Gjensidige Baltic: krāpšanās gadījumu skaits transportlīdzekļu apdrošināšanā pieaudzis
Saskaņā ar AAS „Gjensidige Baltic” datiem šā gada 9 mēnešos, salīdzinājumā ar pagājušo gadu teju par 19% pieaudzis krāpšanās gadījumu skaits transportlīdzekļu apdrošināšanā. Paredzams, ka līdz gada beigām šādu gadījumu skaits varētu pieaugt. Par 50% palielinājies arī pierādīto gadījumu skaits.
No visām šogad AAS „Gjensidige Baltic” Baltijas valstīs izmeklētajām krāpniecības lietām 75% saistītas ar ceļu satiksmes negadījumiem, 15% – ar auto zādzībām un tikai 10% – ar krāpšanos citos apdrošināšanas veidos. Savukārt turpmākai izmeklēšanai drošības iestādēs nodoti 65% iespējamo krāpšanās lietu.
Šobrīd Latvijā būtiski ir mainījies krāpniecības gadījumu raksturs. Ja ekonomiskās krīzes laikā cilvēki apzināti bojāja vai iznīcināja savu kustamo un nekustamo īpašumu, paši „zaga” savas automašīnas, lai iegūtu apdrošināšanas atlīdzību ar mērķi nosegt līzinga maksājumus, tad šobrīd lielāko daļu identificēto gadījumu var kvalificēt kā sīkas krāpniecības. Taču kopumā krāpniecības gadījumus, kas sastopami pašlaik, varam kvalificēt kā: sīko krāpniecību, ko paveic atsevišķi indivīdi; krāpniecības, ko paveic organizētas kriminālās grupas.
AAS Gjensidige Baltic Transportlīdzekļu atlīdzību nodaļas vadītājs Latvijā Aivars Vasaraudzis norāda : „Ja ir noticis ceļu satiksmes negadījums, cietušie, piesakot negadījumu, cenšas iegūt atlīdzību gan par konkrētajā negadījumā gūtiem bojājumiem, gan tādiem, kas ir notikuši iepriekš. Piemēram, klients savā apdrošināšanas atlīdzības pieteikumā norāda virkni bojājumu, kas radušies konkrēta negadījuma rezultātā. Taču eksperti, apskatot automašīnu, secina, ka daļa bojājumu nevarēja rasties attiecīgajā negadījumā, un bijuši jau iepriekš. Savā praksē esam saskārušies ar dažādiem krāpšanās gadījumiem un lielāko daļu atklājam ļoti ātri. Savukārt, ja mēģinājums krāpties ir bijis līguma slēgšanas brīdī, slēpjot automašīnas bojājumus, apdrošināšanas atlīdzība tiks atteikta.”
„Tāpat cilvēki neapzinās, ka pieaugot izdevumiem, ko sastāda samērā lielās izmaksas par krāpniecības gadījumu izmeklēšanu, kā arī maksājot atlīdzības gadījumos, kad neizdodas pierādīt krāpniecību, apdrošināšanas sabiedrības būs spiestas palielināt KASKO un OCTA polišu cenas. Līdz ar to dažu krāpnieku dēļ, būs jācieš visiem auto īpašniekiem,” uzsver A. Vasaraudzis.
Egidijus Velička, AAS „Gjensidige Baltic” Atlīdzību departamenta direktors Baltijā norāda: „Atšķirībā no Latvijas, Lietuvā apdrošinātājiem joprojām jāsaskaras ar apzinātām krāpniecības shēmām. Eksistē organizēti kriminālie grupējumi, kas savā darbībā, izmantojot krāpniecības shēmas, no apdrošināšanas kompānijā cenšas iegūt apdrošināšanas atlīdzības – viņi iegādājas automašīnas, lai inscenētu ceļu satiksmes negadījumus. Tam kriminālie grupējumi izmanto dārgus transporta līdzekļus sliktā tehniskā stāvoklī (apdrošināšanas kompānijām ir ierobežotas iespējas noteikt automašīnu iepriekšējo tehnisko stāvokli), iegādājās attiecīgajiem spēkratiem OCTA un KASKO polises. Pēc negadījumā tā dalībnieki piesaka apdrošināšanas atlīdzības par negadījumā radītiem bojājumiem. Parasti vainīgajai pusei ir gan OCTA, gan KASKO apdrošināšana, savukārt cietušajai – tikai OCTA, abi negadījuma dalībnieki turklāt ir apdrošināti vienā un tajā pašā apdrošināšanas kompānijā. Tā ir viena no noziedzīgo grupējumu darbības jeb modus operandi shēmām, kā abi ceļu satiksmes negadījuma dalībnieki saņem atlīdzības („peļņu”) no apdrošināšanas kompānijas. Tomēr cilvēkiem būtu jāapzinās, ka pēc noteiktiem negadījuma parametriem, apdrošinātājs viegli atpazīst krāpšanās gadījumu.”
Igaunija ir vienīgā no Baltijas valstīm, kur, salīdzinot šā gada 9 mēnešu statistiku ar visu pagājušo gadu, ir redzams neliels kritums. Pašlaik tas sastāda 31,2%, taču, ņemot vērā, ka gada tumšajā laikā krāpniecību skaitam ir tendence palielināties, statistika vēl var mainīties.
Vēl par tēmu:
Rīgā spēkā “puteņa biļetes”: Autovadītāji var izmantot sabiedrisko transportu bez maksas
Saskaņā ar Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra prognozēm pirmdienas pēcpusdienā galvaspilsētā iespējama stipra snigšana, kas turpināsies līdz otrdienai, tāpēc Rīgas...
Lasīt tālākNoteiks maksimālo tarifu braucienam ar taksometru no lidostas
Lai novērstu pasažieru apkrāpšanu gadījumos, kad negodprātīgi taksometru pakalpojumu sniedzēji pieprasa nesamērīgi augstu maksu, noteiks maksimālo tarifu braucienam ar taksometru no lidostas...
Lasīt tālākValsts kontrole: Intelektiskās transporta sistēmas valstī neievieš plānveidīgi un koordinēti
Intelektiskās transporta sistēmas (ITS) ir sistēmas, kurās informācijas un komunikācijas tehnoloģijas izmanto autotransporta jomā satiksmes un mobilitātes pārvaldībai, un tās ir kritiski...
Lasīt tālākNoteiktajā termiņā pārreģistrēti tikai 46 iepriekš Krievijā reģistrēti transportlīdzekļi
Jau šomēnes no Latvijas ielām būtu jāpazūd automobiļiem ar Krievijas numura zīmēm. Eiropas regula paredz, ka sankcijām pakļauti arī privātie transportlīdzekļi, kas reģistrēti agresorvalstī....
Lasīt tālākPlāno palielināt sodus par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem
Plāno palielināt sodus par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem. To paredz Saeimā ceturtdien, 1.februārī, otrajā lasījumā atbalstītie grozījumi Ceļu satiksmes likumā. Satiksmes...
Lasīt tālākPlāno palielināt sodus par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem
Saeimas Juridiskā komisija otrajā lasījumā atbalstījusi grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kas paredz palielināt sodus par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem. Satiksmes...
Lasīt tālākKP: Saskaņota OCTA prēmiju sadārdzināšana nav pieļaujama
Reaģējot uz publiski izskanējušo informāciju par iespējamu sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) prēmiju sadārdzināšanos...
Lasīt tālākKP soda LTAB: Jaunu dalībnieku ienākšana tirgū kavēta vismaz 10 gadus
Konkurences padome (KP) pērnā gada 21. decembrī lēma sodīt Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju (LTAB) ar naudas sodu 336 086 eiro apmērā par konkurenci kropļojošām biedrības...
Lasīt tālākJuridiskā komisija neatbalsta vadītāja tiesību atņemšanu par atļautā ātruma pārsniegšanu no 31 līdz 40 km stundā
Saeimas Juridiskā komisija trešdien, 13.decembrī, pirms otrā lasījuma Saeimā skatot grozījumus Ceļu satiksmes likumā, noraidīja priekšlikumus, kas par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu...
Lasīt tālāk“Balcia”: Gaidāmā Konkurences padomes lēmuma dēļ nākamgad visdrīzāk pieaugs OCTA polišu cenas
Drīzumā gaidāms Konkurences padomes lēmums, kas ietekmēs ikvienu auto īpašnieku Latvijā. Konkurences tirgus uzraugi ir atzinuši, ka OCTA tirgū 10 gadus nebija ļauts ienākt jaunam apdrošinātājam...
Lasīt tālāk