Pacienti ārstus retāk uzslavē, biežāk sūdzas par saskarsmi
Pacientu ombuds pagājušajā gadā sniedzis ievērojami vairāk konsultāciju pacientiem, viņu tuviniekiem un mediķiem nekā pirms gada. Aptuveni trešā daļa no Pacientu ombuda risināmajiem jautājumiem bijušas sūdzības.
Pacienti nebaidījušies atzīt, ka ir veikuši neoficiālus maksājumus vai maksātu, ja no tā būtu atkarīga pakalpojuma kvalitāte. Problemātiskākais jautājums pacientu un mediķu attiecībās joprojām ir saskarsme un attieksme, kā arī informācijas pieejamība, norāda Pacientu ombuda vadītāja Liene Šulce-Rēvele.
Ombuda sniegto konsultāciju skaits pērn būtiski pieaudzis, liecina pacientu tiesību aizstāvju organizācijas dati. 2011. gadā sniegtas 650 konsultācijas, pērn jau tuvu tūkstotim, no tām trešā daļa bijušas sūdzības. Visvairāk – 79 procentos gadījumu – atbalsts sniegts pacientiem un viņu tuviniekiem, bet pārējos gadījumos – medicīniskajam personālam. Taču ombuds saņēmis ne tikai sūdzības, bet arī pozitīvas atsauksmes – kopumā 288.
Sūdzas par saskarsmi
Lai gan pacientiem sniegtās konsultācijas bijušas par ļoti dažādām tēmām, L. Šulce-Rēvele norāda: bažas joprojām rada vājā saskarsme starp pacientiem, mediķiem un radiniekiem. To apliecina ar saņemto sūdzību skaits. Pacientu ombuds novērojis, ka pacienti baidās runāt ar mediķiem, iztaujāt par ārstēšanās procesu. L. Šulce-Rēvele arī norāda, ka pacienti sūdzas par neiecietību no mediķu puses, īpaši gadījumos, ja pacients kaut ko nesaprot, sūdzas arī par nelaipnu attieksmi.
Pacientu ombuds nenoliedz: no pacientiem ir saņemta informācija, ka viņi ir vai būtu gatavi maksāt neoficiāli, ja no tā būtu atkarīga ārstēšanas kvalitāte. Ir konstatēti gadījumi, kad pacienti nemaz nav apzinājušies, ka maksā neoficiāli. Biežāk šie gadījumi konstatēti stacionāros – onkoloģijā un ķirurģijā, un ģimenes ārstu praksēs, kad par mājas vizītēm tiek samaksāts, bet kvītis neizsniedz. Pacienti šādos gadījumos aicināti ziņot atbildīgajām iestādēm. Jāatgādina, ka no 1. aprīļa ir spēkā likuma norma, ka arī pacientu var saukt pie atbildības par kukuļa došanu medicīnas darbiniekam.
Neuzrauga pacientus
Biežs cēlonis sūdzībām ir nepilnīga komunikācija ar pacientu par blakusparādību un komplikāciju iespējamību, proti, ārsti nesniedz informāciju par iespējamiem riskiem, kas vēlāk, ja šādas komplikācijas radīsies, var veidot pamatu konfliktsituācijām. Pacientu ombuds arī secina, ka ir nopietnas problēmas sistēmā, kad pacients nonāk slimnīcā ar ģimenes ārsta norīkojumu – slimības vēsturē nav norādīta pilnīga informācija – gan pacientam, gan pašam ģimenes ārstam nav skaidrs, kā rīkoties, tāpēc pacients ierodas slimnīcā nesagatavots. Nosūtījumos ir skopa informācija. Tālāk vērojamas arī problēmas jau pašā slimnīcā, kad trūkst sadarbības starp mediķiem pat vienā ārstniecības iestādē – pacients ceļo no viena ārsta pie otra, nav saprotami ārstniecības procesa posmi un mediķi savstarpēji nekonsultējas.
Izvērtējot ģimenes ārstu darbu, Pacientu ombuds secinājis, ka nav pietiekamas pacientu uzraudzības un trūkst konkrētas rīcības, kā rezultātā stacionāros nonāk arī pacienti, kuriem tur nebūtu jānonāk, jo ir ārstējami ambulatori. Tāpat vāji darbojas profilakses pasākumi – trūkst resursu, izpratnes, vērojama neieinteresētība no ģimenes ārsta puses un atbildības trūkums no pacienta puses.
Bērni pārāk raudulīgi
Pacientu ombudu atbalstu lūguši arī mediķi, piemēram, bērnu ārstēšanas procesā, kad vecāki nevar vienoties par bērna ārstēšanu vai tad, ja pieejams tikai viena vecāka viedoklis. Problēmas rodas arī situācijās, kad bērns ierodas slimnīcā ar kādu radinieku, ne vecākiem. Mediķiem jārisina situācijas, kad bērna vecāki ir šķirti vai ja nodaļā ievietoti agresīvi pusaudži. Tāpat ārsti konsultējušies par situācijām, kad par smagu diagnozi jāinformē bērni līdz 14 gadu vecumam. Arī vecākiem ir sūdzības par ārstu darbu – mediķi sniedz dažādu informāciju par bērna aprūpi, pārmet, ka mazuļi ir raudulīgi, valda neiecietīga attieksme pret jaunajām māmiņām. Vecāki nav apmierināti, ka gaidīšanas rindas uz veselības pakalpojumiem ir arī bērniem.
Avots: nra.lv /Inga Paparde
Vēl par tēmu:
Pieci padomi mierpilnai līgošanai
Ikdienas darbs un nepārtrauktā informācijas plūsma rada pastāvīgu spriedzi, tāpēc ir īpaši svarīgi atrast brīdi, lai apstātos un atgūtu līdzsvaru. Lai arī Līgo svinēšana nepārvēršas...
Lasīt tālākPēc konstatētajiem pārkāpumiem pašvaldība pārceļ bezpajumtnieku aprūpi uz citu institūciju
Rīgas domes Labklājības departaments šogad vairākas reizes pārbaudīja sociālās aprūpes centrus “Liepa” un “Senlejas”, kur pakalpojumus sniedz SIA “Senioru nams”. Pārbaudēs konstatēti...
Lasīt tālākLVSADA: iespēju robežās gādāsim, lai EK rekomendācijas Latvijai nepaliktu tikai “uz papīra”
Latvijas Veselības un sociālās aprūpes darbinieku arodbiedrība (LVSADA) otrdien, 10. jūnijā, piedalījās diskusijā, ko rīkoja Eiropas Komisijas (EK) pārstāvniecība Latvijā. Diskusija...
Lasīt tālākŠovasar Rīgas dārzi un parki uzziedēs, Skolēnu dziesmu un deju svētku iedvesmoti
“Rīgas meži” trešdien, 11. jūnijā, Esplanādes parkā atklāja vasaras puķu dobju sezonu, iepazīstinot sabiedrību ar šī gada puķu dobju tematiskajiem rakstiem un īpaši atlasīto augu...
Lasīt tālākDziesmu un deju svētku laikā svētku transportam atļaus izmantot sabiedriskā transporta joslas
Otrdien, 10. jūnijā, Ministru kabinets (MK) atbalstīja grozījumus Ceļu satiksmes noteikumos, papildinot tos ar jaunu punktu, kas paredz Dziesmu un deju svētku laikā ļaut svētku dalībnieku...
Lasīt tālākPVD no nepiemērotiem apstākļiem izņēmis vairāk nekā 40 suņu un citu dzīvnieku
Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) maija sākumā un pagājušās nedēļas beigās no nepiemērotiem apstākļiem Rīgā, Dārziņos, izņēmis vairāk nekā 40 suņu, septiņus kaķus un citus...
Lasīt tālākValsts prezidents: nav jāgaida NATO samits, lai nodrošinātu ieguldījumus Latvijas aizsardzības spējās
6. jūnijā Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs Rīgas pilī tikās ar aizsardzības ministru Andri Sprūdu. Tikšanās laikā aizsardzības ministrs informēja par š. g. 5. jūnijā Briselē notikušo...
Lasīt tālākNBS uzsāk piektās kazarmas būvniecību militārajā bāzē “Ādaži”
Ceturtdien, 5. jūnijā, militārajā bāzē “Ādaži” ar svinīgu kapsulas iemūrēšanas ceremoniju uzsākta piektās kazarmas būvniecība. “Jaunās kazarmas būvniecība ir vēl viens...
Lasīt tālākRosina atļaut notriekt dronus, ja tiek apdraudēts kritiskās infrastruktūras objekts
Ja attālināti vadāmas ierīces atrašanās valstiski būtiska infrastruktūras objekta tuvumā apdraudēs tā drošību, tad drošības dienesta vai apsardzes komersanta darbiniekam būs tiesības...
Lasīt tālākSprūds: NATO dalībvalstīm vairāk jāiegulda aizsardzībā
No 4. līdz 5. jūnijam aizsardzības ministrs Andris Sprūds darba vizītē apmeklēja Briseli, Beļģijā, kur ar NATO aizsardzības ministriem apsprieda atturēšanas un aizsardzības spēju stiprināšanu...
Lasīt tālāk