Tiesībsargs: Politiķiem jāpilda Satversmes tiesas spriedumi un steidzami jāpārskata minimālie ienākumu līmeņi
Tiesībsargs Juris Jansons aicina valdību pārskatīt minimālo ienākumu līmeņus attiecībā uz garantēto minimālo ienākumu (GMI) un valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu jau sākot ar oktobri. Tāpat tiesībsargs aicina valdību nodrošināt, ka ar nākamā gada janvāri plānotais minimālās pensijas un valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta pieaugums sasniedz iedzīvotājus jau janvārī, nevis maijā kā ieplānots šobrīd.
Lai mazinātu straujās inflācijas negatīvo ietekmi, Saeima šā gada jūlijā lēma valsts pensiju indeksāciju veikt divus mēnešus agrāk, t.i., jau augustā, pensijas palielinot vidēji par 23%. Taču valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmērs un GMI līmenis, neskatoties uz augsto inflāciju, ir palicis nemainīgs. Šo cilvēku minimālā ienākuma līmenis aizvien tiek rēķināts pēc 2018. gada statistikas datiem. Būtiski uzsvērt, ka valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta saņēmēju grupā lielākā daļa ir cilvēki ar invaliditāti.
Jau 2020. gada nogalē, kad Saeima un valdība pēc vairākiem Satversmes tiesas spriedumiem minimālo ienākumu jomā veica grozījumus normatīvajos aktos, tiesībsargs norādīja, ka Satversmes tiesas spriedumos ietvertās norādes netiek ieviestas pienācīgi. “Tas, ka notiek šāda kavēšanās, būtībā ir Satversmes tiesas spriedumu klaja ignorēšana, pat ņirgāšanās,” norāda tiesībsargs Juris Jansons.
Ņemot vērā būtisko patēriņa cenu pieaugumu, var secināt, ka nedz GMI līmenis (109 eiro pirmajai personai vai vienīgajai personai un 76 eiro pārējām personām mājsaimniecībā), nedz valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmērs (vidējais pabalsta apmērs 2022. gada jūlijā 163,43 eiro1) nav pietiekams, lai šobrīd segtu pat pārtikas iegādes izdevumus.
Aprēķinot nepieciešamos izdevumus minimālajam pārtikas grozam saskaņā ar 2021.gada pētījuma, kura ietvaros tika aprēķināts dažādu mājsaimniecību relatīvo izdevumu budžets, kas ietver pārtikas groza un nepārtikas izdevumus2, datiem, piemērojot cenu pieaugumu 24,3%, pieaugušajiem šobrīd tas būtu 188,69 eiro, senioriem – 176,10 eiro.
Tādējādi var prognozēt, ka arī 2023. gadam plānotais minimālo ienākumu sliekšņa palielinājums (no 109 uz 125 eiro) nebūs pietiekams, lai nodrošinātu personām cilvēka cieņai atbilstošu dzīvi.
Līdz ar to valdībai būtu jāveic korekcijas arī minimālā ienākuma sliekšņu aprēķinā, kas plānots no 2023. gada 1. janvāra, ņemot vērā šā brīža sociālekonomisko situāciju un atbilstoši aktualizējot minimālo ienākumu sliekšņu aprēķinu metodiku.
Tāpat tiesībsargs rekomendē nodrošināt, ka valsts sociālā nodrošinājuma pabalsts un minimālā pensija jaunajā apmērā tiek izmaksāta jau no 2023. gada 1. janvāra, neatliekot to izmaksu uz četriem mēnešiem.
Tiesībsargs jau iepriekš kritizēja, ka likumos tika ierakstīti konkrēti skaitliski lielumi nevis metode, kas nodrošinātu minimālā ienākuma līmeņa pietiekami regulāru un adekvātu pārskatīšanu tādējādi, lai cilvēki ar viszemākajiem ienākumiem spētu izdzīvot, nodrošinot savas pamatvajadzības: vismaz samaksāt par pārtiku, apģērbu, mājokli, veselību un izglītību. Turklāt šāda metode nespēj pietiekami ātri un efektīvi reaģēt uz mainīgiem dzīves apstākļiem, kam pierādījums ir šogad novērotais patēriņa cenu pieaugums.
Tiesībsargs ir lūdzis valdību informēt par šo rekomendāciju ieviešanu līdz 30. septembrim.
Vēl par tēmu:
FM: Pirmajā ceturksnī būtiski auguši izdevumi ES fondu projektiem
Atbilstoši Valsts kases datiem šā gada pirmajā ceturksnī kopbudžetā bija 521,2 miljonu eiro deficīts, savukārt pirms gada bija vērojams pārpalikums 41,6 miljoni eiro. Ņemot vērā ārvalstu...
Lasīt tālākMinistrija: Vēja parku projektiem, kas cer uz valsts atbalstu, jādod ceļš tiem, kuri gatavi tos realizēt pašu spēkiem
Latvijā netiek plānoti atbalsta maksājumi atjaunīgās enerģijas, tostarp vēja enerģijas, projektiem. Ar atjaunīgās enerģijas projektu attīstītājiem nodrošinām regulāras tikšanās,...
Lasīt tālākNavigējot nenoteiktības laikā: Baltijas ekonomiku sniegums un finanšu stabilitāte apliecina izturību
Šajā nenoteiktības un ģeopolitiskās spriedzes laikā ir dabiski justies kā šūpolēs, kur mijas realitāte, cerības, riski un neziņa par to, kā būs nākotnē. Lai gan globālais fons ir...
Lasīt tālāk2024. gadā vispārējās valdības budžeta deficīts samazinājies līdz 1,8% no IKP
Vispārējās valdības budžeta deficīts 2024. gadā bija 706 miljoni eiro jeb 1,8% no iekšzemes kopprodukta (IKP), salīdzinot ar 2023. gadu, tas ir par 225,4 miljoniem eiro mazāks, liecina Centrālās...
Lasīt tālākPētījums: vistrauslākā finansiāla neatkarībā ir sieviešu un jauniešu vidū
40% Latvijas iedzīvotāju personīgās finanses ir vērtējamas kā neaizsargātas – šiem cilvēkiem ir grūtības segt ikdienas tēriņus, nav iespēju izveidot uzkrājumus un aizsargāt savas...
Lasīt tālākZelta cena lauž rekordus: kāpēc daudzi steidz investēt?
Zelts bieži tiek uzskatīts par investīciju veidu, kas var kalpot kā nodrošinājums pret ekonomisko nenoteiktību un finanšu tirgus svārstībām. Šī gada laikā novērotais būtiskais zelta...
Lasīt tālākEY pētījums: ēnu ekonomikas līmenis Latvijā 2023. gadā bija 9,3%
Jaunākais EY pētījums Shadow Economy Exposed, kas analizē ēnu ekonomikas līmeni 131 pasaules valstī un tā evolūciju kopš 2000. gada, atklāj, ka ēnu ekonomikas līmenis Latvijā 2023. gadā...
Lasīt tālākŪdens skaitītāju verificēšanas prasību atcelšana mazinās iedzīvotāju izdevumus
Dzīvokļos uzstādīto ūdens patēriņa skaitītāju atkārtotās verificēšanas process nav lietderīgs – šī pienākuma atcelšana mazinās administratīvo slogu un izdevumus iedzīvotājiem. Ekonomikas...
Lasīt tālākBriškens: Latvijas enerģētikas stratēģijai 2050. gadam jākļūst par ceļa karti nozares attīstībai un investīciju piesaistei
“Enerģētika ir stratēģiski svarīga nozare. Virzība uz enerģētisko neatkarību un pašpietiekamību var kļūt par nozīmīgu industriālo misiju, kas sniegs būtisku ieguldījumu Latvijas...
Lasīt tālākMartā vērojamas mēnesim raksturīgās cenu pārmaiņas
Šī gada martā, salīdzinot ar februāri, patēriņa cenu līmenis pieauga par 0,9%. Precēm tas pieauga par 0,7%, bet pakalpojumiem – par 1,3%. Martā patēriņa cenu līmenis tradicionāli pieaug...
Lasīt tālāk