• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
29/04/2021, Kategorija: Bizness, Svarīgākais, Uzņēmējdarbība

Valsts kontrole (VK) pārbaudīja Satiksmes ministrijai papildus piešķirto līdzekļu Covid-19 seku novēršanai pieprasījumu pamatotību un faktisko izlietojumu. Tas aizvadītajā finanšu gadā veidoja ceturto daļu no visa Covid-19 piešķirtā finansējuma jeb turpat 306 miljonus eiro. No tā lielāko finansējumu – 250 miljonus eiro – saņēma nacionālā aviokompānija AS “Air Baltic Corporation” (airBaltic). Vērtējot apstākļu kopumu aviācijas nozarē 2020. gada sākumā, Valsts kontrole atzīst, ka valsts atbalsts airBaltic Covid-19 krīzes situācijā ir vērtējams kā ieguldījums valsts interesēs, par ko valdība ir pieņēmusi politisku lēmumu. Finansējums bija nepieciešams, lai brīdī, kad ar milzu grūtībām saskaras aviācijas nozare visā pasaulē, airBaltic spētu pārvarēt krīzi un sekmīgi turpinātu darbību pēckrīzes apstākļos jau bez valsts atbalsta. Vienlaikus Valsts kontrole pēc veiktās pārbaudes uzsver, ka ir būtiski jāstiprina aviokompānijas darbības uzraudzība no akcionāra un valdības puses, lai sasniegtu finansējuma piešķīruma mērķi un airBaltic pēc krīzes spētu stabili strādāt, kā arī piecu līdz septiņu gadu laikā valsts atgūtu ieguldīto finansējumu. Šādam nestandarta krīzes finansējumam ir nepieciešama arī īpaša krīzes uzraudzība pār piešķirtā finansējuma atgūšanas procesu.

Covid-19 krīze aviācijas nozari skāra īpaši smagi. Lai ierobežotu Covid-19 izplatību, Ministru kabinets nedēļas laikā pēc ārkārtējās situācijas izsludināšanas – jau 2020. gada 17. martā – pieņēma lēmumu atcelt starptautiskos pasažieru pārvadājumus caur lidostām, izņemot pasažieru pārvadājumus ar valsts gaisa kuģiem un militāro transportu. Arī citās valstīs tika noteikti lidojumu ierobežojumi – tas negatīvi ietekmēja aviācijas nozari visā pasaulē.

Aviācijas nozares Covid-19 seku novēršanas un pārvarēšanas finansējums (305 912 210 eiro) ar Ministru kabineta lēmumiem 2020. gadā operatīvi tika novirzīts triju nozares kapitālsabiedrību – VAS “Latvijas gaisa satiksme” (LGS), airBaltic un lidostas “Rīga” – pamatkapitāla palielināšanai. Valsts kontrole veiktajā pārbaudē vērtēja divām pirmajām kapitālsabiedrībām piešķirtā finansējuma pieprasījumu pamatotību un tā faktisko izlietojumu. Lidosta “Rīga” 2020. gadā plānoto atbalstu vēl nesaņēma, jo tas netika saskaņots ar Eiropas Komisiju.

Lēmums par atbalsta sniegšanu airBaltic tika skatīts vairākās Ministru kabineta sēdēs, kā arī tam tika saņemts Eiropas Komisijas saskaņojums. 250 miljoni eiro airBaltic pamatkapitāla palielināšanai tika piešķirti ar mērķi kompensēt Covid-19 radītos zaudējumus, nodrošināt uzņēmuma likviditāti ilgtermiņā, kā arī ekonomiskās krīzes pārvarēšanai un situācijas stabilizēšanai nozarē kopumā. Sešus miljonus eiro pamatkapitāla palielināšanai saņēma LGS, lai nodrošinātu ekonomiskās krīzes pārvarēšanu un ekonomiskās situācijas stabilizēšanu nozarē.

Nepieciešamais pamatkapitāla palielinājuma apjoms tika aprēķināts, prognozējot zaudējumu apjomu, bez norādēm, kādu tieši pasākumu vai izdevumu segšanai līdzekļi tiek piešķirti. Līdz ar to Valsts kontrole secina, ka valsts līdzekļi primāri ir novirzīti tam, lai aviācijas nozares kapitālsabiedrības spētu turpināt savu darbību. Savukārt to, vai valsts ieguldījums ir devis rezultātu, varēs vērtēt tikai ilgtermiņā. Tas būs sasniegts, ja aviācijas nozares kapitālsabiedrības turpinās darbību, būs pārvarēta Covid-19 krīze un situācija nozarē stabilizēsies, kā arī valsts noteiktajā termiņā atgūs 250 miljonu eiro ieguldījumu.

Atbalsts air Baltic jeb kā būtu, ja nebūtu Covid-19 krīzes…

Operatīvo 2020. gada finanšu datu analīze liecina, ka atbalsts airBaltic darbības turpināšanai bija nepieciešams un pamatots, jo uzņēmuma finanšu situācija 2020. gadā ir bijusi vēl smagāka, nekā tas maijā tika prognozēts, – zaudējumi bija lielāki nekā prognozētie 252,7 miljoni eiro. Salīdzinot ar 2019. gadu, ieņēmumu apmērs samazinājies par 71 %.

Pieņemot lēmumu par airBaltic pamatkapitāla palielināšanu, Ministru kabinets bija informēts par airBaltic saimnieciskās darbības un finanšu rādītājiem un faktisko situāciju uzņēmumā. Tostarp 2019. gadā veiktās obligāciju emisijas saistības faktiski ierobežoja citus iespējamos uzņēmuma finansēšanas risinājumus, piemēram, aizņēmumu veidā vai citu valsts atbalsta pagaidu pasākumu veidā. Tādēļ valdības izvēle bija visai ierobežota. Šajā situācijā Latvijas valdība pieņēma politisku lēmumu – atbalstīt nacionālo aviokompāniju.

Kaut arī atbalsta sniegšanas nepieciešamība ir pamatota tikai ar Covid-19 krīzes izraisītajām sekām, revidenti secina, ka arī pirms Covid-19 pandēmijas airBaltic finansiālā neatkarība jeb pašu kapitāla apjoms ir bijis zems, un tas pēdējos gados arvien samazinājies. Tāpēc nevar izslēgt iespēju, ka ieguldījums airBaltic pamatkapitālā būtu nepieciešams arī tad, ja pasaule nesaskartos ar Covid-19 pandēmiju.

Eiropas Komisijas lēmumā ir noteikti airBaltic valsts atbalsta saņemšanas nosacījumi. Tie saistīti ar ieguldījuma 250 miljonu eiro apmērā atgūšanu piecu līdz septiņu gadu laikā, kā arī nosaka papildu rīcību, ja pēc septiņiem gadiem nav veiktas noteiktās darbības valsts ieguldījuma atgūšanai.

Bet 12 mēnešu laikā pēc atbalsta piešķiršanas – līdz 2021. gada augustam – valdībai Eiropas Komisijai ir jāiesniedz stratēģija valsts līdzdalības daļas samazināšanai airBaltic pamatkapitālā. Šajā stratēģijā jāiekļauj airBaltic plāns darbības turpināšanai un valsts ieguldīto līdzekļu izmantošanai, grafiks atlīdzības piešķiršanai un valsts ieguldījuma atmaksai, kā arī pasākumi, kurus airBaltic un valsts veiks, lai ievērotu atmaksas grafiku.

Līdz ar lēmumu par pamatkapitāla palielināšanu airBaltic Latvijas valstij piederošā akciju daļa no 80,05 % ir pieaugusi līdz 96,14 %, otram akcionāram – Larsam Tūsenam – ar viņam pilnībā piederošo SIA “AIRCRAFT LEASING 1” pieder 3,86 %.

Uzraudzība pār 250 miljonu eiro ieguldījuma atgūšanu jāstiprina

Vērtējot Satiksmes ministrijas izveidoto kapitālsabiedrību pārvaldības sistēmu, Valsts kontrolei nākas secināt, ka jāstiprina airBaltic sniegtā valsts atbalsta nosacījumu izpildes uzraudzība. Satiksmes ministrijas izveidotā airBaltic darbības rezultātu novērtēšanas uzraudzības sistēma ir pilnveidojama, nodrošinot spēkā esošo normatīvo aktu ievērošanu. Satiksmes ministrija pilnvērtīgi nepiedalās sasniedzamo rezultātu noteikšanas procesā, bet tikai to vērtēšanā pēc fakta, paļaujoties uz airBaltic vadības sniegto informāciju. Tādējādi ir mazināta valsts kā akcionāra spēja īstenot savus stratēģiskos mērķus, kuru sasniegšanai ir veikti ieguldījumi kapitālsabiedrībā.

Valsts kontroles ieskatā, pilnveidojams ir arī sabiedrībai sniegtās informācijas saturs par airBaltic, neaprobežojoties vien ar airBaltic darbības pozitīvo aspektu izcelšanu, bet vispusīgi informējot arī par kapitālsabiedrības finansiālo stāvokli, plānotajiem ieguvumiem no ieguldījuma, kā arī ar to saistītajiem riskiem.

Ņemot vērā valsts ieguldījuma airBaltic pamatkapitālā būtisko ietekmi uz valsts budžetu un tautsaimniecību kopumā, Valsts kontroles ieskatā, Ministru kabinetam būtu jāizstrādā īpaša kārtība valsts ieguldījuma atgūšanas riska pārvaldībai, tajā ietverot pieņemto lēmumu, mērķu un rezultātu uzraudzības mehānismu, izpildes termiņus un atbildīgās personas. Vienlaikus ir būtiski ar pārvaldības pasākumiem nemazināt kapitālsabiedrības valdes un padomes atbildību.

LGS rēķinājās ar sliktāko scenāriju, taču faktiskā situācija izrādījās labāka

Veiktajā pārbaudē par papildu finansējuma piešķīrumu LGS Valsts kontrole secināja, ka 2020. gada martā, pieprasot palielināt pamatkapitālu, LGS ir balstījusies uz pesimistiskāko scenāriju prognozējamo notikumu attīstībā un aprēķinājusi, ka līdz 2020. gada beigām būs nepieciešami papildu finanšu līdzekļi sešu miljonu eiro apmērā. Tomēr uzņēmuma faktiskā naudas plūsma izrādījās labāka, nekā sākotnēji plānots. 2020. gada beigās LGS naudas līdzekļu atlikums bija 9,6 miljoni eiro. Revidenti secina, ka LGS izmaksu segšana 2020. gadā bija iespējama no LGS pašas līdzekļiem arī bez pamatkapitālā ieguldītajiem sešiem miljoniem eiro, tomēr to ārkārtējās situācijas izsludināšanas brīdī nevarēja precīzi prognozēt. LGS piešķirto finansējumu plāno izmantot 2021. gadā, lai nodrošinātu valstij un tās drošībai būtisko uzdevumu izpildi.

Revīzijas materiāli ir iesniegti Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas priekšsēdētājam un Ministru prezidentam. Satiksmes ministram par revīzijas secinājumiem un ieteikumiem nosūtīta valsts kontroliera parakstīta vēstule.

910 skatījumi




Video

7 000 skolēnu jau pieteikušies vasaras darbam

03/05/2024

2. maijā tika uzsākta skolēnu elektronisko reģistrāciju dalībai skolēnu vasaras darbam. Iniciatīvu centralizēti organizē Nodarbinātības valsts aģentūra (NVA) un līdz 3.maija rītam vasaras...

Lasīt tālāk
Video

Teju 100 karavīri no valsts aizsardzības dienesta pirmā iesaukuma turpinās aktīvo dienestu

03/05/2024 | Autors: Labdien.lv redakcija

Gandrīz 100 karavīri no valsts aizsardzības dienesta pirmā iesaukuma turpinās aktīvo dienestu, piektdien intervijā LTV raidījumam "Rīta panorāma" norādīja NBS komandieris Leonīds Kalniņš. Viņš...

Lasīt tālāk
Video

Jaunnedēļ gaidāms vēsāks laiks

03/05/2024

Jaunnedēļ laiks kļūs aukstāks un nokrišņiem bagātāks, vietām naktīs termometra stabiņš varētu noslīdot zem 0° atzīmei, un var veidoties stipra salna. Nedēļas nogalē laika apstākļi...

Lasīt tālāk
Video

Saeima dod atļauju valstij iegādāties “Air Baltic” vērtspapīrus

02/05/2024

Finanšu ministrs valsts vārdā varēs iegādāties akciju sabiedrības "Air Baltic Corporation" jaunemitējamos fiksēta ienākuma vērtspapīrus. To paredz ceturtdien, 2.maijā, Saeimā pieņemtais...

Lasīt tālāk
Video

VARAM ministre: Valdība šobrīd ir atbalstījusi tikai Varakļānu novada pievienošanu Madonas novadam

02/05/2024 | Autors: Labdien.lv redakcija

Izņemot Varakļānus, novadu karte pašlaik nebūtu jāmaina, šorīt intervijā LTV raidījumā "Rīta panorāma" sacīja vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministre Inga Bērziņa...

Lasīt tālāk
Video

Sodi par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem būs lielāki

02/05/2024

Sodi par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem, proti, pārsniedzot ātrumu par vairāk nekā 60 kilometriem stundā, būs lielāki. To paredz Saeimā ceturtdien, 2.maijā, galīgajā...

Lasīt tālāk
Video

Nākošgad tiks pārceltas divas darba dienas

30/04/2024

2025. gadā tiks pārceltas divas darba dienas. 2. maija darba dienu, piektdienu, kas iekrīt starp svētku dienu ceturtdienu – 1. maiju, un sestdienu – 3. maiju,  pārcels uz sestdienu - 10....

Lasīt tālāk
Video

Lembergs: Kariņš ir amerikānis un tam atbilstoši arī uzvedas

30/04/2024

Es nedomāju, ka vēlētāji atteiksies no Krišjāņa Kariņa, tā intervijā ventasbalss.lv norādīja partijas “Latvijai un Ventspilij” valdes priekšsēdētājs Aivars Lembergs. Kā zināms,...

Lasīt tālāk
Video

LSA: Par spīti visam, piena lopkopības nozare Latvijā turpina strādāt un attīstīties

30/04/2024

Neskatoties uz to, ka 2023. gads Latvijas piena lopkopības saimniecībām bija izaicinājumu un pārbaudījumu pilns - svaigpiena iepirkuma cenas kritums gada sākumā no gandrīz 50 EUR/100 kg uz...

Lasīt tālāk
Video

LBAS turpina uzstāt uz sociālajām garantijām līdzšinējā līmenī darba nespējas lapu apmaksā

30/04/2024

Šodien, 30. aprīlī, trīspusējā sanāksmē arodbiedrības, darba devēji un valsts puse turpinās diskusiju par Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) iniciēto vēlmi samazināt darba...

Lasīt tālāk