Teju piektā daļa autovadītāju mēdz nelietot pagrieziena rādītāju

Pagrieziena rādītāja izmantošana, veicot nogriešanās vai joslas maiņas manevru, ir svarīga satiksmes drošībai, taču teju piektā daļa jeb 18% autovadītāju mēdz to nelietot, liecina “Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” dati. Ar pagrieziena rādītāja nelietošanu daudz biežāk grēko tieši vīrieši – kopumā 23% norādījuši, ka ne vienmēr lieto pagrieziena rādītāju, kamēr sievietes šādu atbildi sniegušas tikai 13% gadījumu.
Pagrieziena rādītāju izmantošana nav tikai cieņa pret citiem satiksmes dalībniekiem, savlaicīgi informējot viņus par plānoto manevru. Arī Ceļu satiksmes noteikumos ir skaidri noteikts, ka transportlīdzekļa vadītājam ir pienākums izmantot pagrieziena rādītājus, veicot noteiktus manevrus. Noteikumos minēts, ka “Pirms uzsākt braukšanu, pārkārtoties citā braukšanas joslā, nogriezties pa labi vai pa kreisi, apgriezties braukšanai pretējā virzienā, apstāties vai stāvēt, vadītājam jādod brīdinājuma signāls ar virzienrādītājiem, bet, ja tādu nav, – ar roku.”. Šī prasība nodrošina, ka citi ceļu satiksmes dalībnieki tiek savlaicīgi informēti par vadītāja plānotajiem manevriem, tādējādi veicinot drošību un sapratni ceļu satiksmē.
Neraugoties uz to, aizvien ir salīdzinoši liela autovadītāju daļa, kas ne vienmēr izmanto pagrieziena rādītāju. Piemēram, vecuma grupā no 18 līdz 29 gadiem tie ir 28%, bet vecuma grupā no 40 līdz 49 gadiem – 24%. Apzinīgākie autovadītāji ir vecumā no 60 līdz 74 gadiem – šajā grupā pagrieziena rādītāju ne vienmēr lieto tikai 13% autovadītāju.
Drošas Braukšanas Skolas direktors Jānis Vanks norāda: “Problēma nav tikai pagrieziena rādītāju neizmantošana, bet arī novēlota to ieslēgšana, radot neparedzamas situācijas un liekot citiem satiksmes dalībniekiem reaģēt pēdējā brīdī. Tas palielina ceļu satiksmes negadījumu risku. Ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka pagrieziena rādītāji jāieslēdz savlaicīgi pirms manevra veikšanas, lai sniegtu pietiekamu brīdinājumu pārējiem satiksmes dalībniekiem. Šī noteikuma neievērošana tiek uzskatīta par bīstamu pārkāpumu, par to var tikt piemērots sods. Tādēļ ir būtiski ievērot noteikumos paredzētās prasības attiecībā uz pagrieziena rādītāju izmantošanu, lai nodrošinātu drošu un prognozējamu satiksmes plūsmu.”
Analizējot pētījuma datus reģionālajā griezumā, iespējams secināt, ka situācija visos reģionos ir samērā līdzīga. Lielāks skaits autovadītāju, kuri ne vienmēr izmanto pagrieziena rādītāju, ir Rīgā un Pierīgā – attiecīgi 20% un 23%. Zīmīgi, ka tieši galvaspilsētā un tās apkārtnē ir intensīvāka satiksme – vairākjoslu ceļi, apvedceļi, apļi, kas rada lielāku nepieciešamību veikt manevrus, piemēram, pārkārtoties joslās vai nogriezties. Ja autovadītāji šādos apstākļos nelieto pagrieziena rādītājus, tas rada vēl lielāku haosu jau tā intensīvas satiksmes apstākļos.
Vēl par tēmu:
No OCTA līdzekļiem piecu gadu periodā satiksmes drošībā ieguldīti vairāk nekā 10 miljoni EUR
Laika posmā no 2020. gada līdz 2024. gadam apdrošinātāji satiksmes negadījumu novēršanas un profilakses pasākumos kopumā ieguldījuši 10,65 miljonus EUR no OCTA līdzekļiem. Šajā gadā...
Lasīt tālākOskars Irbītis: “Es vienkārši viņu neredzēju” jeb kāpēc Latvijā tumsa joprojām ir nāvējoša
Katru rudeni Latvijā atkārtojas vienāda aina satiksmes drošībā – dienas kļūst īsākas, redzamība pasliktinās, līst lietus, ir migla un dūmaka, ceļi kļūst slideni, un pieaug negadījumu...
Lasīt tālākAtsavināšanas lieguma periodu turpmāk piemēros arī automašīnām līdz 10 gadu vecumam
Turpmāk pārdošanas jeb atsavināšanas lieguma periods ārvalstīs iegādātām automašīnām būs spēkā arī transportlīdzekļiem līdz desmit gadu vecumam. To paredz ceturtdien, 6. novembrī,...
Lasīt tālākNumura zīmes vairs nebūs jānodod, ja transportlīdzeklis uz laiku noņemts no uzskaites
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pakalpojumi iedzīvotājiem būs vēl ērtāki – valsts reģistrācijas numura zīmes vairs nebūs jānodod, ja transportlīdzeklis uz laiku noņemts...
Lasīt tālākNo 15. oktobra maksimālais atļautais braukšanas ātrums – 90 km/h
No trešdienas, 15. oktobra, valsts autoceļu tīklā maksimālais braukšanas ātrums tiks pielāgots mainīgajiem un ziemas laikapstākļiem un būs līdz 90 kilometriem stundā. Izņēmums būs...
Lasīt tālākSaeimas Budžeta komisija: uz laiku noņemot transportlīdzekli no uzskaites, numura zīmes vairs nebūs jānodod
Lai pakalpojumus padarītu iedzīvotājiem ērtākus, Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija trešdien, 8. oktobrī, konceptuāli atbalstīja rosinātās izmaiņas Transportlīdzekļa ekspluatācijas...
Lasīt tālāk“Bolt Drive” ievieš iespēju zvanīt klientu atbalstam un optimizē darbības zonas
2025.gada 29. septembris, Rīga – “Bolt Drive” turpina uzlabot klientu pieredzi – platformā tagad iespējams aktīva brauciena laikā un 30 minūtes pēc tā beigām sazināties ar klientu...
Lasīt tālākPie Bauskas šosejas ievada Rīgā top Ķekavas un Rīgas mikromobilitātes savienojums
Pie Bauskas šosejas ievada Rīgā turpinās autoceļu, kā arī gājēju un velosipēdistu infrastruktūras būvdarbi, kurus organizē Rīgas pašvaldība un VSIA Latvijas Valsts ceļi (LVC). Gājēju...
Lasīt tālākNo 1.oktobra autovadītājiem ārējās sauszemes robežas šķērsošanai būs jāreģistrējas rindā elektroniski
Lai uzlabotu kārtību pie Latvijas ārējās sauszemes robežas un mazinātu rindas, no 1.oktobra autovadītājiem ārējās sauszemes robežas šķērsošanai būs jāreģistrējas rindā elektroniski....
Lasīt tālākVīrieši lieto alkoholu pie stūres divreiz biežāk
Tuvojoties Jāņiem, aktualizējas arī jautājums par to, ka braukšana pie stūres nav savienojama ar alkohola lietošanu – salīdzinot ar pērno gadu, nedaudz samazinājies to autovadītāju skaits,...
Lasīt tālāk