Milzu nauda pārāk zaļai tehnoloģijai
Lai uz Latvijas ceļiem parādītos vismaz daži desmiti ekskluzīvi dārgu ārzemēs ražotu automobiļu, kas pie labvēlīgiem laika apstākļiem un sirsnīgām lūgšanām lēnā garā nobrauks mazu ceļa gabaliņu, valdība nolēmusi iztērēt milzīgu naudu.
Divos gados pieci miljoni par elektriskajām mašīnām un to uzlādes punktiem. Turklāt šis ir tikai pilotprojekts. Elektromobilitātes veicināšanas valsts programmā nolemts ieguldīt vēl gandrīz 30 miljonus eiro.
Te jāatgādina vairākas pamatpatiesības par modernajiem elektriskajiem auto – to uzlāde no parastas rozetes ilgst astoņas stundas, ar speciālas uzlādes iekārtas palīdzību – minūtes četrdesmit. Maksimālais nobraukums uz papīra ir 200 kilometru, taču dinamiska braukšana var samazināt šo attālumu uz pusi. Arī zema gaisa temperatūra, kas Latvijā nav nekas unikāls, paātrina akumulatoru izlādi. Visbeidzot, šādas mašīnas ar īpašām vajadzībām cena ir divas un trīs reizes augstāka par līdzvērtīgu auto ar iekšdedzes dzinēju. Tātad jābūt kādai īpašai motivācijai, lai iegādātos elektromobili, – filozofijai, liekai naudai, brīvam laikam. Valdība nolēmusi mākslīgi veicināt šādu lietotājam nedraudzīgu auto un tiem nepieciešamo uzlādes punktu noietu.
Tas rada bažas par zaļo shēmošanu, kad aiz cēliem vārdiem par pasaules klimata glābšanu tiek slēptas konkrētu ražotāju vai investoru intereses. Līdzīgi Vācijai savulaik izdevās caur Eiropas Komisiju izlobēt atbalstu bezgalīgajiem saules kolektoru laukiem, bet Latvijā tiek maksāts dubults iepirkuma tarifs vēja turbīnu īpašniekiem.
Valdība lieliski apzinās, ka grasās finansēt noietu sabiedrībai pēc būtības nevajadzīgam produktam. Satiksmes ministrs Anrijs Matīss raidījumā Tavs auto nesen atzina, ka elektroauto tehnoloģijas nav pietiekami attīstītas un pēc tām trūkst pieprasījuma. Ministra teikto apstiprina arī CSDD dati: Latvijā pašlaik reģistrētas tikai 17 ar elektrību darbināmas elektromašīnas.
Pirmie pieci miljoni eiro Latvijas elektroautomobilizācijai tiks sadalīti caur tā dēvēto klimata pārmaiņu instrumentu siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšanai transporta sektorā. Pagaidām pretendēt uz finansējumu līdz pat 80% apmērā no mašīnas cenas varēs valsts un pašvaldību iestādes, kā arī komersanti, taču ne privātpersonas.
Iespējams, daudz efektīvāk mazināt sabiedrības skepsi pret elektromobilizēšanās ieceri un padarīt to patiešām lietderīgu valdība varētu, atbalstot elektrovelosipēdu plašāku lietošanu. Par to ir pārliecināts velobraukšanas entuziasts un politiķis Viesturs Silenieks: «No parastas mašīnas pārsēžoties elektromobilī, tu, cilvēks, jūties vīlies. No parasta riteņa pārsēžoties uz elektrisko, mute smaida.» Plusu elektriskajam velosipēdam vairāk nekā mašīnai – sastrēgumus nerada, pārvietošanās pilsētā ātra un krietni tālāka, uzlāde vienkārša.
Par naudu, kas atvēlēta speciālajām auto uzlādes stacijām, varētu nopirkt ap 20 000 elektrovelosipēdu. Turklāt tie atšķirībā no mašīnām jau tiek veiksmīgi ražoti Latvijā.
Mazāk skeptisks attiecībā uz elektromobilizācijas programmu ir autoinženieris Andris Dambis, kurš ar paša radīto elektriskās piedziņas auto OSCar eO piedalījās slavenajā Parīzes–Dakaras rallijā, bet viņa eO PP01 jau otro gadu startēs kalnā braukšanas sacīkstēs Pikes Peak Amerikā.
Arī viņš pašreizējās elektrisko ielas mašīnu tehnoloģijas atzīst par vājām. Akumulatori ir smagi un dārgi. «Mēs šobrīd staigājam ar mobilo telefonu, kas ir kofera izmēros,» salīdzina inženieris. Cita lieta, ka Latvijai ir visas iespējas piedalīties šīs tehnoloģijas attīstīšanā un Elektromobilitātes attīstības plāns nākamajos gados patiešām sola naudu arī vietējo tehnoloģiju un ražojumu izstrādei.
Avots: nra.lv /Imants Vīksne
Vēl par tēmu:
No 1.oktobra autovadītājiem ārējās sauszemes robežas šķērsošanai būs jāreģistrējas rindā elektroniski
Lai uzlabotu kārtību pie Latvijas ārējās sauszemes robežas un mazinātu rindas, no 1.oktobra autovadītājiem ārējās sauszemes robežas šķērsošanai būs jāreģistrējas rindā elektroniski....
Lasīt tālākVīrieši lieto alkoholu pie stūres divreiz biežāk
Tuvojoties Jāņiem, aktualizējas arī jautājums par to, ka braukšana pie stūres nav savienojama ar alkohola lietošanu – salīdzinot ar pērno gadu, nedaudz samazinājies to autovadītāju skaits,...
Lasīt tālākNedēļa iesāksies ar vasarīgu laiku, bet tās turpinājums būs lietains un vējains
Jaunā nedēļa iesāksies anticiklona ietekmē - daudzviet spīdēs saule un lielākajā valsts daļā gaidāms sauss laiks, taču jau otrdien tā ietekme mazināsies. No ziemeļiem pietuvosies ciklons,...
Lasīt tālākIeviesīs elektronisko reģistrēšanos automašīnām ārējās sauszemes robežas šķērsošanai
Lai uzlabotu kārtību pie Latvijas ārējās sauszemes robežas un mazinātu rindas, plānots ieviest elektronisko reģistrēšanos. No 1.oktobra autovadītāji, kas plāno šķērsot šo robežu...
Lasīt tālākBrīvdienās atgriezīsies vasarīgs laiks
Šonedēļ Latvijas teritorijā ir ieplūdusi vēsāka gaisa masa, līdz ar ko gaiss ir kļuvis nedaudz aukstāks. Valsts teritoriju šķērsoja aktīvs ciklons – debesis klāja mākoņi, un visa...
Lasīt tālākSaeima apstiprina deputāta pilnvaras Maijai Armaņevai un Selmai Teodorai Levrencei
Saeima ceturtdien, 12. jūnijā, apstiprināja 14. Saeimas deputāta pilnvaras Maijai Armaņevai un Selmai Teodorai Levrencei. M. Armaņeva Saeimā ievēlēta no partijas “LATVIJA PIRMAJĀ VIETĀ”...
Lasīt tālākNedēļa iesāksies ar lietainu un brāzmainu laiku
Šīs nedēļas sākumā laikapstākļus Latvijā noteiks ciklonu darbība. Debesis klās mākoņi, kas valsts teritorijas lielākajā daļā atnesīs lietu, vietām arī pērkona lietusgāzes. Arī...
Lasīt tālākZZS rosina atsaukt no amata CVK vadītāju Saulīti
Centrālās vēlēšanu komisijas (CVK) vadībai ir jāuzņemas atbildība par nepilnībām vēlēšanu sistēmā, kas apgrūtināja aizvadīto pašvaldību vēlēšanu rezultātu apkopošanu, tāpēc...
Lasīt tālākSiliņa: ejam balsot! Neatstāsim citiem izvēli mūsu vietā
Ministru prezidente Evika Siliņa aicina ikvienu piedalīties pašvaldību vēlēšanās. “Brīvība un demokrātija nav pašsaprotama. Tā ir jāizcīna ik dienu. Krievijas agresija Ukrainā...
Lasīt tālākArī turpmākajās dienās turpināsies lietavas
Kā maija pēdējā nedēļā, tā jūnija sākumā Latviju sasniedza daudz nokrišņu zonas, kas daudzviet, īpaši valsts austrumos, atnesa lietavas. Arī turpmākajās dienās un jaunajā nedēļā...
Lasīt tālāk