• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed

Valdība nesen lepni ziņoja, ka esam pirmā valsts Eiropā, kas apturējusi Krievijas lauksaimniecības produktu importu. Tomēr ir kāda sfēra, kur atkarību no Krievijas nav izdevies mazināt gadiem. Tas ir dzelzceļš. Kā kļuvis zināms TV3 raidījumam “Nekā personīga”, “Latvijas dzelzceļš” joprojām turpina iepirkumos iegādāties pakalpojumus no Krievijas kompānijām, lai uzturētu Putina režīmā ražotās sakaru sistēmas.

Dzelzceļš ir svarīgs veids, kā ātri lielos apjomos pa sauszemi pārvietot smagas kravas. Arī militāro tehniku. Bet Latvijas dzelzceļš joprojām turpina izmantot Krievijā radītas sakaru sistēmas, kas agresorvalstij ļauj sekot tam, kas notiek uz mūsu sliežu ceļiem.

2020.gadā, proti, divus gadus pirms Krievijas pilna apmēra iebrukuma Ukrainā, raidījums “Nekā personīga” stāstīja, ka “Latvijas Dzelzceļš” iepērk svarīgu sakaru tīkla infrastruktūru no Baltkrievijas valsts uzņēmuma, kas apkalpo baltkrievu armiju. No kompānijas “AGAT – vadības sistēmas”.

Tas ir meitas uzņēmums valsts holdingam, kas nodrošina praktiski visus Baltkrievijas armijas izmantotos sakaru rīkus. Tajā skaitā ierīces izlūkošanai, īpaši aizsargātu skaitļošanas tehniku, radiolokācijas iekārtas un karaspēka kontrolmēraparātus. Tolaik Latvijas dzelzceļš apgalvoja – jau 2 gadus notiekot darbs, lai baltkrievu sistēmu nomainītu.

Mēnesi pēc Ukrainas kara sākuma dzelzceļa vadība solīja, ka esot noslēgusies projekta pirmā fāze, un visu projektu plānots pabeigt līdz 2024.gada beigām. Jau tolaik vairākas par drošību atbildīgās amatpersonas ar bažām raudzījās uz dzelzceļa iesaistīšanu slepenajos krīzes plānos, kas paredz kādu nelaimju vai potenciāla militāra apdraudējuma novēršanu.

Esam iegājuši trešajā Ukrainas kara gadā. Valsts iestādes mudina uzņēmējus nesadarboties ar Krieviju, lai nestiprinātu tās kara mašinēriju. Tomēr valsts uzņēmums “Latvijas dzelzceļš” sadarbību ar agresoru turpina ne tikai pārvadājot caur mūsu valsts teritoriju krievu graudus un citus produktus. Valsts dzelzceļa sistēmas saimnieks joprojām pērk pakalpojumus, lai nodrošinātu krievijā un baltkrievijā ražoto sakaru un operētājsistēmu darbību un uzturēšanu.

Par 12 700 eiro bez konkursa nolemts pirkt vairāku specifisku operetājsistēmu uzturēšanas pakalpojumus (Z/OS operētājsistēmas, MQSeries DB2 un Ziņojumu pārraides sistēmas (SPS) atbalsta uzturēšana). Kā skaidro dzelzceļa nozares speciālisti, tad šī ir automatizēta pārvadājumu operativās vadības sistēma, ko saīsinājumā dēvē par APOVS. Un to var uzskatīt par kritiski svarīgu iekšējās sakaru sistēmas sastāvdaļu. Ar tās palīdzību iespējams kontrolēt pārvadājumu procesu un tas darbojoties arī kā savienojošs elements starp vairākām dzelzceļa izmantotām apakšsistēmām.

Kā šī produkta piegādātājs ir izvēlēta Krievijas kompānija aģentūra “Himekspert” (Химэксперт). Tās darbības veids gan ir nedaudz cits – uzņēmums ir laboratorijas aprīkojuma piegādātājs, kas pakalpojumus piedāvā molekulāri bioloģiskajām laboratorijām. Kā liecina kompānijas publiski sniegtā informācija, starp tās top klientiem ir Krievijas federācijas izmeklēšanas komiteja, Krievijas Iekšlietu ministrijas galvenais direktorāts Stavropoles un Irkutskas reģionos, krievijas federālais soda izpildes dienests, Centrālais epidemioloģijas pētniecības institūts, kas atrodas RosPotRebNadzora (Роспотребнадзора) struktūrā. Tātad galvenie uzņēmuma sadarbības partneri ir saistīti ar Krievijas iekšlietu un drošības struktūrām.

Latvijas dzelzceļa un “Himekspert” līguma darbības termiņš plānots no šī gada 1.aprīļa līdz 2025.gada 31.martam.

90 200 eiro dārgu līgumu līdz šī gada beigām Latvijas dzelzceļš noslēdzis ar Krievijas firmu “Innoteh” (Иннотех). Tas paredzēts, lai nodrošinātu “Staciju automatizētās vadības sistēmas jeb SAVS programmatūru. Ar šīs sistēmas palīdzību iespējams automatizēt Kravu iekraušanas procesu un nodrošināt informācijas apmaiņu ar citu – Kravu pārvadājumu sistēmu.

Iepirkums: Staciju automatizētās vadības sistēmas (SAVS) izmaiņu pieprasījumu izstrādes darbu pasūtīšana.

IT Uzņēmums “Innoteh” ietilpst Krievijas holdingā T1. Tas ir lielākais Krievijas IT sistēmu izstrādātājs un uzturētājs. Tā īpašnieki publiski nav atklāti. Bet kompānija sadarbojas ar Krievijas pastu, “Rostelekom”, lielāko ūdens spēkstaciju uzņēmumu “RusHidro”, “Rosteh” un citām ar režīmu saistītām kompānijām. Noslēgtā līguma termiņš ir līdz šī gada beigām.

Par 6700 eiro Latvijas dzelzceļš līdz šī gada beigām pagarina līgumu par trīs specifisku programmu autortiesību atbalsta uzturēšanu. Pakalpojuma sniedzējs ir Krievijas uzņēmums “AJtrans” (АЙТРАНС). Kopmānija kopš 1998.gada izstrādā programmatūru automatizētām uzņēmuma “Krievijas dzelzceļš” vadības sistēmām kravu pārvadājumiem.

Iepirkums: Līgums Par programmas līdzekļu CKM, EDS un SP autortiesību atbalsta uzturēšanas pagarināšanu.

Autora atbalsts Komutācijas un maršrutēšanas centra (SRC) programmatūras Latvijas nacionālajā mezglā “Infoset-21”, Elektroniskās dokumentu piegādes sistēmas (EDDS), protokolu sarunu serveri(SSP).

Robežas stiprināšanas darbi, lai nodrošinātu mūsu valsts drošību, pamatīgi satrauca Daugavpils mēru. Pretmobilitātes plāns paredz ceļu bloķēšanu, aizsargsistēmu veidošanu. Sava loma krīzes brīdī būtu arī dzelzceļam.

Nacionālās drošības komisijas priekšsēdētājs Ainars Latkovskis norādīja: “Ja Krievijas puse nonāk elektroniski informācija par visu mūsu iekšējo kustību, nu tas nav drošību veicinoši. Pat vairāk – apdraudoši. Latvija nav tik milzīga valsts kā Krievija, kam dzelzceļš ir galvenais lielu militāru Kravu transportēšanas veids. Bet arī mūsu armijas plānos dzelzceļam ir noteikta loma. Arī jaunā Sēlijas poligona tuvumā atrodas sliežu ceļš. Sliedes Baltijas valstis caur Suvalku koridoru savieno ar pārējo Eiropu. Dzelzceļš var palīdzēt ātri pārvietot lielu daudzumu civiliedzīvotājus no krīzes skarta reģiona. Militāro mācību laikā dzelzceļu izmanto arī sabiedroto spēku tehnikas pārvietošanai.”

Viedokli pauž arī Zemessardzes komandieris, brigādes ģenerālis Kaspars Pudāns. Viņš norāda, ka riski vai varianti par to, ka informācija vienlaikus par Latvijas sabiedroto vai Latvijas pašas spēku pārvietošanos tagad ikdienā vai arī, krīzē eskalējoties vai pieaugot, būtu pieejama tik viegli pretiniekam, tas nav pieļaujams. “Tas ir drošības apdraudējums. Mūsu plāniem, mūsu rīcības brīvībai vai mūsu pārvietošanās brīvību ietekmējošs faktors,” sacīja Latkovskis.

Satiksmes ministrs Kaspars Briškens norāda: “Izraut vienā dienā Latvijas dzelzceļa ārā no šīs ekosistēmas droši vien ir izaicinājums, bet jebkurā gadījumā kara apstākļos nav pieļaujama situācija, kad šāda veida informācijas pieejamību par mūsu kritisko infrastruktūru mūsu faktiski ienaidniekam dod iespēju iegūt šādu kritisku informāciju.”

Latvijas dzelzceļš raidījumam “Nekā personīga” par šiem iepirkumiem no Krievijas atbildēt izvēlējās tikai rakstveidā. Šīs sistēmas uzņēmums izmantojot pēdējos 20-30 gadus, un tik ātri no tām pāriet uz jaunām neesot iespējams. Tieši tāpat kā 2020. gadā arī šobrīd Latvijas dzelzceļš piesauc kopā ar Igauniju uzsāktu projektu, lai kaitīgās iekārtas pamazām nomainītu. Tā ietvaros iepriekš jau līdz šī gada beigām tika solīts projektu pabeigt. Bet tagad atklājas, ka radušās problēmas. Kas nozīmē Satiksmes ministra solījumu pēc iespējas ātrāk aizstāt šaubīgās sistēmas īstenot var neizdoties.

“Latvijas dzelzceļš” atbilde raidījumam “Nekā personīga”: “Ņemot vērā ievērojamos finanšu līdzekļus – pēc pēdējiem aprēķiniem aptuveni 8 milj. EUR, kas nepieciešami, lai veiktu IT sistēmu nomaiņu, darbu otro kārtu bija plānots uzsākt 2024.gadā, izmantojot valsts un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūras (CINEA) Militārās mobilitātes līdzekļus. Tomēr, neskatoties uz to, ka LDz jau vairākus gadus iesniedz attiecīgus pieteikumus, kā arī ir saņēmis apliecinājumus no valsts institūcijām par nepieciešamo līdzekļu iespējamo piešķiršanu, pagaidām finansējums šo sistēmu nomaiņai nav piešķirts.”

Nacionālās drošības komisijas priekšsēdētājs no “Jaunās Vienotības” Ainars Latkovskis, vaicāts, vai Krievija aizvien spēj tiešsaistē vai vismaz attālināti redzēt un novērot to, kas notiek uz mūsu dzelzceļa sliedēm un mūsu dzelzceļa sistēmā, atbildēt nevarēja. “Nu, šī ir informācija, ko mēs tagad esam lūguši mūsu dienestiem, tā kā mēs iepazīsimies tuvākajā laikā,” viņš sacīja raidījumam “Nekā personīga”.

Savukārt Briškens pauda, ka “process, lai pārietu uz cita veida programmnodrošinājumu, iespējams, vēl nav noslēdzies”. Viņš arī piemetināja, ka pagaidām viņam nav pietiekami daudz informācijas, lai spriestu. “Katrā ziņā politiski esmu signalizējis gan “Latvijas dzelzceļam”, gan citiem dzelzceļa infrastruktūrā un ekosistēmā esošajiem spēlētājiem, ka šis ir brīdis, ka ar augstāko prioritāti pārorientēties uz rietumiem,” norādīja satiksmes ministrs.

Zemessardzes komandieris, brigādes ģenerālis Kaspars Pudāns komentē: “Ja mēs neesam arī ikdienā atbildīgi par to, kas notiek tajā kritiskajā infrastruktūrā, par viņas drošību, par personāla atbilstību un lojalitāti, tad, iestājoties krīzes momentam, mēs gribētu, es gribētu, ka tur ir tiešām uzticami un atbilstoši cilvēki, ar kuriem esam droši. Kuri zina mūsu vajadzības, kuriem mēs droši varam izstāstīt mūsu vajadzības, kas mums ir nepieciešamas, un kopīgi arī uztaisīt mūsu plānus.”

Jāatgādina, ka arī jaunajos “Škoda” pasažieru vilcienos ir iemontētas Krievijā ražotas sakaru iekārtas, lai vilcieni spētu sazināties ar sistēmām uz “Latvijas dzelzceļa” infrastruktūras. Pret to bija iebildis Valsts drošības dienests un CERT.LV. Pirms vairāk nekā gada tā laika Satiksmes ministrs Tālis Linkaits solīja – iekārtas nomainīs, kad Latvija būs saņēmusi visus “Škoda” ražotos vilcienus. Pagaidām par šādu plānu “Pasažieru vilciens” sabiedrību nav informējis.

Foto: F64

944 skatījumi




Video

LBAS aicina politikas veidotājus apsvērt izmaiņu darba tiesībās sekas un nepieļaut darba devēju problēmu risināšanu uz darbinieku rēķina

22/10/2025

Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) norāda – nav pieļaujams, ka uzņēmēji savas grūtības uzņēmumā mēģina risināt uz darbinieku interešu rēķina, samazinot viņu sociālās...

Lasīt tālāk
Video

Iestādēm uz iedzīvotāju iesniegumiem būs jāatbild septiņu darbdienu laikā

22/10/2025

Iestādēm uz iedzīvotāju iesniegumiem pēc būtības būs jāatbild septiņu darbdienu laikā. To paredz trešdien, 22.oktobrī, Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijā galīgajam lasījumam...

Lasīt tālāk
Video

Bergmanis: aizsardzības nozarei jāapzinās atbildība par tai uzticēto budžetu mūsu drošības stiprināšanai

21/10/2025

Aizsardzības nozare uzņemas lielu atbildību par tai uzticēto budžetu nākamajos gados mūsu valsts drošības un aizsardzības stiprināšanai, to uzsvēra Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un...

Lasīt tālāk
Video

Šonedēļ laiks kļūs siltāks, tomēr ciklona ietekmē daudzviet līs

20/10/2025

Vēl nedēļas sākumā, sevišķi naktīs, Latvijā saglabāsies vēss laiks, un tikai vietām gaidāms neliels lietus, tomēr, mūsu reģionam no rietumiem pietuvojoties ciklonam, vējš piekrastē...

Lasīt tālāk
Video

LPPA: pāreja uz īstermiņa līgumiem sekmēs pārvadātāju atgriešanos pie vecākiem autobusiem

17/10/2025

Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija iebilst pret nosacījumu maiņu valsts izsludinātājos iepirkumos Cēsu, Limbažu un Siguldas lotēs, kas paredz līguma darbību vairs tikai uz 3 gadiem,...

Lasīt tālāk
Video

Faktiskā bezdarba līmenis septembrī samazinājies par 0,2 procentpunktiem

17/10/2025

2025. gada septembrī faktiskā bezdarba līmenis Latvijā bija 6,2%, un kopš augusta tas ir samazinājies par 0,2 procentpunktiem, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) aprēķins. Salīdzinot...

Lasīt tālāk
Video

Tuvākajās dienās nokrišņu daudzums mazināsies

17/10/2025

Nedēļas nogalē biežāk uzspīdēs saule, un nokrišņu daudzums pakāpeniski samazināsies. Pūtīs lēns vējš, kā ietekmē atsevišķos rajonos iespējama migla. Latvijā ieplūstot aukstākai...

Lasīt tālāk
Video

Augustā tūristu mītnēs apkalpots par 3,1% vairāk viesu nekā pirms gada

15/10/2025

2025. gada augustā Latvijas tūristu mītnēs apkalpoti 392,9 tūkstoši ārvalstu un vietējo viesu, veidojot 3,1% pieaugumu pret 2024. gada augustu, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati,...

Lasīt tālāk
Video

Rīgas sabiedriskajā transportā šī gada septembrī par 5,5% vairāk pārvadāto pasažieru nekā pērn

14/10/2025

Šī gada septembrī Rīgas sabiedriskajā transportā pārvietojušies 10 606 593 pasažieri, kas ir par 5,5% vairāk nekā šajā pašā mēnesī iepriekšējā gadā. No tramvajiem populārākais...

Lasīt tālāk
Video

Birokrātijas mazināšanas nolūkā paredz atvieglot kūrorta statusa piešķiršanas kārtību

14/10/2025

Lai mazinātu birokrātisko slogu gan valsts iestādēm, gan pašvaldībām, Ekonomikas ministrija (EM) rosina mainīt kūrorta statusa piešķiršanas kārtību – noteiktu teritoriju par kūrortu...

Lasīt tālāk