Bankas eksperte brīdina: viltotas lapas, “uzmācīgi” zvani un ātrās peļņas solījumi
Aiz pēkšņi saņemtas e‑pasta vēstules vai nepazīstama zvana nereti slēpjas kāda populāra vai jauna krāpniecības shēma, kas var būt mērķēta uz ikvienu – gan privātpersonām, gan uzņēmumiem. Kādas šobrīd ir trīs visizplatītākās krāpšanas metodes, kā tās darbojas un pēc kādām pazīmēm tās atpazīt, skaidro Luminor bankas krāpniecības novēršanas eksperte Marija Celma.
Telefonkrāpšana nemainīgi izplatīta
Telefonkrāpniecība Latvijā joprojām ir viens no izplatītākajiem krāpšanas veidiem. Krāpnieki arvien biežāk izmanto psiholoģiskas manipulācijas, lai iegūtu personas datus vai piespiestu veikt naudas pārskaitījumus. Visbiežāk viņi zvana, uzdodoties par banku, policijas vai citu oficiālu un atpazīstamu iestāžu pārstāvjiem, apgalvojot, ka apdraudēti ir personas finanšu līdzekļi. Sarunās nereti tiek iesaistīti “speciālisti”, pieprasīta konfidencialitāte un lūgta piekļuve internetbankai vai notiek attālinātās piekļuves programmu uzstādīšana. Īpaši bīstami ir “šoka zvani”, kuros krāpnieki izliekas par tuviniekiem vai ārstiem, izraisot paniku un panākot, ka cilvēks bez pārdomām pārskaita naudu.
Lai gan šie zvani bieži vien izklausās profesionāli un pārliecinoši, tos var atpazīt pēc vairākām pazīmēm. Krāpnieki izmanto spiedienu, laika ātrumu un manipulācijas, lai neļautu zvanītājam apdomāt situāciju vai pārbaudīt faktus, piemēram, saziņas sākumā jau apgalvojot, ka notikusi saziņa ar krāpnieku, kā arī uzstājīgi sakot, ka tikai sarunā ar šo personu situāciju iespējams atrisināt. Tiek izmantots emocionāls spiediens, bailes un pat draudi. Ja sarunas laikā tiek uzreiz teikts, ka ir notikusi kāda darbība, piemēram, nesen saņemtais zvans par skaitītājiem bijis krāpniecisks vai telefona numuram pieslēgts maksas pakalpojums, tā ir skaidra zīme par iespējamu krāpniecību. Ja zvanītājs rada steidzamību un stresu, ir vērts sarunu pārtraukt, uz brīdi apstāties, nomierināties un aprunāties ar kādu uzticamu cilvēku no malas.
Smikšķerēšana jeb viltus SMS
Plaši sastopama krāpniecības shēma ir smikšķerēšana. Tās pamatā ir viltus īsziņu izsūtīšana ar mērķi radīt vēlmi nekavējoties uzspiest uz saites un uzzināt vairāk par īsziņas tekstā sniegto informāciju. Bieži vien šīs ziņas vēsta par it kā neatmaksātu sūtījumu, ceļu satiksmes pārkāpumu vai beigušos apdrošināšanu. Pārsteigums, satraukums vai pat bailes šādā brīdī var novest pie impulsīvas rīcības – saite tiek atvērta, lietotājs ievada savus internetbankas datus, bet rezultātā tie nonāk krāpnieku rokās. Svarīgs elements krāpniecības atpazīšanā ir mājaslapas adrese jeb domēns. Viltotās vietnēs bieži tiek izmantoti neloģiski, aizdomīgi vai nedaudz pārveidoti nosaukumi, kas atšķiras no oficiālajiem. Tādēļ pirms jebkādu datu ievades ir būtiski pārliecināties, vai atvērtā mājaslapa tiešām pieder attiecīgajai organizācijai. Tāpat krāpnieku vietne nedarbojas kā īsta mājaslapa – tajā izveidota tikai pirmā lapa un iespējams tikai ievadīt internetbankas pieejas datus. Pēc tam vietnē rādās kļūdas paziņojumi vai tiek rādīts paziņojums, ka lapas saturs lādējas.
Saņemot negaidītu īsziņu, svarīgākais ir saglabāt modrību un pārbaudīt tās saturu patstāvīgi, oficiālā avotā. Pirms jebkura Smart-ID vai cita autentifikācijas rīka apstiprinājuma uzmanīgi izlasiet, kāda darbība tiek veikta, un vienmēr salīdziniet četrus ciparus, kas redzami gan ierīces ekrānā, gan lietotnē. Šie vienkāršie soļi var pasargāt no krāpniekiem un naudas līdzekļu aizplūšanas.
Investīciju krāpšana – ātras peļņas solījumi
Investīciju krāpšana joprojām ir plaši izplatīta. Tā visbiežāk sākas ar vilinošiem piedāvājumiem internetā vai sociālajos tīklos – ātri, viegli un bez riska nopelnīt, ieguldot “ekspertu pārbaudītās” platformās, bieži šajās reklāmās izmantojot sabiedrībā pazīstamu un uzticamu personu vārdus. Šāda veida krāpnieki izmanto gan telefonzvanus, gan reklāmas un bieži vien sazinās no ārvalstu numuriem, sarunu uzturot krievu vai angļu valodā. Viņi iepazīstina ar sevi kā ar finanšu analītiķi vai brokeri, solot, ka “šī ir ekskluzīva iespēja” un peļņa ir garantēta. Lai radītu uzticību, sākotnējā komunikācija ir laipna un profesionāla, taču, kad cilvēks sāk izrādīt interesi, krāpnieki kļūst aizvien uzstājīgāki, cenšoties panākt ātru naudas pārskaitījumu. Šie noziedznieki regulāri uztur kontaktu ar upuri, radot ilūziju, ka viņa nauda “strādā”. Pēc iemaksas cilvēkam tiek piešķirta piekļuve viltotai platformai, kur viņš var it kā vērot, kā aug ieguldītā summa. Realitātē šīs mājaslapas ir viltotas, un nauda tiek pārskaitīta nevis uz ieguldījumu kontu, bet trešajām pusēm.
Būtisks brīdinājuma signāls ir spiediens uz tūlītēju rīcību. Tāpat tiek izmantoti sarežģīti finanšu termini, lai radītu priekšstatu par kompetenci, vienlaikus atņemot cilvēkam iespēju izvērtēt piedāvājumu objektīvi. Īpaši satraucoša ir tendence, ka pēc tam, kad cilvēks jau ir zaudējis naudu, viņu mēģina apkrāpt atkārtoti. Krāpnieki atkal sazinās, šoreiz uzdodoties par juristiem, policistiem vai starptautisku organizāciju pārstāvjiem, kuri “palīdzēs atgūt zaudēto”.
Ja esat saskāries ar krāpšanas gadījumu vai rodas aizdomas par iespējamu krāpšanu, nekavējoties ziņojiet bankai un vērsieties Valsts policijā.
Vēl par tēmu:
Jauna drošības funkcija: veicot bankas pārskaitījumu tiks pārbaudīti saņēmēja dati
No rītdienas, 9. oktobra, stājas spēkā jauni maksājumu noteikumi, kas izstrādāti saskaņā ar Eiropas Savienības (ES) Zibmaksājumu regulas prasībām. Veicot pārskaitījumus, banka turpmāk...
Lasīt tālākKo zināt par bērna pirmo maksājumu karti un kabatas naudu?
Visbiežāk bērnu finanšu pratība sākas ģimenē, un vecāki ar savu piemēru un skaidrojumiem palīdz veidot bērnu attieksmi pret naudu un tās izmantošanu. Veiksmīga finanšu prasmju attīstīšana...
Lasīt tālākGandrīz puse Baltijas iedzīvotāju uzskata, ka šobrīd ir piemērots laiks mājokļa iegādei
Luminor bankas jaunākā aptauja liecina, ka aptuveni puse Baltijas valstu iedzīvotāju uzskata, ka šobrīd ir piemērots brīdis iegādāties mājokli. Sabiedrības skatījums uz mājokļa iegādi...
Lasīt tālākGandrīz puse iedzīvotāju neveido uzkrājumus; drošības spilvens ir tikai piektdaļai
Teju puse – 46 % – iedzīvotāju nav nedz paraduma regulāri uzkrāt, nedz ir atlikta kāda naudas summa neparedzētiem gadījumiem, liecina Swedbank apkopotie dati par krāšanas paradumiem Latvijā....
Lasīt tālākKrāpšana ar viltotiem QR kodiem: jauns drauds maksājumiem ikdienā
QR kodi jeb kvadrātkodi mūsdienās ir bieži sastopami – tie atrodami uz afišām, reklāmām, informatīvajiem stendiem, vizītkartēm, reizēm tos izmanto, lai varētu apskatīt kafejnīcas ēdienkarti...
Lasīt tālākKā mainījušies hipotekāro kredītu ikmēneša maksājumi Baltijas valstīs?
Citadeles dati liecina, ka Latvijā vidējā aizdevuma summa 2025. gada laikā bijusi par 25–35 % zemāka nekā Igaunijā un Lietuvā, kas galvenokārt skaidrojams ar zemāku mājokļu cenu līmeni....
Lasīt tālākTeju puse patēriņa kredītu ņēmēju aizņemas neplānotiem vai sezonāliem izdevumiem
Latvijā patēriņa kredīti visbiežāk kalpo kā atbalsts ikdienas izdevumu segšanai - šādam mērķim to izmanto teju puse šī kredīta aizņēmēju, un tas ir augstākais rādītājs starp Baltijas...
Lasīt tālākVērojams straujš hipotekāro kredītu pieaugums Latvijas nekustamā īpašuma tirgū, reģioni tuvojas Rīgas tempam
Latvijas nekustamo īpašumu tirgū šī gada pirmajā pusgadā novērots būtisks aktivitātes kāpums. Swedbank apkopotie dati liecina, ka noslēgto hipotekāro kredītu skaits palielinājies par...
Lasīt tālākLatvijā aug mājokļu īres maksa, taču lēnāk nekā Igaunijā un Lietuvā
Īres maksas pieaugums Latvijā pēdējo 15 gadu laikā ir bijis divreiz lielāks nekā vidēji Eiropas savienībā (ES), tomēr salīdzinot ar abām pārējām Baltijas valstīm, Latvijā šis kāpums...
Lasīt tālākPirmā maksājumu karte bērnam: 5 kļūdas, no kurām vecākiem izvairīties
Arvien biežāk vecāki piešķir saviem bērniem pirmo maksājumu karti salīdzinoši agrā vecumā – vidēji 10 līdz 11 gados, liecina Luminor bankas dati. Lai gan tas ir lielisks veids, kā veicināt...
Lasīt tālāk