• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
02/11/2020, Kategorija: Bizness, Uzņēmējdarbība
Autors: Nekā personīga, TV3

Gadu desmitiem Rīgas iedzīvotāji sašutuši par to, ka jāmaksā ne tikai par patērēto, bet arī par kaut kur pazudušo ūdeni, kamēr “Rīgas ūdens” gadiem bijis informēts par tā skaitītāju rādītiem nepareiziem datiem, vēsta TV3 raidījums “Nekā personīga”.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs atklājis, ka “Rīgas ūdens” uzstādītie skaitītāji rāda kļūdainus datus un uzlicis galvaspilsētas pašvaldības uzņēmumam naudassodu. Izrādās, “Rīgas ūdens” arī līdz šim problēmu apzinājies, bet nomainīt skaitītājus apņēmies tikai pēc Patērētāju tiesību aizsardzības centra aizrādījuma.

Šā gada sākumā publiski pirmo reizi izskanēja aizdomas, ka “Rīgas ūdens” skaitītāji daudzās mājās ir nepareizi. “Nekā personīga” ziņoja, ka arī namos ar skaitītājiem dzīvokļos, kuros nevar iejaukties, kopējais mājas skaitītājs rāda lielāku patēriņu.

PTAC direktore Baiba Vītoliņa komentē: “Mums jau vairākus gadus ir regulāri bijušas ļoti daudzas patērētāju sūdzības par ūdens zudumiem, par to, kādi rēķini tiek piestādīti un, tā kā mēs esam arī metroloģiskās uzraudzības institūcija, tad mēs saskatījām, ka viens no riska objektiem šajā ķēdītē faktiski ir šie skaitītāji, pēc kuriem tiek noteikts, cik tad iedzīvotājiem kopā būs jāmaksā un tie ir daudzdzīvokļu māju ievades skaitītāji.”

PTAC konstatēja, ka 83% no “Rīgas ūdens” skaitītājiem rāda kļūdainus datus. Ja ūdens plūsma ir maza, tad uzskaita mazāk ūdens, nekā iedzīvotāji patērē. Ja plūsma ir liela, tad kļūda ir par sliktu patērētājiem un jāmaksā vairāk nekā reāli izlietots.

PTAC pārbaudei izņēma “Rīgas ūdens” skaitītājus no 28 mājām, 23 no tiem rādīja nepareizus datus. Izpētītie skaitītāji bija gan veci, gan jauni. No neprecīzajām ierīcēm divas trešdaļas saskaitīja vairāk ūdens. Patērētāju centrs secināja, ka problēma ir sistēmiska.

“Tie rezultāti ir tādi, ka lielākajā daļā, tātad no 28 veiktajām pārbaudēm 23 gadījumos šie skaitītāji pārsniedz tās pieļaujamās kļūdas, tad faktiski neatbilst noteiktajām prasībām, un līdz ar to mēs nevarētu īsti ticēt, ka tie rādītāji, ko skaitītāji uzskaita, ir pareizi,” norāda Vītoliņa.

“Rīgas ūdens” PTAC secinājumiem nepiekrita. Mēģināja apšaubīt centra nolīgtos skaitītāju pētniekus un meklēja juridiskus argumentus. Patērētāju centrs “Rīgas ūdenim” uzdeva risināt problēmu un uzlika 1500 eiro sodu.

PTAC direktore Baiba Vītoliņa piebilst, ka, veicot pārbaudes, PTAC konstatējis, ka skaitītājs ir ļoti netīrs, tajā, acīmredzami, ir ļoti daudz fiziski netīrumi. Tā varētu būt galvenā problēma – ūdens ir netīrs un tas netiek filtrēts.

Ja ūdenī ir daudz cietu daļiņu, skaitītāju ražotājs iesaka uzstādīt filtru. PTAC pētījums liecina, ka iekārtas netīru ūdeni, kas plūst caurulēs pēc remontdarbiem vai ugunsgrēku dzēšanas, saskaita vairāk, nekā tas ir. Taču filtrus uzņēmums neuzstādīja. Tas būtu pārāk dārgi.

“Rīgas ūdens” Tehniskā departamenta direktors Gatis Krauze skaidro, ka, uzstādot tikai filtru pirms skaitītāja, neatrisināsies to uzturēšanas problēma. Jautājums ir par to, kurš brauks, tīrīs tos filtrus, cik tas maksās, kādi būs izdevumi, kurā tarifā to iekļaus, viņš saka.

PTAC atklājums “Rīgas ūdenim” nav jaunums. No visiem mēraparātiem, ko uzņēmums pats pārbaudījis pagājušajā gadā, 34% atzīti par lietošanai nederīgiem. Teju trešdaļa skaitītāju tika izbrāķēta arī 2017. un 2018. gadā.

“Lai tiktu pie precīziem mērījumiem un nodrošinātu atbilstību, bijām spiesti arī mainīt ātrāk, saīsināt šo ūdens skaitītāju lietošanas laiku līdz verifikācijai un pat pēdējos gados jau ņēmām un iepirkām jaunus skaitītājus, un iepriekš verificētos vairs nelikām atpakaļ, lai izbēgtu no šī procenta,” norāda “Rīgas ūdens” Tehniskā departamenta direktors Gatis Krauze.

Rīgas pilsētas izpilddirektora pienākumu izpildītāja Iveta Zalpētere uz jautājumu, vai “Rīgas ūdenim” prasīti kādi aprēķini par to, cik liela līdz šim varētu būt bijusi papildu iekasētā nauda viņa atbildēja, ka uzņēmumam vaicāts, taču faktiski atbildes nebija, vismaz vēl vakar. “Tur ir nepieciešamas attiecīgas sarēķināt, bet tas ir jāsaprot, ka ne visos gadījumos nepareizi mērījumi bija par sliktu mājas iedzīvotājiem. Nepareizi mērījumi bija arī par sliktu “Rīgas ūdenim”,” viņa atzīst.

Pašvaldības uzņēmums apgalvo, ka rādījumu nobīde ir tikai daži procenti. Tas atsakās izpaust, cik bieži kļūda ir daudz jūtamāka.

“Rīgas namu pārvaldnieks” ir lielākais dzīvokļu māju apsaimniekotājs galvaspilsētā. Viņi uzskata, ka precīzāki mājas kopējā patēriņa skaitītāji neatrisinās jautājumu par papildu aili rēķinos par ūdens patēriņa starpību. To pilnībā novērst var tikai tādu skaitītāju uzstādīšana dzīvokļos, kuru rādījumus nevar sagrozīt.

Rīgas pilsētas izpilddirektora pienākumu izpildītāja Iveta Zalpētere norāda: “Tas ir tas jautājums, ko es risināšu arī sarunās ar “Rīgas namu pārvaldnieka” padomi, ar kuru es tiekos pirmdien, jo, manā ieskatā, šāda situācija nevar ilgi turpināties, ir jābūt kādam skaidram piedāvājumam iedzīvotājiem, lai mēs katrs viens saprastu, tieši par ko mēs maksājam, un būtu jāmaksā par to, ko mēs saņemam.”

Ja iedzīvotājiem ir aizdomas, ka viņu mājās pie ūdens patēriņa starpības vainojams kļūdains “Rīgas ūdens” skaitītājs, viņi var pieprasīt mērierīci pārbaudīt un apstrīdēt rēķinus. Taču pirms pārbaudes skaitītāju iztīra, līdz ar to pazūd pierādījumi, ka skaitītājs kļūdās. Šo kārtību patērētāju centrs ierosinājis mainīt.

PTAC direktore pauž:“Mēs esam vērtējuši arī jautājumu par ārpuskārtas verificēšanu, kas šobrīd ir paredzēta likumā. Ja jums kā mājas iedzīvotājiem šķiet, ka nepareizi rāda skaitītājs, ir pārāk lieli zudumi, tad diemžēl tā situācija, ka normatīvie akti prasa ārpuskārtas verificēšanu, un tas process tādā gadījumā notiek tā, ka vispirms izskalo skaitītāju un tad viņu verificē, pārliecinās, vai viņš rāda pareizi, tad principā tajā brīdī jau nevar konstatēt, ko tas skaitītājs rāda, kad viņš ir netīrs.”

Valdība jau pirms gada Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai uzdeva izvērtēt, vai ūdens filtru uzstādīšanu dzīvokļu namos nebūtu jāpadara par obligātu. Ministrija izvērtējumu sola pēc diviem gadiem.

Šogad galvaspilsētas ūdensapgādē 50 mājām uzstādīti jauni, ultraskaņas skaitītāji. Tādus drīzumā uzstādīs 340 lielākajos Rīgas daudzdzīvokļu namos un nākamgad pārējiem 19 000 ēku.

918 skatījumi




Video

Augustā tūristu mītnēs apkalpots par 3,1% vairāk viesu nekā pirms gada

15/10/2025

2025. gada augustā Latvijas tūristu mītnēs apkalpoti 392,9 tūkstoši ārvalstu un vietējo viesu, veidojot 3,1% pieaugumu pret 2024. gada augustu, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati,...

Lasīt tālāk
Video

Rīgas sabiedriskajā transportā šī gada septembrī par 5,5% vairāk pārvadāto pasažieru nekā pērn

14/10/2025

Šī gada septembrī Rīgas sabiedriskajā transportā pārvietojušies 10 606 593 pasažieri, kas ir par 5,5% vairāk nekā šajā pašā mēnesī iepriekšējā gadā. No tramvajiem populārākais...

Lasīt tālāk
Video

Birokrātijas mazināšanas nolūkā paredz atvieglot kūrorta statusa piešķiršanas kārtību

14/10/2025

Lai mazinātu birokrātisko slogu gan valsts iestādēm, gan pašvaldībām, Ekonomikas ministrija (EM) rosina mainīt kūrorta statusa piešķiršanas kārtību – noteiktu teritoriju par kūrortu...

Lasīt tālāk
Video

“Laima” sortimentā divas jaunas konfektes piena šokolādes glazūrā

13/10/2025

Latvijā iecienītais saldumu zīmols “Laima” turpina attīstīt un stiprināt savu produktu sortimentu un iepriecina saldummīļus ar jaunām konfektēm piena šokolādes glazūrā. Jaunums divās...

Lasīt tālāk
Video

Uzsākt būvniecību, reģistrēt būvi un nostiprināt īpašumtiesības varēs ar vienu iesniegumu

09/10/2025

Būvniecības uzsākšanai un būves reģistrācijai, kā arī būves īpašumtiesību nostiprināšanai būs nepieciešams tikai viens kopīgs iesniegums. To noteic Saeimā ceturtdien, 9.oktobrī,...

Lasīt tālāk
Video

Septembrī patēriņa cenu kāpums bija viens no mērenākajiem pēdējos gados

08/10/2025

Septembrī patēriņa cenas pieauga, taču kāpums bija viens no mērenākajiem pēdējos gados, ko noteica vājāka sezonālā ietekme un zemāks spiediens no pārtikas un energoresursu cenām. Saskaņā...

Lasīt tālāk
Video

Matisone: nodokļu administrācijas PVN piemērošanas prakse izmitināšanas pakalpojumiem rada risku uzņēmējiem pāriet ēnu ekonomikā

07/10/2025

“Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa piemērošanas prakse viesu izmitināšanas jomā rada risku, ka mazie uzņēmumi varētu pāriet ēnu ekonomikā un vairs nemaksāt nodokļus....

Lasīt tālāk
Video

Valsts pārvaldes komisija: uzsākt būvniecību, reģistrēt būvi un nostiprināt īpašumtiesības varēs ar vienu iesniegumu

07/10/2025

Lai varētu ieviest vienotu reģistrācijas procesu gan būvniecības uzsākšanai un būves reģistrācijai, gan arī būves īpašumtiesību nostiprināšanai, Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības...

Lasīt tālāk
Video

Pabeigta cūku likvidēšana Āfrikas cūku mēra skartajā SIA “Baltic pork” novietnē

06/10/2025

Vakar, 5. oktobrī, pabeigta visu cūku likvidēšana un iznīcināšana Āfrikas cūku mēra (ĀCM) skartajā SIA “Baltic pork” novietnē. Atgādinām, ka ĀCM SIA “Baltic pork” cūku novietnē...

Lasīt tālāk
Video

“Latvijas Pasts” atsāk visu veidu vēstuļu piegādes uz ASV

03/10/2025

VAS “Latvijas Pasts” no šodienas atsāk pieņemt visu veidu vēstuļu korespondenci ar dokumentiem, lai nodrošinātu piegādes uz ASV. Nacionālais pasta operators ir atjaunojis visu veidu vēstuļu...

Lasīt tālāk