• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
20/09/2016, Kategorija: Bizness, Ekonomika

Sabiedrības integrācijas fonds (SIF), kura mērķis ir finansiāli atbalstīt un veicināt sabiedrības integrāciju, atbalstot arī publiskā un nevalstiskā sektora attīstības programmu un projektu īstenošanu, ne visos gadījumos ir nodrošinājis vienotu iesniegto projektu izvērtēšanu un pieņemto lēmumu izsekojamību, kā arī neatbilstoši piemērojis projektu finansēšanas metodi – vienas vienības izmaksu likmi, secinājusi Valsts kontrole (VK).

SIF administrē gan valsts budžeta, gan ārvalstu finanšu līdzekļus. VK revīzijā vērtēja laikā no 2012. līdz 2015.gadam 15 atbalsta programmu ietvaros 151 projekta īstenošanai atvēlēto valsts budžeta līdzekļu 1,87 miljonu eiro apmērā piešķiršanas un izlietojuma kontroles procesu. Pārbaudīto projektu vidū bija, piemēram, latviešu valodas apguve pieaugušajiem, apmaiņas programmas latviešu un mazākumtautību jauniešiem, vasaras nometnes Latvijas un diasporas bērniem un citi.

Izvērtējot deviņu atbalsta programmu ietvaros rīkoto projektu iesniegumu vērtēšanas procesu, secināts, ka SIF ne visos gadījumos ir nodrošinājis vērtēšanas procesa dokumentēšanu un pieņemto lēmumu izsekojamību, kā arī vienotu pieeju projekta iesniegumu izvērtēšanā, tā radot šaubas par SIF pieņemto lēmumu pamatotību. Piemēram, projektu vērtētāji bieži vien nav norādījuši vērtējuma samazinājuma iemeslus, piešķirtais vērtējums nav atbildis sniegtajiem komentāriem. Iemesls pieļautajām kļūdām ir trūkumi SIF iekšējās kontroles sistēmā. Revidenti uzskata, ka šie trūkumi ir ietekmējuši trīs programmu projektu iesniegumu vērtēšanas rezultātus. Ja SIF būtu rīkojies atbilstoši iekšējiem normatīvajiem aktiem, tiktu atbalstīti citi attiecīgajā programmā iesniegtie projekti.

Lai mazinātu administratīvo slogu, SIF projektu konkursos izmanto iespēju piemērot Eiropas Parlamenta un Padomes Finanšu regulā noteikto vienas vienības izmaksu likmi un regulas piedāvātās priekšrocības nepārbaudīt finansējuma saņēmēju faktiskās izmaksas, bet tikai veikt projekta rezultātu, kas sasniegti iepriekš noteikta finansējuma robežās, pārbaudi. Revīzijā secināts, ka SIF vienas vienības izmaksu likmi piemērojis neatbilstoši. SIF neizpilda regulā noteikto, proti, nav izstrādājis aprēķina metodiku un nav nodrošinājis, ka vienas vienības izmaksu aprēķins ir iepriekš noteikts, taisnīgs, objektīvs un pierādāms. Tā vietā SIF akceptē katra projekta īstenotāja faktiskās izmaksas. Laikā no 2012. līdz 2015.gadam revīzijas izlasē iekļautajās atbalsta programmās, pamatojoties uz neatbilstoši noteikto vienas vienības izmaksu likmi, SIF noslēdzis līgumus par 44 projektu īstenošanu, piešķirot valsts budžeta finansējumu 697 105 eiro apmērā.

SIF, slēdzot līgumus ar projektu īstenotājiem, vienas vienības izmaksas noteicis atbilstoši katra projektu īstenotāju noteiktajām izmaksām ļoti atšķirīgā diapazonā. Piemēram, programmas “Latviešu valodas apguve, 2014 – 2016” ietvaros par valodas apmācību Latgales reģionā noslēgti līgumi ar projektu īstenotājiem par vienas vienības izmaksām robežās no 108 eiro līdz 191 eiro. “Neatbilstoši piemērojot vienas vienības izmaksu metodi, SIF rada valsts budžeta līdzekļu neekonomiska un nepamatota izlietojuma risku, jo nav gūstama pārliecība, ka attiecīgās programmas mērķis ir sasniegts ar mazāko valsts budžeta līdzekļu izlietojumu,” akcentē valsts kontroliere Elita Krūmiņa.

Lai gan SIF nav pienākuma pārbaudīt projekta īstenošanas faktiskos izdevumus, ja projekti tiek finansēti, izmantojot vienas vienības izmaksu likmi, revidenti izlases veidā šādas pārbaudes veica, konstatējot dažādas neatbilstības. Piemēram, projektu īstenotāji slēguši līgumus ar radiniekiem, projektu izdevumi nav identificējami, jo ar projektu īstenošanu saistītajos dokumentos nav norādīti noslēgto līgumu numuri, kā arī projekti īstenoti neatbilstoši programmas konkursa nolikumam. Konstatēti arī gadījumi, ka projektu īstenošanas izdevumos ir iekļauta samaksa par pakalpojumiem un precēm, kas iegādātas īsi pirms projekta beigām vai pēc projekta aktivitāšu noslēguma, izdevumi, kas attiecas uz projekta iesnieguma sagatavošanu, nav saistīti ar projekta īstenošanu vai veikti par periodu, kad projekta aktivitātes nav notikušas. Vienlaikus VK vēlas norādīt: ja projektu īstenošanas līgumos ir noteikts, ka projektu īstenotājiem ir detalizēti jāatskaitās par katru projektu attiecināmo izmaksu pozīciju, pamatojot izmaksas ar attaisnojuma dokumentiem, – SIF piešķirtā finansējuma izlietojuma uzraudzību un kontroli nodrošina, un tādā gadījumā revīzijā konstatētās neatbilstības uz konkrēto gadījumu netiek attiecinātas.

VK fondam ir sniegusi četrus ieteikumus, aicinot nodrošināt projektu iesniegumu vienlīdzīgu un izsekojamu vērtēšanas procesu, atbilstošu vienas vienības izmaksu likmes piemērošanu, veikt pasākumus finansējuma izlietojuma kontroles un projektu finansēšanas līgumu saistību izpildes uzraudzības uzlabošanai, kā arī izvērtēt iespēju atgūt no projektu īstenotājiem valsts budžeta līdzekļus, kuri izlietoti neatbilstoši līgumu nosacījumiem un normatīvo aktu prasībām.

Foto:Unsplash//https://pixabay.com/en/users/Unsplash-242387//https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

994 skatījumi




Video

Pārtikas preču cenām jābūt caurskatāmām un ērti salīdzināmām, uzsver Tautsaimniecības komisija

17/06/2025

Patēriņa preču cenu izsekojamībai, caurskatāmībai un monitoringam, tostarp pārtikas preču cenu salīdzināšanas rīkam nepieciešamo informāciju, no mazumtirgotāja ievāks un apstrādās...

Lasīt tālāk
Video

Plauktos būs vairāk Latvijas preču

17/06/2025

LatvijasTirgotāju asociācija (LTA) š.g. 16. jūnijā plkst. 14.00 uz tikšanos bija aicinājusi Latvijas Pārtikas uzņēmumu federāciju, Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomi, biedrību...

Lasīt tālāk
Video

Zemākais algas nodokļu plaisas īpatsvars kopš 2020. gada

16/06/2025

Jaunākais Valsts ieņēmumu dienesta (VID) veiktais algas nodokļu – valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (VSAOI) un iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) – plaisas novērtējums...

Lasīt tālāk
Video

Saeima pieņem likuma grozījumus latviešu valodas lietojuma stiprināšanai kredītiestādēs

13/06/2025

Saeima ceturtdien, 12.jūnijā, galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Kredītiestāžu likumā, lai stiprinātu valsts valodas lietojumu kredītiestādēs. “Kredītiestādēs darba valodai...

Lasīt tālāk
Video

Pētījums: Ēnu ekonomikas apjoms Latvijā 2024. gadā turpinājis mazināties

12/06/2025

Atbilstoši jaunākajiem Rīgas Ekonomikas augstskolas – Stockholm School of Economics in Riga (SSE Riga) “Ēnu ekonomikas indeksa Baltijas valstīs” datiem, ēnu ekonomikas apjoms Latvijā 2024....

Lasīt tālāk
Video

FM: degvielas cenas uz brīdi piebremzē inflācijas kāpumu

10/06/2025

Patēriņa cenu pieaugums Latvijā maijā ir kļuvis nedaudz lēnāks – pret iepriekšējo mēnesi cenas ir samazinājušās par 0,1%, bet pieaugums pret pērnā gada attiecīgo mēnesi sarucis līdz...

Lasīt tālāk
Video

Nākošgad tiks pārceltas divas darba dienas

10/06/2025

2026. gadā tiks pārceltas divas darba dienas. Darba diena 2. janvārī, kas ir piektdiena un iekrīt starp svētku dienu ceturtdienu – 1. janvāri, un sestdienu – 3. janvāri,  tiks pārcelta...

Lasīt tālāk
Video

Zemnieku Saeima: Satiksmes ministrijas reforma apdraud pakalpojumu pieejamību lauksaimniekiem

09/06/2025

Biedrība “Zemnieku Saeima” ir neizpratnē par Satiksmes ministra Ata Švinkas piektdienas rītā raidījumā “Rīta Panorāma” pausto viedokli, ka Satiksmes ministrija ir gatava Ceļu satiksmes...

Lasīt tālāk
Video

Publisko izdevumu komisija: “airBaltic” piemērs rāda, ka nepieciešamas izmaiņas kapitālsabiedrību pārvaldībā

04/06/2025

Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisija, pamatojoties uz Valsts kontroles (VK) veikto revīziju par valsts uzraudzību Covid-19 laikā veiktajiem ieguldījumiem Latvijas nacionālajā lidsabiedrībā...

Lasīt tālāk
Video

Apstrādes rūpniecībā izaugsmes temps paātrinājies, aprīlī sasniedzot 5%

04/06/2025

Apstrādes rūpniecības apjoms šā gada aprīlī pieaudzis par 5%, kas ir lielākais pieaugums gada griezumā kopš 2022. gada maija, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati. Savukārt...

Lasīt tālāk