Saeima konceptuāli atbalsta to, ka valsts pārņems Rīgas un Ventspils ostas
Pēc garām diskusijām, Saeima šodien, 12. decembrī, pirmajā lasījumā atbalstīja grozījumus likumā par ostām, kas paredz Rīgas un Ventspils brīvostu pārņemšanu valsts pārvaldībā. Vairāki deputāti gan pauduši bažas par to, ka grozījumi paredz tiesības privatizēt to, kas radīts Ventspilī.
Grozījumus atbalstīja 51 deputāts, pret tiem bija 20 parlamentārieši. Balsojumā nepiedalījās 12 deputāti.
Saskaņā ar jauniem likuma grozījumiem, paredzēts mainīt līdzšinējo kārtību, ka abās ostās valdes locekļus ieceļ gan valsts, gan pašvaldība. Jaunā kārtība paredz, ka Rīgas un Ventspils ostu pārvaldēs valdes locekļus iecelt tikai valsts pusei.
Līdz šim Rīgas ostas valdē un Ventspils ostas valdē katrā bija astoņi valdes locekļi: četri attiecīgās pašvaldības pārstāvji, kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo ar attiecīgās pilsētas domes lēmumu, un četri — ekonomikas ministra, finanšu ministra, satiksmes ministra un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra izvirzīti pārstāvji, kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo Ministru kabinets.
Vienlaikus likumprojekts paredz, ka pārraudzību pār abām ostām veiks jaunizveidota valsts kapitālsabiedrība. Tās dibināšanai būs nepieciešami 35 000 eiro, no kuriem 35 000 eiro būs minimālais akciju sabiedrības pamatkapitāls.
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) atzina, ka grozījumi likumā par ostām jau bijuši plānoti. Tomēr saistībā ar to, ka Aivars Lembergs un arī Ventspils brīvosta iekļauta Magņitska sankciju sarakstā, izmaiņas bija vajadzīgas nekavējoties.
Pie frakcijām nepiederošais deputāts Didzis Šmits aicināja Saeimu “pašatlaisties, sarīkot jaunas vēlēšanas, lai atjaunotu ticību sev un tad sākt nopietnas diplomātiskas pārrunas ar partneriem ASV”.
Tikmēr politiķe Regīna Ločmele-Luņova (S) norādīja, ka viņai rodas iespaids, ka Latvijā notiek apvērsums. “Runājot par likumprojekta sagatavošanas līmeni, par uzticību tautai, kurai jūs negribat atklāt neko, izņemot to, ko jūs rakstāt anotācijā. Tikpat labi varētu apgalvot, ka korupcijas riski saistīti ar iespējamo JKP pārstāvju ienākšanu vai jaunajā valdē vai jaunajā uzņēmumā, par kuru mēs nekā nezinām. Jo, ja ASV žurnālisti iepazītos ar to, ko raksta Latvijas prese, viņi uzzinātu, ka arī JKP ir sponsori, kuri ir ļoti ieinteresēti ostas biznesa attīstībā. Runa gan ir nevis par pagaidām Rīgas brīvostu, bet par Skultes ostu, par jūsu sponsora, kas dzīvo Amerikā, interesi izveidot pretī Skultei sašķidrinātās gāzes bāzi atklātajā Baltijas jūrā. Ļoti dīvaini tas viss izskatās,” atzina Ločmele Luņova.
Savukārt pie frakcijām nepiederoša deputāte Jūlija Stepaņenko pauda, ka šobrīd valdība pazemo savu valsti. “. Viņi priecājas par to, ka viņi var staigāt apkārt pa pasauli, sūdzoties par savas dzimtās valsts tiesu sistēmu, likumiem un pastāvošo iekārtu, kuru viņi paši principā arī, nu, šeit, no šīs Saeimas tribīnes, arī stiprināja. Šādi cilvēki ir starp mums, jā, un viņi tik tiešām priecājas, un viņi ir pateicīgi mūsu sabiedrotajiem par to, kas šobrīd notiek. Tātad 30 dienas, godātie kolēģi, neviens no jums, koalīcijas kolēģi, nav pieminējis to, ka principā jums kā valdības sastāvošām partijām ir uzdevums šo 30 dienu laikā centīgi strādāt pie tā, lai izglābtu mūsu ekonomiku, kuru jūs paši šobrīd esat sagrāvuši ar savu staigāšanu apkārt pa pasauli,” izteicās Stepaņeņko.
Savukārt politiķis Jānis Vucāns stāstīja, ka ar grozījumiem valsts sagrābs to, ko ventspilnieki ir veidojuši 20 gadu laikā.
Grozījumos arī paredzēts, ka Ministru kabinets līdz nākamā gada 1. jūlijam iesniedz Saeimā likumprojektu par Latvijas ostu pārvaldības modeļa maiņu.
Foto: Saeimas kanceleja
Vēl par tēmu:
Pārtikas atkritumu apjoms Latvijā joprojām liels – visvairāk to rodas mājsaimniecībās
Latvijā 2024. gadā radīti vairāk nekā 269 tūkstoši tonnu pārtikas atkritumu. Gadā vidēji viens iedzīvotājs saražo 144 kg pārtikas atkritumu. Jaunākie pētījuma dati liecina, ka vislielākais...
Lasīt tālākNedēļas izskaņā saglabāsies lietains, bet silts laiks
Aizvadītajā darba nedēļā, zema spiediena ietekmē, daudzviet valsts teritorijā lija, vietām – stipri. Jau piecās novērojumu stacijās tika pārsniegta jūlija mēneša nokrišņu norma....
Lasīt tālākSprindžuks: Rīgas osta ir neatņemama pilsētvides un ekonomikas daļa
Rīgas osta ir pilsētas ekonomikas un infrastruktūras stūrakmens, kas stiprina Latvijas saikni ar pasauli. Sadarbība starp valsti, Pierīgas pašvaldībām, uzņēmējiem un ostas vadību ir būtiska,...
Lasīt tālākFaktiskā bezdarba līmenis jūnijā bez izmaiņām
2025. gada jūnijā faktiskā bezdarba līmenis Latvijā bija 6,8%, un tas ir palicis nemainīgs, gan salīdzinot ar šā gada maiju, gan 2024. gada jūniju, liecina Centrālās statistikas pārvaldes...
Lasīt tālākMaijā tūristu mītnēs par 9,4% vairāk viesu nekā pirms gada
2025. gada maijā Latvijas tūristu mītnēs apkalpoti 250,3 tūkstoši ārvalstu un vietējo viesu, veidojot 9,4% pieaugumu pret 2024. gada maiju, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati. Viesi...
Lasīt tālākAS “Augstsprieguma tīkls” tarifa izmaksas saglabāsies nemainīgas; tarifs elektroenerģijas lietotājiem nepieaugs
Trešdien, 16. jūlijā, klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis tikās ar AS “Augstsprieguma tīkls” (AST) vadības pārstāvjiem, lai pārrunātu AST tarifu projektu 2026.–2028. gadam....
Lasīt tālākLTRK indekss: Optimisms uzņēmēju vidū pieaug, cerības par uzņēmējdarbības vides uzlabošanos nedrīkst sagraut
Latvijas lielākā uzņēmēju biedrība Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK), izvērtējot jaunākos LTRK indeksa datus par uzņēmēju noskaņojumu šī brīža ekonomiskajos apstākļos,...
Lasīt tālākLaikapstākļi pārbauda lauksaimniekus – kā pielāgoties?
Pēdējo mēnešu laikapstākļi būtiski apdraud vasarāju ražas – kā liecina Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centra informācija, Zemgalē un Kurzemē situācija ir labāka, bet...
Lasīt tālākVienota biļete vilcienam un Rīgas sabiedriskajam transportam
Ieviesta “Rīgas vienotā biļete” – jauns risinājums pasažieriem, kuri izmanto gan vilcienu pasažieru pārvadātāja Vivi pakalpojumus, gan “Rīgas satiksmes” transportu. Tā ļauj par...
Lasīt tālāk“Rail Baltica” dzelzceļa pamattrasē dota zaļā gaisma liela mēroga būvdarbiem
“Rail Baltica” projekta ieviesējs Latvijā – uzņēmums “Eiropas Dzelzceļa līnijas” – un “Rail Baltica” pamattrases būvnieks “ERB Rail” parakstījuši aktu par plaša mēroga...
Lasīt tālāk