Eiro viltojumu skaits pieaugs
Līdz ar Latvijas pievienošanos eirozonai pieaugs arī eiro viltojumu gadījumu skaits. Turklāt esošā situācija liecina, ka eiro viltojumi ir daudz rūpīgāk nostrādāti un patērētājiem līdz ar to arī grūtāk identificējami.
Latvijas Bankas un Valsts policijas Kriminālistikas pārvaldes speciālisti gan ir pārliecināti, ka šīm bažām nav pamata un situācija nebūs dramatiska.
Lai gan Latvijā eiro pagaidām nav oficiālā valūta, ar to norēķinās atsevišķos darījumos un to iemaina tūristi. Arī līdz šim Latvijā ir tikušas ievestas viltotas eiro monētas un banknotes. Latvijas Bankas statistika liecina, ka no 2002. līdz 2012. gadam Latvijā tika atklāti 915 eiro viltošanas gadījumi.
Latvijas tirgus līdera naudas drošības sistēmu nozarē, uzņēmuma Hansab veiktais pētījums liecina, ka 49% Latvijā aptaujāto baidās, ka nespēs pazīt Eiropas Savienības vienotās valūtas viltojumu, un līdz ar to viņi bažījas, ka tiem veikalos, tirgos vai pakalpojumu sniegšanas vietās varētu izdot viltotus eiro, ar kuriem pēc tam nevares norēķināties, Latvijas Bankas Naudas tehnoloģiju daļas vadītājs Andris Tauriņš atzina, ka arī Igaunijā pirms pievienošanās eirozonai pieauga bažas par eiro un kronu viltojumu skaita palielināšanos, taču dramatiskas izmaiņas netika novērotas. Ņemot vērā, ka Latvija atrodas līdzīgā situācijā ar Igauniju, eiro viltojumu skaits nedaudz pieaugs, taču ne katastrofāli.
«Arī kolēģi Igaunijas bankā bija satraukušies par šo iespēju un gaidīja, ka apmaiņas procesā parādīsies viltota nauda. Igaunijā eiro viltojumu skaits pēdējos divos gados ir pieaudzis, taču nevar teikt, ka būtu notikušas būtiskas izmaiņas. Līdzīgu ainu var vērot citās jaunajās eirozonas dalībvalstīs – Maltā, Kiprā, Slovēnijā, Slovākijā – viltojumu skaits nedaudz pieauga, taču tas nebija dramatisks. Igaunijā ir relatīvi zemākais eiro viltojumu skaits starp eirozonas valstīm, ja salīdzina ar iedzīvotāju skaitu,» uzsvēra Latvijas Bankas pārstāvis.
Arī Hansab valdes priekšsēdētājs Māris Lūks prognozēja, ka atklāto viltojumu skaits noteikti pieaugs un pie veikalu kasēm palielināsies pircēju rindas, jo, mainoties valūtai, cilvēki pastiprināti skaitīs šo naudu. Taču viņš atturējās prognozēt, par cik procentiem šis palielinājums varētu būt liels.
Hansab veiktās aptaujas rezultāti atklāj, ka 66% iedzīvotāju domā, ka eiro nav drošs pret viltojumiem, savukārt 45% uzskata, ka lats ir labāk aizsargāts pret viltojumiem nekā eiro. Skeptiskāk pret eiro kā drošu valūtu ir noskaņotas sievietes un gados vecāki cilvēki. Arī reģionos dzīvojošie ir skeptiskāki nekā pilsētnieki.
Valsts policijas Kriminālistikas pārvaldes eksperts Elmārs Bērziņš gan uzskata, ka iedzīvotāju bažas ir nevietā, jo, pēc viņa domām, eiro pret viltojumiem ir aizsargāts pat labāk nekā lati. Eiro banknotēs ir iestrādāta trīs līmeņu aizsardzība, sākot ar ūdenszīmēm un beidzot ar dažādiem mašīnlasāmiem elementiem. Arī eiro monētas esot labi aizsargātas pret viltojumiem, un to īstumu varot pārbaudīt pat ar visparastākā magnēta palīdzību.
M. Luks iedzīvotāju bažas par lata kā drošākas valūtas zaudēšanu skaidro ar to, ka gadu gaitā sabiedrība ir saņēmusi daudz informācijas, kādiem jāizskatās īstiem latiem un kādas aizsardzības zīmes tajos ir iestrādātas. Savukārt par eiro šādas informācijas Latvijas sabiedrībai nav bijis.
Gan Latvijas Bankas, gan Valsts policijas Kriminālistikas pārvaldes speciālisti solīja, ka gada otrajā pusē ir notiks kampaņas, kuru laikā iedzīvotājus iepazīstinās ar eiro banknotēs un monētās iestrādāto aizsardzību.
Avots: nra.lv /Ilze Šteinfelde
Vēl par tēmu:
Pārtikas atkritumu apjoms Latvijā joprojām liels – visvairāk to rodas mājsaimniecībās
Latvijā 2024. gadā radīti vairāk nekā 269 tūkstoši tonnu pārtikas atkritumu. Gadā vidēji viens iedzīvotājs saražo 144 kg pārtikas atkritumu. Jaunākie pētījuma dati liecina, ka vislielākais...
Lasīt tālākNedēļas izskaņā saglabāsies lietains, bet silts laiks
Aizvadītajā darba nedēļā, zema spiediena ietekmē, daudzviet valsts teritorijā lija, vietām – stipri. Jau piecās novērojumu stacijās tika pārsniegta jūlija mēneša nokrišņu norma....
Lasīt tālākSprindžuks: Rīgas osta ir neatņemama pilsētvides un ekonomikas daļa
Rīgas osta ir pilsētas ekonomikas un infrastruktūras stūrakmens, kas stiprina Latvijas saikni ar pasauli. Sadarbība starp valsti, Pierīgas pašvaldībām, uzņēmējiem un ostas vadību ir būtiska,...
Lasīt tālākFaktiskā bezdarba līmenis jūnijā bez izmaiņām
2025. gada jūnijā faktiskā bezdarba līmenis Latvijā bija 6,8%, un tas ir palicis nemainīgs, gan salīdzinot ar šā gada maiju, gan 2024. gada jūniju, liecina Centrālās statistikas pārvaldes...
Lasīt tālākMaijā tūristu mītnēs par 9,4% vairāk viesu nekā pirms gada
2025. gada maijā Latvijas tūristu mītnēs apkalpoti 250,3 tūkstoši ārvalstu un vietējo viesu, veidojot 9,4% pieaugumu pret 2024. gada maiju, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati. Viesi...
Lasīt tālākAS “Augstsprieguma tīkls” tarifa izmaksas saglabāsies nemainīgas; tarifs elektroenerģijas lietotājiem nepieaugs
Trešdien, 16. jūlijā, klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis tikās ar AS “Augstsprieguma tīkls” (AST) vadības pārstāvjiem, lai pārrunātu AST tarifu projektu 2026.–2028. gadam....
Lasīt tālākLTRK indekss: Optimisms uzņēmēju vidū pieaug, cerības par uzņēmējdarbības vides uzlabošanos nedrīkst sagraut
Latvijas lielākā uzņēmēju biedrība Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK), izvērtējot jaunākos LTRK indeksa datus par uzņēmēju noskaņojumu šī brīža ekonomiskajos apstākļos,...
Lasīt tālākLaikapstākļi pārbauda lauksaimniekus – kā pielāgoties?
Pēdējo mēnešu laikapstākļi būtiski apdraud vasarāju ražas – kā liecina Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centra informācija, Zemgalē un Kurzemē situācija ir labāka, bet...
Lasīt tālākVienota biļete vilcienam un Rīgas sabiedriskajam transportam
Ieviesta “Rīgas vienotā biļete” – jauns risinājums pasažieriem, kuri izmanto gan vilcienu pasažieru pārvadātāja Vivi pakalpojumus, gan “Rīgas satiksmes” transportu. Tā ļauj par...
Lasīt tālāk“Rail Baltica” dzelzceļa pamattrasē dota zaļā gaisma liela mēroga būvdarbiem
“Rail Baltica” projekta ieviesējs Latvijā – uzņēmums “Eiropas Dzelzceļa līnijas” – un “Rail Baltica” pamattrases būvnieks “ERB Rail” parakstījuši aktu par plaša mēroga...
Lasīt tālāk