• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
13/11/2023, Kategorija: Bizness, Uzņēmējdarbība
Autors: Nekā personīga, TV3

Daugavpils šoruden saņem četrus jaunus tramvajus. Tos ražo Čehijā un it kā komplektē Daugavpilī. Vietējie aktīvisti to apšauba, uzskatot, ka caur vietējo lokomotīvju remonta rūpnīcu radīts mākslīgs teju četru miljonu eiro sadārdzinājums. Viens no viņiem par to uzrakstījis iesniegumu Eiropas prokuratūrai, vēsta TV3 raidījums “Nekā personīga”.

Daugavpilij līdz šī gada beigām pieejams finansējums jaunu tramvaju pirkšanai. Ja sākotnēji pilsēta cerēja, ka varēs atļauties iegādāties sešus, tad šobrīd līgums noslēgts par četriem, un to summa būs 7,4 miljoni eiro.

Ja līdz šī gada beigām pilsēta tramvajus nesaņems un par tiem nesamaksās, tad tai netiks Eiropas nauda.

Iepirkumu “Daugavpils satiksme” izsludināja jau 2021. gada aprīlī. Divi konkursi beidzās bez rezultāta. Trešajā iepirkumā 2022. gada aprīlī bija iesniegts tikai viens piedāvājums – no Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcas jeb DLRR. Citi uzņēmumi atzina, ka izpildes termiņš ir pārāk īss. Taču ar DLRR līgumu arī nenoslēdza. Pieteikums esot bijis sagatavots nekvalitatīvi, turklāt rūpnīca kā savu partneri bija norādījusi čehu uzņēmumu “Pragoimex”, kas nesen Čehijā ierauts korupcijas skandālā. Firmas bijušajam valdes loceklim Jaroslavam Kremenam piespriests cietumsods, trīs miljonu kronu naudas sods un aizliegums vadīt uzņēmumus.

Pagājušā gada jūnijā izsludināja ceturto iepirkumu. Prasībām bija seši dažādi varianti, lai paplašinātu pretendentu loku. Visbūtiskākā bija prasība – ja kāda iemesla dēļ Daugavpils nesaņem tramvajiem paredzēto Eiropas fondu naudu, piegādātājam būs zaudējumi jākompensē. Uz šādu risku pieteicās tikai DLRR. Partneris joprojām bija čehu “Pragoimex” , bet šoreiz tas netraucēja – uzņēmums iesniedza izziņu, ka amatpersonas sodāmība ir dzēsta.

Daugavpils domes priekšsēdētājs Andrejs Elksniņš norāda: “Ceturtajā iepirkumā šaubas attiecībā uz “Pragoimex” iespējamo reputācijas sadaļu tika izslēgtas pilnā apmērā.”

Pieteikumā DLRR rakstīja, ka 50% no visiem darbiem veiks “Pragoimex”. Pārējo ražošot pats Daugavpils uzņēmums. Šogad oktobrī tas piegādāja Daugavpils satiksmei pirmo tramvaju.

Pie publikācijām par jaunajiem tramvajiem atrodami arī skeptiski iedzīvotāju komentāri – tie vēsta, ka DLRR nav ne ražošanas, ne komplektācijas līniju.

Daugavpils iedzīvotājs, aktīvists Gļebs Beļajevs norāda: “Pirmie komentāri parādījās ne jau no Sorosa fonda vai amerikāņu apmaksātas heiteru grupas, kuri grib apliet ar dubļiem visu labo, kas mums ir pilsētā, bet tajos pašos portālos no cilvēkiem, kas tur strādā un bija izbrīnīti – kopš kura laika mums te parādījies tāds mašīnbūves flagmanis.”

Jaunie tramvaji pievērsa vietējā transporta entuziasta Kārļa uzmanību. Viņš pamanīja, ka tie vizuāli ir identiski čehu firmas “Pragoimex” ražotajam tramvajam “EVO1”.

Daugavpils iedzīvotājs, aktīvists Kārlis Paikens norāda: “Iepirkti tiek četri tramvaji par šādu cenu, kas būtībā četrasīgam monovagonam ir ļoti, ļoti liela summa. Jāņem vērā, ka šādi vagoni pirms Daugavpils ir uzražoti tikai desmit eksemplāros, tie kursē Olomokas pilsētā, Čehijā.”

Čehijā vagoni pārdoti par 900 tūkstošiem eiro – divreiz lētāk nekā paredzēts līgumā ar Daugavpili. Tā par katru tramvaju maksās 1 850 000 eiro.

Daugavpils satiksme apgalvo, ka Latvijā piegādātie tramvaji ir pilnīgi citādāki nekā tie, ko tirgo Čehijā. Tiesa gan, pašā tramvaja korpusā norādītais modelis ir tāds pats – EVO1, arī drošības sertifikāti izdoti Čehijā. Saskaņā ar dokumentiem, Latvijā ražoti sānu paneļi un vēl dažas detaļas.

“Kopā viņi uzbūvēja tādu skaistu un foršu tramvaju. Salīdzināt čehu tramvaju “Pragoimex” EVO1 ar mūsu tramvaju nedrīkst. Tāpēc, ka tas ir pavisam cits tramvajs. Tāpēc, ka tehniskajā specifikācijā norādīts, ka tramvajam būs jāstrādā tādās vidēs kā -40 grādi un plus 40. Šeit bija nepieciešams piemērot speciālus materiālus, ir runa par nerūsējošo tēraudu, mūsu tramvaja virsbūve ir izbūvēta no nerūsējošā tērauda,” pauž AS “Daugavpils satiksme” tehniskais direktors Dmitrijs Rodionovs.

Prasība strādāt tādā temperatūras amplitūdā nav nekas īpašs – tas ir standarts gan “Rīgas satiksmes”, gan citu ziemeļvalstu pilsētu iepirkumos un nesadārdzina tramvaju par miljonu. Un, ņemot vērā Daugavpils tramvaju mazo izmēru, teju divu miljonu eiro cenu neattaisno nekādi apdares materiāli, uzskata Kārlis. Liepājā nesen iepirktie tramvaji, kas izmēros ir stipri garāki – ar trim sekcijām, katrs izmaksāja pusotru miljonu eiro.

Viņam piekrīt arī Aleksandrs Šumskis, kas aizdomas izklāstījis iesniegumā Eiropas prokuratūrai. Viņš raksta, ka DLRR cehā nav iekārtu, kas būtu nepieciešamas tramvaju ražošanai, un nav radītas 50 jaunas darba vietas, kā vēl nesen apgalvojis Elksniņš.

Atbildot uz jautājumu, kādēļ šobrīd viņš un kolēģi tik ļoti cenšas pierādīt, ka tur notiek arī reāla ražošana, ko citi cilvēki apšauba, Elksniņš norāda: “Pirmā lieta – es nemācēšu teikt par tiem, kuri kaut ko apšauba, bet Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca vismaz pēdējos 30 gadus ir mēģinājusi sevi pieteikt kā tramvaju ražotāja. Es pats personīgi, ar sabiedrisko mediju žurnālistiem apmeklējot rūpnīcu, redzēju, ka kaut kas tiek pielikts klāt, kaut kas tiek skrūvēts, un redzēju konkrētus mūsu – Daugavpils – darbiniekus, kuri jau šobrīd stāsta par iegūto pieredzi arī Čehijā.”

Mēra uzņemtos kadros, kā arī vietējā laikraksta “Latgales laiks” fotogalerijā, kas pārpublicēta sabiedriskajā medijā, redzams, ka DLRR darbinieki skrūvē sēdekļus un stiprina atsevišķas virsbūves detaļas.

“Tas cehs, ko parāda lokomotīvju remonta rūpnīca – ar remontbedri, ar to aprīkojumu neatbilst standartiem. Andreja Elksniņa – mēra – tiktoks ielikts, kur fonā darbojas strādnieki, kaut ko skrūvē, viens darbojas ar rokas skrūvgriezi kaut ko neveiksmīgi, otrs kaut ko nesaprotamu dara. Tā nenotiek transportlīdzekļu komplektēšana,” norāda Daugavpils iedzīvotājs, aktīvists Kārlis Paikens.

Čehu uzņēmums “Pragoimex” atrakstīja, ka uz visiem mediju jautājumiem atbildēs Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca. Savukārt tā raidījumam “Nekā personīga” interviju atteica, jo projekta vadītājs esot komandējumā.

DLRR īpašnieks ir igauņu uzņēmējs Oļegs Osinovskis. Viņš apsūdzēts bijušā “Latvijas dzelzceļa” vadītāja Uģa Magoņa kukuļošanā. Pirmajā instancē Osinovskis attaisnots, tagad lieta tiek skatīta apelācijas instancē. DLRR padomi vada viņa sieva un uzņēmēja Anastasija Udalova.

Atbildot uz jautājumu, vai tam, ka šī uzņēmuma vadībā ir mēra bijusī dzīvesbiedre, vai tam ir bijusi kāda nozīme – vai tas ir palīdzēji vai kavējis [iepirkumu], Elksniņš saka: “Uz doto brīdi es varu teikt vienu ļoti skaidru secinājumu – viss, kas attiecas uz politiskās vadības ietekmēšanu vai iespēju ietekmēt konkrētās iepirkumu komisijas vai procedūras – tas nav iespējams. Es nezinu nevienu aizskarto interesi, nevienu rūpnīcu, kura teiktu, ka mēs šajā laikā – vai tā būtu Škoda vai Pesa, vai Stadler, vai kāds cits, kurš varētu teikt, ka mēs varētu uzbūvēt Daugavpilij tramvajus tādā laika posmā par tādu naudu.”

Jautājumi, ko potenciālie pretendenti pēdējā – ceturtajā – iepirkumā uzdevuši “Daugavpils satiksmei”, liecina, ka ne visiem ražotājiem prasības bijušas izpildāmas. Potenciālie pretendenti lūguši palielināt maksimālo virsbūves garumu, sēdvietu konfigurāciju un citas prasības. Citi lūdza pagarināt pieteikšanās termiņu, jo piedāvājums jāsagatavo latviešu valodā.

Daugavpils domes Attīstības departamenta Projektu nodaļas vadītāja Dagnija Briška-Nikolajeva norāda: “Izšķirošais faktors bija piegādes termiņi, jo, ņemot vērā ģeopolitisko situāciju pasaulē, kas bija mainījusies, neviens no pretendentiem nebija pārliecināts, ka spēs piegādāt tramvaju vagonus noteiktajos termiņos.”

Vaicāta, vai interese bija, viņa atbild: “Interese bija”.

Daugavpils iedzīvotājs, aktīvists Gļebs Beļajevs norāda: “Ja pilsētas vadība sevi pozicionē kā tādus saimniekus, kas māca pārējo Latviju, kā dzīvot, tad varbūt no četru miljonu sadārdzinājuma varētu… Es stipri šaubos, ka tas bija obligāti, ja naudu dod, tad vajag to kaut kur nogrūst, ka tik nepazūd.”

Daugavpils satiksmes un DLRR līgums noslēgts par vagonu izgatavošanu un piegādi. Tas, cik liela daļa darbu veikti Daugavpilī, visticamāk neietekmēs Eiropas naudas izmaksu. Daugavpils aktīvisti cer, ka piegādes starpniekus pārbaudīs tiesībsargājošās iestādes.

Daugavpilī skandālu izraisīja arī iepriekšējais tramvaju iepirkums. Tolaik pilsēta caur starpnieku Lietuvā iepirka Krievijas militārā koncerna ražotus tramvajus.

798 skatījumi




Video

PVD turpina pastiprinātas svaigu augļu un dārzeņu tirdzniecības pārbaudes

15/05/2024

Turpinot pastiprinātu svaigu dārzeņu, augļu un ogu tirdzniecības uzraudzību, Pārtikas un veterinārais dienests pārbaudījis vairāk nekā 400 pārtikas tirdzniecības uzņēmumus, tostarp...

Lasīt tālāk
Video

LDDK aicina nekavējoties izstrādāt jaunu pieeju valsts iestāžu vadītāju atlases procesam

14/05/2024

Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) Padome pauž neapmierinātību ar līdzšinējo pieredzi valsts pārvaldes rīkoto vadītāju atlases organizēšanā, jo tā grauj uzticēšanos valsts...

Lasīt tālāk
Video

Caur Latviju plāno pārvadāt urāna rūdu no Uzbekistānas

13/05/2024 | Autors: Nekā personīga, TV3

Kamēr sankcijas lielu daļu tranzīta apturējušas, tās arī pavērušas iespējas jaunu preču pārvadāšanai. Caur Rīgas ostu šogad paredzēts vest urāna rūdu no Uzbekistānas uz Franciju....

Lasīt tālāk
Video

LBAS: Jāstiprina koplīgumu tiesības un jāatbalsta godprātīgi uzņēmēji, kas neiesaistās ēnu ekonomikā

10/05/2024

Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) ir nosūtījusi Finanšu ministrijai (FM) vēstuli par FM sniegto darbaspēka izmaksu esošās situācijas novērtējumu un priekšlikumiem tālākai...

Lasīt tālāk
Video

Saeima neatbalsta alkohola iegādes vecuma celšanu, bet atbalsta ierobežot laiku, kurā varēs to iegādāties

09/05/2024

Saeima otrajā lasījumā atbalstījusi stingrākus ierobežojumus alkoholisko dzērienu tirdzniecībā, vienlaikus noraidot iepriekš Saeimas komisijā atbalstīto liegumu liegt pirkt alkoholu līdz...

Lasīt tālāk
Video

7 000 skolēnu jau pieteikušies vasaras darbam

03/05/2024

2. maijā tika uzsākta skolēnu elektronisko reģistrāciju dalībai skolēnu vasaras darbam. Iniciatīvu centralizēti organizē Nodarbinātības valsts aģentūra (NVA) un līdz 3.maija rītam vasaras...

Lasīt tālāk
Video

Saeima dod atļauju valstij iegādāties “Air Baltic” vērtspapīrus

02/05/2024

Finanšu ministrs valsts vārdā varēs iegādāties akciju sabiedrības "Air Baltic Corporation" jaunemitējamos fiksēta ienākuma vērtspapīrus. To paredz ceturtdien, 2.maijā, Saeimā pieņemtais...

Lasīt tālāk
Video

Nākošgad tiks pārceltas divas darba dienas

30/04/2024

2025. gadā tiks pārceltas divas darba dienas. 2. maija darba dienu, piektdienu, kas iekrīt starp svētku dienu ceturtdienu – 1. maiju, un sestdienu – 3. maiju,  pārcels uz sestdienu - 10....

Lasīt tālāk
Video

LSA: Par spīti visam, piena lopkopības nozare Latvijā turpina strādāt un attīstīties

30/04/2024

Neskatoties uz to, ka 2023. gads Latvijas piena lopkopības saimniecībām bija izaicinājumu un pārbaudījumu pilns - svaigpiena iepirkuma cenas kritums gada sākumā no gandrīz 50 EUR/100 kg uz...

Lasīt tālāk
Video

LBAS turpina uzstāt uz sociālajām garantijām līdzšinējā līmenī darba nespējas lapu apmaksā

30/04/2024

Šodien, 30. aprīlī, trīspusējā sanāksmē arodbiedrības, darba devēji un valsts puse turpinās diskusiju par Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) iniciēto vēlmi samazināt darba...

Lasīt tālāk