• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
02/04/2013, Kategorija: Sabiedrība, Veselība

slimn.pac.Pacientu ombuds pagājušajā gadā sniedzis ievērojami vairāk konsultāciju pacientiem, viņu tuviniekiem un mediķiem nekā pirms gada. Aptuveni trešā daļa no Pacientu ombuda risināmajiem jautājumiem bijušas sūdzības.

Pacienti nebaidījušies atzīt, ka ir veikuši neoficiālus maksājumus vai maksātu, ja no tā būtu atkarīga pakalpojuma kvalitāte. Problemātiskākais jautājums pacientu un mediķu attiecībās joprojām ir saskarsme un attieksme, kā arī informācijas pieejamība, norāda Pacientu ombuda vadītāja Liene Šulce-Rēvele.

Ombuda sniegto konsultāciju skaits pērn būtiski pieaudzis, liecina pacientu tiesību aizstāvju organizācijas dati. 2011. gadā sniegtas 650 konsultācijas, pērn jau tuvu tūkstotim, no tām trešā daļa bijušas sūdzības. Visvairāk – 79 procentos gadījumu – atbalsts sniegts pacientiem un viņu tuviniekiem, bet pārējos gadījumos – medicīniskajam personālam. Taču ombuds saņēmis ne tikai sūdzības, bet arī pozitīvas atsauksmes – kopumā 288.

Sūdzas par saskarsmi

Lai gan pacientiem sniegtās konsultācijas bijušas par ļoti dažādām tēmām, L. Šulce-Rēvele norāda: bažas joprojām rada vājā saskarsme starp pacientiem, mediķiem un radiniekiem. To apliecina ar saņemto sūdzību skaits. Pacientu ombuds novērojis, ka pacienti baidās runāt ar mediķiem, iztaujāt par ārstēšanās procesu. L. Šulce-Rēvele arī norāda, ka pacienti sūdzas par neiecietību no mediķu puses, īpaši gadījumos, ja pacients kaut ko nesaprot, sūdzas arī par nelaipnu attieksmi.

Pacientu ombuds nenoliedz: no pacientiem ir saņemta informācija, ka viņi ir vai būtu gatavi maksāt neoficiāli, ja no tā būtu atkarīga ārstēšanas kvalitāte. Ir konstatēti gadījumi, kad pacienti nemaz nav apzinājušies, ka maksā neoficiāli. Biežāk šie gadījumi konstatēti stacionāros – onkoloģijā un ķirurģijā, un ģimenes ārstu praksēs, kad par mājas vizītēm tiek samaksāts, bet kvītis neizsniedz. Pacienti šādos gadījumos aicināti ziņot atbildīgajām iestādēm. Jāatgādina, ka no 1. aprīļa ir spēkā likuma norma, ka arī pacientu var saukt pie atbildības par kukuļa došanu medicīnas darbiniekam.

Neuzrauga pacientus

Biežs cēlonis sūdzībām ir nepilnīga komunikācija ar pacientu par blakusparādību un komplikāciju iespējamību, proti, ārsti nesniedz informāciju par iespējamiem riskiem, kas vēlāk, ja šādas komplikācijas radīsies, var veidot pamatu konfliktsituācijām. Pacientu ombuds arī secina, ka ir nopietnas problēmas sistēmā, kad pacients nonāk slimnīcā ar ģimenes ārsta norīkojumu – slimības vēsturē nav norādīta pilnīga informācija – gan pacientam, gan pašam ģimenes ārstam nav skaidrs, kā rīkoties, tāpēc pacients ierodas slimnīcā nesagatavots. Nosūtījumos ir skopa informācija. Tālāk vērojamas arī problēmas jau pašā slimnīcā, kad trūkst sadarbības starp mediķiem pat vienā ārstniecības iestādē – pacients ceļo no viena ārsta pie otra, nav saprotami ārstniecības procesa posmi un mediķi savstarpēji nekonsultējas.

Izvērtējot ģimenes ārstu darbu, Pacientu ombuds secinājis, ka nav pietiekamas pacientu uzraudzības un trūkst konkrētas rīcības, kā rezultātā stacionāros nonāk arī pacienti, kuriem tur nebūtu jānonāk, jo ir ārstējami ambulatori. Tāpat vāji darbojas profilakses pasākumi – trūkst resursu, izpratnes, vērojama neieinteresētība no ģimenes ārsta puses un atbildības trūkums no pacienta puses.

Bērni pārāk raudulīgi

Pacientu ombudu atbalstu lūguši arī mediķi, piemēram, bērnu ārstēšanas procesā, kad vecāki nevar vienoties par bērna ārstēšanu vai tad, ja pieejams tikai viena vecāka viedoklis. Problēmas rodas arī situācijās, kad bērns ierodas slimnīcā ar kādu radinieku, ne vecākiem. Mediķiem jārisina situācijas, kad bērna vecāki ir šķirti vai ja nodaļā ievietoti agresīvi pusaudži. Tāpat ārsti konsultējušies par situācijām, kad par smagu diagnozi jāinformē bērni līdz 14 gadu vecumam. Arī vecākiem ir sūdzības par ārstu darbu – mediķi sniedz dažādu informāciju par bērna aprūpi, pārmet, ka mazuļi ir raudulīgi, valda neiecietīga attieksme pret jaunajām māmiņām. Vecāki nav apmierināti, ka gaidīšanas rindas uz veselības pakalpojumiem ir arī bērniem.

Avots: nra.lv /Inga Paparde

 

268 skatījumi




Video

SPKC paziņo par gripas epidēmijas beigām no 2025. gada 25. aprīļa

25/04/2025

Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) gripas un akūtu augšējo elpceļu infekciju (AAEI) monitoringa dati* liecina, ka pēdējo trīs nedēļu laikā Nacionālās mikrobioloģijas references...

Lasīt tālāk
Video

Vai bērnudārza un pamatskolas internātam ir vieta 21. gadsimtā?

23/04/2025

Dzīvošana internātā nav bērna otrās mājas. Tas ir pretrunā ar bērna tiesībām dzīvot ģimenē, kas ir pamatu pamats viņa pilnvērtīgai attīstībai un sagatavošanai patstāvīgai dzīvei....

Lasīt tālāk
Video

“Bērna māja” vēl tikai ceļā uz mērķa sasniegšanu

22/04/2025

No vardarbības cietušo bērnu nopratināšanai speciāli izveidotajai “Bērna māja” ir jātiecas uz visaugstākajiem profesionalitātes standartiem, kurā strādā speciālisti ar visaugstāko...

Lasīt tālāk
Video

75% iedzīvotāju šogad samazinājušies izdevumi par recepšu zālēm

22/04/2025

Pirmo trīs mēnešu dati pēc jaunā recepšu zāļu cenu modeļa ieviešanas Latvijā liecina, ka ir izdevies būtiski uzlabot zāļu pieejamību iedzīvotājiem: 75% iedzīvotāju izdevumi par zālēm...

Lasīt tālāk
Video

Brīdina par mutes un nagu sērgas izplatību Eiropā un draudiem Latvijā

17/04/2025

Lai vienotos par dienestu sadarbību bīstamās dzīvnieku infekcijas slimības mutes un nagu sērgas draudu un uzliesmojuma gadījumā, Pārtikas un veterinārajā dienestā (PVD) tikās Valsts ugunsdzēsības...

Lasīt tālāk
Video

VDD atkārtoti rekomendē Latvijas iedzīvotājiem neceļot uz Krieviju vai Baltkrieviju

16/04/2025

Valsts drošības dienests (VDD) stingri rekomendē Latvijas iedzīvotājiem gaidāmajās Lieldienu brīvdienās neceļot uz Krieviju vai Baltkrieviju, atkārtoti brīdinot par augstajiem izlūkošanas,...

Lasīt tālāk
Video

Olas, majonēze un tematiski saldumi: pircēji gatavojas Lieldienu svinēšanai

14/04/2025

Tērēt vairāk un iegādāties augstākas kvalitātes produktus vai tādus gardumus, kurus ikdienā pērk retāk, – pošoties Lieldienu svinēšanai, šādu gatavību pauduši 35 % Rimi aptaujas*...

Lasīt tālāk
Video

Valsts kontroles padomes locekles Maiju Āboliņu un Ilzi Bāderi apstiprina amatā uz otro termiņu

10/04/2025

Ceturtdien, 10. aprīlī, Saeima uz otro termiņu Valsts kontroles padomes locekļu amatā apstiprināja Maiju Āboliņu un Ilzi Bāderi. Saskaņā ar Valsts kontroles likumu Valsts kontroles padomes...

Lasīt tālāk
Video

Rosina dot iespēju atteikties no krievu valodas mācīšanās arī vidējās izglītības posmā

09/04/2025

[caption id="attachment_35833" align="alignnone" width="300"] Teacher pointing to raised hands in classroom[/caption] Pēc Nacionālās apvienības (NA) iniciatīvas iesniegti grozījumi Izglītības...

Lasīt tālāk
Video

Zemgales Olimpiskajā centrā noskaidroti kaķu izstādes “FIFe Baltijas uzvarētājs 2025” uzvarētāji

09/04/2025

Aizvadītajā nedēļas nogalē Jelgava uz vienu brīdi kļuva par Eiropas kaķu galvaspilsētu – Zemgales Olimpiskajā centrā norisinājās prestižā starptautiskā kaķu izstāde “FIFe Baltijas...

Lasīt tālāk