• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
26/09/2013, Kategorija: Bizness, Ekonomika

saldejums5245Pagājusī vasara saldējumu ražotājiem bijusi veiksmīga – pircēji Latvijā ar auksto kārumu mielojušies vairāk nekā pērn, priekšroku dodot vietējam gardumam.

Diemžēl lielākā daļa pircēju nenojauš, ka saldējumus ar latviskiem un patriotiskiem nosaukumiem neražo Latvijā, bet gan ārpus tās, piemēram, Lietuvā un Igaunijā.

Saldējumu tirgus Latvijā saskaņā ar ražotāju vērtējumu ir sadrumstalots. Vēsturiski lielākā tirgus daļa vienmēr ir bijusi Food Union sastāvā ietilpstošajam Rīgas piena kombinātam, kas, pēc Food Union saldējuma kategorijas attīstības direktora Dmitrija Dokina teiktā, aizņem aptuveni 38 līdz 42% tirgus. Pārējā daļa tiek dalīta starp diviem globālajiem spēlētājiem – Premia un Unilever, kā arī privāto preču zīmju produktiem un citiem vietējiem Latvijas saldējuma ražotājiem.

Saldējuma rekordraža

D. Dokins Neatkarīgajai stāstīja, ka šā gada vasarā Food Union saldējuma tirdzniecība sasniegusi rekordrādītājus, proti, no maija līdz augusta beigām uzņēmums ir pārdevis vairāk nekā 3600 tonnu saldējuma, kas ir par 59% vairāk nekā pērn šajā laika periodā un par 4% pārsniedz šā perioda plānotos rezultātus. Lielākā daļa – 69% no kopējā apjoma – realizēti Latvijā, 31% eksportēts uz Krieviju, Lietuvu, Igauniju un citām valstīm. Saskaņā ar uzņēmuma datiem pieprasījuma pieaugums novērojams visiem Food Union saldējumu zīmoliem, taču pārdošanas līderi ir Ekselence un Pols. No maija līdz augustam Food Union pārdevis par 21% vairāk saldējuma salīdzinājumā ar šo pašu periodu pērn.

«Saldējums ir sezonāla prece, tādēļ šo vasaru sākām labi sagatavojušies un piedāvājām saviem pircējiem vairākus jaunumus – Pola retro līniju papīra iepakojumā un jaunu Polu ar konfektes Gotiņa garšu, Ekselenci uz kociņa dubultā šokolādes glazūrā un jaunu Ekselences gardēžu saldējumu viena litra iepakojumā, kā arī uzsākām ražot Tio saldējumu tikai no īsta piena un krējuma. Prieks, ka tieši šā gada jaunievedumi veido vairāk nekā pusi no mūsu saldējumu tirdzniecības apjoma Latvijā,» sacīja D. Dokins.

Saldējumu ražotāji secinājuši, ka pircējs Latvijā ir izvēlīgs, jo novērtē produkta kvalitāti, un reizē arī radošs, jo labprāt izmēģina arī jaunumus. «Lai arī vairākums pircēju joprojām paliek pie pārbaudītām garšas vērtībām, arvien vairāk patērētāji sāk novērtēt arī inovatīvus produktus un nebijušas garšas. To apliecina fakts, ka vislielākais pieaugums Food Union ražotajiem saldējumiem šā gada vasaras sezonā bija saldējumam Pols un Ekselence dubultajā šokolādes glazūrā uz kociņa,» apstiprināja D. Dokins.

Jauni veidi

Arī a/s Druva Food līdztekus jau zināmiem zīmoliem domā par jaunu saldējumu šķirņu ražošanu. Izstādes Riga Food 2013 laikā uzņēmums apmeklētājiem piedāvāja Jāņogu, Cola, Sarkano vīnogu, Magoņu, Smiltsērkšķu saldējumu, kā arī Zemeņu Pina Colada, Mango–meloņu, Kivi–apelsīnu, Rupjmaizes–melno plūmju–dzērveņu saldējumu. Izstādes apmeklētājiem šie jaunie saldējumu veidi garšojuši.

«Druvas saldējums nemainīgi saglabā savas labās garšas īpašības, jo ražošanā izmantojam tikai dabisku lauku pienu no Saldus Druvas fermām, to neaizstājot ar sauso piena pulveri. Druva Food firmas zīme ir cigoriņu saldējums. Tas ir gatavots pēc uzņēmuma oriģinālās receptes, kas saglabājusies nemainīga kopš 1986. gada, un līdz ar klasisko plombīra saldējumu ir viens no iecienītākajiem un pieprasītākajiem Druvas ražotajiem saldējumiem,» stāsta Druva Food pārdošanas vadītājs Jānis Muižnieks.

Druva Food aizvadītajā gadā ieņēmusi trešo vietu Latvijas saldējuma tirgū, lai gan apgrozījums salīdzinājumā ar 2011. gadu sarucis par 9,5%. Lielākos ieņēmumus uzņēmums guvis no produkcijas realizācijas Latvijā, taču labi veicies arī eksporta tirgos – Igaunijā, Lietuvā, Vācijā.

Latvisks skanējums no kaimiņvalstīm

Plašajā piedāvājuma klāstā atrodams saldējums ar nosaukumu Latvijas leģendas, Mājas, Klasika, Vāverīte, Laima, Serenāde, Kārums, kas Latvijas iedzīvotājiem asociējas ar vietējiem produktiem un ražotājiem. Taču īstenībā šie saldējumu veidi top citās valstīs, piemēram, Kārums, Laima – Igaunijā, bet Mājas un Leģendas – Lietuvā.

D. Dokins atzīst, ka Latvijas saldējumu tirgu galvenokārt raksturo patērētāju vēlme iegādāties vietējās izcelsmes produkciju. «To ir sapratuši arī lielie ārvalstu spēlētāji, tādēļ, ietverot savu produktu nosaukumos vārdus mājas, leģenda vai klasika, cenšas radīt pircējiem ilūziju par it kā Latvijā ražotu produktu, kaut gan patiesībā to ražo Lietuvā, Igaunijā vai kādā citā valstī,» skaidroja D. Dokins. Tomēr, viņaprāt, valsts institūcijām nebūtu pareizi jaukties tirgus likumos, nosakot importa ierobežojumus, vai izmantot citus instrumentus vietējā tirgus īpašai aizsardzībai.

«Mēs to vispirms novērtējam kā apstiprinājumu Igaunijas prezidenta Tomasa Ilvesa vārdiem, ka latviešu saldējums ir pārāks par igauņu saldējumu. No mārketinga viedokļa tas vērtējams arī kā ārvalstu ražotāju nespēja konkurēt Latvijas tirgū ar citām produktu priekšrocībām, piemēram, iepakojuma dizainu, sastāvu vai garšu, kā tikai ar viltus izlikšanos par Latvijas ražotāju. Jāsaprot, ka tā ir tirgus ekonomikas konkurence, kurā gaidīt valsts institūciju iejaukšanos nebūtu pareizi. Mēs ticam, ka patērētājs ir zinošs un spēj pats pieņemt labāko pirkuma lēmumu. Mūsu veiktie pētījumi lieliski atspoguļo patērētāju paradumus – ja pircējs vienreiz maldināts ar viltus vietējo izcelsmi, atkārtoti produktu vairs nepirks,» secināja D. Dokins.

Patēriņš augs

Šobrīd viens iedzīvotājs Latvijā apēd 6,4 litrus jeb aptuveni 52 saldējumus gadā. Food Union speciālists vērtē, ka tas ir diezgan labs rādītājs – tuvu Eiropas vidējam apjomam – 6,5 litri saldējuma gadā. «Mūsu mērķis ir palielināt saldējuma patēriņu Latvijā līdz vidēji astoņiem litriem saldējuma gadā uz vienu iedzīvotāju. Tad būsim Vācijas un Grieķijas līmenī,» atklāja D. Dokins. Interesanti, ka saldējuma patērēšanas ziņā līderes ir ziemeļu, nevis dienvidu valstis. Somijas, Norvēģijas, Zviedrijas un Dānijas iedzīvotāji vidēji patērē divas trīs reizes vairāk saldējuma nekā, piemēram, Francijas, Portugāles un pat Brazīlijas iedzīvotāji.

Avots: nra.lv /Ilze Šteinfelde

 

312 skatījumi




Video

7 000 skolēnu jau pieteikušies vasaras darbam

03/05/2024

2. maijā tika uzsākta skolēnu elektronisko reģistrāciju dalībai skolēnu vasaras darbam. Iniciatīvu centralizēti organizē Nodarbinātības valsts aģentūra (NVA) un līdz 3.maija rītam vasaras...

Lasīt tālāk
Video

Saeima dod atļauju valstij iegādāties “Air Baltic” vērtspapīrus

02/05/2024

Finanšu ministrs valsts vārdā varēs iegādāties akciju sabiedrības "Air Baltic Corporation" jaunemitējamos fiksēta ienākuma vērtspapīrus. To paredz ceturtdien, 2.maijā, Saeimā pieņemtais...

Lasīt tālāk
Video

Nākošgad tiks pārceltas divas darba dienas

30/04/2024

2025. gadā tiks pārceltas divas darba dienas. 2. maija darba dienu, piektdienu, kas iekrīt starp svētku dienu ceturtdienu – 1. maiju, un sestdienu – 3. maiju,  pārcels uz sestdienu - 10....

Lasīt tālāk
Video

LSA: Par spīti visam, piena lopkopības nozare Latvijā turpina strādāt un attīstīties

30/04/2024

Neskatoties uz to, ka 2023. gads Latvijas piena lopkopības saimniecībām bija izaicinājumu un pārbaudījumu pilns - svaigpiena iepirkuma cenas kritums gada sākumā no gandrīz 50 EUR/100 kg uz...

Lasīt tālāk
Video

LBAS turpina uzstāt uz sociālajām garantijām līdzšinējā līmenī darba nespējas lapu apmaksā

30/04/2024

Šodien, 30. aprīlī, trīspusējā sanāksmē arodbiedrības, darba devēji un valsts puse turpinās diskusiju par Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) iniciēto vēlmi samazināt darba...

Lasīt tālāk
Video

Žurnālists atklāj šokējošu informāciju par “Olainfarm” meitasuzņēmumu darbību Krievijā

29/04/2024 | Autors: Mediju materiāls

Latvijas farmācijas uzņēmuma AS "Olainfarm" meitaskompānija "Olainfarm Rus" joprojām turpina darboties Krievijā. Kā atklājis žurnālists Ansis Pūpols, Krievijas uzņēmums "Olainfarm Rus"...

Lasīt tālāk
Video

Martā mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 2,8 %

29/04/2024

2024. gada martā, salīdzinot ar 2023. gada martu, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 2,8 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri koriģētie dati salīdzināmajās...

Lasīt tālāk
Video

“Telegram” kanālos norit elektronisko cigarešu nelegāla tirdzniecība; plāna apkarošanai nav

29/04/2024 | Autors: Nekā personīga, TV3

Sākot ar kokaīnu un beidzot ar eskorta pakalpojumiem. To visu un vēl vairāk piedāvā iegādāties dažādos “Telegram” kanālos. To aktivitāte pēdējā laikā pieaugusi. Tur iespējams iegādāties...

Lasīt tālāk
Video

EM virza likumprojektu, lai Atkrastes vēja parka projektam ELWIND noteiktu nacionālo interešu objekta statusu

29/04/2024 | Autors: Nekā personīga, TV3

Pirms pusotra gada valdība apstiprināja Latvijas – Igaunijas Atkrastes vēja parka ELWIND tālāku virzību. Projekta aizstāvji uzsver, kas runa nav tikai par gigantisku zaļās enerģijas ražotāju,...

Lasīt tālāk
Video

Eiropas Dzelzceļa līnijas lauž līgumu ar Rail Baltica reģionālo mobilitātes punktu projektētāju

25/04/2024

Rail Baltica projekta nacionālais ieviesējs Latvijā – uzņēmums Eiropas Dzelzceļa līnijas lauž līgumu ar Rail Baltica reģionālo mobilitātes punktu būvprojektētāju – uzņēmumu apvienību...

Lasīt tālāk