• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
11/12/2023, Kategorija: Auto
Autors: Nekā personīga, TV3

Drīzumā gaidāms Konkurences padomes lēmums, kas ietekmēs ikvienu auto īpašnieku Latvijā. Konkurences tirgus uzraugi ir atzinuši, ka OCTA tirgū 10 gadus nebija ļauts ienākt jaunam apdrošinātājam un tas ir bijis smags konkurences pārkāpums.

Biedrība, kurā apvienojušies pārējie apdrošinātāji sodam piekrīt. Taču soda nauda samaksāšana uzlikta uz OCTA polises pircēju pleciem.

“Balcia Insurance” SE valdes priekšsēdētājs Jānis Lucaus norāda: “Ir izveidojusies nepieņemama situācija, kad privāta biedrība LTAB, veicot valsts funkcijas, rada šķēršļus jaunu biedru uzņemšanai un vienlaicīgi arī ienākšanai OCTA tirgū. (2021.gads 7.novembris).”

Pirms diviem gadiem “Nekā personīga” stāstīja par apdrošināšanas kompāniju “Balcia”, kas gribēja kļūt par labi pelnošā OCTA biznesa dalībnieci. Tas pircējiem būtu ieguvums. Obligāto civiltiesisko apdrošināšanu Latvijā piedāvā astoņi apdrošinātāji, un konkurenci palielinātu vēl viena. Pērn OCTA parakstītās prēmijas Latvijā bija vairāk nekā 108 miljoni eiro. Un publiskie pārskati Latvijā rāda, ka vairākums tirgus dalībnieku strādāja ar peļņu.

Tomēr “Balcia” saskārās ar pretestību. Tai bija izsniegta darbības licence, taču, lai uzsāktu OCTA polišu tirdzniecību, firmai bija jāiestājas privātā biedrībā “Latvijas transporta apdrošinātāju birojs” un jāsamaksā 137 tūkstošus liela iestāšanās maksa. Šai biedrībai valsts uzticējusi rūpēties par OCTA garantiju fondu, kas sedz neapdrošinātu auto radīto kaitējumu.

Pēc Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) datiem, netiešā veidā būtiska līdzdalība “Balcia” kapitālā ir brāļiem Gintam, Paulam un Martam Dandzbergiem. Viņiem savulaik piederēja apdrošināšanas firma “BTA”, kas bija šīs biedrības biedrs un piekrita iestāšanas maksām. No šiem maksājumiem pamatā tiek uzturētas un attīstītas OCTA IT sistēmas.

2021.gadā, kad ar brāļiem Dandzbergiem saistītā firma “Balcia” kā jauns spēlētājs atgriezās tirgū, tā lielo iestāšanās naudu maksāt negribēja.

Biedrības vadītājs Jānis Abāšins tobrīd bija pārliecināts, ka neielaižot tirgū jaunu spēlētāju, rīkojas likumīgi.

Tolaik vaicāts, vai nav bail no Konkurences padomes, Abāšins norādīja: “Tā maksa ir lemta 16 gadus, seši apdrošinātāji tādā veidā tirgū ir ienākuši. .. Kāpēc mēs mostamies pēc 16 gadiem? No tāda aspekta mēs no Konkurences padomes nebaidāmies.”

“Balcia” vērsās tiesā un Konkurences padomē, lai tā pasaka, vai šādu barjeru likšana nav OCTA tirgu kropļojoša. Pagājušā gada februārī Augstākās tiesas Senāts pieņēma “Balcia” labvēlīgu lēmumu. Senāts pateica, ka biedrība ir padota Finanšu ministrijai un tā pilda OCTA likumā deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu. Maijā Finanšu ministrija atzina, ka biedrība nebija tiesīga prasīt iestāšanās maksu un “Balcia” uzsāka OCTA polišu tirdzniecību.

Biedrības “Latvijas transporta apdrošinātāju birojs” valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins norāda: “Mēs nezinājām, ka mēs kā biedrība pildām valsts deleģēto funkciju. Būtībā mēs kļuvām ar šo vienu tiesas lēmumu no nevainīgiem par kaut kur vainīgiem. Tas, ka nav notikusi kaut kāda speciāla tirgus kropļošana vai bremzēšana kaut kāda jauna spēlētāja ienākšanai tirgū, tāds nodoms ieviešot šo maksu 2005.gadā nav bijis.”

Tomēr Konkurences padome ir saskatījusi pārkāpumus, kas radījušas negatīvas sekas konkurencei. Un par jauna OCTA tirgus dalībnieka ienākšanas kavēšanu uzraugi piemēros biedrībai naudas sodu.

Konkurences padome intervijai nepiekrita un uz raidījuma jautājumu atbildēja rakstiski. Tā publiski nesniedzot informāciju par izpētē esošām Konkurences tiesību iespējamo pārkāpumu lietām, kamēr izmeklēšana neesot pabeigta.

“Nekā personīga” zināms, ka konkurences uzraugu izmeklēšana ir noslēgusies biedrībai nelabvēlīgi. Tā pārkāpumam piekrīt, ir gatava izlīgt un samaksāt soda naudu. Neoficiāli zināms, ka tie būs gandrīz 400 tūkstoši eiro.

Soda naudu, kas jānomaksā Konkurences padomei, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs iekļāvis nākamā gada budžetā.

Abāšins norāda: “Ja tas izlīgums ir starp LTAB kā biedrību un Konkurences padomi, tad jau mums kaut kur tā nauda jāņem. Un vienīgais risinājums ir ņemt to naudu attiecīgi no biedriem. Tā kā mēs no biedriem iekasējam vienā vai otrā veidā, bet no viņiem, no biedriem mums tā nauda ir jāpaņem. Un ilgākā laikā jāsamaksā KP. (“Nekā personīga”: Biedri varbūt varēja no savas peļņas maksāt?) Peļņa var būt un var nebūt. Un vienalga, vai tas saucas maksājumi no peļņas vai no ikdienas izdevumiem, bet katrā ziņā mums ir svarīgi šo naudu saņemt no biedriem.”

“Balcia” tagad ir viens no biedrības biedriem un šādam plānam nepiekrīt. Kompānija uzsver, ka nākamā gada LTAB budžetā ir nepamatoti palielināts biedru naudas maksājums, kā arī apdrošinātājiem tiks paaugstināti obligātie atskaitījumi no katras pārdotās OCTA polises.

Tas nākamgad sadārdzinās OCTA polises cenas, ir pārliecināts apdrošinātājs.

“Mēs kā “Balcia” redzam, ka nākamā gada budžetā ir iekļauti būtiski un nepamatoti izdevumi. Kuri viennozīmīgi palielinās OCTA cenas. Ir skaidrs, ka ir palielināts biedru naudas maksājums, gan arī būs palielināti obligātie atskaitījumi no katras pārdotās OCTA (polises),” saka Lucaus.

Savukārt Abāšins saka: “OCTA polisi daudz vairāk ietekmē daudzi citi aspekti, piemēram, inflācija autoservisu jomā vai darbaspēka jomā, vai medicīnas jomā. Ja mums kā LTAB būs jāmaksā kaut kāda izlīguma summa, tad tā ietekme uz OCTA cenām būs mikroskopiska vai gandrīz nekāda.”

“Balcia Insurance” SE valdes priekšsēdētājs Jānis Lucaus uzsvēra: “Ir nepieciešams pārskatīt šo budžeta projektu, esam arī vērsušies finanšu ministrijā, aicinot viņus iesaistīties, jo ir skaidrs, ka šādi lēmumi mūs visus ietekmēs jau no nākamā gada sākuma.”

Saeimas Budžeta un finanšu komisijas priekšsēdētājs Jānis Reirs (Jaunā Vienotība) norāda: “Šeit ir labi redzams, ka šeit pārkāpumi, neizdarības, tiek noveltas uz katru autovadītāju. Kārtējā reize, kur par savām kļūdām grib uzvelt valsts iedzīvotājiem segt šīs izmaksas.”

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja budžetu gan nav jāapstiprina ministrijai, tomēr tai jākontrolē biedrības darbību deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma izpilde. Biroja maksājumi ir atrunāti OCTA likumā un to uzraudzība ir ministrijas pakļautībā.

Reirs bija finanšu ministrs, kad “Balcia” sāka tiesāšanos par ienākšanu OCTA tirgū. Kā Saeimas Budžeta komisijas vadītājs Reirs tagad sola parlamentā izvērtēt, cik pamatoti LTAB veic valsts deleģētu funkciju un vai valstij tā nav jāpārņem pašai.

“Mans viens no argumentiem Abašina kungam arī bija – valsts deleģēja un valsts arī var noņemt deleģējumu. Mēs esam noteikuši baigi lielo neatkarību šim institūcijām un faktiski vērtējot pašreizējo situāciju sanāk, kas tās strādā nevis sabiedrības labā, bet to uzraugāmo labā, bieži tā ir. Bet mums jāpanāk, lai strādā sabiedrības labā. Un mēs, runājot par izmaiņām šajā likumā, skatīsimies no šāda skatu punkta,” saka Reirs.

OCTA likums pirmajā lasījumā. Nākamgad uz 2. lasījumu sagaidāmas smagas debates.

913 skatījumi




Video

Rīgā spēkā “puteņa biļetes”: Autovadītāji var izmantot sabiedrisko transportu bez maksas

22/04/2024

Saskaņā ar Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra prognozēm pirmdienas pēcpusdienā galvaspilsētā iespējama stipra snigšana, kas turpināsies līdz otrdienai, tāpēc Rīgas...

Lasīt tālāk
Video

Noteiks maksimālo tarifu braucienam ar taksometru no lidostas

27/03/2024

Lai novērstu pasažieru apkrāpšanu gadījumos, kad negodprātīgi taksometru pakalpojumu sniedzēji pieprasa nesamērīgi augstu maksu, noteiks maksimālo tarifu braucienam ar taksometru no lidostas...

Lasīt tālāk
Video

Valsts kontrole: Intelektiskās transporta sistēmas valstī neievieš plānveidīgi un koordinēti

20/03/2024

Intelektiskās transporta sistēmas (ITS) ir sistēmas, kurās informācijas un komunikācijas tehnoloģijas izmanto autotransporta jomā satiksmes un mobilitātes pārvaldībai, un tās ir kritiski...

Lasīt tālāk
Video

Noteiktajā termiņā pārreģistrēti tikai 46 iepriekš Krievijā reģistrēti transportlīdzekļi

05/02/2024 | Autors: Nekā personīga, TV3

Jau šomēnes no Latvijas ielām būtu jāpazūd automobiļiem ar Krievijas numura zīmēm. Eiropas regula paredz, ka sankcijām pakļauti arī privātie transportlīdzekļi, kas reģistrēti agresorvalstī....

Lasīt tālāk
Video

Plāno palielināt sodus par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem

01/02/2024

Plāno palielināt sodus par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem. To paredz Saeimā ceturtdien, 1.februārī, otrajā lasījumā atbalstītie grozījumi Ceļu satiksmes likumā. Satiksmes...

Lasīt tālāk
Video

Plāno palielināt sodus par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem

17/01/2024

Saeimas Juridiskā komisija otrajā lasījumā atbalstījusi grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kas paredz palielināt sodus par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem. Satiksmes...

Lasīt tālāk
Video

KP: Saskaņota OCTA prēmiju sadārdzināšana nav pieļaujama

16/01/2024

Reaģējot uz publiski izskanējušo informāciju par iespējamu sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) prēmiju sadārdzināšanos...

Lasīt tālāk
Video

KP soda LTAB: Jaunu dalībnieku ienākšana tirgū kavēta vismaz 10 gadus

03/01/2024

Konkurences padome (KP) pērnā gada 21. decembrī lēma sodīt Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju (LTAB) ar naudas sodu 336 086 eiro apmērā par konkurenci kropļojošām biedrības...

Lasīt tālāk
Video

Juridiskā komisija neatbalsta vadītāja tiesību atņemšanu par atļautā ātruma pārsniegšanu no 31 līdz 40 km stundā

14/12/2023

Saeimas Juridiskā komisija trešdien, 13.decembrī, pirms otrā lasījuma Saeimā skatot grozījumus Ceļu satiksmes likumā, noraidīja priekšlikumus, kas par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu...

Lasīt tālāk
Video

Savākti paraksti, lai apturētu grozījumus tiesību atņemšanai pārkāpumam virs 31km/h

04/12/2023

Sabiedrības iniciatīvu portālā Mana Balss trīs dienās savākti vairāk nekā 11 000 parakstu pret priekšlikumu, kas paredzētu tiesību atņemšanu par braukšanas ātruma pārsniegšanu par...

Lasīt tālāk