Izstāžu zālē “Arsenāls” būs skatāma Kaido Oles personālizstāde “Dejas vientuļo siržu klubā”
No 7. jūnija līdz 25. augustam Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zālē “Arsenāls” būs skatāma vērienīga starptautiski atzītā igauņu mākslinieka Kaido Oles personālizstāde “Dejas vientuļo siržu klubā”.
“Māksla ir kā Mendeļejeva tabula. Vieta ir. Tikai precīzi jātrāpa! Radi gleznu, un, ja tā atbilst pasaules struktūrai, tad ir izdevies!” uzskata starptautisku atzinību guvušais igauņu mākslinieks Kaido Ole. Viņš necenšas pavairot pasauļu skaitu, veidojot jaunu savējo, bet jūt nepieciešamību sevi un savas domas ierakstīt jau esošajā struktūrā. Un pasaule, kurā viņš dzīvo, ir sakārtota.
Izstādes nosaukumā ietvertais dejas jēdziens piedāvā perfektu metaforisku savienojumu ar Kaido Oles mākslu plašākā kontekstā. Tāpat kā Nīčes Zaratustra pretnostata deju savam lielākajam ienaidniekam – “smaguma garam” (Geist der Schwere) –, arī igauņu mākslinieks, ļaujoties brīvai ideju plūsmai, izteiksmes vieglumam un rotaļīgumam, savā jaunradē pretojas gravitācijai. Kaido Oles māksla visu laiku tiecas krist uz augšu. Kultūrvēsturiskajā aspektā deja ir ne vien komunikācija un attiecību veidošana starp cilvēkiem, bet arī pašizziņas veids, personīgas patības un ķermeniskuma vienotības apzināšanās un veidošana. Abi šie faktori ir vienlīdz svarīgi Kaido Oles daiļradē un konceptuāli iezīmē izstādes tematisko satvaru. Gleznošanā viņš satiekas gan ar pasauli, gan sevi.
Mākslinieka mijiedarbība ar sabiedrību nepauž atsvešinātu pasīva vērotāja pozīciju. Sociāli kritisku pieeju apkārtējai realitātei autora darbos nereti papildina melanholisks un ironisks vērojums. Sociālie komentāri Kaido Oles kompozīcijās ir trāpīgi, un tos var pielīdzināt smalkām adatām prasmīga akupunktūras meistara rokās. Šie dūrieni sabiedrības ķermenī nav ne sāpīgi, ne biedējoši, tomēr tiem piemīt spēja aktivizēt skatītāju kritisko domāšanu.
Vienlaicīgi izstāde atklāj citu būtisku Kaido Oles personības šķautni – mākslas radīšanas procesa apzinātu un sistemātisku lietošanu pašrefleksijai un sevis vērošanai. Viena no pašizpratnes veidošanas izpausmēm Kaido Oles mākslā ir ambivalentu tēlu sistēmas radīšana. Šos tēlus viņš dēvē par saviem alter ego, un tie līdzinās avatariem – modernajiem ķermeņiem virtuālajā vidē. Pašrefleksijas tēma mākslinieka daiļradē līdz šim vēl nav pietiekami pētīta, tādēļ ar to saistītajiem dažādu periodu darbiem atvēlēta nozīmīga ekspozīcijas daļa. Tēmas padziļinātai izpētei kā projekta konsultants piesaistīts Parīzē dzīvojošais latviešu psihoanalītiķis Jānis Gailis, kurš 2018. gada vasarā Rīgā veica desmit seansus ar mākslinieku. Psihoanalītiķa secinājumi kopā ar Kaido Oles darbu interpretācijām publicēti izstādes katalogā, un ar tiem būs iespējams iepazīties visiem muzeja apmeklētājiem.
Kaido Ole (1963) ir viens no nozīmīgākajiem un spilgtākajiem Baltijas mūsdienu mākslas pārstāvjiem, kura darbi kļuvuši aktuāli pasaules laikmetīgās mākslas kontekstā. Radošo karjeru viņš sāka 90. gadu sākumā pēc Tallinas Mākslas akadēmijas Glezniecības un dizaina nodaļas absolvēšanas (1982–1992). Kopš 1992. gada Kaido Ole sarīkojis vairāk nekā 40 personālizstādes un piedalījies daudzās grupu izstādēs muzejos un galerijās Igaunijā, Vācijā, Somijā, Polijā, Krievijā, ASV, Zviedrijā, Austrijā, Beļģijā un citās valstīs. 2003. gadā kopā ar Marko Mētamu (Marko Mäetamm) Kaido Ole pārstāvēja Igauniju 50. Venēcijas mākslas biennālē. Mākslinieks dzīvo un strādā Tallinā.
Foto: Publicitātes
Vēl par tēmu:
“Straume” iegūst 2025. gada LUX skatītāju balvu
Latvijas režisora Ginta Zilbaloža filma “Straume” otrdien ceremonijā Eiropas Parlamentā Briselē saņēma 2025. gada LUX skatītāju balvu. Latvijas, Francijas un Beļģijas kopražojuma...
Lasīt tālākTapusi dokumentālā filma Kārli Bardeli
Dokumentālā filma “Aizsniegt dzelmi” ir stāsts par pirmo cilvēku Pasaules vēsturē, kurš airu laivā šķērsojis Kluso okeānu no Dienvidamerikas līdz Āzijai. Ekspedīcija ilga 715 dienas...
Lasīt tālākSpožas zvaigznes, jauniestudējumi uz zelta klasika Rīgas Operas festivālā
Rīgas Operas festivāls no 1. līdz 20. jūnijam aicina skatītājus uz spilgtu, daudzveidīgu un mākslinieciski augstvērtīgu programmu. Jau vairāk nekā divdesmit piecus gadus Rīgas Operas festivāls...
Lasīt tālākNKC 4. maija Latvijas filmu maratons 2025 izsludina programmu
Latvijas animācija un jo īpaši stāsti par kaķiem, filmu pirmizrādes un jubilejas, Latvijas kultūras personības, patriotiskas noskaņas, vēstures liecības un mākslinieciski izaicinājumi...
Lasīt tālākTop dziesmu spēle “Dumpīgā Rīga” Klāva Meļļa režijā
Latvijas Nacionālajā teātrī, iedvesmojoties no Rutku Tēva vēsturiskā romāna, top jauniestudējums “Dumpīgā Rīga”. Režisors Klāvs Mellis šo stāstu interpretēs dziesmu spēles žanrā,...
Lasīt tālākPirmizrādi piedzīvos sešu valstu kopražojuma dokumentālā filma “Putina spēļlaukums”
Pirmdien, 5. maijā, kinoteātrī “Splendid Palace” Latvijas pirmizrādi piedzīvos poļu režisora Konrāda Šolaiska dokumentālā filma “Putina spēļlaukums”/Putin’s Playground, kas ir...
Lasīt tālākŠogad starptautiskajā akcijā “Muzeju nakts” Latvijas muzeji aicināti stāstīt mūsu vērtību stāstus
Ikgadējā Latvijas muzeju direktoru sanāksmē, kas šodien notika Latvijas Nacionālā Vēstures muzeja telpās Rīgas pilī, Kultūras ministrija (KM) pieteica šā gada starptautiskās “Muzeju...
Lasīt tālākRīgā atzīmēs Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas 35. gadadienu
4. maijā šogad tiks atzīmēta 35. gadadiena, kopš Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas. Rīgas pašvaldība sarūpējusi plašu svētku programmu, ko aicināti apmeklēt gan rīdzinieki,...
Lasīt tālākJRT atgriežas režisors Juris Rijnieks un iestudē Tenesija Viljamsa lugu “Stikla zvērnīca”
Amerikāņu dramaturga Tenesija Viljamsa atmiņu spēle “Stikla zvērnīca” pieder pie 20. gadsimta dramaturģijas šedevriem, kas ļauj sajust cilvēka iekšējās pasaules trauslumu un mūsu...
Lasīt tālākAr koncertiem, radošajām darbnīcām un pasākumiem Rīgā svinēs Lieldienas
Ar plašu pasākumu programmu, kas iekļauj koncertus, radošās darbnīcas, šūpošanos un citas aktivitātes, galvaspilsētā tiks svinētas Lieldienas. Rīgas svētku noformējums Arī šogad...
Lasīt tālāk