Policijas auto piegādātājs cietīs ap 800 tūkstoš eiro lielus zaudējumus
Pēdējos gados vērienīgākajā transporta iepirkumā, Valsts policijas autoparku papildināja vairāk nekā 750 automašīnas. Ar 17 aizturētajiem īpaši pielāgotiem furgoniem rudenī sāka braukāt Speciālo uzdevumu bataljons. Tomēr piegādātājs policiju bija piemānījis. Citroen Jumpy no rūpnīcas bija izripojuši nevis ar jaunās paaudzes motoru Euro 6, kā to prasīja konkursa nolikums, bet gan ar zemākas klases Euro 5 dzinēju. Tas nav videi tik draudzīgs un ir lētāks. Šāda prasība nebija policijas kaprīze, to paredz Eiropas komisijas regula par vides saudzēšanu. Auto dīleriem tas nebija viegls uzdevums, tāpēc daudzi potenciālie piegādātāji nemaz konkursā nepiedalījās. To, ka atvestās mašīnas neatbilst ne konkursam, ne vēlāk slēgtajam līgumam, policija attapās jau pēc tam, kad speciāli aprīkotie auto bija pieņemti un sākts tos izmantot, vēsta TV3 raidījums “Nekā personīga”.
Speciālo uzdevumu bataljonam auto piegādāja pilnsabiedrība „A26“. To pamatā dibinājuši ar auto biznesā pieredzējušo Māri Īli saistīti uzņēmumi. Gan Īle, gan pilnsabiedrības izpilddirektors rudenī “Nekā personīga” taisnojās, ka neko nezinot par piegādāto Citroen neatbilstību līgumam.
Policija deva komersantam trīs mēnešus laika, lai mašīnas apmainītu. Taču bija skaidrs, ka tas būs finansiāli ārkārtīgi neizdevīgi un uzņēmējs ķērās pie eksperimenta, kur meistarībā pārspēja pats sevi. Uzņēmējs Māris Īle kādai ar šo iepirkumu pilnībā nesaistītai firmai deva uzdevumu veikt izmaiņas policijas automašīnām, lai to izmešu daudzums tuvotos EURO 6 standartam. Lai policija tam noticētu, eksperimentā iesaistīja arī zinātniekus. Sabiedrībai komersants skaidroja, ka uzlabotie policijas spēkrati tagad atbilstot EURO 6 emisijas klasei, spēkrati esot ekonomiski izdevīgāki, policija vēl uz to ietaupīšot.
“Ir divi varianti. Vai nu samainīt mašīnas, vai pārbūvēt, pielāgojot eiro 6. Mēs izšķīrāmies par otro variantu,” skaidro “A26” izpilddirektors Guntars Šīrants.
LLU Tehniskās fakultātes Spēkratu institūta prof., Dr.sc.ing. Gints Birzietis gan skaidro, ka nav iespējam apliecināt, ka tagad spēkrati atbilst EURO 6. “Tas, ko mēs darījām, neliecina, ka tas ir EURO6! Tur jābūt atbilstošai aparatūrai, aprīkojumam, metodikai, laboratorijai- atbilstoši Eiropas prasībām.”
Arī CSDD atteica reģistrēt policijas automašīnas par euro 6. Latvijas Lauksaimniecības universitātes zinātnieki ir nepatīkami pārsteigti, kā viņu veiktos testu rezultātus izmantojusi pilnsabiedrība “A26”. Institūtā vērsās pavisam cita firma SIA “Rolis”, lai par 2 tūkstošiem eiro pasūtītu it kā Citroen Jumpy un cita tipa automašīnas Citroen Jumper izmešu daudzumu mērījumus.
“Mēs sadarbojāmies principā ar SIA “Rolis”. Mēs tā kā ar tiem tālākajiem pasūtītājiem vispār nebijām ne tikušies, nekā.. Vispār tad, kad atbrauca pie pirmajiem testiem policijas mašīna, tad sāka tikai rasties aizdomas, par ko vispār ir runa. Nebija līdz galam saprotams, tas konteksts,” skaidro Birzietis.
Kompānijas “Rolis” īpašnieks Uldis Rolis ar lepnumu stāsta, kā pēc autodīlera Māra Īles pasūtījuma pārprogrammējuši motora vadības bloku policijai iznomātajām mašīnām. Un tas nodrošinājis dzinēja izmešu daudzumu, ko paredz EURO 6 emisijas standarts.. Viņu tālāk neinteresē, vai policija pārveidotās mašīnas uzskata par atbilstošām konkursa prasībām vai ne.
Raidījuma rīcībā ir informācija, ka policijai iznomātajām mašīnām veiktās pārbūves netika saskaņotas ar Francijas ražotāja pārstāvi Latvijā. Tāpēc tām visticamāk anulēs ražotāja garantiju. To iespējams saprata arī policija.
Tā nolēma mēnešiem garajā, neauglīgajā strīdā pielikt punktu ,un līgumu ar pilnsabiedrību “A26” lauzt.
“Es kā Valsts policijas priekšnieks šodien esmu parakstījis vēstuli par vienpusēju atkāpšanos no līguma un līgumsoda aprēķināšanu ar 6.februāri 2017.gadā,” norāda Valsts policijas priekšnieks Ints Ķuzis.
Policija šīs mašīnas no uzņēmēja nomāja. Bija plānots, ka par tām 5 gados komersants iegūs 800 000 eiro. Tagad tas ies secen, plus vēl pilnsabiedrībai jāsamaksā 63 tūkstošus eiro līgumsods. Papildus jādomā, kur tagad likt policijas vajadzībām speciāli aprīkotās Citroen mašīnas. Auto piegādātājs nebija gatavs sniegt interviju, bet rakstveida atbildēs policijas rīcību dēvēja par nepamatotu un solīja savu taisnību panākt tiesā. Policija ir gatava tiesāties, un šim mērķim noalgojusi advokātu biroju “Rode un partneri”.
“Šeit ir jautājums par attieksmi. Automašīnu iepirkums ir viens no lielākajiem vispār valstī un ir liela interese no komersantu puses. Diemžēl dēļ šīm mokām, ko mēs izgājām cauri… caur ērkšķiem , cerams, neviens turpmāk neuzdrīkstēsies kaut ko tādu darīt, kā ar viltu piegādāt neatbilstošu preci,” uzsver Ķuzis.
Policijas darbinieki rīcību, pieņemot neatbilstošas automašīnas, vēl vērtē Iekšējās drošības birojs. Bet uzņēmēju krāpšanos Valsts policija lūgusi izmeklēt Ģenerālprokuratūrai. Uzņēmējam Mārim Īlem pirms 4 gadiem atņēma Volkswagen autorizētā dīlera licenci. Viņa uzņēmums bija mašīnas nopircis Vācijā, pēc tam caur Latviju ar uzcenojumu atkal pārdevis Vācijā. Citroen importētājs SIA „VEHO“ Īles uzņēmumam „Mile Auto“ darbības atbilstību dīlera statusam izvērtēs pēc viņa strīda atrisināšanas ar valsts policiju.
Foto: Valsts policija
Vēl par tēmu:
Pārtikas preču cenām jābūt caurskatāmām un ērti salīdzināmām, uzsver Tautsaimniecības komisija
Patēriņa preču cenu izsekojamībai, caurskatāmībai un monitoringam, tostarp pārtikas preču cenu salīdzināšanas rīkam nepieciešamo informāciju, no mazumtirgotāja ievāks un apstrādās...
Lasīt tālākPlauktos būs vairāk Latvijas preču
LatvijasTirgotāju asociācija (LTA) š.g. 16. jūnijā plkst. 14.00 uz tikšanos bija aicinājusi Latvijas Pārtikas uzņēmumu federāciju, Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomi, biedrību...
Lasīt tālākNākošgad tiks pārceltas divas darba dienas
2026. gadā tiks pārceltas divas darba dienas. Darba diena 2. janvārī, kas ir piektdiena un iekrīt starp svētku dienu ceturtdienu – 1. janvāri, un sestdienu – 3. janvāri, tiks pārcelta...
Lasīt tālākZemnieku Saeima: Satiksmes ministrijas reforma apdraud pakalpojumu pieejamību lauksaimniekiem
Biedrība “Zemnieku Saeima” ir neizpratnē par Satiksmes ministra Ata Švinkas piektdienas rītā raidījumā “Rīta Panorāma” pausto viedokli, ka Satiksmes ministrija ir gatava Ceļu satiksmes...
Lasīt tālākPublisko izdevumu komisija: “airBaltic” piemērs rāda, ka nepieciešamas izmaiņas kapitālsabiedrību pārvaldībā
Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisija, pamatojoties uz Valsts kontroles (VK) veikto revīziju par valsts uzraudzību Covid-19 laikā veiktajiem ieguldījumiem Latvijas nacionālajā lidsabiedrībā...
Lasīt tālākApstrādes rūpniecībā izaugsmes temps paātrinājies, aprīlī sasniedzot 5%
Apstrādes rūpniecības apjoms šā gada aprīlī pieaudzis par 5%, kas ir lielākais pieaugums gada griezumā kopš 2022. gada maija, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati. Savukārt...
Lasīt tālāk1. ceturksnī palielinās investīciju skaits un vērojams aktivitāšu pieaugums būvniecības nozarē
Kaut arī pasaulē joprojām pastāv augsta nenoteiktība, jaunākie IKP dati liecina par piesardzīgi pozitīvām tendencēm ekonomikā, uz ko norāda gan investīciju skaita palielinājums, gan aktivitāšu...
Lasīt tālākLatvijas Banka: Latvijas pārtikas cenu inflācija jārisina ar konkurences veicināšanas instrumentiem
Šodien Latvijas Bankas prezidents Mārtiņš Kazāks tikās ar ekonomikas ministru Viktoru Valaini un Konkurences padomes priekšsēdētāja p. i. Ievu Šmiti, lai iepazīstinātu ar Latvijas Bankas...
Lasīt tālākMazumtirdzniecības pieaugums aprīlī signalizē par pakāpenisku patēriņa atjaunošanos
Pēc krituma 2025. gada februārī un martā mazumtirdzniecības apgrozījumam aprīlī atkal bija vērojams mērens kāpums. Kaut arī iedzīvotāju pirktspēja ir palielinājusies, patērētāju...
Lasīt tālākLatvijas tirgotāji paraksta vienošanos par cenu samazināšanu
Latvijas Tirgotāju asociācija atbalsta Latvijas valdības vēlmi samazināt pārtikas cenas. "Mūsuprāt, pašreizējā brīvā tirgus un saspringtas konkurences apstākļos Latvijā (3 globālie...
Lasīt tālāk