Darbam Latvijā sola četru mēnešu un 280 latu atbalstu
Šāgada aprīlī sāksies reģionālās mobilitātes atbalsta programma, lai atbalstītu tos bezdarbniekus, kuri meklē darbu ārpus savas deklarētās dzīvesvietas – vismaz 20 kilometru attālumā.
Tikai tāpēc, ka starp dzīves un iespējamo darba vietu ir pārāk liels attālums, pēdējo desmit gadu laikā no darba piedāvājuma atteikušies piektdaļa iedzīvotāju, liecina SKDS veiktā aptauja. Galvenais iemesls, kāpēc cilvēki no darba piedāvājuma atteikušies, ir pārāk lielās ceļa izmaksas. Valsts atbalstu līdz ar mobilitātes programmas iedarbināšanu bezdarbnieki varēs saņemt četrus mēnešus – gan ceļa, gan dzīvesvietas izmaksu segšanai.
Valdība otrdien apstiprinājusi Labklājības ministrijas (LM) sagatavotos noteikumus, lai dzīvē ieviestu reģionālās mobilitātes programmu Darbs Latvijā, saņemot transporta vai mājokļa īres kompensāciju līdz 280 latiem, tiesa, četriem mēnešiem. Programma sāksies pilotprojekta veidā, lai noteiktu tā efektivitāti un ietekmi uz darba tirgu – ja kādi no nosacījumiem reāli nestrādās, LM plāno tos mainīt. Atbalsts paredzēts darbavietās, kas atrodas visā Latvijas teritorijā, izņemot Rīgu. Tomēr Rīgā atbalstu varēs saņemt tad, ja darba devējs piedāvās vienlaikus sākt darba tiesiskās attiecības ar vismaz 25 Nodarbinātības valsts aģentūrā reģistrētiem bezdarbniekiem. Pabalsts būs pieejams četrus mēnešus, un tā maksimālā summa nevarēs pārsniegt 280 latu. Pabalsts tiks maksāts transporta izdevumu kompensācijai no dzīvesvietas uz darba vietu vai mājokļa īres izdevumu kompensācijai, stāsta LM Darba tirgus politikas departamenta direktors Imants Lipskis. LM cer, ka šo četru mēnešu laikā šī darbavieta kļūs par pastāvīgu, ar atbilstošu atalgojumu un atbalsts no valsts vairs nebūs nepieciešams. Lai saņemtu valsts atbalstu, būs vairāki nosacījumi – vispirms bezdarbniekos jābūt reģistrētam ilgāk par sešiem mēnešiem, deklarētajā dzīvesvietā jādzīvo vismaz gads, darba vietai jāatrodas vismaz 20 kilometru attālumā vai algai jābūt vismaz minimālās algas apmērā, bet ne lielākai par divām minimālajām algām.
Par Eiropas Savienības finansējumu veiktā aptauja parāda interesantu faktu, ka no tiem aptaujātajiem, kuri pēdējo gadu laikā atteikušies no darba piedāvājumiem darba vietas attāluma dēļ, vairāk ir vīrieši un jaunāka gadagājuma cilvēki, lai gan tiek pieņemts uzskatīt, ka mazāk mobili ir tieši vecāka gadagājuma ļaudis. 74 procenti kā galveno iemeslu minējuši pārāk lielās ceļa izmaksas, bet otrs biežāk minētais iemesls ir pārāk liels laika patēriņš ceļā uz darbu. Visbiežāk cilvēki nokļūst darbā ar sabiedrisko transportu, savu vai ģimenes locekļa auto, kā arī kājām – sievietes biežāk izmanto sabiedrisko transportu vai arī uz darbu dodas kājām, vīrieši biežāk uz darbu dodas ar automašīnu. Aptauja arī parāda, ka pēdējo desmit gadu laikā darba dēļ tuvāk darba vietai ir bijuši spiesti pārcelties 12 procenti aptaujāto –
daļa uz pastāvīgu dzīvi, daļa – uz darba dienām.
Vairākums aptaujāto – 65 procenti – atbalsta ideju, ka bezdarbniekiem, kuri atrod darbu 20–30 kilometru attālumā no savas dzīvesvietas un tālāk, tiktu sniegts finansiāls atbalsts, lai pirmajos darba mēnešos kompensētu ceļa vai īres izdevumus. Visvairāk būtu nepieciešama transporta izmaksu kompensācija.
Bezdarbnieka statusā ilgāk nekā sešus mēnešus pagājušā gada nogalē bija 65 200 bezdarbnieku, no viņiem 21 800 cilvēki ir reģistrēti NVA Latgales reģionālajās filiālēs. Mobilitātes programmai šogad paredzēti nepilni 100 000 latu, kurus izmantojot varēs atbalstīt 350 bezdarbniekus.
***
Vai bezdarbnieki ir mobili?
Kādi izdevumi šai atbalsta programmai pilnībā vai daļēji būtu jāsedz?
Sabiedriskā transporta izmaksas 81
Degvielas izmaksas, ja brauc ar savu transportu 42
Īres izmaksas jaunajā dzīves vietā 27
Komunālo maksājumu izmaksas jaunajā dzīves vietā 21
Citi izdevumi 3
Grūti pateikt 5
Avots: nra.lv /Inga Paparde
Vēl par tēmu:
2025. gada 2. ceturksnī vērojams darba tirgus aktivitātes pieaugums
Jaunākie nodarbinātības dati kopumā norāda uz pakāpenisku darba tirgus aktivitāšu atjaunošanos un sagaidāms, ka līdzīgas tendences kopumā saglabāsies arī gada otrajā pusē. Vienlaikus...
Lasīt tālākLIAA: Tūrisma nozarē vērojamas pozitīvas tendences
Tūrisms ir viena no Latvijas ekonomikas stratēģiski svarīgajām nozarēm, kas būtiski veicina pakalpojumu eksportu, nodarbinātību un reģionālo attīstību. Centrālās statistikas pārvaldes...
Lasīt tālākRīgas svētkos par sabiedrisko transportu un autostāvvietām nav jāmaksā; būs sabiedriskā transporta papildreisi
Pilsētas iedzīvotāji un viesi 16. un 17. augustā autobusos, trolejbusos un tramvajos varēs braukt bez maksas, kā arī tiks nodrošināti vairāku transportu papildu reisi. Arī par spēkrata...
Lasīt tālākMinistru kabinets apstiprina noteikumus pārtikas preču cenu caurredzamībai un monitoringam
Ministru kabinets otrdien, 12. augustā, apstiprināja Ekonomikas ministrijas izstrādātos noteikumus, kas nosaka kārtību, kādā pārtikas preču mazumtirgotāji sniedz informāciju Centrālajai...
Lasīt tālākPirmajā pusgadā eksporta vērtība pieaugusi par 3,4%, bet jūnijā samazinājusies par 2,6%
Latvijas preču eksporta vērtība šī gada jūnijā veidoja 1398 miljonus eiro, kas ir samazinājums par 2,6%, salīdzinot ar pērnā gada jūniju, vērtībai sasniedzot zemāko atzīmi pēdējo...
Lasīt tālākBūvniecībā 2. ceturksnī turpinās izaugsme
Nozares aktivitātes 2025. gadā pieaug un nozarē turpinās izaugsme. Būvniecības produkcijas apjoms salīdzināmās cenās 1. pusgadā bija par 7,8% lielāks nekā 2024. gada attiecīgajā periodā...
Lasīt tālāk2024. gadā par 15,1% pieaudzis digitālajās platformās rezervēto viesu nakšu skaits Latvijā
Latvijā 2024. gadā tika pavadīti 1,77 milj. viesu nakšu1, kas rezervētas kādā no četrām digitālajām platformām – Booking.com, Airbnb, Expedia Group un Tripadvisor, liecina jaunākie Centrālās...
Lasīt tālākPētījums: Latvijas rehabilitācijas nozarei ir eksporta potenciāls
Latvijas rehabilitācijas nozarei ir eksporta potenciāls, tās priekšrocības ir specializētās rehabilitācijas programmas un augsti kvalificēti speciālisti, liecina pētījuma rezultāti par...
Lasīt tālākairBaltic uzsāk piešķirt lidmašīnām Baltijas pilsētu nosaukumus
Latvijas lidsabiedrība airBaltic ir uzsākusi piešķirt savām Airbus A220-300 lidmašīnām Baltijas valstu pilsētu nosaukumus, balstoties uz 2024. gadā airBaltic rīkoto Baltijas mīlētāko pilsētu...
Lasīt tālākApstrādes rūpniecībai jūnijā straujākā izaugsme pēdējo trīs gadu laikā
Augot ārējam pieprasījumam un eksportam, apstrādes rūpniecības izlaidei jūnijā bija vērojama strauja izaugsme. 2025.gada jūnijā, salīdzinot ar 2024.gada jūniju, gan pēc neizlīdzinātiem...
Lasīt tālāk