• Rīga
    Cloudy
    1°C
     
07/07/2021, Kategorija: Svarīgākais, Tehnoloģijas

car-1149997_1280

Pasaulē un arī Latvijā turpina pieaugt ekonomiski aktīvo iedzīvotāju skaits, kas koncentrējas pilsētās. Lai arī urbanizācijas procesam ir vairāki ieguvumi, tas iezīmē arī vairākus izaicinājumus. Viens no tiem ir automašīnu lietošana un to radītā piesārņojuma mazināšana. Šobrīd jau vairāku Eiropas Savienības dalībvalstu valdības ir uzņēmušās nozīmīgu lomu zaļā kursa vadībā, likumdošanā plānojot vai jau iekļaujot mērķus virzībā uz vēlamajām pārmaiņām. Kāda izskatās autobūves nozares nākotne un kas būtu jādara Latvijai, lai veicinātu elektroautomašīnu lietošanu, savā redzējumā dalās Luminor Līzings vadītājs Raivo Bāle.

Jaunas vēsmas un prasības
Cīņā par vides saglabāšanu, ES valstu valdības ir vienojušās par emisiju kvotām un noteikušas automašīnu ražotājiem normas un prasības, kuru neievērošanas gadījumā draud naudas sodi, taču videi draudzīgi pasākumi nav panākami ar aizliegumiem vien. Šajā nolūkā jārīkojas gan valstīm, gan patērētājiem. Šobrīd vēl nav apstiprināts, bet ir iecere, ka beidzot arī Latvijā ieviest atbalsta mehānismu elektrotransportlīdzekļu iegādei. Tā ietvaros paredzēts, ka jaunu elektromobiļu iegādei varētu būt pieejams atbalsts 4500 eiro apmērā, savukārt lietotiem elektromobiļiem – 2250 eiro.

Lielākā daļa Latvijā reģistrētu automašīnu darbojas vai nu ar benzīna vai dīzeļa dzinējiem, taču pērn tika novērots reģistrēto elektroauto skaita pieaugums par 230 %, salīdzinot ar gadu iepriekš, liecina Auto asociācijas dati. Tomēr elektroauto ieņem vien aptuveni 2 % no visu jauno automašīnu tirgus, tendence kopumā ir pozitīva – pārmaiņu process ir sācies, jautājums tikai – cik ātra būs šī pāreja?

Valsts atbalsts videi draudzīgu auto iegādei
Auto tirgū strauji pieaug videi draudzīgu automobiļu piedāvājums, par ko liecina arvien lielāka elektroauto un hibrīdauto modeļu izvēle, iekšdedzes dzinēju ražošanas pārtraukšana un pat to lietošanas aizliegums, piemēram, lielpilsētās. Pāreja uz elektromobiļiem nav lēta, un to jau šobrīd atspoguļo jauno auto cenas, tāpēc būtiski, lai tie kļūtu pieejamāki patērētājiem, valstīm vairāk jādomā par to, kā palīdzēt iedzīvotājiem un uzņēmumiem ar dažādiem atbalsta mehānismiem vai subsīdijām. Kamēr citās ES valstīs, tai skaitā Lietuvā un Igaunijā, valstis ir izstrādājušas vai vēl strādā pie subsīdiju sistēmas, lai veicinātu elektroautomobiļu iegādi, tad Latvijā šobrīd vienīgais atbalsts ir pāris priekšrocības auto īpašniekiem un draudzīgāki nosacījumi aizdevuma vai līzinga saņemšanai.

Elektroauto izaicinājumi
Viens no būtiskākajiem šķēršļiem ir joprojām mazs uzlādes staciju skaits un to teritoriālais pārklājums, kas rada izaicinājumus pārvietojoties ikdienas maršrutos, vai dodoties iekšzemes braucienos. Ja vien uzlādes stacija nav dzīves vietā, vai darbavietā, tad ierobežotā skaita dēļ publisko uzlādes staciju apmeklējums prasa papildu loģistikas plānošanu. Pozitīvi, ka katru gadu Latvijā tiek atvērtas apmēram 10-20 jaunas publiskās uzlādes stacijas, ko nodrošina gan privātpersonas, gan uzņēmumi. Tas dod ticību elektroauto infrastruktūras izaicinājuma sakārtošanai pārskatāmā nākotnē, ja tiks investēts gan valsts, gan privātais kapitāls.

Tāpat elektroauto īpašniekiem pirms pirkuma jāpārdomā, kā un kur veikt auto apkopi. Ja vien elektroauto apkope netiek veikta pie oficiālā dīlera, tad ierastajam auto servisam varētu būt izaicinoši veikt atsevišķus apkopes un remonta darbus zināšanu un tehniskā aprīkojuma trūkuma dēļ.

Mainās cilvēka un automašīnas attiecības
Mainās arī patērētāju paradumi, ja līdz šim cilvēki biežāk pirka vienu automobili, tad nākotnē šī tendence varētu mainīties. Piemēram, iegādājoties elektroauto, lai pārvietotos pilsētā, bet citu automašīnu garākiem braucieniem vai ceļojumiem. Atbilstoši patērētāju vēlmēm attīstās arī dažādi transporta pakalpojumi, pieaugot vēlmei maksāt nevis par īpašumtiesībām, bet gan par piekļuves tiesībām, piemēram, automašīnu un elektrisko skrejriteņu noma. Ja cilvēks nevēlas uzņemties izdevumus kā autoīpašnieks, taču viņam joprojām vajadzīgs transportlīdzeklis, viņš var izmantot auto nomas pakalpojumus ar noteikumu, ka tie ir elastīgi un nemaksā pārāk dārgi.

Vecās bailes un realitāte
Ar pāreju uz elektromobiļiem saistās arī dažādi mīti un dažreiz pat bailes. Pirmie elektromobiļi, no vienas puses, apsteidza laiku, taču no otras puses – tie izrādījās jutīgi pret laikapstākļiem un nereti neatbilda faktiskajām vajadzībām. Taču gadu laikā elektromobilis ir attīstījies un kļūst arvien konkurētspējīgāks, kā arī praktiskāks. Piemēram, ja agrāk auto akumulators pēc gada varēja zaudēt līdz pat 10 % no kapacitātes, tad šodien labākie eletroauto modeļi zaudē tikai 0.3 %. Tāpat spēkratu tirgū parādās arī atpazīstamu auto ražotāju jauni elektroauto modeļi par salīdzinoši pieejamākām cenām. Protams, iegādājoties elektroauto par lētāku cenu, jāparedz, ka baterijas kapacitāte paredz nobraukumu ap 150 km. Tomēr pozitīvas vēsmas ienes fakts, ka sapnis par elektroauto pieejams aizvien plašākam iedzīvotāju lokam.

763 skatījumi




Video

Atbalsts plānots arī mājsaimniecībām ar sašķidrinātās naftas gāzes un dīzeļdegvielas apkuri

02/02/2023

Saeima ceturtdien, 2. februārī, konceptuāli atbalstīja par steidzamiem atzītos grozījumus Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā, kas paredz valsts atbalstu...

Lasīt tālāk
Video

Saeima pieņem grozījumus ostu darbības nepārtrauktības nodrošināšanai

02/02/2023

Saeima ceturtdien, 2. februārī, galīgajā lasījumā atbalstīja par steidzamiem atzītos grozījumus, kas paredz pagarināt termiņu Rīgas un Ventspils brīvostu pārvalžu likvidācijai. Grozījumi...

Lasīt tālāk
Video

Lembergs: Tauta, atbalstot Kariņa valdību, ir sniegusi arī savu akceptu algu palielināšanai amatpersonām

01/02/2023

Kamēr iedzīvotāji turpmāk dzīvos sliktāk, valsts augstākās amatpersonas ievērojami palielinās sev algas, intervijā “Ventas Balsij” norādīja Ventspils pilsētas domes deputāts Aivars...

Lasīt tālāk
Video

Rinkēvičs: Diskusija par drošību mūsu reģionā neiztiks bez jautājuma par Zviedrijas un Somijas pievienošanos NATO

31/01/2023 | Autors: Jānis Lācis, Labdien.lv

Zviedrijas un Somijas pievienošanās NATO ir ļoti svarīga, šorīt intervijā LTV raidījumā "Rīta Panorāma" atzina ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs (JV). Kā zināms, šodien Rīgā ārlietu...

Lasīt tālāk
Video

Latvijas Slimnīcu biedrība: Jau šobrīd tiek pagarinātas rindas uz izmeklējumiem un plānveida pakalpojumiem

31/01/2023 | Autors: Zane Grodiņa, Labdien.lv

Ja nekādi konstruktīvi risinājumi veselības aprūpes finansējumam netiks rasti, tad slimnīcas būs spiestas ierobežot piedāvāto pakalpojumu klāstu un rindas uz valsts apmaksātajiem pakalpojumiem...

Lasīt tālāk
Video

Arodbiedrība panākusi algu paaugstinājumu visiem pedagogiem

31/01/2023 | Autors: Zane Grodiņa, Labdien.lv

No šī gada 1. septembra algu paaugstināšanas grafiks būs arī augstskolu pedagogiem, LTV raidījumā "Rīta panorāma" informēja Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA)...

Lasīt tālāk
Video

FM: Siltā ziema un valsts energoatbalsts palīdz Latvijai izvairīties no recesijas pērnā gada ceturtajā ceturksnī

30/01/2023

Pēc 0,6% krituma 2022. gada trešajā ceturksnī Latvijas ekonomika ceturtajā ceturksnī ir saglabājusies iepriekšējā gada līmenī, liecina pirmdien publiskotie Centrālās Statistikas pārvaldes...

Lasīt tālāk
Video

Dombrovskis par EK ekonomisko prognozi: Situācija būs nedaudz labāka

30/01/2023 | Autors: Anete Jansone, Labdien.lv

Inflācija varētu būt sasniegusi savu maksimumu jau pagājušā gada nogalē un tagad pakāpeniski samazināsies, intervijā LTV raidījumā "Rīta Panorāma" norādīja Eiropas Komisijas priekšsēdētājas...

Lasīt tālāk
Video

Darba nedēļa iesāksies ar vējainu un nokrišņiem bagātu laiku

30/01/2023

Šonedēļ laika apstākļus Latvijā noteiks vairāku ciklonu darbība - debesis lielākoties aizklās mākoņi, palaikam gaidāmi nokrišņi, un laiks būs vējains. Februāra pirmajās dienās nokrišņu...

Lasīt tālāk
Video

Riekstiņš: Krievi samierinājušies gan ar represijām, gan mobilizāciju

30/01/2023 | Autors: Nekā personīga, TV3

Pēc 26 dienām apritēs gads kopš Krievijas okupantu armija uzbruka Ukrainai. No pašas pirmās kara dienas ukraiņi ir lūguši rietumiem nevis tikai pieņemt deklarācijas un balsot par asiem kara...

Lasīt tālāk