• Rīga
    Mostly cloudy
    3°C
     
07/07/2021, Kategorija: Svarīgākais, Tehnoloģijas

car-1149997_1280

Pasaulē un arī Latvijā turpina pieaugt ekonomiski aktīvo iedzīvotāju skaits, kas koncentrējas pilsētās. Lai arī urbanizācijas procesam ir vairāki ieguvumi, tas iezīmē arī vairākus izaicinājumus. Viens no tiem ir automašīnu lietošana un to radītā piesārņojuma mazināšana. Šobrīd jau vairāku Eiropas Savienības dalībvalstu valdības ir uzņēmušās nozīmīgu lomu zaļā kursa vadībā, likumdošanā plānojot vai jau iekļaujot mērķus virzībā uz vēlamajām pārmaiņām. Kāda izskatās autobūves nozares nākotne un kas būtu jādara Latvijai, lai veicinātu elektroautomašīnu lietošanu, savā redzējumā dalās Luminor Līzings vadītājs Raivo Bāle.

Jaunas vēsmas un prasības
Cīņā par vides saglabāšanu, ES valstu valdības ir vienojušās par emisiju kvotām un noteikušas automašīnu ražotājiem normas un prasības, kuru neievērošanas gadījumā draud naudas sodi, taču videi draudzīgi pasākumi nav panākami ar aizliegumiem vien. Šajā nolūkā jārīkojas gan valstīm, gan patērētājiem. Šobrīd vēl nav apstiprināts, bet ir iecere, ka beidzot arī Latvijā ieviest atbalsta mehānismu elektrotransportlīdzekļu iegādei. Tā ietvaros paredzēts, ka jaunu elektromobiļu iegādei varētu būt pieejams atbalsts 4500 eiro apmērā, savukārt lietotiem elektromobiļiem – 2250 eiro.

Lielākā daļa Latvijā reģistrētu automašīnu darbojas vai nu ar benzīna vai dīzeļa dzinējiem, taču pērn tika novērots reģistrēto elektroauto skaita pieaugums par 230 %, salīdzinot ar gadu iepriekš, liecina Auto asociācijas dati. Tomēr elektroauto ieņem vien aptuveni 2 % no visu jauno automašīnu tirgus, tendence kopumā ir pozitīva – pārmaiņu process ir sācies, jautājums tikai – cik ātra būs šī pāreja?

Valsts atbalsts videi draudzīgu auto iegādei
Auto tirgū strauji pieaug videi draudzīgu automobiļu piedāvājums, par ko liecina arvien lielāka elektroauto un hibrīdauto modeļu izvēle, iekšdedzes dzinēju ražošanas pārtraukšana un pat to lietošanas aizliegums, piemēram, lielpilsētās. Pāreja uz elektromobiļiem nav lēta, un to jau šobrīd atspoguļo jauno auto cenas, tāpēc būtiski, lai tie kļūtu pieejamāki patērētājiem, valstīm vairāk jādomā par to, kā palīdzēt iedzīvotājiem un uzņēmumiem ar dažādiem atbalsta mehānismiem vai subsīdijām. Kamēr citās ES valstīs, tai skaitā Lietuvā un Igaunijā, valstis ir izstrādājušas vai vēl strādā pie subsīdiju sistēmas, lai veicinātu elektroautomobiļu iegādi, tad Latvijā šobrīd vienīgais atbalsts ir pāris priekšrocības auto īpašniekiem un draudzīgāki nosacījumi aizdevuma vai līzinga saņemšanai.

Elektroauto izaicinājumi
Viens no būtiskākajiem šķēršļiem ir joprojām mazs uzlādes staciju skaits un to teritoriālais pārklājums, kas rada izaicinājumus pārvietojoties ikdienas maršrutos, vai dodoties iekšzemes braucienos. Ja vien uzlādes stacija nav dzīves vietā, vai darbavietā, tad ierobežotā skaita dēļ publisko uzlādes staciju apmeklējums prasa papildu loģistikas plānošanu. Pozitīvi, ka katru gadu Latvijā tiek atvērtas apmēram 10-20 jaunas publiskās uzlādes stacijas, ko nodrošina gan privātpersonas, gan uzņēmumi. Tas dod ticību elektroauto infrastruktūras izaicinājuma sakārtošanai pārskatāmā nākotnē, ja tiks investēts gan valsts, gan privātais kapitāls.

Tāpat elektroauto īpašniekiem pirms pirkuma jāpārdomā, kā un kur veikt auto apkopi. Ja vien elektroauto apkope netiek veikta pie oficiālā dīlera, tad ierastajam auto servisam varētu būt izaicinoši veikt atsevišķus apkopes un remonta darbus zināšanu un tehniskā aprīkojuma trūkuma dēļ.

Mainās cilvēka un automašīnas attiecības
Mainās arī patērētāju paradumi, ja līdz šim cilvēki biežāk pirka vienu automobili, tad nākotnē šī tendence varētu mainīties. Piemēram, iegādājoties elektroauto, lai pārvietotos pilsētā, bet citu automašīnu garākiem braucieniem vai ceļojumiem. Atbilstoši patērētāju vēlmēm attīstās arī dažādi transporta pakalpojumi, pieaugot vēlmei maksāt nevis par īpašumtiesībām, bet gan par piekļuves tiesībām, piemēram, automašīnu un elektrisko skrejriteņu noma. Ja cilvēks nevēlas uzņemties izdevumus kā autoīpašnieks, taču viņam joprojām vajadzīgs transportlīdzeklis, viņš var izmantot auto nomas pakalpojumus ar noteikumu, ka tie ir elastīgi un nemaksā pārāk dārgi.

Vecās bailes un realitāte
Ar pāreju uz elektromobiļiem saistās arī dažādi mīti un dažreiz pat bailes. Pirmie elektromobiļi, no vienas puses, apsteidza laiku, taču no otras puses – tie izrādījās jutīgi pret laikapstākļiem un nereti neatbilda faktiskajām vajadzībām. Taču gadu laikā elektromobilis ir attīstījies un kļūst arvien konkurētspējīgāks, kā arī praktiskāks. Piemēram, ja agrāk auto akumulators pēc gada varēja zaudēt līdz pat 10 % no kapacitātes, tad šodien labākie eletroauto modeļi zaudē tikai 0.3 %. Tāpat spēkratu tirgū parādās arī atpazīstamu auto ražotāju jauni elektroauto modeļi par salīdzinoši pieejamākām cenām. Protams, iegādājoties elektroauto par lētāku cenu, jāparedz, ka baterijas kapacitāte paredz nobraukumu ap 150 km. Tomēr pozitīvas vēsmas ienes fakts, ka sapnis par elektroauto pieejams aizvien plašākam iedzīvotāju lokam.

714 skatījumi




Video

Valdība vienojas par plašu atbalsta paketi iedzīvotājiem un uzņēmumiem pieaugušo energoresursu cenu kompensēšanai

19/01/2022

Šodien, 19. janvārī, valdību veidojošie politiskie spēki - “Jaunā Vienotība” , “Nacionālā apvienība”, “Attīstībai/Par!”, un “Jaunā konservatīvā partija”–  ir konceptuāli...

Lasīt tālāk
Video

Latvijā jaunatklāto Covid-19 gadījumu skaits pārsniedz 5000

19/01/2022

Latvijā aizvadītās diennakts laikā reģistrēts līdz šim lielākais jaunu Covid-19 inficēšanās gadījumu skaits – 5082. Saņemti arī ziņojumi par 17 mirušiem Covid-19 slimniekiem, liecina...

Lasīt tālāk
Video

Eksperts: Baidos ka rēķini par apkuri, gāzi un elektrību noslēgsies ar protestiem

19/01/2022

Valdības nespēja risināt energokrīzi vedīs cilvēkus ielās, intervijā "Neatkarīgajā" sacīja akciju sabiedrības “Gaso” gāzapgādes drošības departamenta vadītājs Raimonds Lazdiņš. "Ar...

Lasīt tālāk
Video

Epidemiologs: Esam jauna Covid-19 viļņa sākumā

19/01/2022 | Autors: Zane Grodiņa, Labdien.lv

Covid-19 omikrona vilnis gaidāms vismaz līdz februāra beigām, intervijā LTV raidījumā “Rīta Panorāma” norādīja epidemiologs Ņikita Trojanskis. Pēc viņa teiktā, aizvien gana lielā...

Lasīt tālāk
Video

Noteiktas izmaiņas attiecībā uz izolācijā un mājas karantīnā pavadāmo laiku

18/01/2022

Saskaņā ar jaunākajām Eiropas Slimību profilakses centra rekomendācijām un vajadzību nodrošināt darba nepārtrauktību stratēģiski svarīgajās nozarēs samazināts laika posms, kas cilvēkam...

Lasīt tālāk
Video

Turpmāk publiskās vietās derīgas būs tikai medicīniskās maskas un respiratori

18/01/2022

No 25. janvāra publiskās vietās varēs lietot tikai medicīniskās maskas vai ne zemākas klases kā FFP2 respiratorus bez vārsta. Skolēni no 7 līdz 12 gadu vecuma visur varēs turpināt vilkt...

Lasīt tālāk
Video

LTRK par enerģētikas krīzi: Situācija ir kritiska

18/01/2022

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) valdības pārstāvjiem pieprasa nekavējošu rīcību enerģētikas krīzes pārvarēšanai, jo līdz šim piedāvātie atbalsta risinājumi...

Lasīt tālāk
Video

Latvijas Izglītības vadītāju asociācija: Gan skolu vadība, gan skolotāji šobrīd ir diezgan izdeguši

18/01/2022 | Autors: Zane Grodiņa, Labdien.lv

Pandēmijas radīto izaicinājumu risināšana skolās prasa ļoti daudz resursu, tāpēc skolēnu vecākus aicinu būt saprotošiem, intervijā LTV raidījumā “Rīta Panorāma” sacīja Latvijas...

Lasīt tālāk
Video

Saņemti vairāk nekā 300 izsaukumi saistībā ar vēja postījumiem

18/01/2022

Aizvadītajā diennaktī, laika posmā no šī gada 17. janvāra plkst. 06.30 līdz 18.janvāra plkst. 06.30, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD) saņēma 399 izsaukumus – 17...

Lasīt tālāk
Video

Valsts prezidents grib liegt finansējumu partijām, kuru frakcijas Saeimā ir izjukušas

17/01/2022

Valsts prezidents Egils Levits šonedēļ Saeimā iesniegs grozījumus Partiju finansēšanas likumā, informēja Valsts prezidenta kanceleja. 17. janvārī Valsts prezidents Egils Levits Rīgas...

Lasīt tālāk