Zaļais kurss autobūvē: ar ko brauksim tuvākajā nākotnē?
Pasaulē un arī Latvijā turpina pieaugt ekonomiski aktīvo iedzīvotāju skaits, kas koncentrējas pilsētās. Lai arī urbanizācijas procesam ir vairāki ieguvumi, tas iezīmē arī vairākus izaicinājumus. Viens no tiem ir automašīnu lietošana un to radītā piesārņojuma mazināšana. Šobrīd jau vairāku Eiropas Savienības dalībvalstu valdības ir uzņēmušās nozīmīgu lomu zaļā kursa vadībā, likumdošanā plānojot vai jau iekļaujot mērķus virzībā uz vēlamajām pārmaiņām. Kāda izskatās autobūves nozares nākotne un kas būtu jādara Latvijai, lai veicinātu elektroautomašīnu lietošanu, savā redzējumā dalās Luminor Līzings vadītājs Raivo Bāle.
Jaunas vēsmas un prasības
Cīņā par vides saglabāšanu, ES valstu valdības ir vienojušās par emisiju kvotām un noteikušas automašīnu ražotājiem normas un prasības, kuru neievērošanas gadījumā draud naudas sodi, taču videi draudzīgi pasākumi nav panākami ar aizliegumiem vien. Šajā nolūkā jārīkojas gan valstīm, gan patērētājiem. Šobrīd vēl nav apstiprināts, bet ir iecere, ka beidzot arī Latvijā ieviest atbalsta mehānismu elektrotransportlīdzekļu iegādei. Tā ietvaros paredzēts, ka jaunu elektromobiļu iegādei varētu būt pieejams atbalsts 4500 eiro apmērā, savukārt lietotiem elektromobiļiem – 2250 eiro.
Lielākā daļa Latvijā reģistrētu automašīnu darbojas vai nu ar benzīna vai dīzeļa dzinējiem, taču pērn tika novērots reģistrēto elektroauto skaita pieaugums par 230 %, salīdzinot ar gadu iepriekš, liecina Auto asociācijas dati. Tomēr elektroauto ieņem vien aptuveni 2 % no visu jauno automašīnu tirgus, tendence kopumā ir pozitīva – pārmaiņu process ir sācies, jautājums tikai – cik ātra būs šī pāreja?
Valsts atbalsts videi draudzīgu auto iegādei
Auto tirgū strauji pieaug videi draudzīgu automobiļu piedāvājums, par ko liecina arvien lielāka elektroauto un hibrīdauto modeļu izvēle, iekšdedzes dzinēju ražošanas pārtraukšana un pat to lietošanas aizliegums, piemēram, lielpilsētās. Pāreja uz elektromobiļiem nav lēta, un to jau šobrīd atspoguļo jauno auto cenas, tāpēc būtiski, lai tie kļūtu pieejamāki patērētājiem, valstīm vairāk jādomā par to, kā palīdzēt iedzīvotājiem un uzņēmumiem ar dažādiem atbalsta mehānismiem vai subsīdijām. Kamēr citās ES valstīs, tai skaitā Lietuvā un Igaunijā, valstis ir izstrādājušas vai vēl strādā pie subsīdiju sistēmas, lai veicinātu elektroautomobiļu iegādi, tad Latvijā šobrīd vienīgais atbalsts ir pāris priekšrocības auto īpašniekiem un draudzīgāki nosacījumi aizdevuma vai līzinga saņemšanai.
Elektroauto izaicinājumi
Viens no būtiskākajiem šķēršļiem ir joprojām mazs uzlādes staciju skaits un to teritoriālais pārklājums, kas rada izaicinājumus pārvietojoties ikdienas maršrutos, vai dodoties iekšzemes braucienos. Ja vien uzlādes stacija nav dzīves vietā, vai darbavietā, tad ierobežotā skaita dēļ publisko uzlādes staciju apmeklējums prasa papildu loģistikas plānošanu. Pozitīvi, ka katru gadu Latvijā tiek atvērtas apmēram 10-20 jaunas publiskās uzlādes stacijas, ko nodrošina gan privātpersonas, gan uzņēmumi. Tas dod ticību elektroauto infrastruktūras izaicinājuma sakārtošanai pārskatāmā nākotnē, ja tiks investēts gan valsts, gan privātais kapitāls.
Tāpat elektroauto īpašniekiem pirms pirkuma jāpārdomā, kā un kur veikt auto apkopi. Ja vien elektroauto apkope netiek veikta pie oficiālā dīlera, tad ierastajam auto servisam varētu būt izaicinoši veikt atsevišķus apkopes un remonta darbus zināšanu un tehniskā aprīkojuma trūkuma dēļ.
Mainās cilvēka un automašīnas attiecības
Mainās arī patērētāju paradumi, ja līdz šim cilvēki biežāk pirka vienu automobili, tad nākotnē šī tendence varētu mainīties. Piemēram, iegādājoties elektroauto, lai pārvietotos pilsētā, bet citu automašīnu garākiem braucieniem vai ceļojumiem. Atbilstoši patērētāju vēlmēm attīstās arī dažādi transporta pakalpojumi, pieaugot vēlmei maksāt nevis par īpašumtiesībām, bet gan par piekļuves tiesībām, piemēram, automašīnu un elektrisko skrejriteņu noma. Ja cilvēks nevēlas uzņemties izdevumus kā autoīpašnieks, taču viņam joprojām vajadzīgs transportlīdzeklis, viņš var izmantot auto nomas pakalpojumus ar noteikumu, ka tie ir elastīgi un nemaksā pārāk dārgi.
Vecās bailes un realitāte
Ar pāreju uz elektromobiļiem saistās arī dažādi mīti un dažreiz pat bailes. Pirmie elektromobiļi, no vienas puses, apsteidza laiku, taču no otras puses – tie izrādījās jutīgi pret laikapstākļiem un nereti neatbilda faktiskajām vajadzībām. Taču gadu laikā elektromobilis ir attīstījies un kļūst arvien konkurētspējīgāks, kā arī praktiskāks. Piemēram, ja agrāk auto akumulators pēc gada varēja zaudēt līdz pat 10 % no kapacitātes, tad šodien labākie eletroauto modeļi zaudē tikai 0.3 %. Tāpat spēkratu tirgū parādās arī atpazīstamu auto ražotāju jauni elektroauto modeļi par salīdzinoši pieejamākām cenām. Protams, iegādājoties elektroauto par lētāku cenu, jāparedz, ka baterijas kapacitāte paredz nobraukumu ap 150 km. Tomēr pozitīvas vēsmas ienes fakts, ka sapnis par elektroauto pieejams aizvien plašākam iedzīvotāju lokam.
Vēl par tēmu:
Lembergs: Par Jaunās konservatīvās partijas kļūdām maksāsim mēs visi
Satiksmes ministrija pērn Eiropas Savienības Militārās mobilitātes fondam iesniedza vairāku projektu finansēšanas pieteikumus – lielākais no tiem bija par simt miljoniem eiro –...
Lasīt tālākSaeima paziņojumā pauž atbalstu Ukrainai NATO Viļņas samitā
Saeima ceturtdien, 1.jūnijā, pieņēma paziņojumu, kurā pauž atbalstu Ukrainai gaidāmajā NATO Viļņas samitā un aicina pieņemt lēmumu par Ukrainas uzaicināšanu dalībai aliansē. Parlamentārieši...
Lasīt tālākAr bagātīgu svētku programmu tiks atzīmēta Ventspils zinātnes centra VIZIUM 1. gada jubileja
Apritējis gads, kopš Ventspils zinātnes centrs VIZIUM vēris durvis saviem apmeklētājiem, tāpēc 18. jūnijā ikviens tiek aicināts uz svētku kūku, kuras sastāvdaļas būs mūzika, tehnoloģijas,...
Lasīt tālākCukura diabēta attīstības risks un D vitamīns: ko mēs vēl nezinām?
Jau labu laiku ir zināmi tādi otrā tipa cukura diabēta attīstības riska faktori kā palielināts ķermeņa svars, mazkustīgs dzīvesveids un palielināts ogļhidrātu daudzums uzturā. Tomēr,...
Lasīt tālākJānis Vanags: Kā lūgt par prezidentu?
Tas ir noticis. Debates noslēgušās, izvēle ir izdarīta. Latvijas Republikas Saeima mums ievēlēja prezidentu nākamajiem četriem gadiem. Tūlīt pēc tam sāku saņemt jautājumus gan no mācītājiem,...
Lasīt tālākEnefit samazina maksu par elektroenerģiju daļai mājsaimniecību klientu
Valsts atbalsts elektroenerģijas apmaksai privātpersonām ir beidzies, un jau maijā daļai lietotāju izmaksas par patērēto elektrību pieaugs. Ņemot vērā pēdējā laika elektroenerģijas...
Lasīt tālākSaeima Valsts prezidenta amatā ievēl Edgaru Rinkēviču
Saeima trešdien, 31.maijā, Valsts prezidenta amatā ievēlēja Edgaru Rinkēviču. Atklātā balsošanā, balsojot ar vēlēšanu zīmēm, trešajā vēlēšanu kārtā E.Rinkēviča kandidatūru...
Lasīt tālākLembergs: Šobrīd pašvaldības vadība brīvostas kontekstā cīnās par savu vietu zem saules
Ventspils domei ir atņemti 145 miljoni, intervijā “Ventas Balss” sacīja partijas “Latvijai un Ventspilij” valdes priekšsēdētājs Aivars Lembergs. “Kristovskis, sniedzot intervijas,...
Lasīt tālākKā ar elpošanas palīdzību mazināt trauksmi?
Trauksme ir dabiska organisma aizsargreakcija, saskaroties ar bīstamu situāciju vai apstākļiem, kas rada stresu. Lai gan mērenās devās uztraukums spēj būt noderīgs, trauksme nereti piemeklē...
Lasīt tālākIzzināt, spēlēt un spēlēties: Sarunu festivālā LAMPA – īpaša programma bērniem un jauniešiem
Kā ik gadu, arī šoreiz Sarunu festivāls LAMPA, kas 9. un 10. jūnijā notiks Cēsīs, sagatavojis īpašu programmu bērniem, kas solās būt koša un daudzpusīga – ar mākslas izstādi, Brīnummājas...
Lasīt tālāk