• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
31/10/2022, Kategorija: Ekonomika

Brent naftas cenu pēdējā laikā uz leju velk pesimistiskais skats uz pasaules ekonomiku. ASV naftas krājumi turpina kristies, bet Ķīnas krājumi ir sezonāli zemā līmenī. Tikmēr strauji tuvojas ES finanšu pakalpojumu aizliegums Krievijas jūras naftas pārvadāšanai 5. decembrī. Pastāv risks, ka tiks traucēta Krievijas naftas plūsma līdz 3,2 milj. barelu apjomā. Pagaidām decembrim ir rezervēts ļoti maz Krievijas naftas kravu un sāk pieaugt ne-Krievijas naftas prēmijas.

Pagājušās nedēļas pirmajā pusē Brent naftas cena pieauga līdz ar plašu riska noskaņojuma pieaugumu, taču nedēļas beigās cenas samazinājās. Brent slēgšanas cena piektdien bija 95,77 USD. Šorīt tā atkāpās par 1.3% līdz USD 94.5 USD kopsolī ar Ķīnas akciju un industriālo metālu cenu samazināšanos.

Brent naftas tirdzniecība šajās dienās varētu atspoguļot plaša mēroga riska apetītes samazināšanos, kas pēc laika atkal atgriezīsies, dzenot cenas uz augšu. Naftas tirgus pamatā ir saspringts. ASV krājumi turpina rukt, kas apstiprina globālā deficīta priekšnosacījumu. Priekšā mums ir ES sankcijas attiecībā uz jūru piegādājamo Krievijas naftu un naftas produktiem, kas stāsies spēkā attiecīgi 5. decembrī un 5. februārī. Tāpat drīzumā jānoslēdzas ASV SPR (Strategic Petroleum Reserves) nonākšana tirgū, kas ir radījis nedaudz maldīgu priekšstatu par patieso situāciju tirgū.

No 5. decembra ES finanšu iestādēm vairs nebūs atļauts apdrošināt vai sniegt finanšu pakalpojumus, kas saistīti ar Krievijas naftas piegādēm pa jūru. ES apdrošināšanas kompānijas ieņem dominējošo stāvokli globālajā kuģniecībā. Aprēķini liecina, ka tās veido 90% no pasaules kuģu apdrošināšanas. Lai gan ir daudzas ārpus ES reģistrētas apdrošināšanas sabiedrības, tās lielākoties izmanto pārapdrošināšanas uzņēmumus ES. Tas attiecas arī uz Ķīnas un Indijas apdrošināšanas sabiedrībām. ES aizliegums 5. decembrī ir ārkārtīgi spēcīgs instruments. Pastāv risks, ka aizliegums izraisīs strauju Krievijas jūras jēlnaftas eksporta kritumu.

Krievija parasti eksportē 5 milj. barelu naftas un 3 milj. barelu naftas produktu, no kuriem gandrīz 50% nonāk OECD Eiropas dalībvalstīs. Argus lēš, ka 5,5 milj. no kopējiem 8 milj. barelu tiek eksportēti pa jūru, bet pārējais iet pa cauruļvadiem. Tādējādi ES finanšu pakalpojumu sankcijas apdraud 5,5 milj. barelu Krievijas naftas un tās produktu eksporta. No tiem aptuveni 3,2 milj. barelu ir nafta un 2,4 milj. naftas produkti. Tādējādi no 5. decembra aptuveni 3,2 milj. barelu Krievijas naftas ir apdraudēti ES sankciju dēļ.

G7 “cenu griestu” piedāvājums paredz ļaut Krievijas naftai pieeju tirgum. ES finanšu pakalpojumu aizliegums faktiski neļautu Krievijas naftai nonākt tirgū, tādējādi izraisot milzīgu naftas cenu kāpumu. Lai šo risku novērstu, G7 ir ierosinājusi “cenu griestus”, saskaņā ar kurām patērētāji var iegādāties Krievijas naftu un saņemt pirkumam nepieciešamos ES finanšu pakalpojumus, ja viņi maksā maksimālo ierobežoto naftas cenu, piemēram, USD 60 USD. Ideja ir, ka Krievijas naftas eksports turpinātu plūst, bet liedz Krievijai paaugstinātus naftas eksporta ienākumus. Krievija ir paziņojusi, ka tā nevienam nepārdos naftu par ierobežotu cenu. Turklāt sīkāka informācija par G7 cenu griestu mehānismu vēl nav pausta. Tā kā trūkst informācijas, tirgus atturas no Krievijas naftas pasūtīšanas decembrim.

Līdz šim Ķīnas naftas pārstrādes rūpnīcas ir rezervējušas tikai 1 no 30 Krievijas Espo Blend kravām decembra piegādei. Tas ir daudz mazāk nekā ierasti. Tomēr Ķīnas naftas pārstrādes rūpnīcām vēl ir atlicis laiks rezervēt Krievijas naftu decembrim, jo brauciena laiks no Krievijas Kozmino uz Ķīnu ir tikai 5 dienas. Tomēr parādās pazīmes, ka ārpus Krievijas ražotās naftas etalon cenas ir augstākas nekā Krievijas markām, jo pircēji sāk meklēt alternatīvas.

Ir skaidrs, ka Krievija mēģinās tirgot naftu neskatoties uz ES aizliegumu. Pasaulē jau darbojas “ēnu flote”, kas transportē 1,25 milj. naftas no Venecuēlas un Irānas. Saskaņā ar kuģu brokera BRS datiem, šī ēnu flote sastāv no gandrīz 270 kuģiem. Šai flotei būs ievērojami jāpaplašinās, lai varētu apkalpot vēl 3,2 milj. barelu Krievijas naftas. Tas radīs milzu kustības un viļņošanos gan tirgū, gan ārpus tā. Pastāv atšķirīgi viedokļi par sankciju un cenu griestu mehānisma ietekmi uz Krievijas naftas eksportu.

“Teorētiski ir pietiekami liela ēnu flote, lai turpinātu Krievijas jēlnaftas plūsmas pēc 5. decembra,” aģentūrai Reuters izteicies Andrea Olivi, preču tirdzniecības giganta Trafigura globālais šķidro kravu grupas vadītājs. “Daudzi no šiem ēnu kuģiem varēs pašapdrošināties vai tos varēs apdrošināt Krievijas P&I,” viņš piebilda. JP Morgan banka uzskata, ka cenu griestu ietekme ir neskaidra, jo Krievija gandrīz pilnībā var izvairīties no aizlieguma, izmantojot Ķīnas, Indijas un savus kuģus. Tādējādi Krievijas eksports decembrī varētu pat samazināties salīdzinoši nelielā apjomā.

SEB bankas prognozes ir, ka Brent naftas cena tieksies uz 125 USD. Respektīvi, Brent naftas cena vidējā cena nākamā gada pirmajā ceturksnī būs 115 USD apmērā, bet 2. ceturksnī 125 USD.

828 skatījumi




Video

FM: Pirmajā ceturksnī būtiski auguši izdevumi ES fondu projektiem

30/04/2025

Atbilstoši Valsts kases datiem šā gada pirmajā ceturksnī kopbudžetā bija 521,2 miljonu eiro deficīts, savukārt pirms gada bija vērojams pārpalikums 41,6 miljoni eiro. Ņemot vērā ārvalstu...

Lasīt tālāk
Video

Ministrija: Vēja parku projektiem, kas cer uz valsts atbalstu, jādod ceļš tiem, kuri gatavi tos realizēt pašu spēkiem

25/04/2025

Latvijā netiek plānoti atbalsta maksājumi atjaunīgās enerģijas, tostarp vēja enerģijas, projektiem. Ar atjaunīgās enerģijas projektu attīstītājiem nodrošinām regulāras tikšanās,...

Lasīt tālāk
Video

Navigējot nenoteiktības laikā: Baltijas ekonomiku sniegums un finanšu stabilitāte apliecina izturību

24/04/2025

Šajā nenoteiktības un ģeopolitiskās spriedzes laikā ir dabiski justies kā šūpolēs, kur mijas realitāte, cerības, riski un neziņa par to, kā būs nākotnē. Lai gan globālais fons ir...

Lasīt tālāk
Video

2024. gadā vispārējās valdības budžeta deficīts samazinājies līdz 1,8% no IKP

24/04/2025

Vispārējās valdības budžeta deficīts 2024. gadā bija 706 miljoni eiro jeb 1,8% no iekšzemes kopprodukta (IKP), salīdzinot ar 2023. gadu, tas ir par 225,4 miljoniem eiro mazāks, liecina Centrālās...

Lasīt tālāk
Video

Pētījums: vistrauslākā finansiāla neatkarībā ir sieviešu un jauniešu vidū

24/04/2025

40% Latvijas iedzīvotāju personīgās finanses ir vērtējamas kā neaizsargātas – šiem cilvēkiem ir grūtības segt ikdienas tēriņus, nav iespēju izveidot uzkrājumus un aizsargāt savas...

Lasīt tālāk
Video

Zelta cena lauž rekordus: kāpēc daudzi steidz investēt?

24/04/2025

Zelts bieži tiek uzskatīts par investīciju veidu, kas var kalpot kā nodrošinājums pret ekonomisko nenoteiktību un finanšu tirgus svārstībām. Šī gada laikā novērotais būtiskais zelta...

Lasīt tālāk
Video

EY pētījums: ēnu ekonomikas līmenis Latvijā 2023. gadā bija 9,3%

14/04/2025

Jaunākais EY pētījums Shadow Economy Exposed, kas analizē ēnu ekonomikas līmeni 131 pasaules valstī un tā evolūciju kopš 2000. gada, atklāj, ka ēnu ekonomikas līmenis Latvijā 2023. gadā...

Lasīt tālāk
Video

Ūdens skaitītāju verificēšanas prasību atcelšana mazinās iedzīvotāju izdevumus

11/04/2025

Dzīvokļos uzstādīto ūdens patēriņa skaitītāju atkārtotās verificēšanas process nav lietderīgs – šī pienākuma atcelšana mazinās administratīvo slogu un izdevumus iedzīvotājiem. Ekonomikas...

Lasīt tālāk
Video

Briškens: Latvijas enerģētikas stratēģijai 2050. gadam jākļūst par ceļa karti nozares attīstībai un investīciju piesaistei

09/04/2025

“Enerģētika ir stratēģiski svarīga nozare. Virzība uz enerģētisko neatkarību un pašpietiekamību var kļūt par nozīmīgu industriālo misiju, kas sniegs būtisku ieguldījumu Latvijas...

Lasīt tālāk
Video

Martā vērojamas mēnesim raksturīgās cenu pārmaiņas

08/04/2025

Šī gada martā, salīdzinot ar februāri, patēriņa cenu līmenis pieauga par 0,9%. Precēm tas pieauga par 0,7%, bet pakalpojumiem – par 1,3%. Martā patēriņa cenu līmenis tradicionāli pieaug...

Lasīt tālāk