Saeimas opozīcija: “Vienotība” un VL-TB/LNNK nevēlas, lai gaismā nāk patiesība par OIK
Šodien Saeimas vairākums atbalstīja “Latvijas Reģionu Apvienība” (LRA) lēmuma projekta “Par uzdevumu ministru prezidentam viena mēneša laikā sagatavot ziņojumu, atklājot OIK ieviešanas hronoloģiju un atbildīgās personas” iekļaušanu nākamās nedēļas darba kārtībā. Vienīgā partija, kas balsoja “pret” lēmumprojekta iekļaušanu Saeimas darba kārtībā bija Vienotība, savukārt VL-TB/LNNK atturējās, kas faktiski arī ir balsojums “pret”.
Likumprojekts netika izskatīts šīs dienas Saeimas darba kārtībā, jo pret to iebilda Vienotības pārstāvji. Kā uzskata Saeimas opozīcija, attiecīgais balsojums liecina par Vienotības un VL-TB/LNNK izmisīgo vēlmi piesegt savus bijušos un esošos ministrus, uz kuriem gulstas liela daļa atbildības par OIK ieviešanu un neapdomīgo licenču dalīšanu.
“Acīmredzami abas partijas saprot, ka patiesības noskaidrošana par personām, kuras stāv aiz Latvijas valstij kaitnieciskiem lēmumiem, varētu būt ļoti neizdevīga īpaši pirmsvēlēšanu laikā,” pauž LRA.
LRA iesniegtais lēmumprojekts paredzēja − uzdot ministru prezidentam izveidot un mēneša laikā Saeimā iesniegt ziņojumu, kas hronoloģiski paskaidro pieņemto lēmumu gaitu un identificē tos cilvēkus, ar kuru parakstiem tika atvērts ceļš OIK afēras īstenošanai, sākot ar 2007. gadu. Tāpat ziņojumā būtu jānorāda personas, kuras parakstījušas uzņēmumiem izsniegtās atļaujas pārdot saražoto elektroenerģiju obligātā iepirkuma ietvaros, lai sabiedrībai precīzi atklātu – kā, kad un kurš pieņēma lēmumus, par kuriem šodien un vēl daudzus nākamos gadus būs spiesta maksāt visa Latvijas sabiedrība.
Edvards Smiltēns, 12.Saeimas deputāts, LRA valdes loceklis: “OIK jautājumā nepieciešama lustrācija − nodarījuma atzīšana no valsts puses un atbildīgo cilvēku publiskošana. Līdz šim par obligātās iepirkuma komponentes (OIK) ieviešanu ir bijuši neskaitāmi pieprasījumi ekonomikas ministram, notikuši pētījumi un auditi, taču sabiedrība joprojām ir neziņā gan par atbildīgajām personām, gan par OIK ieviešanas hronoloģiju. Latvijas sabiedrība jau ir samaksājusi 2,2 miljardus EUR, un miljardi vēl būs jāsamaksā! Saistības, kas ir spēkā līdz 2034. gadam, lēšamas 1,5 miljardu EUR apmērā. Tie kopā būs 3,7 miljardi EUR, ko mēs visi samaksāsim par OIK. Ja sadalām šos izdevumus uz 858 tūkstošiem Latvijas mājsaimniecību, tad tie ir 4 312 EUR uz katru Latvijas mājsaimniecību! Salīdzinājumam: 3,7 miljardi EUR ir summa, par kuru mēs varētu atjaunot pilnīgi visus Latvijas autoceļus. Esmu pārliecināts, ka iedzīvotāji labprātāk šos maksājumus būtu redzējuši kā ieguldījumus autoceļos, nevis OIK biznesā. Līdz ar to kādam ir jānes atbildība par notikušo! Tāpēc mēs lūdzam nosaukt atbildīgos − kas un kurā posmā pieņēma lēmumus. Tas ir īpaši svarīgi tagad, priekšvēlēšanu laikā, jo tieši tie cilvēki, kuri ir autori OIK afērai, kandidēs 13. Saeimas vēlēšanās, bet sabiedrība par viņu “varoņdarbiem” nemaz nezina. Ja atbildīgie tuvākajā laikā netiks noskaidroti, izlīgums ar sabiedrību tik plaša apjoma iedzīvotāju ienākumu izsaimniekošanā nav iespējams. Sabiedrības uzticamības “bedre” valdībai nebūs aizberama. Ikviens no mums, kas maksā elektrības rēķinus, saprot, ka trešo daļu mēs samaksājam kādam, kas uz mūsu rēķina “taisa biznesu”. Pirmais solis, lai šo situāciju risinātu − publiskot šīs afēras autorus, kam jānes politiskā atbildība par izdarīto. Domāju, ka liela daļa sabiedrības tieši šādi saprot vārdu savienojumu politiskā atbildība.”
Foto: Pixabay
Vēl par tēmu:
FM: Pirmajā ceturksnī būtiski auguši izdevumi ES fondu projektiem
Atbilstoši Valsts kases datiem šā gada pirmajā ceturksnī kopbudžetā bija 521,2 miljonu eiro deficīts, savukārt pirms gada bija vērojams pārpalikums 41,6 miljoni eiro. Ņemot vērā ārvalstu...
Lasīt tālākŠonedēļ laika apstākļus noteiks vairāku ciklonu darbība
Nedēļas sākumā Latvijā pakāpeniski ieplūdīs siltāka gaisa masa, tādēļ dienās gaiss atkal daudzviet iesils līdz +10…+15°, bet naktīs gaisa temperatūra lielākoties pieturēsies +2…+7°...
Lasīt tālākMinistrija: Vēja parku projektiem, kas cer uz valsts atbalstu, jādod ceļš tiem, kuri gatavi tos realizēt pašu spēkiem
Latvijā netiek plānoti atbalsta maksājumi atjaunīgās enerģijas, tostarp vēja enerģijas, projektiem. Ar atjaunīgās enerģijas projektu attīstītājiem nodrošinām regulāras tikšanās,...
Lasīt tālāk“Zemnieku saeima” aicina sagatavoties šonedēļ gaidāmajām salnām
Lai gan aprīlis mūs lutinājis ar vasarīgi siltiem laikapstākļiem, šajā nedēļā gaidāmas pavasara salnas. Lai izvairītos no nepatīkamiem pārsteigumiem, apskādētiem augiem un ražas zuduma,...
Lasīt tālākNedēļas izskaņā laiks kļūs aukstāks un daudzviet gaidāma salna
Šonedēļ, līdz ar aukstākas gaisa masas ieplūšanu Latvijas teritorijā, gaiss ir kļuvis ievērojami vēsāks. Sagaidījām arī lietu un šīs sezonas pirmo stipro pērkona negaisu, kas dažviet...
Lasīt tālākNavigējot nenoteiktības laikā: Baltijas ekonomiku sniegums un finanšu stabilitāte apliecina izturību
Šajā nenoteiktības un ģeopolitiskās spriedzes laikā ir dabiski justies kā šūpolēs, kur mijas realitāte, cerības, riski un neziņa par to, kā būs nākotnē. Lai gan globālais fons ir...
Lasīt tālāk2024. gadā vispārējās valdības budžeta deficīts samazinājies līdz 1,8% no IKP
Vispārējās valdības budžeta deficīts 2024. gadā bija 706 miljoni eiro jeb 1,8% no iekšzemes kopprodukta (IKP), salīdzinot ar 2023. gadu, tas ir par 225,4 miljoniem eiro mazāks, liecina Centrālās...
Lasīt tālākPētījums: vistrauslākā finansiāla neatkarībā ir sieviešu un jauniešu vidū
40% Latvijas iedzīvotāju personīgās finanses ir vērtējamas kā neaizsargātas – šiem cilvēkiem ir grūtības segt ikdienas tēriņus, nav iespēju izveidot uzkrājumus un aizsargāt savas...
Lasīt tālākZelta cena lauž rekordus: kāpēc daudzi steidz investēt?
Zelts bieži tiek uzskatīts par investīciju veidu, kas var kalpot kā nodrošinājums pret ekonomisko nenoteiktību un finanšu tirgus svārstībām. Šī gada laikā novērotais būtiskais zelta...
Lasīt tālākLieldienu brīvdienās vairākiem ātrumpārkāpējiem atņemtas tiesības
Aizvadītajās četrās Lieldienu brīvdienās Valsts policija pastiprināti uzraudzīja ceļu satiksmes drošību, uzsvaru liekot tam, lai autovadītāji nesēstos pie stūres reibumā. Kopumā šajās...
Lasīt tālāk