtu jāsedz?
Sabiedriskā transporta izmaksas 81
Degvielas izmaksas, ja brauc ar savu transportu 42
Īres izmaksas jaunajā dzīves vietā 27
Komunālo maksājumu izmaksas jaunajā dzīves vietā 21
Citi izdevumi 3
Grūti pateikt 5
Avots: nra.lv /Inga Paparde
Vēl par tēmu:
Publisko izdevumu komisija aicina Satiksmes ministriju un pārvadātājus rast risinājumus atceltajiem reisiem un šoferu algām
Satiksmes ministrijai un pārvadātājiem ir jārod risinājumi atceltajiem reģionālo autobusu reisiem un šoferu algām, trešdien, 1. oktobrī, uzsvēra Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas...
Lasīt tālāk“Rīgas nami” veiks iekšējo izmeklēšanu saistībā ar Centrāltirgū konstatētajiem iespējamajiem pārkāpumiem
Šodien Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) darbinieki veica procesuālās darbības Rīgas Centrāltirgus telpās. Pašlaik SIA “Rīgas nami”, kas ir Rīgas Centrāltirgus...
Lasīt tālākBudžets 2026: Valdības uzmanības centrā – valsts drošība, atbalsts ģimenēm ar bērniem un kvalitatīva izglītība
Pirmdien, 22. septembrī, valdība apstiprināja Finanšu ministrijas (FM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par nozaru ministriju un centrālo valsts iestāžu priekšlikumiem prioritārajiem pasākumiem...
Lasīt tālākBūvniecības izmaksu līmenis gada laikā palielinājies par 2,1%, mēneša laikā – par 0,1%
2025. gada augustā, salīdzinot ar 2024. gada augustu, būvniecības izmaksu līmenis Latvijā palielinājies par 2,1%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati. Salīdzinot ar šā gada jūliju,...
Lasīt tālākMazāk skaidras naudas, vairāk klikšķu: kā mainās maksājumu paradumi Latvijā?
Pēdējo piecu gadu laikā Latvijā būtiski mainījušies iedzīvotāju maksājumu paradumi - strauji pieaudzis gan bezskaidras naudas, gan tiešsaistes norēķinu īpatsvars. Kā liecina Eiropas...
Lasīt tālākDžemos, želejās un marmelādēs turpmāk būs vairāk augļu
Valdība otrdien, 23. septembrī, apstiprināja grozījumus Ministru kabineta (MK) kvalitātes un marķējuma prasībās augļu džemam, ievārījumam, želejai, marmelādei un saldinātam kastaņu...
Lasīt tālākRīgas dome lemj par nakts sabiedriskā transporta licences pagarinājumu
Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisija šodien vienbalsīgi atbalstīja lēmumu pagarināt nakts sabiedriskā transporta licenci līdz oktobra beigām. Līdz šim Rīgas...
Lasīt tālākLatvijā tūrisma apjoms sasniedzis desmitgades rekordu
Tūrisma apjoms Latvijā šī gada jūlijā sasniedzis jaunu rekordu – pēdējo desmit gadu laikā vēl nekad gada pirmo septiņu mēnešu laikā nav reģistrēts tik daudz vietējo un ār-valstu...
Lasīt tālākLatvijas Tirgotāju asociācija: nepārdomāta politika iznīcina mazos un nacionālos uzņēmējus, apdraud legālo tirgu un veicina ēnu ekonomiku
Latvijas Tirgotāju asociācija (LTA) brīdina, ka pārliekā un nepārdomātā uzņēmējdarbības regulēšana un nodokļu paaugstināšana rada smagas sekas legālajiem tirgotājiem un valsts budžetam.Plānotais...
Lasīt tālākRažas apjoms un graudu gala cena šobrīd ir lielais nezināmais
Aptuveni trešdaļa ražas vēl ir uz lauka, jo laikapstākļi neļauj to novākt, turklāt, liela daļa no nokultajiem graudiem ir lopbarības kvalitātē, tāpēc jautājums par kopējo ražas apjomu...
Lasīt tālāk