• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
02/01/2013, Kategorija: Auto

Garajās brīvdienās laika apstākļi bija lieliski sēdēšanai mājās, bet ne braukšanai ar mašīnu un staigāšanai par ielām vai ceļiem.

Ziemassvētkos notikušas daudzas smagas avārijas, kurās gājuši bojā cilvēki, arī Vecgada dienā bijuši ceļu satiksmes negadījumi ar cietušajiem. Gan pie stūres sēdējuši un nav pratuši novaldīt saslīdējušo spēkratu, gan vienkārši gājuši pa ceļa malu, aizmirstot, ka šādā laikā daudz drošāk ir brist pa ceļmalas kupenām vai peļķēm. Gaisa temperatūra ik dienas šļūkāja ap nulles atzīmi termometrā, te pakāpjoties, te noslīdot zemāk. Ar sāli svaigi nokaisītas brauktuves ātri vien pārklājās ar ledus kārtu. No 21. līdz 26. decembrim bojā gāja seši cilvēki, daudzi guva traumas. Ar pāris darbdienu pauzi sekojušajās Jaungada brīvdienās uz ceļiem notika vēl vairāki smagi negadījumi.

Kurš lido, tas ielido

Policija spiesta secināt, ka svētki uz ceļiem atkal bijuši asiņaini. Šoreiz tajā nevar vainot fotoradaru nebūšanu, un arī pārmetumi ceļu apsaimniekotājiem izskan vairāk rutīnas pēc. Drīzāk jārunā par autovadītāju nepietiekamajām braukšanas prasmēm. Tiek pārsniegts braukšanas ātrums, nepareizi bremzēts un ieiets ceļa līkumā, trūkst uzmanības un ātras reakcijas. Un, ja tā, sarežģītos braukšanas apstākļos labāk ir sēdēt mājās vai braukt ar autobusu.

«Mainīgos laika apstākļos dabūt ceļu ideālā braukšanas stāvoklī nevar,» atzīst uzņēmuma Latvijas valsts ceļi pārstāvis Mārtiņš Dambergs. Standarti jeb tā dēvētās ceļu uzturēšanas klases noteic, cik stundas vai dienas pēc snigšanas jābūt izbraucamiem dažāda svarīguma ceļiem. Taču atkalas laikā nelīdzētu pat desmitkāršots ceļu kopšanas mašīnu autoparks. Melnais ledus te izzūd, te atkal parādās. Taču daudzi autovadītāji šo faktu ignorē. Brīdinājumi par kritiskajiem ceļa apstākļiem ik pa brīdim izskanēja radio, policija tos izplatīja arī sociālajos tīklos. Tajā pašā laikā uzturēšanas dienestu interaktīvās kartes rādīja, ka braukšanas ātrums tiek pārsniegts arī vietās, kur braukšanas apstākļi ir slikti. Ceļš klāts ar ledu, uzsalušiem kukuržņiem un vēl sāls pakausēta ūdens kārtiņu, bet vidējais ātrums 90–93 kilometri stundā. Un šajā aprēķinā tiek iekļauts arī traktors un pajūgs, kas pārvietojas salīdzinoši ļoti lēnām. Tātad citi šajā posmā lido virs simta. Lido un arī – ielido.

Kā ierakstīties līkumā

Autobraukšanas eksperts, Drošas braukšanas skolas īpašnieks Artūrs Priednieks norāda uz trim raksturīgākajām autovadītāju kļūdām slidenos ceļos. Ledus pats par sevi nenozīmē, ka mašīna pa ceļu ir jāstumj. Taisnā posmā var braukt ātrāk, taču pirms iebraukšanas līkumā ātrums ir jāsamazina. Tātad bremzējam pirms līkuma, nevis līkumā. Pretējā gadījumā risks izslīdēt ir ļoti liels. Otrs padoms ir turēt lielāku distanci no priekšējās mašīnas – tās pašas iespējamās slīdēšanas dēļ. Un, treškārt, ar stūri, tāpat kā ar pedāļiem, nedrīkst izdarīt asas kustības. «Svarīga ir pareiza ātruma izvēle. Ja uz ceļa ir migla ar redzamību pieci metri, mēs taču arī nevaram nesties ar 50 kilometriem stundā. Miglu mums neviens dienests nevar aizvākt. Jābrauc ar 20. Un tas pats ir, ja ceļu klāj atkala,» skaidro A. Priednieks.

Garlaicība 11. minūtē

Ceļu satiksmes drošības direkcija atgādina, ka tieši cilvēkfaktors ir galvenais negadījumu cēlonis 80% avāriju. Kas attiecas uz ceļu kopšanu – arī turīgajās ārzemēs ceļus ziemā nevar dabūt perfekti sausus. Tad tiem būtu jāpieslēdz apkures iekārtas. Taču, kā skaidro CSDD pārstāvis Jānis Aizpors, tur avārijas ar letāliem iznākumiem notiek retāk, jo starp pretējo virzienu brauktuvēm visur ir sadalošās joslas. Tātad sadursmes nav tik spēcīgas. Latvijas šoferiem jāsamierinās, ka mūsu ceļi ir slikti un nedroši, tāpēc atliek vien pilnveidot savas braukšanas prasmes, bet, kam slinkums ar to nodarboties, pa ledu jābrauc krietni lēnāk vai vēl labāk – nebraukt nemaz. Dažādi pētījumi liecina, ka ierindas autobraucēju spējas sarežģītos ceļa apstākļos ir krietni par vājām. Augstskolas RPIVA Psiholoģijas pētniecības institūta pētījumā pērn secināts, ka trešā daļa Latvijas autovadītāju nespētu pietiekami ātri reaģēt ekstremālās situācijās, jo nebūtu pamanījuši nozīmīgas detaļas. Savukārt britu satiksmes pētnieki konstatējuši, ka vidusmēra autobraucējs jau 11. braukšanas minūtē atslēdzas no ceļa, sāk domāt par darbu, ēst vai knibināties ap telefonu, bet mašīna tikmēr brauc autopilotā. Nedod dievs, ka tā šādā mirklī saslīd.

***

Padomi braukšanai pa apledojušu ceļu

• Ātrums vienmērīgi jāsamazina pirms iebraukšanas līkumā

• Starp mašīnām jāietur lielāka distance

• Darbības ar stūri nedrīkst būt asas, lai neprovocētu izslīdēšanu

Avots: nra.lv /Imants Vīksne

 
294 skatījumi




Video

Numura zīmes vairs nebūs jānodod, ja transportlīdzeklis uz laiku noņemts no uzskaites

16/10/2025

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pakalpojumi iedzīvotājiem būs vēl ērtāki – valsts reģistrācijas numura zīmes vairs nebūs jānodod, ja transportlīdzeklis uz laiku noņemts...

Lasīt tālāk
Video

No 15. oktobra maksimālais atļautais braukšanas ātrums – 90 km/h

13/10/2025

No trešdienas, 15. oktobra, valsts autoceļu tīklā maksimālais braukšanas ātrums tiks pielāgots mainīgajiem un ziemas laikapstākļiem un būs līdz 90 kilometriem stundā. Izņēmums būs...

Lasīt tālāk
Video

Saeimas Budžeta komisija: uz laiku noņemot transportlīdzekli no uzskaites, numura zīmes vairs nebūs jānodod

08/10/2025

Lai pakalpojumus padarītu iedzīvotājiem ērtākus, Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija trešdien, 8. oktobrī, konceptuāli atbalstīja rosinātās izmaiņas Transportlīdzekļa ekspluatācijas...

Lasīt tālāk
Video

“Bolt Drive” ievieš iespēju zvanīt klientu atbalstam un optimizē darbības zonas

29/09/2025

2025.gada 29. septembris, Rīga – “Bolt Drive” turpina uzlabot klientu pieredzi – platformā tagad iespējams aktīva brauciena laikā un 30 minūtes pēc tā beigām sazināties ar klientu...

Lasīt tālāk
Video

Pie Bauskas šosejas ievada Rīgā top Ķekavas un Rīgas mikromobilitātes savienojums

28/08/2025

Pie Bauskas šosejas ievada Rīgā turpinās autoceļu, kā arī gājēju un velosipēdistu infrastruktūras būvdarbi, kurus organizē Rīgas pašvaldība un VSIA Latvijas Valsts ceļi (LVC). Gājēju...

Lasīt tālāk
Video

No 1.oktobra autovadītājiem ārējās sauszemes robežas šķērsošanai būs jāreģistrējas rindā elektroniski

20/06/2025

Lai uzlabotu kārtību pie Latvijas ārējās sauszemes robežas un mazinātu rindas, no 1.oktobra autovadītājiem ārējās sauszemes robežas šķērsošanai būs jāreģistrējas rindā elektroniski....

Lasīt tālāk
Video

Vīrieši lieto alkoholu pie stūres divreiz biežāk

18/06/2025

Tuvojoties Jāņiem, aktualizējas arī jautājums par to, ka braukšana pie stūres nav savienojama ar alkohola lietošanu – salīdzinot ar pērno gadu, nedaudz samazinājies to autovadītāju skaits,...

Lasīt tālāk
Video

Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku laikā būs īpašas abonementa biļetes braukšanai Rīgas sabiedriskajā transportā

22/05/2025

XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku pasākumu norises laikā – no 4. līdz 13. jūlijam – būs pieejamas īpašas abonementa biļetes braukšanai Rīgas sabiedriskajā transportā,...

Lasīt tālāk
Video

No 17. maija Rīgā būs pieejams nakts sabiedriskais transports

07/05/2025

Pēc piecu gadu pārtraukuma, no 17. maija līdz 28. septembrim, nedēļas nogalēs un svētku dienās Rīgā būs pieejams nakts sabiedriskais transports – trīs autobusu maršruti, kas no Rīgas...

Lasīt tālāk
Video

Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku laikā būs īpašas abonementa biļetes braukšanai Rīgas sabiedriskajā transportā

07/05/2025

XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku pasākumu norises laikā – no 4.jūlija un līdz 13.jūlijam – būs pieejamas īpašas abonementa biļetes braukšanai Rīgas sabiedriskajā...

Lasīt tālāk