• Rīga
    Clear
    4°C
     
07/07/2021, Kategorija: Svarīgākais, Tehnoloģijas

car-1149997_1280

Pasaulē un arī Latvijā turpina pieaugt ekonomiski aktīvo iedzīvotāju skaits, kas koncentrējas pilsētās. Lai arī urbanizācijas procesam ir vairāki ieguvumi, tas iezīmē arī vairākus izaicinājumus. Viens no tiem ir automašīnu lietošana un to radītā piesārņojuma mazināšana. Šobrīd jau vairāku Eiropas Savienības dalībvalstu valdības ir uzņēmušās nozīmīgu lomu zaļā kursa vadībā, likumdošanā plānojot vai jau iekļaujot mērķus virzībā uz vēlamajām pārmaiņām. Kāda izskatās autobūves nozares nākotne un kas būtu jādara Latvijai, lai veicinātu elektroautomašīnu lietošanu, savā redzējumā dalās Luminor Līzings vadītājs Raivo Bāle.

Jaunas vēsmas un prasības
Cīņā par vides saglabāšanu, ES valstu valdības ir vienojušās par emisiju kvotām un noteikušas automašīnu ražotājiem normas un prasības, kuru neievērošanas gadījumā draud naudas sodi, taču videi draudzīgi pasākumi nav panākami ar aizliegumiem vien. Šajā nolūkā jārīkojas gan valstīm, gan patērētājiem. Šobrīd vēl nav apstiprināts, bet ir iecere, ka beidzot arī Latvijā ieviest atbalsta mehānismu elektrotransportlīdzekļu iegādei. Tā ietvaros paredzēts, ka jaunu elektromobiļu iegādei varētu būt pieejams atbalsts 4500 eiro apmērā, savukārt lietotiem elektromobiļiem – 2250 eiro.

Lielākā daļa Latvijā reģistrētu automašīnu darbojas vai nu ar benzīna vai dīzeļa dzinējiem, taču pērn tika novērots reģistrēto elektroauto skaita pieaugums par 230 %, salīdzinot ar gadu iepriekš, liecina Auto asociācijas dati. Tomēr elektroauto ieņem vien aptuveni 2 % no visu jauno automašīnu tirgus, tendence kopumā ir pozitīva – pārmaiņu process ir sācies, jautājums tikai – cik ātra būs šī pāreja?

Valsts atbalsts videi draudzīgu auto iegādei
Auto tirgū strauji pieaug videi draudzīgu automobiļu piedāvājums, par ko liecina arvien lielāka elektroauto un hibrīdauto modeļu izvēle, iekšdedzes dzinēju ražošanas pārtraukšana un pat to lietošanas aizliegums, piemēram, lielpilsētās. Pāreja uz elektromobiļiem nav lēta, un to jau šobrīd atspoguļo jauno auto cenas, tāpēc būtiski, lai tie kļūtu pieejamāki patērētājiem, valstīm vairāk jādomā par to, kā palīdzēt iedzīvotājiem un uzņēmumiem ar dažādiem atbalsta mehānismiem vai subsīdijām. Kamēr citās ES valstīs, tai skaitā Lietuvā un Igaunijā, valstis ir izstrādājušas vai vēl strādā pie subsīdiju sistēmas, lai veicinātu elektroautomobiļu iegādi, tad Latvijā šobrīd vienīgais atbalsts ir pāris priekšrocības auto īpašniekiem un draudzīgāki nosacījumi aizdevuma vai līzinga saņemšanai.

Elektroauto izaicinājumi
Viens no būtiskākajiem šķēršļiem ir joprojām mazs uzlādes staciju skaits un to teritoriālais pārklājums, kas rada izaicinājumus pārvietojoties ikdienas maršrutos, vai dodoties iekšzemes braucienos. Ja vien uzlādes stacija nav dzīves vietā, vai darbavietā, tad ierobežotā skaita dēļ publisko uzlādes staciju apmeklējums prasa papildu loģistikas plānošanu. Pozitīvi, ka katru gadu Latvijā tiek atvērtas apmēram 10-20 jaunas publiskās uzlādes stacijas, ko nodrošina gan privātpersonas, gan uzņēmumi. Tas dod ticību elektroauto infrastruktūras izaicinājuma sakārtošanai pārskatāmā nākotnē, ja tiks investēts gan valsts, gan privātais kapitāls.

Tāpat elektroauto īpašniekiem pirms pirkuma jāpārdomā, kā un kur veikt auto apkopi. Ja vien elektroauto apkope netiek veikta pie oficiālā dīlera, tad ierastajam auto servisam varētu būt izaicinoši veikt atsevišķus apkopes un remonta darbus zināšanu un tehniskā aprīkojuma trūkuma dēļ.

Mainās cilvēka un automašīnas attiecības
Mainās arī patērētāju paradumi, ja līdz šim cilvēki biežāk pirka vienu automobili, tad nākotnē šī tendence varētu mainīties. Piemēram, iegādājoties elektroauto, lai pārvietotos pilsētā, bet citu automašīnu garākiem braucieniem vai ceļojumiem. Atbilstoši patērētāju vēlmēm attīstās arī dažādi transporta pakalpojumi, pieaugot vēlmei maksāt nevis par īpašumtiesībām, bet gan par piekļuves tiesībām, piemēram, automašīnu un elektrisko skrejriteņu noma. Ja cilvēks nevēlas uzņemties izdevumus kā autoīpašnieks, taču viņam joprojām vajadzīgs transportlīdzeklis, viņš var izmantot auto nomas pakalpojumus ar noteikumu, ka tie ir elastīgi un nemaksā pārāk dārgi.

Vecās bailes un realitāte
Ar pāreju uz elektromobiļiem saistās arī dažādi mīti un dažreiz pat bailes. Pirmie elektromobiļi, no vienas puses, apsteidza laiku, taču no otras puses – tie izrādījās jutīgi pret laikapstākļiem un nereti neatbilda faktiskajām vajadzībām. Taču gadu laikā elektromobilis ir attīstījies un kļūst arvien konkurētspējīgāks, kā arī praktiskāks. Piemēram, ja agrāk auto akumulators pēc gada varēja zaudēt līdz pat 10 % no kapacitātes, tad šodien labākie eletroauto modeļi zaudē tikai 0.3 %. Tāpat spēkratu tirgū parādās arī atpazīstamu auto ražotāju jauni elektroauto modeļi par salīdzinoši pieejamākām cenām. Protams, iegādājoties elektroauto par lētāku cenu, jāparedz, ka baterijas kapacitāte paredz nobraukumu ap 150 km. Tomēr pozitīvas vēsmas ienes fakts, ka sapnis par elektroauto pieejams aizvien plašākam iedzīvotāju lokam.

703 skatījumi




Video

Latvijā reģistrēti 2935 jauni inficēšanās gadījumi ar Covid-19

22/10/2021

Latvijā aizvadītās diennakts laikā reģistrēti 2935 jauni inficēšanās gadījumi ar Covid-19, bet miruši 25 cilvēki, liecina Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) informācija. Pēdējo...

Lasīt tālāk
Video

Tiesa piekāpjas – Lemberga lieta tomēr tiks skatīta mutvārdu procesā

22/10/2021 | Autors: Labdien.lv redakcija

Rīgas apgabaltiesas Krimināllietu kolēģija apmierinājusi t.s. Lemberga krimināllietas dalībnieku daudzos iebildumus pret tiesneses Sandras Amolas lēmumu lietu apelācijas kārtībā izskatīt...

Lasīt tālāk
Video

Subsidēto algu saņemšanai darbinieku vakcinācija būs noteicošais faktors

22/10/2021 | Autors: Anete Jansone, Labdien.lv

Darbinieku vakcinācija būs noteicošais faktors, lai saņemtu algu subsīdijas, intervijā LTV raidījumā "Rīta panorāma" sacīja ekonomikas ministrs Jānis Vitenbergs (NA). "Vienošanās ir...

Lasīt tālāk
Video

Pirmā mājsēde aizvadīta salīdzinoši mierīgi

22/10/2021 | Autors: Zane Grodiņa, Labdien.lv

Covid-19 straujās izplatības dēļ ieviestās komandantstundas jeb mājsēdes pirmā nakts aizvadīta salīdzinoši mierīgi – saistībā ar tās neievērošanu sāktas 228 administratīvās lietvedības,...

Lasīt tālāk
Video

Nedēļas nogalē virs Latvijas būs aukstā gaisa masa un iespējams arī slapjš sniegs

22/10/2021

Šajās dienās laika apstākļus nosaka plaša ciklona darbība – piektdien Latvijā gaidāms brāzmains vējš un nokrišņiem bagāts laiks. Nedēļas nogalē pakāpeniski ieplūdīs aukstāks...

Lasīt tālāk
Video

Saeima nolemj piecus mēnešus vakcinētajiem senioriem maksāt pabalstu 20 eiro mēnesī

21/10/2021

Katram Latvijā dzīvojošam cilvēkam, kurš līdz šī gada beigām būs sasniedzis 60 gadu vecumu un būs pabeidzis pilnu vakcinācijas kursu pret Covid-19 infekciju, laikposmā no 2021. gada 1. novembra...

Lasīt tālāk
Video

Tirdzniecības vietas klātienē strādā no pulksten 6 līdz 19

21/10/2021

Mājsēdes laikā saimniecisko pakalpojumu un tirdzniecības vietas strādās no plkst. 6.00 līdz 19.00. Būs pieejami tikai būtiskāko preču veikali. Savukārt ēdināšanas iestādes ēdienu drīkst...

Lasīt tālāk
Video

Kariņš: Nevakcinētajiem cilvēkiem pēc mājsēdes gaidāmi stingrāki ierobežojumi

21/10/2021 | Autors: Anete Jansone, Labdien.lv

No 21. oktobra līdz 14. novembrim Latvijā uz četrām nedēļām izsludina mājsēdi jeb stingrus iedzīvotāju pārvietošanās ierobežojumus, lai būtiski bremzētu Covid-19 infekcijas izplatību....

Lasīt tālāk
Video

Latvijā sākas “lokdauns”

21/10/2021

No šodienas, 21. oktobra, Latvijā ieviesti stingri ierobežojumi attiecībā uz pulcēšanos, sabiedriskām aktivitātēm, tirdzniecību, pakalpojumiem, mācībām un citām klātienes norisēm ar...

Lasīt tālāk
Video

Publiskā sektora darbinieki klātienē var strādāt tikai ar sertifikātu

20/10/2021

No šodienas klātienē publiskā sektora darbinieki drīkstēs strādāt tikai ar Covid-19 testēšanas vai vakcinācijas, pārslimošanas sertifikātu, paredz Ministru kabinetā iepriekš pieņemtais...

Lasīt tālāk