Aizejošajai valdībai airBaltic par smagu
Vakar valdībai vajadzēja piecas stundas darba aiz slēgtām durvīm, lai nonāktu pie pašsaprotamas atziņas, ka airBaltic likteņa lemšana nav aizejošās valdības, bet topošās valdošās koalīcijas jautājums.
Valdības sēde beidzās tāpat kā vismaz piecas iepriekšējās reizes, kas bija veltītas aviosabiedrībai airBaltic: valsts glābšot uzņēmumu no bankrota, bet tikai tad, kad uzņēmums atklāšot, cik lielos un kādos parādos tas īstenībā iedzīvojies. Šādu informāciju no valstij formāli piederoša uzņēmuma Valda Dombrovska (Vienotība) valdība nespēj saņemt jau mēnešus trīs. Uzņēmumu attiecībā pret valdību pārstāv tā privātais līdzīpašnieks un vienlaikus pārvaldnieks Bertolds Fliks, kas visu šo laiku nemaz nav rādījies Latvijā. Ne valdībai tieši pakļautā policija, ne dažādās neatkarības pakāpēs novietotais Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs un Ģenerālpro-kuratūra nav uzklausījušas satiksmes ministra Ulda Auguļa (Zaļo un zemnieku savienība) aicinājumus vai nu novest it kā sākto izmeklēšanu par airBaltic naudas izsaimniekošanu līdz lēmumam par B. Flika atstādināšanu no amata vismaz uz izmeklēšanas laiku, vai varbūt atgādāt B. Fliku uz Latviju un «uzlikt roku dzelžus», ko patiešām nevar paveikt Satiksmes ministrija.
Aizejošās valdības nespēja izlemt par airBaltic izriet no koalīcijas partneru – Vienotības un ZZS – attiecībām. Priekšvēlēšanu cīņā abas puses apmainījās ar mājieniem, ka otra puse esot atradusi pircēju, kam pārdot airBaltic ar valstij neizdevīgiem noteikumiem. Runa varētu būt par cenu, kuras nosišanā derēja baumas, ka airBaltic tūlīt bankrotēs. Tajā pašā laikā valdība solīja, ka bankrotu nepieļaušot. Radās vai tika demonstrētas domstarpības arī starp Vienotības premjeru un viņa finanšu ministru Andri Vilku, kas runāja par stingrākiem noteikumiem airBaltic parādu atmaksai, nekā formulēja premjers. Lai valdība atgūtu rīcībspēju attiecībā uz airBaltic, vispirms ir jānoslēdz vienošanās starp nākamo valdību veidojošajām partijām un neoficiālajiem grupējumiem šajās partijās.
Uzņēmuma tālākai pastāvēšanai nepieciešamā parādu atmaksāšana tiek saukta par uzņēmuma pamatkapitāla palielināšanu. Nepieciešamo summu apmērs līdz šim ir variējis robežās no pāris desmitiem līdz pāris simtiem miljonu latu. Valsts naudas došana tiek saistīta ar nosacījumu, ka valstij un B. Flikam šī summa būs jāsedz vienādās daļās. Ir kļuvis skaidrs, ka B. Flikam nekādas naudas nav un nav bijis arī tad, kad viņš atpirka pusi airBaltic pamatkapitāla no skandināvu aviokompānijas SAS. Ja nauda vispār tika maksāta, tad B. Fliks šo naudu bija aizņēmies vai arī naudas vietā tika izmantota savstarpēja parādu dzēšana. Arī tādā gadījumā atbildība par šiem parādiem gulstas uz B. Fliku, tāpēc varētu būt arī tā, ka viņš slēpjas ne tikai no Latvijas valsts, bet arī no citiem parādu piedzinējiem.
Avots: nra.lv
Vēl par tēmu:
FM: Pirmajā ceturksnī būtiski auguši izdevumi ES fondu projektiem
Atbilstoši Valsts kases datiem šā gada pirmajā ceturksnī kopbudžetā bija 521,2 miljonu eiro deficīts, savukārt pirms gada bija vērojams pārpalikums 41,6 miljoni eiro. Ņemot vērā ārvalstu...
Lasīt tālākMinistrija: Vēja parku projektiem, kas cer uz valsts atbalstu, jādod ceļš tiem, kuri gatavi tos realizēt pašu spēkiem
Latvijā netiek plānoti atbalsta maksājumi atjaunīgās enerģijas, tostarp vēja enerģijas, projektiem. Ar atjaunīgās enerģijas projektu attīstītājiem nodrošinām regulāras tikšanās,...
Lasīt tālākNavigējot nenoteiktības laikā: Baltijas ekonomiku sniegums un finanšu stabilitāte apliecina izturību
Šajā nenoteiktības un ģeopolitiskās spriedzes laikā ir dabiski justies kā šūpolēs, kur mijas realitāte, cerības, riski un neziņa par to, kā būs nākotnē. Lai gan globālais fons ir...
Lasīt tālāk2024. gadā vispārējās valdības budžeta deficīts samazinājies līdz 1,8% no IKP
Vispārējās valdības budžeta deficīts 2024. gadā bija 706 miljoni eiro jeb 1,8% no iekšzemes kopprodukta (IKP), salīdzinot ar 2023. gadu, tas ir par 225,4 miljoniem eiro mazāks, liecina Centrālās...
Lasīt tālākPētījums: vistrauslākā finansiāla neatkarībā ir sieviešu un jauniešu vidū
40% Latvijas iedzīvotāju personīgās finanses ir vērtējamas kā neaizsargātas – šiem cilvēkiem ir grūtības segt ikdienas tēriņus, nav iespēju izveidot uzkrājumus un aizsargāt savas...
Lasīt tālākZelta cena lauž rekordus: kāpēc daudzi steidz investēt?
Zelts bieži tiek uzskatīts par investīciju veidu, kas var kalpot kā nodrošinājums pret ekonomisko nenoteiktību un finanšu tirgus svārstībām. Šī gada laikā novērotais būtiskais zelta...
Lasīt tālākEY pētījums: ēnu ekonomikas līmenis Latvijā 2023. gadā bija 9,3%
Jaunākais EY pētījums Shadow Economy Exposed, kas analizē ēnu ekonomikas līmeni 131 pasaules valstī un tā evolūciju kopš 2000. gada, atklāj, ka ēnu ekonomikas līmenis Latvijā 2023. gadā...
Lasīt tālākŪdens skaitītāju verificēšanas prasību atcelšana mazinās iedzīvotāju izdevumus
Dzīvokļos uzstādīto ūdens patēriņa skaitītāju atkārtotās verificēšanas process nav lietderīgs – šī pienākuma atcelšana mazinās administratīvo slogu un izdevumus iedzīvotājiem. Ekonomikas...
Lasīt tālākBriškens: Latvijas enerģētikas stratēģijai 2050. gadam jākļūst par ceļa karti nozares attīstībai un investīciju piesaistei
“Enerģētika ir stratēģiski svarīga nozare. Virzība uz enerģētisko neatkarību un pašpietiekamību var kļūt par nozīmīgu industriālo misiju, kas sniegs būtisku ieguldījumu Latvijas...
Lasīt tālākMartā vērojamas mēnesim raksturīgās cenu pārmaiņas
Šī gada martā, salīdzinot ar februāri, patēriņa cenu līmenis pieauga par 0,9%. Precēm tas pieauga par 0,7%, bet pakalpojumiem – par 1,3%. Martā patēriņa cenu līmenis tradicionāli pieaug...
Lasīt tālāk