IZM izvērtē speciālās izglītības iestāžu tīklu un sniedz priekšlikumus tā attīstībai
Lai nodrošinātu speciālās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu un katra bērna speciālajām vajadzībām atbilstošu izglītību, Izglītības un zinātnes ministrija izstrādājusi informatīvo ziņojumu “Par speciālās izglītības iestāžu tīkla izvērtējumu”, kas šodien, 2022. gada 8. novembrī, izskatīts valdībā.
Izstrādājot informatīvo ziņojumu, ministrija ir izvērtējusi arī citu Eiropas valstu pieredzi, analizējusi Latvijas speciālās izglītības iestāžu datus un daudzus citus aspektus – pedagoģisko personālu, finansēšanas kārtību, atbalsta personāla nodrošinājumu un pedagogu darba samaksu, kā arī speciālās izglītības iestādēs īstenoto profesionālo pamatizglītību. Informatīvajā ziņojumā ietverta vīzija par izmaiņām esošajā speciālās izglītības iestāžu tīklā un sniegti priekšlikumi ilgtspējīga speciālās izglītības iestāžu tīkla veidošanai atbilstoši katra bērna speciālām vajadzībām.
Latvijā ir nepieciešams izveidot mūsdienīgi iekārtotas un aprīkotas speciālās izglītības iestādes ar kvalitatīvu infrastruktūru – mācību telpām un telpām profesionālās izglītības programmu apguvei, ar ērtu internātu. Svarīgs ir arī speciālās izglītības iestāžu izvietojums – lai tās būtu ērti pieejamas arī ar sabiedrisko transportu.
Speciālās izglītības iestāžu tīkla kārtošanu sadarbībā ar pašvaldībām plānots veikt pakāpeniski – līdz 2027. gadam. Tā kā speciālās izglītības iestāžu dibinātāji ir pašvaldības, tām būs jāizvērtē savā administratīvajā teritorijā esošo speciālās izglītības iestāžu turpmākā attīstība, lai nodrošinātu kvalitatīvu speciālo izglītību un attīstītu iekļaujošo izglītību sava novada vispārizglītojošās skolās. Ministrija ir izstrādājusi kritēriju projektu, kuri novadu un valstspilsētu pašvaldībām būtu ņemami vērā, pilnveidojot speciālās izglītības iestāžu tīklu un vienlaikus attīstot iekļaujošas izglītības iespējas savā administratīvajā teritorijā. Tāpat plānots īstenot plašu un kompleksu atbalstu mācību procesa īstenošanai – mācību līdzekļu izstrādi, pedagogu un citu speciālistu profesionālo pilnveidi un konsultācijas. Metodiskā darba nodrošināšanā būtisks uzsvars tiks likts uz kvalitatīvu speciālās izglītības iestāžu – attīstības centru darbību. Paredzēts arī pilnveidot bērnu ar speciālām vajadzībām iesaistes nosacījumus profesionālās pamatizglītības programmās, lai nodrošinātu šiem jauniešiem turpmākai dzīvei nepieciešamās prasmes. Visu šo mērķu īstenošanai plānots ieguldīt gan valsts, gan pašvaldību, gan Eiropas Savienības struktūrfondu finansējumu.
Lai izvērtētu esošā speciālās izglītības iestāžu tīkla ilgtspēju, ministrijas pārstāvji apmeklēja speciālās izglītības iestādes, tikās ar skolu vadītājiem un pedagogiem, kopā ar pašvaldību pārstāvjiem pārrunāja speciālās izglītības iestāžu tālākās attīstības iespējas un analizēja to lomu administratīvi teritoriālās reformas kontekstā. 2020. gada beigās attālināti notika arī diskusija „Kas ir laba speciālā skola?”, kurā skolu direktori, pašvaldību speciālisti un citi iesaistītie dalījās pieredzē un sniedza savu redzējumu par nepieciešamajām pārmaiņām.
Latvijā šobrīd darbojas 42 speciālās izglītības iestādes, to skaitā 11 speciālās izglītības iestādes – attīstības centri, kas papildus izglītības programmu īstenošanai konsultē un izglīto arī tās vispārējās izglītības iestādes, kuras iekļāvušas skolēnus ar speciālām vajadzībām. Speciālās izglītības iestādēs mācās 4432 bērni 1. – 12.klasē un 768 bērni – profesionālās pamatizglītības programmās. Nodrošinot iekļaujošās izglītības pieejamību, speciālās izglītības programmas īsteno arī 372 vispārējās izglītības iestādes, kurās 1.-12. klasē mācās 7529 bērni ar speciālām vajadzībām.
Viens no Eiropas un Latvijas izglītības sistēmas pamatprincipiem ir nodrošināt līdzvērtīgas iespējas saņemt labu izglītību ikvienam bērnam, neatkarīgi no ģimenes materiālā stāvokļa un izglītības iestādes atrašanās vietas. Tāpēc saistībā ar speciālās izglītības iestāžu tīkla izmaiņām ir būtiski izvērtēt arī speciālās izglītības iestāžu kapacitāti, lai nodrošinātu kvalitatīvu izglītību un sniegtu atbalstu bērniem ar speciālām vajadzībām.
Vēl par tēmu:
Rīgas 47. vidusskola jau šogad tiks pie jauna āra sporta laukuma
Vasarā galvaspilsētas pašvaldībā norisinās vairāku skolu un bērnudārzu remontdarbi. Šogad plānots pabeigt āra sporta infrastruktūras izveidi un teritorijas labiekārtošanu pie Rīgas...
Lasīt tālākLatvijas absolventu monitoringa dati apliecina augstākās izglītības vērtības pieaugumu
Pieejami ikgadējie dati par Latvijas augstākās izglītības iestāžu absolventu nodarbinātību, t.sk. nodarbinātību profesijās un tautsaimniecības nozarēs, kā arī par ienākumiem. Atbilstoši...
Lasīt tālākČakša: Pieņēmu lēmumu no reorganizācijas rīkojuma izslēgt Latviešu valodas aģentūru
Izglītības un zinātnes ministre (IZM) Anda Čakša ir pieņēmusi lēmumu no reorganizācijas rīkojuma projekta izslēgt Latviešu valodas aģentūra (LVA), kas paredzēja vairāku IZM pakļautībā...
Lasīt tālākTiesa: Pāreja uz mācībām tikai valsts valodā valsts un pašvaldību izglītības iestādēs atbilst Satversmei
Satversmes tiesa atzina par Satversmei atbilstošām normas, saskaņā ar kurām valsts un pašvaldību izglītības iestādēs vispārējās izglītības programmas pirmsskolas izglītības un pamatizglītības...
Lasīt tālākDivu bērnu tēvs: Pirmsskolas izglītībā pārāk daudz tiek likts uz vecāku pleciem
Sarežģīta un nepārskatāma līdzfinansējuma aprēķināšanas sistēma, atšķirīgs līdzfinansējums katrā pašvaldībā, rindas un vietu trūkums pirmsskolās – šīs ir tikai dažas no...
Lasīt tālākIzglītības un zinātnes ministrijas jaunā pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa “Programma skolā” izstrāde tuvojas noslēgumam
Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) izstrādātais jaunais pedagogu darba samaksas finansēšanas modelis “Programma skolā” paredz, ka pedagogi saņems taisnīgu un līdzvērtīgu atalgojumu,...
Lasīt tālākPāreja uz mācībām tikai valsts valodā privātajās izglītības iestādēs atbilst Satversmei
Satversmes tiesa atzina par Satversmei atbilstošām normas, saskaņā ar kurām privātajās izglītības iestādēs vispārējās izglītības saturs ir jāapgūst valsts valodā. Tiesa uzsvēra,...
Lasīt tālākUzsākta parakstu vākšana par izmaiņām pirmsskolu izglītības līdzfinansēšanas kārtībā
Sabiedrības iniciatīvas platformā manabalss.lv uzsākta parakstu vākšana par izmaiņām pirmsskolu izglītības līdzfinansējuma aprēķināšanas kārtībā, lai panāktu vienlīdzīgu attieksmi...
Lasīt tālākLembergs: Pirmsskolas izglītības iestādēm stingrāk jāvērtē skolotāju valsts valodas zināšanas
Problēma nav tikai resursu trūkums, lai īstenotu likumā noteikto, bet arī vispārējais izglītības līmenis valstī, intervijā “Ventas Balss” sacīja Ventspils domes deputāts Aivars Lembergs,...
Lasīt tālākValsts kontrole: Ir jāpieliek krietni lielākas pūles, lai nodrošinātu pedagogu ataudzi un noturību profesijā
Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) veiktās darbības nav bijušas pietiekami efektīvas, lai nodrošinātu izglītības nozarei nepieciešamo pedagogu sagatavošanu un kopā ar izglītības...
Lasīt tālāk