Aptaujas rezultāti liecina par samilzušām problēmām mediju vidē
Mūsdienās masu mediji uzskatāmi par sabiedriskās dzīves un kultūraprites skatuvi – bez tiem nebūtu iedomājama ne valsts politika, ne ekonomika, nedz arvien pieaugošais zvaigžņu un slavenību kults. Neraugoties uz to, ka masu mediju loma ieņēmusi svarīgu vietu cilvēku dzīvē, liela daļa sabiedrības tomēr neuzticas tiem. Kā liecina Sabiedriskās domas un tirgus izpētes centra (SDTIC) veiktā aptauja, teju 60% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju neuzticas masu medijiem.
Medijiem un žurnālistiem tiek pārmesta manipulācija ar sabiedrību un dažādiem nozaru pārstāvjiem, kas izpaužas, kā pasūtījuma uzbrukumi, dezinformācijas un propagandas kultivēšana, kā arī savu īsto īpašnieku slēpšana, pierādot, ka Latvijā plašsaziņas līdzekļu attīstības prioritātes nosaka ļoti šaurs cilvēku loks. Lielāka daļa aptaujāto respondentu atzīst, ka neuzticību medijiem rada iespaids, ka mediju saturs ir pērkams, informācija tiek sagrozīta un atspoguļots tiek tikai vienpusējs viedoklis. Tāpat liela daļa aptaujāto atzīst, ka pētnieciskās un analītiskās žurnālistikas vietā mediji izvēlas sabiedrības uzrunāšanu ar lētām sensācijām. Uz analītiskās pētniecības trūkumu norāda arī fakts, ka medijos pasniegtā informācija netiek pārbaudīta no dažādiem avotiem, kas, pēc respondentu domām, liecina par to, ka mediji lielākoties nav objektīvi un bieži pauž savu lobiju intereses.
Kopumā sabiedrības attieksme pret medijiem nav labvēlīga, liela daļa – 35,1% aptaujāto uzskata, ka Latvijas mediji ir kļuvuši “dzelteni” un ar provokatīviem virsrakstiem cenšas piesaistīt lasītājus un skatītājus ar publikācijām un TV, radio sižetiem, kuros nereti izpaužas virspusējs skatījums, savukārt 19,8 % aptaujāto norāda, ka lielākoties žurnālisti ataino paši savu, nevis sabiedrības viedokli, kas savukārt liek aizdomāties par jautājumu, cik īsti mediji ir objektīvi? Tikai neliela daļa aptaujāto respondentu – 10% uzskata, ka mediji pilda izglītošanas funkcijas un atspoguļo svarīgus notikumus, atmaskojot sazvērestības un pastāstot par to, kas sabiedrības acīm bieži vien ir slēpts.
“Aptaujas rezultāti ir pārsteigums, pat neraugoties uz to, ka mediju loma sabiedrībā bieži vien tiek pārvērtēta, masu mediju informācija kļuvusi par neatņemamu dzīves sastāvdaļu lielai daļai sabiedrības, par ko liecina arī aptaujas rezultāti. Mediji tiek uzteikti par viegli pieejamām un ātri sasniedzamām ziņām, kā arī daudzveidīgu saturu, tomēr respondentu atbildes norāda arī to, ka lielākoties šīm ziņām nevar uzticēties, galvenokārt, tāpēc, ka žurnālisti nereti pauž savu vai “piespēlētu” viedokli, informācija ir virspusēja un nepilnīga, kā arī mediji bieži vien manipulē ar faktiem. Lai arī aptauja atklāj, ka teju 60% iedzīvotāju neuzticas masu medijiem, pieļauju, ka šis skaitlis varētu būt pat lielāks. Katrā ziņā šī aptauja kalpo kā satraucošs signāls visiem mediju pārstāvjiem, tāpēc SDTIC turpinās sekot līdzi situācijas attīstībai un tuvāko mēnešu laikā tiks veiktas vairākas, padziļinātas aptaujas par šo tēmu,” atklāj SDTIC projektu direktore Dana Valuškina.
Tikmēr biznesa psihologs Jānis Roze atzīst, ka sabiedrības neuzticība medijiem un žurnālistiem ir izplatīta parādība arī citās valstīs, norādot, ka uzticībai ir gan objektīvi, gan subjektīvi faktori: “Pirmkārt, jau dziļi psiholoģiskais, proti, neuzticība ir arī tāda kā psiholoģiskas sagatavošanās paņēmiens. Katram ir bijuši brīži, kad kādam uzticies vai ceri uz situācijas pozitīvu iznākumu, bet beigās sanāk vilšanās. Līdz ar to, neuzticēties un apšaubīt var nest psiholoģiskus ieguvumus – negatīva iznākuma gadījumā, vilšanās nav, savukārt veiksmīga iznākuma gadījumā – patīkams pārsteigums. Otrkārt, arī polittehnoloģijas neveicina uzticību. Mūsdienu sabiedrība kļūst arvien izglītotāka, līdz ar to – labāk pārvalda informāciju, daudzpusīgi analizē faktus, labāk atceras, tāpēc ir izvēlīgāki pret informācijas kvalitāti un sevišķi jau avotiem. Treškārt, mārketinga attīstība. Uzņēmumi arvien vairāk saprot, ka sauklis – „Pērciet šo produktu!” – ir banāla produkta reklamēšana, tāpēc arvien vairāk tiek pielietots kontentmārketings un slēptie PR pasākumi. Nojaušot par šādām – mērķtiecīgi slavinošām aktivitātēm cilvēki sāk kļūt aizdomīgi un saskata šādus pasākumus vai aiz katras raksta rindiņas vai TV pārraides.”
Sabiedrības samērā nicinošā attieksme pret žurnālistiem un negatīvais novērtējums norāda uz to, ka mediju vidē pastāv samilzušas, neatrisinātas problēmas, kurām nepieciešama kompetenta pieeja. Medijiem atgūt sabiedrības uzticību var nākties ļoti grūti, taču, cerams, ka aptaujas rezultāti kalpos kā labvēlīga augsne nopietnām pārmaiņām.
Aptauja veikta no š.g. 2. – 4. jūnijam, ar interneta starpniecību aptaujājot 637 Latvijas iedzīvotājus no dažādiem reģioniem, vecumā no 19 – 88 gadiem, no kuriem 91,2 % norādījuši, ka ikdienas saziņai izmanto latviešu valodu. Aptaujā piedalījušies 45,5% respondentu no Rīgas, 25,5% no Vidzemes, 12,7% Kurzemes, 10,6 % no Zemgales un tikai 5,7 % no Latgales.
Vēl par tēmu:
Valsts valodas zināšanas būs jāapliecina plašākam Krievijas pilsoņu lokam
Arī tiem Krievijas pilsoņiem, kuri saņēmuši pastāvīgās uzturēšanās atļaujas saskaņā ar tā saukto ārvalstnieku likumu, būs jākārto valsts valodas prasmes pārbaude. To ceturtdien,...
Lasīt tālākBāriņtiesu ētikas pārkāpumus izskatīs pašvaldības izveidota ētikas komisija
Lai ieviestu vienotu bāriņtiesu ētikas pārkāpumu izskatīšanas kārtību, Saeima ceturtdien, 2.maijā, galīgajā lasījumā atbalstīja grozījumu Bāriņtiesu likumā. Bāriņtiesas savā...
Lasīt tālākVARAM ministre: Valdība šobrīd ir atbalstījusi tikai Varakļānu novada pievienošanu Madonas novadam
Izņemot Varakļānus, novadu karte pašlaik nebūtu jāmaina, šorīt intervijā LTV raidījumā "Rīta panorāma" sacīja vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministre Inga Bērziņa...
Lasīt tālākSodi par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem būs lielāki
Sodi par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem, proti, pārsniedzot ātrumu par vairāk nekā 60 kilometriem stundā, būs lielāki. To paredz Saeimā ceturtdien, 2.maijā, galīgajā...
Lasīt tālākLembergs: Kariņš ir amerikānis un tam atbilstoši arī uzvedas
Es nedomāju, ka vēlētāji atteiksies no Krišjāņa Kariņa, tā intervijā ventasbalss.lv norādīja partijas “Latvijai un Ventspilij” valdes priekšsēdētājs Aivars Lembergs. Kā zināms,...
Lasīt tālākNodrošinās telefonisku palīdzību iedzīvotājiem atkarības jautājumos
Šī gada 6. maijā darbu uzsāks konsultatīvais tālrunis iedzīvotājiem 67037333, kuriem nepieciešams atbalsts atkarības problēmu risināšanā. Atkarību izraisošo vielu lietošana ir plaši...
Lasīt tālākVK: KM jāuzlabo darbs ar datiem un jāveicina valsts teātru un koncertorganizāciju pakalpojumu plašāka pieejamība
Latvijas kultūrpolitikas īstenošanai Kultūras ministrijas (KM) rīcībā ir instruments – 14 kapitālsabiedrības, kurās KM ir 100 % kapitāla daļu turētāja un kas darbojas profesionālās...
Lasīt tālākPavasarīgais siltums atgriežas
Šonedēļ pavasarīgais siltums Latvijā saglabāsies - daudzviet dienās gaisa temperatūra būs virs +20°, tomēr vietām arī būs sagaidāms lietus un pat pērkona negaiss. Pirmdien no rīta...
Lasīt tālākValsts prezidents uzdod ģenerālprokuroram izmeklēt izskanējušos apgalvojumus par iespējamu iejaukšanos vēlēšanu norisē
Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs Rīgas pilī tikās ar Latvijas Republikas ģenerālprokuroru Juri Stukānu, lai apspriestu š.g. 24. aprīlī sabiedriskajā medijā izskanējušās ziņas par...
Lasīt tālākTuvākajā nedēļā gaidāms silts laiks
Šīs nedēļas sākumā valstī laika apstākļus noteica aktīva ciklonu darbība, līdzi nesot intensīvus nokrišņus un brāzmainu vēju. Tā kā Latvijā aizvadītajās dienās saglabājās aukstā...
Lasīt tālāk