• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
02/04/2012, Kategorija: Bizness, Ekonomika

Valda Dombrovska valdība pasludinājusi inflāciju par savu ienaidnieci tāpēc, ka tā apdraudot eiro ieviešanu Latvijā.

Kas vēlas noturēt Latviju pie latiem, tam jāpaļaujas uz inflāciju un/vai jāveicina inflācija. Dīvaini, bet lielākās aizdomas par inflācijas veicināšanu Latvijā krīt ne uz vienu citu, kā uz vietējo valdību. Proti, nu jau pāris gadus cenas ceļas, negribīgi sekojot nodokļu (nodevu, tarifu un vēl dažādos vārdos nosauktu maksājumu) likmēm, kuru celšana ir visu triju V. Dombrovska valdību politikas pamats. No augstākām maksājumu likmēm valdībai tiek lielāki ieņēmumi un pat veidojas ieņēmumu mūžīgais dzinējs. Tas darbojas tādējādi, ka nodokļu celšana liek palielināt cenas, bet cenu celšana vēlreiz palielina valdības ienākumus, jo valdībai taču pienākas procenti no katra legāli veikta darījuma. Jo augstāks patēriņa un tāpat arī ražotāju cenu līmenis, jo lielāka summa, ko valdība drīkst paņemt par katru ekonomisko aktivitāti, ko atļaujas fiziskās un juridiskās personas Latvijā. Tām atkal jāpaaugstina savu preču un pakalpojumu cenas, lai atgūtu valdībai atdoto naudu utt. Mērenību cenu pieaugumam nodrošina tikai otrā iespējamā atbilde uz nodokļu paaugstināšanu – saimniecisko darījumu apjoma samazināšana vai nu reāli, vai grāmatvediski, novirzot darījumus ēnu ekonomikā. Šīs izmaiņas prasa laiku. Kad tas pagājis un cenas varētu stabilizēties, klāt nākamā gada 1. janvāris kā pašsaprotams iemesls augstākiem nodokļiem un jaunam cenu palēcienam.

Latvijas izbrāķēšana pārāk augstas inflācijas dēļ ir piedzīvota jau 2006./2007. gadā. Kad Latvija 2004. gadā iestājās Eiropas Savienībā, visā nopietnībā tika domāts, ka trīs četru gadu laikā Latvija pagūs nostiprināt savu ekonomiku līdz eiro zonai atbilstošiem rādītājiem. Īstenībā inflācija kļuva par kliedzošāko pierādījumu, ka nekādas atbilstības nav un vēl ilgi nebūs. Par mērāmo rādītāju izvēlētā gada vidējā inflācija (tiek lietoti arī divi trīs citi inflācijas rādītāji) drīz pēc Latvijas iestāšanās ES sasniedza 6–7% līmeni, kas vismaz divas reizes pārsniedza pieļaujamo inflācijas slieksni. To aprēķina, ņemot trīs ES dalībvalstis ar zemāko inflācijas rādītāju mērīšanas periodā un to inflācijas vidējai vērtībai pieskaitot 1,5 procentpunktus. Tādējādi iegūtais rādītājs atradās 3% apvidū, kas neatstāja nekādas izredzes nepilnu 7% rādītāju pazemināt vai nu ar matemātiskām manipulācijām, vai ar īslaicīgu inflācijas slāpēšanu izraisošām nodokļu likmju izmaiņām, vai ar politisku darījumu, ka eiro zonas slieksnis konkrētā gadījumā tiek pazemināts. Trešo variantu izmēģināja lietuvieši, kuri lūdza piedot viņiem neatbilstību kritērijam par dažām procenta desmitdaļām, bet ES viņus noraidīja. Igaunijas problēmas 2006./2007. gadā daudz neatšķīrās no Latvijas problēmām, taču to risinājums izrādījās pilnīgi atšķirīgs. Igaunijas valdība inflācijas burbuļa radīto naudu neizšķieda, bet uzkrāja un vēlāk uzrādīja kā vēl vienu liecību savai atbilstībai eiro zonai. Proti, zonā neuzņem arī valstis ar pārāk lielu valsts budžeta deficītu un uzkrāto parādu. Kad 2008. gadā sākusies pasaules ekonomiskā krīze samazināja inflāciju arī Igaunijā, tā izrādījās atbilstoša eiro zonai pēc visiem rādītājiem un kopš 2011. gada 1. janvāra lieto eiro.

Iestāšanās eiro zonā ir visu līdz šim bijušo Latvijas valdību mērķis, kas izvirzīts bez kādām publiskām diskusijām. Pamatojums tam ir vēl skaidrāks, nekā kādreiz Latvijas centieniem iestāties ES. Abi gadījumi ir cerības piekļūt ārējiem naudas avotiem. Pirmajā gadījumā tie bija ES palīdzības fondi, kā arī valūtas ieņēmumi no ārējās tirdzniecības, kuras apjoms pēc Latvijas iestāšanās ES patiešām ir audzis. Otrajā gadījumā par neizsmeļamu naudas avotu tiek uzskatīta Eiropas Centrālā banka, kas tagad drukā (emitē bezskaidrā veidā) tik daudz naudas, cik eiro zonas valstu valdībām vajag. Lai ES tieši neatkārtotu finanšu sistēmas sabrukumu, līdz kādam banknošu drukāšanas dēļ kopš 18. gadsimta ir nonākušas daudzas valstis, ECB kreditē nevis valdības, bet komercbankas, kuras kreditē valdības. Ik pēc pāris mēnešiem ECB emitē un aizdod bankām pustriljonu (nevis pusmiljardu) eiro, kuri tālāk nonāk līdz eiro zonas valdībām. Lai bankas neprasītu no valstīm pārāk augstas aizdevumu likmes, eiro tiek emitēti ar pārpalikumu, uz kura rēķina arī Latvija februārī aizņēmās naudu apmēram pusmiljarda latu apmērā (sāka uzkrāt valūtu, ko atdot Starptautiskajam valūtas fondam un Eiropas Komisijai par 2008. un vairāku turpmāko gadu aizdevumu). Tomēr drošāk būtu tad, ja Latvija jau atrastos eiro zonā un ECB kārtējā emisija būtu nevis 500 miljardi, bet 501 miljards eiro, rēķinoties arī ar Latvijas vajadzībām.

Naudas aizdevums nav atšķirams no naudas dāvinājuma, kamēr vien ir iespēja saņemt jaunu aizdevumu, uz kura rēķina pietiek gan veco parādu atmaksai, gan ierastā dzīvesveida turpināšanai. Šādas attiecības ir izveidojušās starp ECB un eiro zonas valstīm, starp kurām nokļūt Latvija vismaz valdības personā alkst vairāk nekā jeb-kad – vairāk nekā treknajos gados. Toreiz Latvijas valdībai tāpat bija labi, jo aizdevumi valstī ieplūda bez tiešas Latvijas valdības un arī bez ECB vai Eiropas Komisijas iesaistīšanās. Pietika ar to, ka Latvijas valdība ievāc savu nodokļu un nodevu daļu no naudas aprites nekustamo īpašumu sektorā. Kamēr tur apgrozītās naudas daudzums auga, toreizējā Aigara Kalvīša valdība apmierinājās ar inflācijas ierobežošanas plānu un lēmumu imitāciju. V. Dombrovska valdība nedrīkst atļauties atkal palaist garām iestāšanos eiro zonā, taču tās iespējas producēt eiro zonai atbilstošos rādītājus ir ļoti ierobežotas.

Atkal atkārojas daudz kas no tā, kas jau piedzīvots ar diviem A. Kalvīša solītajiem pretinflācijas plāniem. Ziņu arhīvos ar pagājušā gada

1. jūniju datēts Ministru prezidenta uzdevums finanšu ministram Andrim Vilkam izstrādāt pretinflācijas plānu, kura rezultāts bija Finanšu ministrijas paskaidrojums, kāpēc uzdevumu nav iespējams izpildīt. Tomēr vismaz labo gribu inflācijas mazināšanai izrādīt vajag. Šā gada 20. martā V. Dombrovskis atkal sāka publiski runāt, ka uzdodot A. Vilkam gādāt par inflācijas samazināšanos. A. Vilka preses pārstāvis Aleksis Jarockis Neatkarīgajai paskaidroja, ka nekādu jaunu uzdevumu ministrija formāli nemaz nav saņēmusi. Stāstot par uzdevumu samazināt inflāciju, premjers esot domājis sarunu ar savu ministru, kas beigusies tikai ar to, ka inflāciju vajagot «minitorēt».

Avots: nra.lv /Arnis Kluinis

 

382 skatījumi




Video

Pilnībā “atslēgties” no darbiem vai daļēji būt pieejamam – par ko liecina mūsu atvaļinājuma paradumi?

01/07/2025 | Autors: “Figure Baltic Advisory” konsultante Kristina Udras

[caption id="attachment_35407" align="alignnone" width="300"] Beautiful business woman looking at papers she holding in her arms while working on computer at her office[/caption] Vasara ir atvaļinājumu...

Lasīt tālāk
Video

Ekonomikas ministrs: Rīgas siltuma tarifa paaugstināšanai nav pamata

01/07/2025

Ņemot vērā publiski izskanējušo informāciju par AS “Rīgas siltums” plāniem palielināt siltumenerģijas tarifu, ekonomikas ministrs Viktors Valainis uzsver, ka no Ekonomikas ministrijas...

Lasīt tālāk
Video

FM: Līdz ar ES fondu izdevumu kāpumu šā gada piecos mēnešos kopbudžetā 420 miljonu eiro deficīts

30/06/2025

Atbilstoši Valsts kases datiem 2025. gada piecos mēnešos konsolidētajā kopbudžetā bija deficīts 419,8 miljonu eiro apmērā, turpretī maija beigās pērn kopbudžetā bija pārpalikums 253,2...

Lasīt tālāk
Video

Mazumtirdzniecībā maijā aug pieprasījums pēc IT iekārtām un elektroprecēm

27/06/2025

2025. gada maijā, salīdzinot ar 2024. gada maiju, mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 2,0 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri koriģētie dati...

Lasīt tālāk
Video

Lux Express izskata iespēju vērsties tiesā pret valsti

27/06/2025

Baltijas reģionā lielākais autobusu pārvadājumu uzņēmums Lux Express izskata iespēju vērsties tiesā pret valsti, jo pretēji Satiksmes ministrijas (SM) vēlmei atrisināt ieilgušo problēmu...

Lasīt tālāk
Video

LDDK: sabiedrība neizjūt valdības centienus mazināt birokrātiju

26/06/2025

83% iedzīvotāju bieži novēro birokrātijas negatīvās izpausmes un uzskata, ka pēdējā gada laikā situācija ar birokrātiju valsts un pašvaldību iestādēs nav mainījusies (53%) vai ir...

Lasīt tālāk
Video

Samazinās administratīvo slogu digitālo platformu operatoriem

25/06/2025

Trešdien, 25. jūnijā, Ministru kabinets izskatīja Finanšu ministrijas sagatavotos grozījumus “Noteikumos par automātisko informācijas apmaiņu par pārdevējiem, kuri gūst ienākumus, izmantojot...

Lasīt tālāk
Video

Vienkāršoti noteikumi inovāciju un izaugsmes atbalstam uzņēmumiem

25/06/2025

[caption id="attachment_35992" align="alignnone" width="300"] Business men shaking hands after an agreement during a meeting[/caption] Ministru kabinets šodien apstiprināja Ekonomikas ministrijas...

Lasīt tālāk
Video

Izstrādās noteikumus pārtikas preču cenu salīdzināšanas rīkam

20/06/2025

Patēriņa preču cenu izsekojamībai, caurskatāmībai un monitoringam, tostarp pārtikas preču cenu salīdzināšanas rīkam nepieciešamo informāciju, no mazumtirgotāja ievāks un apstrādās...

Lasīt tālāk
Video

Krievijas un Baltkrievijas pilsoņi Latvijā nedrīkstēs iegādāties nekustamos īpašumus

20/06/2025

Lai stiprinātu nacionālo drošību un novērstu iespējamo apdraudējumu tās interesēm, Saeima ceturtdien, 19.jūnijā, galīgajā lasījumā pieņēma jaunu likumu, kas paredz Krievijai un Baltkrievijai,...

Lasīt tālāk