IZM izvērtē speciālās izglītības iestāžu tīklu un sniedz priekšlikumus tā attīstībai
Lai nodrošinātu speciālās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu un katra bērna speciālajām vajadzībām atbilstošu izglītību, Izglītības un zinātnes ministrija izstrādājusi informatīvo ziņojumu “Par speciālās izglītības iestāžu tīkla izvērtējumu”, kas šodien, 2022. gada 8. novembrī, izskatīts valdībā.
Izstrādājot informatīvo ziņojumu, ministrija ir izvērtējusi arī citu Eiropas valstu pieredzi, analizējusi Latvijas speciālās izglītības iestāžu datus un daudzus citus aspektus – pedagoģisko personālu, finansēšanas kārtību, atbalsta personāla nodrošinājumu un pedagogu darba samaksu, kā arī speciālās izglītības iestādēs īstenoto profesionālo pamatizglītību. Informatīvajā ziņojumā ietverta vīzija par izmaiņām esošajā speciālās izglītības iestāžu tīklā un sniegti priekšlikumi ilgtspējīga speciālās izglītības iestāžu tīkla veidošanai atbilstoši katra bērna speciālām vajadzībām.
Latvijā ir nepieciešams izveidot mūsdienīgi iekārtotas un aprīkotas speciālās izglītības iestādes ar kvalitatīvu infrastruktūru – mācību telpām un telpām profesionālās izglītības programmu apguvei, ar ērtu internātu. Svarīgs ir arī speciālās izglītības iestāžu izvietojums – lai tās būtu ērti pieejamas arī ar sabiedrisko transportu.
Speciālās izglītības iestāžu tīkla kārtošanu sadarbībā ar pašvaldībām plānots veikt pakāpeniski – līdz 2027. gadam. Tā kā speciālās izglītības iestāžu dibinātāji ir pašvaldības, tām būs jāizvērtē savā administratīvajā teritorijā esošo speciālās izglītības iestāžu turpmākā attīstība, lai nodrošinātu kvalitatīvu speciālo izglītību un attīstītu iekļaujošo izglītību sava novada vispārizglītojošās skolās. Ministrija ir izstrādājusi kritēriju projektu, kuri novadu un valstspilsētu pašvaldībām būtu ņemami vērā, pilnveidojot speciālās izglītības iestāžu tīklu un vienlaikus attīstot iekļaujošas izglītības iespējas savā administratīvajā teritorijā. Tāpat plānots īstenot plašu un kompleksu atbalstu mācību procesa īstenošanai – mācību līdzekļu izstrādi, pedagogu un citu speciālistu profesionālo pilnveidi un konsultācijas. Metodiskā darba nodrošināšanā būtisks uzsvars tiks likts uz kvalitatīvu speciālās izglītības iestāžu – attīstības centru darbību. Paredzēts arī pilnveidot bērnu ar speciālām vajadzībām iesaistes nosacījumus profesionālās pamatizglītības programmās, lai nodrošinātu šiem jauniešiem turpmākai dzīvei nepieciešamās prasmes. Visu šo mērķu īstenošanai plānots ieguldīt gan valsts, gan pašvaldību, gan Eiropas Savienības struktūrfondu finansējumu.
Lai izvērtētu esošā speciālās izglītības iestāžu tīkla ilgtspēju, ministrijas pārstāvji apmeklēja speciālās izglītības iestādes, tikās ar skolu vadītājiem un pedagogiem, kopā ar pašvaldību pārstāvjiem pārrunāja speciālās izglītības iestāžu tālākās attīstības iespējas un analizēja to lomu administratīvi teritoriālās reformas kontekstā. 2020. gada beigās attālināti notika arī diskusija „Kas ir laba speciālā skola?”, kurā skolu direktori, pašvaldību speciālisti un citi iesaistītie dalījās pieredzē un sniedza savu redzējumu par nepieciešamajām pārmaiņām.
Latvijā šobrīd darbojas 42 speciālās izglītības iestādes, to skaitā 11 speciālās izglītības iestādes – attīstības centri, kas papildus izglītības programmu īstenošanai konsultē un izglīto arī tās vispārējās izglītības iestādes, kuras iekļāvušas skolēnus ar speciālām vajadzībām. Speciālās izglītības iestādēs mācās 4432 bērni 1. – 12.klasē un 768 bērni – profesionālās pamatizglītības programmās. Nodrošinot iekļaujošās izglītības pieejamību, speciālās izglītības programmas īsteno arī 372 vispārējās izglītības iestādes, kurās 1.-12. klasē mācās 7529 bērni ar speciālām vajadzībām.
Viens no Eiropas un Latvijas izglītības sistēmas pamatprincipiem ir nodrošināt līdzvērtīgas iespējas saņemt labu izglītību ikvienam bērnam, neatkarīgi no ģimenes materiālā stāvokļa un izglītības iestādes atrašanās vietas. Tāpēc saistībā ar speciālās izglītības iestāžu tīkla izmaiņām ir būtiski izvērtēt arī speciālās izglītības iestāžu kapacitāti, lai nodrošinātu kvalitatīvu izglītību un sniegtu atbalstu bērniem ar speciālām vajadzībām.
Vēl par tēmu:
Rinkēvičs sveic Zinību dienā: lai pietiek gribas darīt un arī apstāties, kad tas vajadzīgs
Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs 1. septembrī uzrunājis skolēnus, pedagogus un vecākus. "Sirsnīgi sveicu jūs Zinību dienā! Dienā, kad atkal klāt jauns mācību gads! Šodien mums...
Lasīt tālākJaunajā mācību gadā mācības skolā uzsāks vairāk nekā 223 tūkstoši skolēnu
Jaunajā mācību gadā vispārējās izglītības iestādēs mācības uzsāks 223 696 skolēni, tai skaitā 19 956 pirmklasnieki un 2196 Ukrainas civiliedzīvotāju bērni, liecina Izglītības un...
Lasīt tālākKā palīdzēt bērnam sagatavoties pirmajai skolas dienai? Padomus sniedz psiholoģe
Pirmā klase ir īpašs notikums gan bērna, gan visas ģimenes dzīvē. Tā ir jauna pieredze, kas paver iespējas ne tikai mācībām un jaunām zināšanām, bet arī draudzībām, atklājumiem...
Lasīt tālākAptauja: Latvijā bērni kabatas naudā saņem pārsvarā 5-9 eiro nedēļā
Tuvojoties jaunajam mācību gadam, vecākiem aktuāli kļūst lēmumi par kabatas naudas piešķiršanu. Latvijā visbiežāk bērniem kabatas naudā tiek piešķirti 5–9 eiro nedēļā (13 %),...
Lasīt tālākTrešdaļa vecāku dod priekšroku brīvībai: skolas formām – nē
Trešdaļai skolēnu vecāku skolas formas nešķiet pieņemamas – daudzi tās uzskata par neērtām un apgrūtinošām, atklāts modes un izklaides centra “Rīga Plaza” veiktajā aptaujā. Visbiežāk...
Lasīt tālākValsts kontrole revīzijā aicināja nodrošināt taisnīgu samaksu, nevis ierobežot skolu direktoru pedagoģisko darbu
Publiskajā telpā turpinās diskusija par skolu direktoru pedagoģisko darbu. Valsts kontrole skaidro, ka 2018. gadā revīzijā vērtēja pedagogu samaksas sistēmas efektivitāti pašvaldībās...
Lasīt tālākTiesībsargs: Valsts aizsardzības dienestu brīvprātīgi pabeigušajiem jauniešiem jābūt skaidri saprotamiem nosacījumiem par iespēju iegūt budžeta vietu augstskolā
Jauniešiem, kuri brīvprātīgi izvēlas dienēt valsts aizsardzības dienestā (VAD), ir jābūt pieejamiem skaidriem un saprotamiem nosacījumiem, lai pēc dienesta pretendētu uz budžeta vietu...
Lasīt tālākRīgas pašvaldības vidusskolās turpinās 10. klašu komplektēšana; deviņās skolās pieejamas brīvas vietas
Rīgas pašvaldības vidusskolās turpinās 10. klašu komplektēšana – tiek aicināti pretendenti no pieteikumu saraksta, un deviņās skolās pieejamas brīvas vietas. Vienlaikus jāņem vērā,...
Lasīt tālākParedzamība rada drošību – kā bērniem un vecākiem adaptēties pirmsskolā?
Vasara bieži asociējas ar atpūtu un bezrūpību, taču daudzām ģimenēm šis ir arī nozīmīgs pārmaiņu laiks - īpaši tad, ja tuvojas bērna pirmsskolas gaitu uzsākšana. Jūlijs vēl aizvien...
Lasīt tālākIZM rosina augstskolas pielāgot iestājpārbaudījumu kārtošanu VAD brīvprātīgajiem
Reaģējot uz privātpersonu ierosinājumiem un atbalstot jauniešus, kuri brīvprātīgi izvēlas dienēt Valsts aizsardzības dienestā (VAD), Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) ir vērsusies...
Lasīt tālāk