Zaļais kurss autobūvē: ar ko brauksim tuvākajā nākotnē?
Pasaulē un arī Latvijā turpina pieaugt ekonomiski aktīvo iedzīvotāju skaits, kas koncentrējas pilsētās. Lai arī urbanizācijas procesam ir vairāki ieguvumi, tas iezīmē arī vairākus izaicinājumus. Viens no tiem ir automašīnu lietošana un to radītā piesārņojuma mazināšana. Šobrīd jau vairāku Eiropas Savienības dalībvalstu valdības ir uzņēmušās nozīmīgu lomu zaļā kursa vadībā, likumdošanā plānojot vai jau iekļaujot mērķus virzībā uz vēlamajām pārmaiņām. Kāda izskatās autobūves nozares nākotne un kas būtu jādara Latvijai, lai veicinātu elektroautomašīnu lietošanu, savā redzējumā dalās Luminor Līzings vadītājs Raivo Bāle.
Jaunas vēsmas un prasības
Cīņā par vides saglabāšanu, ES valstu valdības ir vienojušās par emisiju kvotām un noteikušas automašīnu ražotājiem normas un prasības, kuru neievērošanas gadījumā draud naudas sodi, taču videi draudzīgi pasākumi nav panākami ar aizliegumiem vien. Šajā nolūkā jārīkojas gan valstīm, gan patērētājiem. Šobrīd vēl nav apstiprināts, bet ir iecere, ka beidzot arī Latvijā ieviest atbalsta mehānismu elektrotransportlīdzekļu iegādei. Tā ietvaros paredzēts, ka jaunu elektromobiļu iegādei varētu būt pieejams atbalsts 4500 eiro apmērā, savukārt lietotiem elektromobiļiem – 2250 eiro.
Lielākā daļa Latvijā reģistrētu automašīnu darbojas vai nu ar benzīna vai dīzeļa dzinējiem, taču pērn tika novērots reģistrēto elektroauto skaita pieaugums par 230 %, salīdzinot ar gadu iepriekš, liecina Auto asociācijas dati. Tomēr elektroauto ieņem vien aptuveni 2 % no visu jauno automašīnu tirgus, tendence kopumā ir pozitīva – pārmaiņu process ir sācies, jautājums tikai – cik ātra būs šī pāreja?
Valsts atbalsts videi draudzīgu auto iegādei
Auto tirgū strauji pieaug videi draudzīgu automobiļu piedāvājums, par ko liecina arvien lielāka elektroauto un hibrīdauto modeļu izvēle, iekšdedzes dzinēju ražošanas pārtraukšana un pat to lietošanas aizliegums, piemēram, lielpilsētās. Pāreja uz elektromobiļiem nav lēta, un to jau šobrīd atspoguļo jauno auto cenas, tāpēc būtiski, lai tie kļūtu pieejamāki patērētājiem, valstīm vairāk jādomā par to, kā palīdzēt iedzīvotājiem un uzņēmumiem ar dažādiem atbalsta mehānismiem vai subsīdijām. Kamēr citās ES valstīs, tai skaitā Lietuvā un Igaunijā, valstis ir izstrādājušas vai vēl strādā pie subsīdiju sistēmas, lai veicinātu elektroautomobiļu iegādi, tad Latvijā šobrīd vienīgais atbalsts ir pāris priekšrocības auto īpašniekiem un draudzīgāki nosacījumi aizdevuma vai līzinga saņemšanai.
Elektroauto izaicinājumi
Viens no būtiskākajiem šķēršļiem ir joprojām mazs uzlādes staciju skaits un to teritoriālais pārklājums, kas rada izaicinājumus pārvietojoties ikdienas maršrutos, vai dodoties iekšzemes braucienos. Ja vien uzlādes stacija nav dzīves vietā, vai darbavietā, tad ierobežotā skaita dēļ publisko uzlādes staciju apmeklējums prasa papildu loģistikas plānošanu. Pozitīvi, ka katru gadu Latvijā tiek atvērtas apmēram 10-20 jaunas publiskās uzlādes stacijas, ko nodrošina gan privātpersonas, gan uzņēmumi. Tas dod ticību elektroauto infrastruktūras izaicinājuma sakārtošanai pārskatāmā nākotnē, ja tiks investēts gan valsts, gan privātais kapitāls.
Tāpat elektroauto īpašniekiem pirms pirkuma jāpārdomā, kā un kur veikt auto apkopi. Ja vien elektroauto apkope netiek veikta pie oficiālā dīlera, tad ierastajam auto servisam varētu būt izaicinoši veikt atsevišķus apkopes un remonta darbus zināšanu un tehniskā aprīkojuma trūkuma dēļ.
Mainās cilvēka un automašīnas attiecības
Mainās arī patērētāju paradumi, ja līdz šim cilvēki biežāk pirka vienu automobili, tad nākotnē šī tendence varētu mainīties. Piemēram, iegādājoties elektroauto, lai pārvietotos pilsētā, bet citu automašīnu garākiem braucieniem vai ceļojumiem. Atbilstoši patērētāju vēlmēm attīstās arī dažādi transporta pakalpojumi, pieaugot vēlmei maksāt nevis par īpašumtiesībām, bet gan par piekļuves tiesībām, piemēram, automašīnu un elektrisko skrejriteņu noma. Ja cilvēks nevēlas uzņemties izdevumus kā autoīpašnieks, taču viņam joprojām vajadzīgs transportlīdzeklis, viņš var izmantot auto nomas pakalpojumus ar noteikumu, ka tie ir elastīgi un nemaksā pārāk dārgi.
Vecās bailes un realitāte
Ar pāreju uz elektromobiļiem saistās arī dažādi mīti un dažreiz pat bailes. Pirmie elektromobiļi, no vienas puses, apsteidza laiku, taču no otras puses – tie izrādījās jutīgi pret laikapstākļiem un nereti neatbilda faktiskajām vajadzībām. Taču gadu laikā elektromobilis ir attīstījies un kļūst arvien konkurētspējīgāks, kā arī praktiskāks. Piemēram, ja agrāk auto akumulators pēc gada varēja zaudēt līdz pat 10 % no kapacitātes, tad šodien labākie eletroauto modeļi zaudē tikai 0.3 %. Tāpat spēkratu tirgū parādās arī atpazīstamu auto ražotāju jauni elektroauto modeļi par salīdzinoši pieejamākām cenām. Protams, iegādājoties elektroauto par lētāku cenu, jāparedz, ka baterijas kapacitāte paredz nobraukumu ap 150 km. Tomēr pozitīvas vēsmas ienes fakts, ka sapnis par elektroauto pieejams aizvien plašākam iedzīvotāju lokam.
Vēl par tēmu:
Kariņš: Ukraiņi maksā ar savām dzīvībām. Mēs maksājam ar saviem makiem
Kamēr ukraiņi maksā ar savām dzīvībām, mēs maksājam ar saviem makiem, runājot par degvielas cenu kāpumu kompensēšanu, sacīja Ministru prezidents Krišjānis Kariņš. Kā zināms,...
Lasīt tālākKariņš: Pedagogu atalgojuma modeļa reforma izdosies
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA) priekšvēlēšanu laikā cenšas no politiķiem izspiest jaunus solījumus, LTV raidījumā "Rīta Panorāma" sacīja Ministru prezidents...
Lasīt tālākRīgā notiks vērienīgi Līgo pasākumi
Šī gada 23. jūnijā no plkst.20.00 līdz pat rīta gaismai rīdzinieki un pilsētas viesi tiek aicināti piedalīties vērienīgās Līgo svinībās Dzegužkalnā un Mežaparkā. “Dzegužkalna...
Lasīt tālākValdība konceptuāli vienojas segt pusi no apkures sadārdzinājuma visiem iedzīvotājiem
Šodien, 21. jūnijā, Ministru kabineta apstiprināja Labklājības ministrijas informatīvo ziņojumu “Par atbalsta pasākumiem energoresursu cenu un vispārējās inflācijas pieauguma ietekmes...
Lasīt tālākIeslodzījuma vietu pārvalde lemj – Rīgas Centrālcietuma administrācijai jāatvainojas Lembergam
Šī gada 20. jūnijā Ieslodzījuma vietu pārvalde ir pieņēmusi lēmumu atzīt par prettiesisku Rīgas Centrālcietuma priekšnieka rīcību, liedzot politiķim Aivaram Lembergam iespēju balsot...
Lasīt tālākIekšlietu ministrs: Sabiedrība un uzņēmēji pagurst no Ukrainas kara bēgļu uzņemšanas
Sabiedrība pagurst no Ukrainas bēgļu uzņemšanas, intervijā LTV raidījumam "Rīta panorāma" sacīja iekšlietu ministrs Kristaps Eklons. Viņš atzina, ka uzreiz pēc Krievijas armijas atklātā...
Lasīt tālākAšeradens: Iespējams, ka mēs varam arī mācīt mazāk
Viens no iespējamajiem risinājumiem, kā sabalansēt pedagogu darba slodzi, ir skolēniem Latvijas vispārizglītojošajās izglītības iestādēs mācīt mazāk, šorīt intervijā Latvijas Radio...
Lasīt tālākĀrlietu ministrs: ES ir jāatbalsta valstis, kuras visvairāk skārusi pārtikas nodrošinājuma krīze
Latvijas ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs Luksemburgā piedalījās Eiropas Savienības (ES) Ārlietu padomes sanāksmē, kuras laikā notika diskusija par Krievijas agresiju Ukrainā un tās globālo...
Lasīt tālākLIZDA vienojas septembrī sākt beztermiņa streiku
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA), ilgstoši nespējot panākt vienošanos ar Izglītības un zinātnes ministriju par pedagogu darba algas un darba slodzes sabalansēšanas...
Lasīt tālākLembergs: Bordānieši pieprasīja, lai Ventspils sadarbojas ar Ukrainas okupantiem
Bordānieši pieprasa sadarboties ar Ukrainas okupantiem, norādīja politiķis Aivars Lembergs. Lembergs atgādināja, ka Ventspils pilsētas domes vairākums pieņēma lēmumu, ka Ventspilī jābūt...
Lasīt tālāk