Skaņu mežā’2017 – trokšņu mūzikas ikona Merzbow
Nepieradinātās mūzikas festivāls „Skaņu mežs” šogad svinēs savu 15. jubileju, un tā koncertvakari noritēs 6. oktobrī mākslas muzejā „Rīgas Birža”, kā arī 13. un 14. oktobrī mūzikas namā „Daile”. Pirmais no izziņotajiem festivāla viesiem ir japāņu trokšņu mūzikas klasiķis Masami Akita jeb Merzbow, kas uzstāsies kopā ar ungāru bundzinieku Balāžu Pāndi (Balázs Pándi). Mūzikas kritikas medijs „Pitchfork” raksturo Merzbow kā „eksperimentālās mūzikas eminenci”, bet avīze The Guardian – par trokšņu mūzikas „augstāko punktu”.
Merzbow var uzskatīt par pazīstamāko trokšņu mūzikas projektu pasaulē. Interneta mūzikas datubāzē AllMusic.com rakstīts sekojoši: „Nav iespējams strīdēties – Merzbow uzskatāms par visnozīmīgāko mākslinieku trokšņu mūzikā.”
Projekta nosaukums ir atsauce uz vācu dadaisma mākslinieka un skaņu dzejnieka Kurta Švitersa (Kurt Schwitters) instalāciju „Merzbau” (1923. – 1937.), ko mākslinieks mēdza dēvēt arī par „Erotisko nelaimju katedrāli”. Šāda nosaukuma izvēle iezīmē mūziķa fascināciju ar kolāžmākslu un atrastu objektu (mūzikas gadījumā – skaņu) radošu pielietojumu, kā arī ritualizētu erotismu, precīzāk sadomazohismu.
Akita ir dzimis 1956. gadā Japānā, un mācījies glezniecību un mākslas teoriju Tamagavas Universitātē, Tokijā. Viņa pirmā muzikālā aizraušanās bijusi psihedēliskā rokmūzika, un Akita sākotnēji piedalījies vairākās šī žanra grupās, taču pakāpeniski atsvešinājies no šīs scēnas un sācis eksperimentēt ar salauztiem lentu magnetofoniem un „fīdbeku”. Projekts Merzbow aizsākts 1981. gadā, un kopš tā laika Akita publicējis vairākus simtus mūzikas ierakstu, savu īpaši intensīvo trokšņu mūzikas formu periodiski atvasinot ar tik daudzveidīgām muzikālām ietekmēm kā progroks, frīdžezs, metāls un agrīnā elektroniskā mūzika. Pēc iepazīšanās ar austriešu izdevniecībai „Editions Mego” pietuvinātajiem māksliniekiem (Florianu Hekeru, Pīteru Rēbergu un Raselu Hasvelu) 2000. gadu sākumā, Akita savos ierakstos un priekšnesumos sāka izmantot laptopu, un tas ievērojami ietekmēja projekta skanējumu.
Japānā Akita ir arī pazīstams kā rakstnieks un grāmatu un žurnālu redaktors, kas rakstījis par mūziku, neatkarīgo kultūru un laikmetīgo mākslu. Visai neraksturīgi trokšņu mūzikas laukam, kurā bieži vien tiek meklētas iespējami provokatīvas un morāli neviennozīmīgas vai sociopolitiski jūtīgas tēmas, Merzbow jau aptuveni 17. gadus publiski iestājas par dzīvnieku tiesībām un vides aizsardzību, kā arī proponē vegānismu.
Britu medijs Resident Advisor raksturojis Merzbow mūziku sekojoši: „Pateikt, ka Merzbow mūzika ir „smaga”, nozīmētu pateikt par maz. Tā ir tembrāli mutuļojoša, neizsakāmi skaļa pat visklusākajos brīžos un graujoša pēc visiem iespējamajiem parametriem.” Mūzikas kritiķis Aleksandrs Lindhards (Alexander Linhardt) medijā Pitchfork savukārt par Merzbow rakstījis, ka „lai arī cik eksperimentālas nebūtu jūsu muzikālās intereses un lai vai kāda būtu jūsu reliģiskā piederība, jūs atzīsiet, ka ekstrēmāku mūziku par šo atrast nav iespējams”. „Šī,” viņš turpina, „ir mūzikas un skaņas robeža.”
Merzbow citu starpā ir sadarbojies ar grupas Sonic Youth ģitāristu Tērstonu Mūru (Thurston Moore), brīvās improvizācijas saksofonistu Matsu Gustavsonu (Mats Gustafsson), „sludge” metāla grupu Boris un virkni elektronisko mūziķu. Viens no pēdējā laika uzticamākajiem Merzbow skatuves biedriem ir ungāru bundzinieks Balāžu Pāndi, kas darbojies gan „graindkora” un visdažādāko metāla paveidu grupās, gan frīdžezā un brīvajā improvizācijā.
1983. gadā dzimušais Balāžs Pāndi uzstājas kopā ar Merzbow jau kopš 2009. gada. Demonstrēdams ievērojamu daudzpusību, viņš ir spēlējis gan ar elektroniskās mūzikas apakšžanra „breakcore” māksliniekiem Venetian Snares un Oto fon Širahu (Otto von Shirach), gan ar eksperimentālā roka grupām Zu un To Live and Shave in L.A., kā arī virkni brīvās improvizācijas smagsvaru – Rosko Mičelu (Roscoe Mitchell), Džo Morisu (Joe Morris) un Vadada Leo Smitu (Wadada Leo Smith). 2015. gadā Pāndi pievienojās trokšņu mūzikas „supergrupai” ar Merzbow, Tērstonu Mūru un Matsu Gustavsonu, lai ierakstītu albumu „Cuts Of Guilt, Cut Deeper”. 2016. gadā līdzīgs, taču psihedēliskai rokmūzikai līdzīgāks projekts tika īstenots kopā ar Keidži Haino (Keiji Haino) un Merzbow – albuma nosaukums ir „An Untroublesome Defencelessness”.
Merzbow un Balāžs Pāndi Rīgā uzstāsies 14. oktobrī – festivāla „Skaņu mežs’2017” noslēdzošajā koncertvakarā.
Biļetes uz festivālu iespējams iegādāties Biļešu Servisa kasēs, kā arī www.bilesuserviss.lv. Abonements uz divām festivāla dienām pagaidām maksā 20 EUR un ir nopērkams tikai iepriekšpārdošanā, savukārt biļešu sākotnējās cenas uz koncertvakariem iepriekšpārdošanā ir šādas: 13. oktobris – 15 EUR, 14. oktobris – 15 EUr.
Foto: Publicitātes
Vēl par tēmu:
“Straume” iegūst 2025. gada LUX skatītāju balvu
Latvijas režisora Ginta Zilbaloža filma “Straume” otrdien ceremonijā Eiropas Parlamentā Briselē saņēma 2025. gada LUX skatītāju balvu. Latvijas, Francijas un Beļģijas kopražojuma...
Lasīt tālākNeatkarības atjaunošanas 35. gadadienā pilsētvidē apskatāma patriotiska foto portretu sērija
Par godu Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas 35. gadadienai Rīgas pilsētvidē apskatāma patriotiska foto portretu sērija. Foto portretu sērija Rīgas pilsētvidē ir vizuāls veltījums...
Lasīt tālākTapusi dokumentālā filma Kārli Bardeli
Dokumentālā filma “Aizsniegt dzelmi” ir stāsts par pirmo cilvēku Pasaules vēsturē, kurš airu laivā šķērsojis Kluso okeānu no Dienvidamerikas līdz Āzijai. Ekspedīcija ilga 715 dienas...
Lasīt tālākSpožas zvaigznes, jauniestudējumi uz zelta klasika Rīgas Operas festivālā
Rīgas Operas festivāls no 1. līdz 20. jūnijam aicina skatītājus uz spilgtu, daudzveidīgu un mākslinieciski augstvērtīgu programmu. Jau vairāk nekā divdesmit piecus gadus Rīgas Operas festivāls...
Lasīt tālākNKC 4. maija Latvijas filmu maratons 2025 izsludina programmu
Latvijas animācija un jo īpaši stāsti par kaķiem, filmu pirmizrādes un jubilejas, Latvijas kultūras personības, patriotiskas noskaņas, vēstures liecības un mākslinieciski izaicinājumi...
Lasīt tālākTop dziesmu spēle “Dumpīgā Rīga” Klāva Meļļa režijā
Latvijas Nacionālajā teātrī, iedvesmojoties no Rutku Tēva vēsturiskā romāna, top jauniestudējums “Dumpīgā Rīga”. Režisors Klāvs Mellis šo stāstu interpretēs dziesmu spēles žanrā,...
Lasīt tālākPirmizrādi piedzīvos sešu valstu kopražojuma dokumentālā filma “Putina spēļlaukums”
Pirmdien, 5. maijā, kinoteātrī “Splendid Palace” Latvijas pirmizrādi piedzīvos poļu režisora Konrāda Šolaiska dokumentālā filma “Putina spēļlaukums”/Putin’s Playground, kas ir...
Lasīt tālākŠogad starptautiskajā akcijā “Muzeju nakts” Latvijas muzeji aicināti stāstīt mūsu vērtību stāstus
Ikgadējā Latvijas muzeju direktoru sanāksmē, kas šodien notika Latvijas Nacionālā Vēstures muzeja telpās Rīgas pilī, Kultūras ministrija (KM) pieteica šā gada starptautiskās “Muzeju...
Lasīt tālākRīgā atzīmēs Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas 35. gadadienu
4. maijā šogad tiks atzīmēta 35. gadadiena, kopš Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas. Rīgas pašvaldība sarūpējusi plašu svētku programmu, ko aicināti apmeklēt gan rīdzinieki,...
Lasīt tālākJRT atgriežas režisors Juris Rijnieks un iestudē Tenesija Viljamsa lugu “Stikla zvērnīca”
Amerikāņu dramaturga Tenesija Viljamsa atmiņu spēle “Stikla zvērnīca” pieder pie 20. gadsimta dramaturģijas šedevriem, kas ļauj sajust cilvēka iekšējās pasaules trauslumu un mūsu...
Lasīt tālāk