LNMM ar Felicitas Pauļukas izstādi aizsāk jaunu izstāžu ciklu “Paaudze”
No 8. decembra līdz 2017. gada 5. martam Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenajā ēkā 4. stāva izstāžu zālē būs skatāma Felicitas Pauļukas pasteļu un zīmējumu izstāde, kas aizsāk jaunu muzeja izstāžu ciklu “Paaudze”.
Felicita Pauļuka (1925–2014) ir viena no izcilākajām portreta un akta gleznotājām latviešu mākslā. Jaunībā viņa pārdzīvoja Otro pasaules karu un padomju okupācijas drūmākos gadus. 1940. gadā piecpadsmitgadīgā Felicita Jānke iestājās Latvijas Mākslas akadēmijā (LMA). Tas bija visai neparasts gadījums akadēmijas praksē – uzņemt audzēkni bez vidusskolas diploma, bet uzņemšanas komisiju pārsteidza meitenes izcilās zīmētājas dotības. Tomēr studijas uz četriem gadiem nācās pārtraukt. 1943. gadā Felicita apprecējās ar gleznotāju Jāni Pauļuku (1906–1984). 1944. gadā viņa atsāka mācības, vienlaikus strādājot par ilustratori un karikatūristi laikrakstā “Cīņa”. 1949. gadā ar izcilību absolvēja Latvijas Mākslas akadēmijas Ģederta Eliasa vadīto stājglezniecības meistardarbnīcu.
20. gadsimta 50. un 60. gados māksliniekiem, kurus varas iestādes uzskatīja par perspektīviem, bija iespējas doties radošajos komandējumos ne tikai pa Latviju, bet arī pa plašo Padomju Savienību, un Felicita Pauļuka izmantoja šo piedāvājumu. Braucieni rezultējās ar ogles un sangīnas zīmējumu cikliem (“Latviešu zvejnieki”, “Gruzīnu zemnieki”, “Donbasa ogļrači”, “Sārēmā salas zvejnieki” u. c.), kas apliecināja ne tikai mākslinieces varēšanu virtuozi pārvaldīt minētās tehnikas un izprast to īpašības, bet arī atklāt modeļu rakstura dabu.
Kopš 60. gadiem Felicita Pauļuka konsekventi pievērsās pastelim, un visu mūžu uzskatīja, ka “tas prasa strādāt ar sirds asinīm. Tikai pārvaldot pasteļa specifiskās izteiksmes iespējas, var atrast jaunas vērtības.” Laika gaitā mainījās mākslinieces rokraksts: reizēm tas varēja būt lakonisks un skarbs, citreiz maigs un glāstošs, dažkārt aizrautīgs un kaismīgs, bet dažu reizi vēss un distancēts. “Darbs sākas ar modeļa izvēli. Esmu ļoti subjektīva. (..) pietāti jau nevar sev uzspiest – tā vai nu ir vai nav. Koncentrējoties modeļa būtībā, nevar ieiet vienveidībā. Katrs modelis dod jaunu uzdevumu, kompozīcijas uzbūvi, tonālo risinājumu, izmaiņas materiāla pielietojumā. Modeļa dvēseles stāvoklis nosaka spilgtu vai atturīgu harmoniju izvēli,” stāstīja Felicita Pauļuka.
1960. gadu sākumā gleznotāja aizsāka Latvijas kultūras darbinieku portretu sēriju, kuru turpināja arī nākamajos gados. Populāru mākslinieku, rakstnieku un aktieru ārējos veidolus, raksturus un īpatnības viņa interpretēja objektīvi un atpazīstami, bet vienmēr no sava skatpunkta.
Daudzveidīgi un izteiksmīgi ir Felicitas Pauļukas aktu gleznojumi, kas meistares daiļradē ieņēma vadošo vietu. “Cilvēka ķermenis pauž ne tikai ārējo, bet arī dziļāko būtību, tāpat kā seja. Arī plaukstām un pēdiņām ir savs dzīves stāsts. Tādēļ man akts ir paplašināts portrets, kurā iesaistu visu ķermeni un izsaku cilvēka būtību,” skaidroja māksliniece. Dziļi intīmajā un delikātajā žanrā autores dzīves izjūta un izsmalcinātā tehnika izpaudās visā pilnībā. Laika gaitā Felicitas Pauļukas daiļradē veidojās viena modeļa akta gleznojumu cikli, un katrā no tiem bija jauni atklājumi, rakstura un noskaņas nianses.
Izstādē, kas veidota galvenokārt no Latvijas Nacionālā mākslas muzeja kolekcijas, skatāmi pazīstamu kultūras darbinieku portreti, akti, kā arī ogles un sangīnas zīmējumi.
Foto: Publicitātes
Vēl par tēmu:
Divdesmitais mūsdienu forums “Baltā nakts” – jau rītdien
Sestdien, 6. septembrī, Rīgas iedzīvotāji un pilsētas viesi aicināti uz šī gada mūsdienu kultūras forumu “Baltā nakts”. Foruma programmā iekļauti 34 projekti, un tas galvaspilsētā...
Lasīt tālākPēc Gusta Ābeles romānu motīviem Nacionālajā teātrī top jauniestudējums “Klusums un troksnis” paša autora režijā
Jaunais režisors Gusts Ābele aicina uz izrādi “Klusums un troksnis” Latvijas Nacionālajā teātrī. Izrāde veidota pēc Ābeles romāna “Pasaulē mīļākais klusums” un tā gaidāmā...
Lasīt tālākDārtas Danevičas monoizrāde “Zēni nav meitenes” atgriežas pie skatītājiem noslēdzošajā sezonā
29. augustā kultūrtelpas “Tabakas Fabrika” Lielajā zālē noslēdzošo rudens sezonu uzsāka aktrises Dārtas Danevičas monoizrāde “Zēni nav meitenes”, kas līdz šim nospēlēta gandrīz...
Lasīt tālākŠonedēļ sākas festivāls “Homo Novus”
Šogad starptautiskais jaunā teātra festivāls “Homo Novus” norisināsies no 3. līdz 14. septembrim, un savā 30. jubilejas gadā iepriecinās skatītājus ne tikai Rīgā, Ķemeros un Valmierā,...
Lasīt tālākDabas muzejā būs apskatāma izstāde “Dālijas 2025”
Latvijas Nacionālajā dabas muzejā no 4. līdz 7. septembrim norisināsies izstāde “Dālijas 2025”, kas tapusi sadarbībā ar biedrību “Latvijas dālijas”. Līdzās biedrības audzētāju...
Lasīt tālāk20. reizi norisināsies mūsdienu kultūras forums “Baltā nakts”
Šī gada 6. septembrī Rīgas centrā un apkaimēs norisināsies mūsdienu kultūras forums “Baltā nakts”, kas notiks jau 20. reizi. Šogad foruma programmā ir 34 projekti, kas ietver koncertus,...
Lasīt tālākSinfonietta Rīga un Zuzeum aicina uz kamermūzikas vakariem mākslas centra Lielajā zālē
Pirmatskaņojumi, baroka mūzikas dārgumi, maģiskais Šēnbergs un Mocarta ģēnija gars – klāt ikgadējie kamermūzikas svētki Zuzeum mākslas centrā! Cikla “Vasaras vakara kamermūzika”...
Lasīt tālākLiepājas Simfoniskais orķestris dosies Latvijas tūrē ar pianistu Daniilu Mickeviču
Septembra izskaņā Liepājas Simfoniskais orķestris tā galvenā diriģenta Gunta Kuzmas vadībā dosies rudens koncertturnejā pa Latviju, uzstājoties Madonā, Valmierā, Daugavpilī un Jelgavā....
Lasīt tālākRīgā notiks Vagonu svētki
Šī gada 23. augustā Rīgā, Vagonu kvartālā, kas atrodas Vagonu ielā 21, notiks “Vagonu Svētki ’25”. Visas dienas garumā vienuviet pulcēsies mūzika un māksla, veidojot atmosfēru kaimiņu...
Lasīt tālākRīga aicina uz Dzegužkalna, Dauderu parka un Vērmanes dārza koncertiem, kā arī uz sportiskām aktivitātēm Dreiliņkalna parkā
Rīgas dzimšanas dienas mēneša laikā visu augustu Rīgā notiek dažādi koncerti, pasākumi un sportiskas aktivitātes. Šonedēļ Rīgas pašvaldība aicina uz Muzikālo parku programmu Dzegužkalnā,...
Lasīt tālāk