• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
11/09/2024, Kategorija: Izglītība

=

Latvijas skolas sekmīgi novērš sociāli ekonomisko atšķirību ietekmi uz skolēnu mācību sasniegumiem, liecina otrdien, 10. septembrī, publicētais Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) ikgadējais pārskats “Īsumā par izglītību 2024” (Education at a Glance 2024) par izglītības rādītājiem OECD valstīs un partnervalstīs.

“Izglītības un zinātnes ministrijas veidotā politika un tās ieviešana atbild uz jautājumiem, kas aktualizējas OECD ziņojumā. Pedagogu atalgojuma rādītājos atpaliekam. Mums ir būtiski kopīgi virzīties uz mērķi – kvalitatīva izglītība. Tās pamatu pamats ir skolotāji, un līdz ar to arī pienācīgs atalgojums, taisnīgs finansējuma sadalījums skolām visā valstī, skolas atbalsta personāla stiprināšana. Risinājums – jaunais skolu finansējuma modelis. Cieši sadarbojoties ar pašvaldībām, mūsu mērķis ir kopīgi sniegt skolām un skolotājiem tik ļoti nepieciešamo atbalstu,” uzsver izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša.

Ziņojums sniedz visaptverošu informāciju par visām izglītības pakāpēm un veidiem, sākot no pirmsskolas izglītības līdz pieaugušo izglītībai. Šī gada ziņojuma caurviju tēma ir taisnīgums izglītībā.

Latvijas skolotāju darba samaksa nesasniedz OECD vidējo

Pirmsskolas izglītības skolotāju, kuri 2022./23. mācību gadā strādāja pilnu slodzi (40 stundas nedēļā) vidējā faktiskā darba samaksa bija zemākā citu OECD valstu pirmsskolas izglītības skolotāju vidū. Arī pamatizglītības skolotāju, kuri 2022./23. mācību gadā strādājuši pilnu slodzi un vairāk (jeb 30 nedēļā un vairāk) vidējā faktiskā darba samaksa Latvijā bija viena no zemākajām starp OECD dalībvalstīm. Sākumskolas skolotāju vidū tikai Ungārijā tā bija zemāka nekā Latvijā.

Pieaugot izglītības pakāpei, kurā skolotāji māca, palielinās arī faktiskā darba samaksa – pamatizglītības otrā posma skolotājiem Latvijā 2022./2023. mācību gadā faktiskā vidējā darba samaksa bija augstāka kā skolotājiem Ungārijā, Grieķijā un Čīle, bet vidējās izglītības skolotājiem tā bija augstāka nekā vidējās izglītības skolotājiem Ungārijā, Grieķijā, Čīlē un Igaunijā.

Atbilstoši OECD metodoloģijai gada faktisko bruto darba samaksu veido regulējumā noteiktā bruto pamatalga un citas papildus piemaksas, piemēram, piemaksas par piedalīšanos skolas attīstības projektos vai īpašās aktivitātēs, piemaksas par citiem veiktajiem pienākumiem (par daļas vadītāja vai skolotāju koordinatora darbu) vai par izcilību mācību darbā.

Strādājot pilnu slodzi, skolotāji var pilnīgāk realizēt savu potenciālu

Bieži vien skolotāji ir spiesti strādāt nepilnu slodzi, jo skolā nav pietiekami daudz skolēnu, kas apgūst mācību priekšmetu, kurā skolotājs ir specializējies. Lai nodrošinātu augstas kvalitātes izglītību un arī atbilstošu pedagogu atalgojumu, Latvijā aizvien aktuāls ir skolu tīkla sakārtošanas jautājums, liecina OECD apkopotie dati. Līdzekļus, kas novirzīti skolotāju darba samaksai, Latvijā sadrumstalo salīdzinoši nelielais skolēnu skaits klasēs un skolās (klašu grupā).

Vidējais klases lielums Latvijas pašvaldību sākumskolās 2013. gadā bija 16 skolēni, bet 2022. gadā – 17 skolēni. Savukārt ārpus Rīgas aglomerācijas vienā ceturtajā daļā no sākumskolām vienā klašu grupā mācās vidēji tikai deviņi skolēni. Salīdzinoši Lietuvā šajā laikposmā skolēnu skaits klasēs palielinājies no 16 uz 18, bet Igaunijā – no 18 uz 19 skolēniem. OECD vidēji tas saglabājās nemainīgs – vidēji 21 skolēns sākumskolas klasē.

Lai arī saistīts ar vidējo klases lielumu, skolēnu skaits uz vienu skolotāju ir atšķirīgs rādītājs, kas parāda izglītībā ieguldītos skolotāju resursus. Šo rādītāju iegūst, dalot skolēnu skaitu noteiktā izglītības pakāpē ar pilna laika ekvivalenta skolotāju skaitu, kuri māca šajā izglītības pakāpē. Latvijā šis rādītājs pakāpeniski tuvojas OECD vidējam lielumam, kas nozīmē, ka kopumā skolotāju resurss ir pietiekams, taču reģionos nevienmērīgi sadalīts. Sākumskolas posmā Latvijā 2022. gadā bija 12 bērni, pamatizglītības otrajā posmā jeb 7.-9. klašu posmā – deviņi bērni uz vienu skolotāju. Salīdzinājumam OECD valstīs vidēji šī proporcija bija attiecīgi 14 un 13 bērni.

Mācību un mācīšanas stundu slodze Latvijas skolēniem un skolotājiem – viena no mazākajām starp OECD valstīm

Piemērojot OECD un EK (Eurydice) metodoloģiju mācību stundu uzskaitē, vidējais mācīšanas laiks Latvijas sākumskolas skolotājiem, kuri strādāja pilnu slodzi un vairāk, 2022./23. mācību gadā bija 439 astronomiskās stundas, bet pamatizglītības otrā posma skolotājiem – 457 stundas. Vidējās izglītības skolotājiem – 475 stundas, un līdzīgi kā Polijā, tas ir mazākais mācīšanas laika apjoms gadā starp OECD valstīm.

Līdzīgi kā Polijā, arī skolēnu obligāto mācību stundu slodze gadā Latvijā ir viena no zemākajām starp OECD valstīm – uz to norādīja pagājušā gada “Īsumā par izglītību”. Sākumskolā Latvijā obligāto mācību stundu slodze ir 3 504 astronomiskās stundas, bet pamatizglītības otrajā posmā – 2 334 astronomiskās stundas mācību gadā. Salīdzinājumam, OECD vidēji tās ir attiecīgi 4 830 un 2 748 stundas.

Dažādu izglītības sistēmu mācību gada garumi ir diezgan atšķirīgi, un gadā skolēni skolā pavada atšķirīgu nedēļu skaitu. Brīvlaiku nedēļu skaits izglītības sistēmās vidēji gadā ir 14, Dānijā sākumskolā tās ir 11 nedēļas, savukārt Latvijā 17 nedēļas gadā, kas ir lielākais brīvlaika nedēļu skaits starp OECD valstīm. Vasaras brīvlaiki, kas nodala vienu mācību gadu no nākamā mācību gada, ir visgarākie. Taču dažos Šveices kantonos tie ilgst tikai četras nedēļas, kamēr atsevišķos Itālijas reģionos un Latvijā – 13 nedēļas, kas ir lielākais vasaras brīvlaika ilgums starp OECD valstīm.

Ziņojuma datu izlase par Latviju pilnā apjomā latviešu valodā un plašāka informācija par OECD ziņojumu “Īsumā par izglītību 2024” (Education at a Glance 2024) lasāma Izglītības un zinātnes ministrijas tīmekļa vietnē.

Ikgadējais OECD izglītības pārskats ir svarīgs izglītības politikas plānošanā. Tas ļauj ieraudzīt Latvijas izglītības sistēmas sniegumu, salīdzinot to ar citu valstu izglītības sistēmām, un veidot nacionāla mēroga diskusiju gan ar politikas plānotājiem, gan pētniekiem un praktiķiem par nacionālo kontekstu un būtiskākajiem dažādus izglītības procesus ietekmējošajiem faktoriem, kā arī, balstoties datos, kopīgi pārdomāt aktuālas un efektīvākās politikas iniciatīvas.

Education at a Glance: OECD indicators ir pasaulē nozīmīgākais ziņojums par izglītības procesu kvalitāti OECD dalībvalstīs un partnervalstīs. Pārskats sniedz datus par izglītības sistēmu struktūru, finansēm un sniegumu OECD dalībvalstīs un organizācijas partnervalstīs. Ziņojuma informācija ir būtiska nacionālās izglītības sistēmas uzlabošanas darbā, pētniecībā, kā arī izglītības praktiķu darbā.

Dalība starptautiskos izglītības pētījumos ir viens no pasākumiem, ko IZM ar Eiropas Savienības fondu atbalstu īsteno, lai veidotu ilgtspējīgu un efektīvu izglītības sistēmu un tās resursu pārvaldību.

995 skatījumi




Video

Tiesībsarga birojs: Pedagogu ētikas normām jābūt vienotām, un arī pārkāpumi jāvērtē pēc vienotas kārtības

21/01/2025

Izvērtēt, vai pedagogs ievērojis profesionālās ētikas principus, šobrīd ir katras izglītības iestādes vadības kompetencē. Arī ētikas kodeksu izstrādā katra izglītības iestāde pati....

Lasīt tālāk
Video

Saeima apstiprina jaunu Augstākās izglītības padomi

17/01/2025

Saeima ceturtdien, 16.janvārī, apstiprināja jaunu Augstākās izglītības padomi. Augstākās izglītības padomē apstiprināta Baiba Rivža, Artūrs Zeps, Andris Teikmanis, Jeļena Vediščeva,...

Lasīt tālāk
Video

Česlavs Batņa kritizē nepārdomātu līdzekļu izlietojumu izglītības nozarē

15/01/2025

Pērn Ministru kabinets lēma par pasākuma „Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstība un nodrošināšana” īstenošanas noteikumiem, šim projektam atvēlot vairāk nekā 21...

Lasīt tālāk
Video

Lembergs: Valdība strādā pie tā, lai slēgtu skolas, bet tai būtu jādomā kā celt izglītības līmeni

28/10/2024

Tas ir kauns, ka neviena Latvijas augstskola nav iekļuvusi starp 1000 labākajām pasaules universitāšu reitingā, sacīja politiķis Aivars Lembergs. “Tikko olimpiskajās spēlēs mūsu puiši...

Lasīt tālāk
Video

Tiesībsargs: Pilnvērtīgs miegs nav iegriba, bet nepieciešamība – mācību stundām nav jāsākas agrāk par astoņiem rītā

28/10/2024

Tiesībsargs līdz nākamā gada 31. martam aicina Ministru kabinetu pieņemt tādu regulējumu, kas skolās neļautu mācību stundām, konsultācijām, fakultatīvajām nodarbībām u.c. sākties...

Lasīt tālāk
Video

Ar valodas prasību izmaiņām akadēmiskajam personālam plāno veicināt augstskolu konkurētspēju

25/10/2024

Lai stiprinātu augstākās izglītības un zinātnes kvalitāti un veicinātu augstskolu konkurētspēju, Saeima ceturtdien, 24.oktobrī, pieņēma grozījumus Augstskolu likumā par valodas prasībām...

Lasīt tālāk
Video

2025. gada 1. septembrī Izglītības un zinātnes ministrija plāno ieviest jaunu finansēšanas modeli “Programma skolā”

15/10/2024

Pirmdien, 14. oktobrī Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) iepazīstināja par plānotajām izmaiņām pedagogu atalgojuma finansēšanas sistēmā, ieviešot jauno “Programma skolā” modeli....

Lasīt tālāk
Video

Bērniem līdz 6.klasei skolās liedz izmantot mobilos tālruņus

10/10/2024

Bērniem līdz 6.klasei visās skolās no nākamā mācību gada liegs izmantot mobilos tālruņus. Kā izņēmums būs gadījumi, kad skolotājs tos būs atļāvis izmantot mācību procesā, paredz...

Lasīt tālāk
Video

Sadala mērķdotācijas pedagogu algām šā gada četriem mēnešiem

01/10/2024

Pedagogu darba samaksai, otrdien, 2024. gada 1.oktobrī, valdība apstiprinājusi Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) sagatavoto rīkojuma projektu par mērķdotācijas sadalījumu pašvaldībām...

Lasīt tālāk
Video

Izglītības komisija: bērniem līdz 6.klasei skolās plānots liegt izmantot mobilos tālruņus

01/10/2024

Bērniem līdz 6.klasei plānots liegt skolās izmantot mobilos tālruņus. Kā izņēmums plānoti gadījumi, kad skolotājs tos būs atļāvis izmantot mācību procesā, paredz otrdien, 1. oktobrī,...

Lasīt tālāk