LPS: Iesaistot pašvaldības jāturpina darbs pie pedagogu darba slodzes līdzsvarošanas un darba samaksas jautājumiem
Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) Izglītības un kultūras komitejas sēdē pārrunāja jautājumus par pedagogu darba slodzes līdzsvarošanu un darba samaksu valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un izglītības programmu paraugiem u.c. Jautājumā par pedagogu darba slodzes līdzsvarošanu, LPS uzsver – neatkarīgi no tā, kāds pedagogu darba slodžu sadalījums šobrīd tiek noteikts, ir nepieciešams skaidri zināt paredzēto finansējumu darba samaksas nodrošināšanai, tai skaitā mērķdotācijas aprēķinu pašvaldībām, lai spriestu par konkrēta modeļa piemērošanu.
Tikai tad, kad būs zināms mērķdotācijas aprēķināšanas princips, varēs spriest par pedagogu darba slodzes noteikšanas principiem, jo tad būs saprotams, ar kādu līdzekļu summu var rēķināties un ko atļauties apmaksāt. Tāpat svarīgi, ka izglītības iestāde sadarbībā ar dibinātāju izstrādā darba samaksas nosacījumus, jo jāņem vērā, ka novados ir dažādu pakāpju skolas. Katrai izglītības iestādei ir savi mērķi, uzdevumi, prioritātes, vīzija, misija utt. Līdz ar to arī pieeja pedagogu slodzes noteikšanai varētu būt atšķirīga.
LPS atbalsta, ka jāturpina diskusija par pāreju uz 40 stundu darba slodzi visām pedagogu grupām, lai nodrošinātu Darba likumā noteikto vienlīdzīgu tiesību principu, nodrošinot normālu darba laiku 40 stundas nedēļā par vienu pilnu slodzi. Šāda pedagogu darba samaksas noteikumu un pedagogu darba samaksas mērķdotācijas piešķīruma sasaiste ir nozīmīga, lai pārliecinātos par darba samaksas noteikumu un mērķdotācijas piešķīruma nosacījumu savienojamību un ilgtspēju.
Vienlaikus LPS akcentē riskus par iespējamo pedagogu trūkumu. Optimālais mācību skaits vienā slodzē ir 26 kontaktstundas nedēļā. Kritiskais maksimums – 30 kontaktstundas nedēļā – varētu būt noteikts kā īstermiņa risinājums, ja, piemēram, sadalot visas klases pedagogiem, paliek neliels stundu skaits, kuram nav iespējams atrast pilna darba laika pedagogu. Šādā gadījumā vienu gadu varētu pieļaut, ka atsevišķi skolotāji strādā ar maksimālo stundu skaitu – 30. Šī kārtība parādīs reālo pedagogu trūkumu valstī. Nosakot maksimālu stundu skaita griestus jārēķinās ar lielu vakanču skaitu pedagogu trūkuma dēļ. Tāpēc, pirms ieviest jauno sistēmu, jārisina jautājums ar pedagogu piesaisti darbam skolā.
Tāpat LPS rosina izstrādāt modeļa Programma skolā finansēšanas principus pedagogu darba samaksas noteikumos, modelī ietverot skaidri saprotamu aprēķinu, tai skaitā mācību plāna īstenošanai, atbalsta personāla nodrošināšanai, fakultatīvajām un audzināšanas stundām u.c. LPS turpinās iesaistīties minēto jautājumu risināšanā.
Savukārt runājot par pirmsskolas izglītības vadlīnijām un izglītības programmu paraugiem, LPS uzsver, ka šādu jautājumu risināšana jāatstāj pašvaldību kā pirmsskolas izglītības iestāžu dibinātāju ziņā. Ņemot vērā reālo situāciju konkrētajā teritorijā, demogrāfijas rādītājus un vecāku vajadzības, pašvaldības atrisinās izaicinājumus pirmsskolas izglītības pieejamībā un pārvaldībā. Nosakot jaunus un konkrētus ierobežojumus visām pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādēm pastāv vēl nozīmīgāks pedagogu trūkuma risks. Vienlaikus LPS atbalsta, ka valsts pilnībā varētu pārņemt pirmsskolas pedagogu atalgojuma finansēšanu no valsts budžeta līdzekļiem kā tas bija pirms vairākiem gadiem.
Foto: Valsts kanceleja
Vēl par tēmu:
Aptauja: Visbiežāk vecāki krāj bērnu izglītībai
Trešā daļa jeb 32 % Latvijas vecāku veido uzkrājumus bērnu izglītības finansēšanai, un Baltijas valstīs tas ir biežākais uzkrājumu veidošanas mērķis. Vienlaikus 37 % Latvijā neveido...
Lasīt tālākMelbārde: jārod saprātīgs līdzsvars starp zinātnes brīvību un sabiedrības vajadzībām
Izglītības un zinātnes ministre Dace Melbārde šodien, 10. septembrī, tikās ar Latvijas universitāšu un augstskolu – Latvijas Universitātes, Rīgas Tehniskās universitātes, Latvijas Biozinātņu...
Lasīt tālākSaeima otrajā lasījumā atbalsta tālmācības iespēju ierobežošanu 1.-6.klasē
No 1. līdz 6.klasei mācībām ir jānotiek klātienē, paredz ceturtdien, 4.septembrī, Saeimā otrajā lasījumā atbalstītie grozījumi Izglītības likumā. Saeimas Izglītības, kultūras un...
Lasīt tālākTrešdaļa vecāku nevar atrast informāciju par pieejamajiem pulciņiem savā pašvaldībā
Lielākā daļa jeb 88 % vecāku atzīst, ka viņu bērni apmeklē ārpusklases nodarbības un pulciņus, liecina “Tele2” sadarbībā ar “Norstat” veiktās aptaujas dati. Tomēr vairāk nekā...
Lasīt tālākRinkēvičs sveic Zinību dienā: lai pietiek gribas darīt un arī apstāties, kad tas vajadzīgs
Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs 1. septembrī uzrunājis skolēnus, pedagogus un vecākus. "Sirsnīgi sveicu jūs Zinību dienā! Dienā, kad atkal klāt jauns mācību gads! Šodien mums...
Lasīt tālākJaunajā mācību gadā mācības skolā uzsāks vairāk nekā 223 tūkstoši skolēnu
Jaunajā mācību gadā vispārējās izglītības iestādēs mācības uzsāks 223 696 skolēni, tai skaitā 19 956 pirmklasnieki un 2196 Ukrainas civiliedzīvotāju bērni, liecina Izglītības un...
Lasīt tālākKā palīdzēt bērnam sagatavoties pirmajai skolas dienai? Padomus sniedz psiholoģe
Pirmā klase ir īpašs notikums gan bērna, gan visas ģimenes dzīvē. Tā ir jauna pieredze, kas paver iespējas ne tikai mācībām un jaunām zināšanām, bet arī draudzībām, atklājumiem...
Lasīt tālākAptauja: Latvijā bērni kabatas naudā saņem pārsvarā 5-9 eiro nedēļā
Tuvojoties jaunajam mācību gadam, vecākiem aktuāli kļūst lēmumi par kabatas naudas piešķiršanu. Latvijā visbiežāk bērniem kabatas naudā tiek piešķirti 5–9 eiro nedēļā (13 %),...
Lasīt tālākTrešdaļa vecāku dod priekšroku brīvībai: skolas formām – nē
Trešdaļai skolēnu vecāku skolas formas nešķiet pieņemamas – daudzi tās uzskata par neērtām un apgrūtinošām, atklāts modes un izklaides centra “Rīga Plaza” veiktajā aptaujā. Visbiežāk...
Lasīt tālākValsts kontrole revīzijā aicināja nodrošināt taisnīgu samaksu, nevis ierobežot skolu direktoru pedagoģisko darbu
Publiskajā telpā turpinās diskusija par skolu direktoru pedagoģisko darbu. Valsts kontrole skaidro, ka 2018. gadā revīzijā vērtēja pedagogu samaksas sistēmas efektivitāti pašvaldībās...
Lasīt tālāk