Policijas auto piegādātājs cietīs ap 800 tūkstoš eiro lielus zaudējumus
Pēdējos gados vērienīgākajā transporta iepirkumā, Valsts policijas autoparku papildināja vairāk nekā 750 automašīnas. Ar 17 aizturētajiem īpaši pielāgotiem furgoniem rudenī sāka braukāt Speciālo uzdevumu bataljons. Tomēr piegādātājs policiju bija piemānījis. Citroen Jumpy no rūpnīcas bija izripojuši nevis ar jaunās paaudzes motoru Euro 6, kā to prasīja konkursa nolikums, bet gan ar zemākas klases Euro 5 dzinēju. Tas nav videi tik draudzīgs un ir lētāks. Šāda prasība nebija policijas kaprīze, to paredz Eiropas komisijas regula par vides saudzēšanu. Auto dīleriem tas nebija viegls uzdevums, tāpēc daudzi potenciālie piegādātāji nemaz konkursā nepiedalījās. To, ka atvestās mašīnas neatbilst ne konkursam, ne vēlāk slēgtajam līgumam, policija attapās jau pēc tam, kad speciāli aprīkotie auto bija pieņemti un sākts tos izmantot, vēsta TV3 raidījums “Nekā personīga”.
Speciālo uzdevumu bataljonam auto piegādāja pilnsabiedrība „A26“. To pamatā dibinājuši ar auto biznesā pieredzējušo Māri Īli saistīti uzņēmumi. Gan Īle, gan pilnsabiedrības izpilddirektors rudenī “Nekā personīga” taisnojās, ka neko nezinot par piegādāto Citroen neatbilstību līgumam.
Policija deva komersantam trīs mēnešus laika, lai mašīnas apmainītu. Taču bija skaidrs, ka tas būs finansiāli ārkārtīgi neizdevīgi un uzņēmējs ķērās pie eksperimenta, kur meistarībā pārspēja pats sevi. Uzņēmējs Māris Īle kādai ar šo iepirkumu pilnībā nesaistītai firmai deva uzdevumu veikt izmaiņas policijas automašīnām, lai to izmešu daudzums tuvotos EURO 6 standartam. Lai policija tam noticētu, eksperimentā iesaistīja arī zinātniekus. Sabiedrībai komersants skaidroja, ka uzlabotie policijas spēkrati tagad atbilstot EURO 6 emisijas klasei, spēkrati esot ekonomiski izdevīgāki, policija vēl uz to ietaupīšot.
“Ir divi varianti. Vai nu samainīt mašīnas, vai pārbūvēt, pielāgojot eiro 6. Mēs izšķīrāmies par otro variantu,” skaidro “A26” izpilddirektors Guntars Šīrants.
LLU Tehniskās fakultātes Spēkratu institūta prof., Dr.sc.ing. Gints Birzietis gan skaidro, ka nav iespējam apliecināt, ka tagad spēkrati atbilst EURO 6. “Tas, ko mēs darījām, neliecina, ka tas ir EURO6! Tur jābūt atbilstošai aparatūrai, aprīkojumam, metodikai, laboratorijai- atbilstoši Eiropas prasībām.”
Arī CSDD atteica reģistrēt policijas automašīnas par euro 6. Latvijas Lauksaimniecības universitātes zinātnieki ir nepatīkami pārsteigti, kā viņu veiktos testu rezultātus izmantojusi pilnsabiedrība “A26”. Institūtā vērsās pavisam cita firma SIA “Rolis”, lai par 2 tūkstošiem eiro pasūtītu it kā Citroen Jumpy un cita tipa automašīnas Citroen Jumper izmešu daudzumu mērījumus.
“Mēs sadarbojāmies principā ar SIA “Rolis”. Mēs tā kā ar tiem tālākajiem pasūtītājiem vispār nebijām ne tikušies, nekā.. Vispār tad, kad atbrauca pie pirmajiem testiem policijas mašīna, tad sāka tikai rasties aizdomas, par ko vispār ir runa. Nebija līdz galam saprotams, tas konteksts,” skaidro Birzietis.
Kompānijas “Rolis” īpašnieks Uldis Rolis ar lepnumu stāsta, kā pēc autodīlera Māra Īles pasūtījuma pārprogrammējuši motora vadības bloku policijai iznomātajām mašīnām. Un tas nodrošinājis dzinēja izmešu daudzumu, ko paredz EURO 6 emisijas standarts.. Viņu tālāk neinteresē, vai policija pārveidotās mašīnas uzskata par atbilstošām konkursa prasībām vai ne.
Raidījuma rīcībā ir informācija, ka policijai iznomātajām mašīnām veiktās pārbūves netika saskaņotas ar Francijas ražotāja pārstāvi Latvijā. Tāpēc tām visticamāk anulēs ražotāja garantiju. To iespējams saprata arī policija.
Tā nolēma mēnešiem garajā, neauglīgajā strīdā pielikt punktu ,un līgumu ar pilnsabiedrību “A26” lauzt.
“Es kā Valsts policijas priekšnieks šodien esmu parakstījis vēstuli par vienpusēju atkāpšanos no līguma un līgumsoda aprēķināšanu ar 6.februāri 2017.gadā,” norāda Valsts policijas priekšnieks Ints Ķuzis.
Policija šīs mašīnas no uzņēmēja nomāja. Bija plānots, ka par tām 5 gados komersants iegūs 800 000 eiro. Tagad tas ies secen, plus vēl pilnsabiedrībai jāsamaksā 63 tūkstošus eiro līgumsods. Papildus jādomā, kur tagad likt policijas vajadzībām speciāli aprīkotās Citroen mašīnas. Auto piegādātājs nebija gatavs sniegt interviju, bet rakstveida atbildēs policijas rīcību dēvēja par nepamatotu un solīja savu taisnību panākt tiesā. Policija ir gatava tiesāties, un šim mērķim noalgojusi advokātu biroju “Rode un partneri”.
“Šeit ir jautājums par attieksmi. Automašīnu iepirkums ir viens no lielākajiem vispār valstī un ir liela interese no komersantu puses. Diemžēl dēļ šīm mokām, ko mēs izgājām cauri… caur ērkšķiem , cerams, neviens turpmāk neuzdrīkstēsies kaut ko tādu darīt, kā ar viltu piegādāt neatbilstošu preci,” uzsver Ķuzis.
Policijas darbinieki rīcību, pieņemot neatbilstošas automašīnas, vēl vērtē Iekšējās drošības birojs. Bet uzņēmēju krāpšanos Valsts policija lūgusi izmeklēt Ģenerālprokuratūrai. Uzņēmējam Mārim Īlem pirms 4 gadiem atņēma Volkswagen autorizētā dīlera licenci. Viņa uzņēmums bija mašīnas nopircis Vācijā, pēc tam caur Latviju ar uzcenojumu atkal pārdevis Vācijā. Citroen importētājs SIA „VEHO“ Īles uzņēmumam „Mile Auto“ darbības atbilstību dīlera statusam izvērtēs pēc viņa strīda atrisināšanas ar valsts policiju.
Foto: Valsts policija
Vēl par tēmu:
Eiropas Dzelzceļa līnijas lauž līgumu ar Rail Baltica reģionālo mobilitātes punktu projektētāju
Rail Baltica projekta nacionālais ieviesējs Latvijā – uzņēmums Eiropas Dzelzceļa līnijas lauž līgumu ar Rail Baltica reģionālo mobilitātes punktu būvprojektētāju – uzņēmumu apvienību...
Lasīt tālākStradiņa slimnīca sagaida no SIA “Velve” būvniecības dokumentācijas atdošanu un skaidrojumu par parādiem apakšuzņēmējiem
Lai risinātu ar A2 būvobjekta pārņemšanu saistītos jautājumus, tostarp par norēķiniem, Paula Stradiņa Klīniskā universitātes slimnīca (Stradiņa slimnīca) sagaida, ka SIA “Velve”...
Lasīt tālākTirdzniecības vietās būs jānorāda pārtikas produktu ražošanas valsts
Lai veicinātu patērētāju informētību, pārtikas tirdzniecības vietās jānorāda pārtikas produktu ražošanas valsts. To noteic Saeimā ceturtdien, 25.aprīlī, trešajā – galīgajā –...
Lasīt tālākTirgotāji bieži maldina par augļu un dārzeņu izcelsmi
Veicot pastiprinātu svaigu dārzeņu, augļu un ogu kontroli, mēneša laikā Pārtikas un veterinārais dienests pārbaudījis vairāk nekā 390 pārtikas tirdzniecības uzņēmumus, 40 % gadījumu...
Lasīt tālākLBAS: Latvijas uzņēmumu konkurētspēju neapdraud izdevumi par darbnespējas lapām
30. aprīlī trīspusējā sanāksmē arodbiedrības, darba devēji un valsts puse atkal diskutēs par Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) iniciēto vēlmi samazināt darba nespējas lapas...
Lasīt tālākMazos un vidējos uzņēmumus visvairāk ietekmē nodokļu slogs, inflācija un energoresursu cenas
Neskatoties uz pēdējo gadu ekonomiskās attīstības perspektīvu un ģeopolitiskās situācijas pasliktināšanos, mazie un vidējie uzņēmēji Baltijā saglabā pragmātisku optimismu. Par to...
Lasīt tālākProkuratūrā izbeidz lietu pret četrām personām par mēģinājumu izkrāpt “Olainfarm” akcijas
Pirms trim gadiem Valsts policija sāka kriminālprocesu par mēģinājumu izkrāpt daudzus miljonus vērtas “Olainfarm” akcijas. Likumsargi aizdomās turēja piecas personas un martā pret tām...
Lasīt tālākTirdzniecības vietās būs jānorāda pārtikas produktu ražošanas valsts
Lai veicinātu patērētāju informētību par produktu, Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija trešdien, 17. aprīlī, trešajā – galīgajā – lasījumā...
Lasīt tālākLatvijas Tirgotāju asociācija atbalsta iniciatīvu neaplikt lietoto apģērbu un tekstilizstrādājumus ar dabas resursu nodokli
Iniciatīvu portālā Manabalss.lv sākta parakstu vākšana par aicinājumu neaplikt lietoto apģērbu un tekstilizstrādājumus ar dabas resursu nodokli. Iniciatīvai atbalstu paudusi arī Latvijas...
Lasīt tālākIeviesta iespēja Rimi taromātos depozīta maksu ieskaitīt klienta kartes uzkrājumā
Lai nodrošinātu klientiem ērtāku depozīta maksas apriti, no 15. aprīļa Rimi kopā ar Depozīta Iepakojuma Operatoru (DIO) un taromātu uzstādītāju Tomra Collection Latvia pirmo reizi Latvijā...
Lasīt tālāk