LPS datu analīze uzrāda tikai skolu, ne bērnu un pedagogu skaita samazināšanos
Pēdējo gadu laikā Latvijā ir samazinājies tikai vispārizglītojošo iestāžu skaits, bet bērnu un pedagogu skaits nav samazinājies. Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) Valdes sēdē, klātesot izglītības un zinātnes ministrei Andai Čakšai, prezentēti LPS veiktā pētījuma rezultāti, kas tapuši, analizējot pašvaldību dibināto vispārējās izglītības iestāžu tīkla raksturojums atbilstoši esošajam un plānotajam normatīvajam regulējumam.
Izmantojot aktuālos Izglītības un zinātnes ministrijas un Valsts izglītības informācijas sistēmas un Centrālās statistikas pārvaldes datus uz 2023.gada 1.martu, LPS eksperti Ināra Dundure un Jānis Upenieks ir izveidojuši četrus kartogrāfiskos materiālus, kuros apkopota informācija par pamatskolas atbilstību dažādiem kritērijiem, vidusskolu atbilstību Ministru kabineta noteikumiemnr.583, valsts ģimnāzijām un pašvaldību vispārējās vidējās izglītības iestādēm. Interaktīvajās kartēs pieejama detalizēta informācija par skolēnus skaitu pa klasēm un vecuma grupām, pamatskolu skaitu un to likmēm un citi dati. Kartes lietotājs var izvēlēties konkrētu datu atlasi, izmantojot definētus kritērijus.
LPS priekšsēdis Gints Kaminskis: “Jebkuram pieņemtajam lēmumam saistībā ar izglītības iestāžu tīkla reorganizāciju ir jābūt datos balstītam. Pirmajā tikšanās reizē ar izglītības un zinātnes ministri vienojāmies, ka savstarpēji apmainīsimies ar abu pušu rīcībā esošajiem datiem. Mūsu radītās interaktīvās kartes ir starts tam, lai izglītības iestāžu tīkls tiktu kvalitatīvi izvērtēts un tiktu pieņemti saprātīgi lēmumi par izglītības tīkla reorganizāciju.”
Apkopojot datus, LPS eksperti secinājuši, ka samazinoties izglītības iestāžu skaitam un vienlaikus nesamazinoties bērnu un pedagogu skaitam, notiek skolēnu koncentrācija izglītības iestādēs. Skolēnu skaits pēdējos gados ir ar nelielu, tomēr pieaugošu tendenci, un šajā mācību gadā pašvaldību dibinātajās izglītības iestādēs mācās 207 439 audzēkņi, bet izglītības iestāžu skaits ir 572, kas ir par 165 mazāk, nekā iepriekšējā mācību gadā. Laikā no 1998./1999.mācību gada līdz 2021./2022.mācību gadam ir slēgta 401 vispārējās izglītības iestāde. Tāpat arī pedagogu skaits nav būtiski samazinājies, un šajā mācību gadā kopējais pedagoģiskā personāla skaits ir 207 138 – tas pēdējo desmit gadu laikā ir palielinājies.
“Ne vienmēr iedzīvotāju blīvums pašvaldībā ir noteicošais lēmumam par skolas slēgšanu. Ir jāņem vērā arī, kādas izmaksas skolas slēgšana radīs ģimenēm. Mūsu datu analīze liecina, ka nevar būt vienādi nosacījumi visā Latvijā un visām pašvaldībām attiecībā uz izglītības iestāžu tīkla reorganizāciju. Mēs regulāri saņemam satrauktus zvanus no pašvaldībām, kas nezina, kas notiks ar to skolām, vai tiks ņemti vērā nosacījumi par skolēnu pārvadāšanu, internātskolu nodrošināšanu un kādi būs mājsaimniecību izdevumi. Ir daudz jautājumu, uz kuriem šodien nav atbilžu” pauž LPS priekšsēdis.
Uz šo brīdi LPS interaktīvajās kartēs apkopotā informācija vēl nav pilnīga, un dati kartēs tiks papildināti, lai tos varētu izmantot arī Izglītības un zinātnes ministrijas veidotajā ekspertu darba grupā, kuras uzdevums ir līdz šī gada 1.jūnijam veikt izglītības iestāžu tīkla izvērtēšanu. Kartes vienlaikus būs palīgs pašvaldībām lēmumu pieņemšanai, un lai arī viena pašvaldība zinātu, kāda situācija ir blakus esošajās pašvaldībās.
Vēl par tēmu:
No 1. janvāra paredz ievērojami palielināt arī pirmsskolas pedagogu atalgojuma minimālo likmi
No 2024. gada 1. janvāra, atbilstoši valdībā apstiprinātajam pedagogu darba samaksas likmes pieauguma grafikam, paredz palielināt arī pirmsskolas pedagogu minimālo atalgojuma likmi par 23%...
Lasīt tālākVardarbības risku mazināšanai skolās komisija konceptuāli atbalsta ieceri izglītības iestādēm ļaut pārmeklēt skolēnu mantas
Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija otrdien, 5. decembrī, pirmajā lasījumā atbalstīja grozījumus Izglītības likumā, kas skolām ļautu pārmeklēt skolēnu mantas gadījumos,...
Lasīt tālākTiesībsargs: Sešus gadus veciem bērniem jābūt vienlīdzīgām tiesībām tikt uzņemtiem Rīgas skolās
Tiesības no sešu gadu vecuma uzsākt skolas gaitas savas dzīvesvietas tuvākajā skolā jādod ikvienam rīdziniekam. Par šādu vienlīdzības principu iestājas tiesībsargs, pēc kura pieteikuma...
Lasīt tālākValsts kontroles ziņojums par valsts atbalstu pieaugušo izglītībā: nodrošināts pārsvarā labi izglītotiem cilvēkiem
Pašlaik Latvijā pieaugušo izglītību neorganizē tā, lai Nodarbinātības valsts aģentūras (NVA) un Valsts izglītības attīstības aģentūras (VIAA) īstenoto projektu līdzekļus (galvenais...
Lasīt tālākLIZDA: Arī oktobrī līdzīgi kā septembrī daļai skolotāju būs mazāka alga
Arī oktobra alga daļai skolotāju, visticamāk, būs mazāka par solīto, LTV raidījumā "Rīta panorāma" norādīja Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) vadītāja...
Lasīt tālākPirmsskolu biedrība: VARAM plānotie grozījumi par vecāku zīmēm pirmsskolās palielinās, nevis samazinās birokrātiju
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) sagatavotais noteikumu projekts, lai bērna prombūtni veselības stāvokļa dēļ privātajās pirmsskolas izglītības iestādēs...
Lasīt tālākIzglītības ministrija nav rēķinājusi, cik izmaksās augstskolu apvienošana
Latvijas augstskolas ir pārmaiņu priekšā. To apvienošanu plāno jau kopš 2021. gada. Šobrīd plāni iesniegti ministrijā un noris pēdējie saskaņošanas darbi. Galvenais apvienošanas mērķis...
Lasīt tālākPrivāto pirmsskolu biedrība aicina pašvaldības veidot darba grupu pirmsskolu pieejamības veicināšanai
Apzinoties pirmsskolas izglītības pieejamības ietekmi uz demogrāfiju un tautsaimniecību, kā arī ņemot vērā, ka ikvienas pašvaldības vadības primārās rūpes ir tās iedzīvotāji, viņu...
Lasīt tālākLBAS: Profesionālajai izglītībai steidzami nepieciešams finansējums
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) aicina steidzami izskatīt jautājumu par finansējuma piešķiršanu Izglītības un zinātnes ministrijai (IZM) profesionālās izglītības programmu...
Lasīt tālākTurpmāk finansējumu augstskolām ietekmēs arī absolventu skaits un nodarbinātība
Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) turpina pilnveidot augstākās izglītības iestāžu snieguma finansējumu, ieviešot jaunus kritērijus, kas atbalstīs absolventus Latvijā un viņu nodarbinātības...
Lasīt tālāk