• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
11/10/2021, Kategorija: Bizness, Uzņēmējdarbība
Autors: Nekā personīga, TV3

Rīgas dome šogad apņēmusies likvidēt vadu pinekļus virs centra ielām. Tos desmitu gadu laikā ierīkojušas kabeļtelevīzijas un interneta firmas. Šobrīd starp jumtiem stiepjas gan pamesti kabeļi, gan nozīmīgi datu pārraides kanāli. Būvvalde ir pieprasījusi visus gaisvadus pārvietot uz šahtām zem ielām. Tās vai nu jābūvē no jauna, vai jāvienojas ar vienīgo šahtu īpašnieku uzņēmumu “TET”.

TV3 raidījums “Nekā personīga” norāda – ja pilsētas vadība uzstās uz neatliekamu gaisa vadu aizvākšanu, celsies cena interneta pieslēgumiem un faktiski monopolu centrā iegūs viens uzņēmums. Apdraudēti arī mobilie sakari, kas izmanto maģistrālos vadus.

Vadu mudžekļi virs Rīgas ielām ir veidojušies desmitiem gadu. Kabeļtelevīzijas, interneta firmas un lielie sakaru operatori kabeļus izvilka no jumta uz jumtu, jo tā ir lētāk un ātrāk. Otra iespēja bija tos ieguldīt zemē. Tas ir daudz dārgāk un daudzviet neiespējami, jo pilsētas centrā vietu pazemē aizņēmušas citas komunikācijas.

Rīgas dome gaisa vadiem pieteikusi karu, jo tie bojā pilsētas ainavu. Sakaru operatoriem pusgada laikā tie jānovāc. Tik ātri kabeļus pārlikt pazemē nav iespējams. Tas izraisīs cenu celšanos internetam, apdraudēta arī sakaru drošība.

Iniciatīva attīrīt ielas no gaisa kabeļiem nāk no Rīgas domes attīstības komitejas. Rīgas domes noteikumi, ka tādi vadi centrā nedrīkst būt, ir spēkā jau no 2005.gada un, nu pašvaldība pieprasa tos ievērot.

Rīgas domes Attīstības komitejas priekšsēdētāja (Jaunā Vienotība) Inese Andersone norāda: “No 2005.gada ir spēkā saistošie noteikumi ka gaisvadi pilsētā UNESCO centrā nav atļauti izbūvēt, tai pašā laikā mēs redzam ikdienā, ka tie gaisvadi paliek aizvien vairāk. Starp mājām uz ielām mēs redzam, ka karājas vadi. Būvvalde ķērās pie darba šī gada sākumā un apsekoja Krišjāņa Barona ielu, apskatoties, kas tie ir par vadiem un secināja, ka daļa no tiem ir izbūvēti legālā veidā, bet daudzi no tiem nav marķēti un iespējams ir nelegāli.”

Daudziem vadiem vairs nav saimnieku. Tie bankrotējuši vai likvidēti, bet vadi palikuši. Tos paredzēts novākt vispirms. “Marķētos vadus neviens negriezīs nost, tie paliks. Bet mēs aicinām normālā laika periodā operatorus sākt šo jautājumu risināt. Un Barona ielā ir pieejami kanalizācijas kanāli, ne tikai “TET”, bet es esmu sapratusi, ka ir arī vairākām citām firmām. Tā iespēja ir, viņa pastāv,” norāda Andersone.

Plānos vadu novākšana šķiet vienkārša. Patiesībā tas ir sarežģīts un dārgs process. Būvniecības saskaņošana aizņem mēnešus, pat gadus, ja piekrišana pārbūvei jāsaņem no namu kopīpašniekiem. Daudzviet maģistrālos kabeļus ielās nav iespējams izvietot, jo tur priekšā jau ir gāzes, ūdens, elektrības un citu komunikācijām nepieciešamo cauruļu.

Operatori aprēķinājuši, ka aizvācot gaisa vadus, katram fiksētā tīkla lietotājām Rīgā rēķins var pieaugt par vismaz 4,5 eiro. Centrā esošajām valsts un pašvaldību iestādēm nebūs alternatīvas “TET” tīklam, ja citi operatori nespēs aizstāt gaisa vadus. Taču rēķinu pieaugums nav vienīgā problēma. Ja kabeļus nebūs iespējams pārvietot, cietīs bankas un iestādes, kam drošībai nepieciešami vismaz divi nesaistīti sakaru pieslēgumi.

SIA “Telia Latvia” izpilddirektors Mikus Ozols uzsver: “Mēs tiešām ceram, ka tas tā nenotiks, bet tās aktivitātes ir ļoti, ļoti straujas, un faktiski tas dialogs nav tāds kā mēs vēlētos redzēt, un uz atklātu sarunu mēģināt atrast tos kopsaucējus tos salikumus, jo tajā brīdī, kad tu nogriezīsi, tad jau viss būs par vēlu.”

Kabeļu tīkla sašaurināšana ietekmēs arī mobilo sakaru operatorus. Bāzes stacijas nomā datu kanālus, kuru operatoriem var nākties novākt gaisa vadus.

SIA ”Bite Latvija” pārstāvis Kaspars Tolstiks pauž: “Vairumā gadījumu tas priekšstats ir vienkāršs, ka mēs redzam torni, vai antenu, un mēs domājam, ka re kur ir mobilie sakari un viss notiek, bet tā jau ir tikai aisberga redzamā daļa. Jebkura bāzes stacija ir savienota ar datu centru un citām iekārtām ar kabeļiem. Mūsu tīkli skaitās no valsts viedokļa kritiskā infrastruktūra, kam jānodrošina sakaru pieejamība jebkurā ārkārtas situācijā, jābūt papildu drošībai un tamlīdzīgi, tad mums tie transporta tīkli parasti tiek dublēti, tai skaitā arī izmantojot pakalpojumus no dažādiem operatoriem. Ja kādā brīdī šī darbojošās sistēma sāk brukt kopā, tad sekas ir neparedzamas. Tas mūs arī dara ļoti bažīgus.”

Vadu īpašnieki iebilst pret īsajiem termiņiem, kādos dome vēlas atbrīvoties no kabeļiem. Firmas arī pārmet Rīgas domei, ka tā nav pildījusi savulaik doto solījumu izbūvēt komunikāciju šahtas zem remontētajām ielām. Tagad pašvaldība saka, ka tas nav viņu pienākums.

Rīgas domes Pilsētas Attīstības departamenta Direktora vietnieks būvniecības jautājumos Jānis Belkovskis norāda: “Rīgas dome nenodarbojas ar šādu pakalpojumu sniegšanu. Mēs saprotam, ka Rīgas domei ir noteiktas funkcijas un pienākumi un, teiksim tā, kanalizācijas kabeļu izbūve – tās pat nav tiesības Rīgas domei.”

Ieguvējs no gaisa vadu novākšanas būs daļēji valstij piederošais “TET”. Tas mantojis Padomju laikā izbūvētos pazemes komunikāciju kanālus un var pievilkt kabeļus 70 procentiem adrešu Rīgā. Kompānijai pārmaiņas nodrošinās papildu ienākumus. Gan pārņemot klientus, gan iznomājot vietas konkurentu kabeļiem.

SIA “TET” komentārs: “Rīgas pilsētas būvvalde beidzot ir ķērusies pie sakaru būvniecības jomas izvešanas no pelēkās zonas. Ir būtiski, ka visi komersanti izbūvē tīklus saskaņā ar tiesību aktiem, nevis prettiesiski pārmetot vadus pāri ielām.”

Pārējo deviņu līdz desmit operatoru darbība būs apgrūtināta. Tiem vai nu jāvienojas ar konkurentu “TET”, vai jābūvē savus kanālus zem ielām. Vietās, kur tas nav iespējams vai ir nesamērīgi dārgi, pakalpojumu var nākties pārtraukt.

SIA ”Baltcom” izpilddirektors Dmitrijs Ņikitins norāda: “Principā sanāk tā, ka mēs nonākam tādā monopolstāvoklī, fiksētajā tirgū, kur paliks vienīgais operators, kurš būs “TET”. Mēs varam redzēt, kādas ir cenas vecajā Eiropā, tie ir 30 vai pat 50 eiro par mājsaimniecības komplektu.”

Pilsētas attīstības departamentā apgalvo, ka būvvalde jau septiņus gadus centusies sakārtot kabeļu lietu, taču komersanti nav klausījuši.

Rīgas domes Pilsētas Attīstības departamenta Direktora vietnieks būvniecības jautājumos Jānis Belkovskis saka: “Mēs esam mēģinājuši iniciēt dažāda veida diskusijas jau no 2014.gada, mēs esam aicinājuši, sūtījuši vēstules ar lūgumu marķēt tīklus, sniegt dokumentāciju, attiecībā uz gaisa vadu likumību. Tur no pretējās puses vairāk vai mazāk ir bijusi ignorance. Tur cilvēki nav nākuši uz kontaktu.”

Nekā personīga: “Jo tā marķēšana jau arī nozīmē, ka viņi pateiks, mēs esam īpašnieki šim vadam, tad nākamais, viņi saņems vēstuli – novāciet lūdzu šo vadu.”

Jānis Belkovskis: “Jā, bet tas ir normatīvais regulējums. Normatīvai regulējums pasaka – a) vadam ir jābūt marķētam, b) – vadam ir jābūt likumīgam. Šobrīd mēs runājam par klasisku patvaļīgu būvniecību, kas veikta bez būvniecības dokumentācijas.”

Datu pārraides operatori piedāvā pakāpeniski sakārtot gaisa vadus, lai tie nebojā ainavu. Vietās, kur tas iespējams, līdz ar pilsētas organizētajām ielu rekonstrukcijām pārnest tos uz pazemi.

“Mēs iniciējām sapulci ar Attīstības departamentu, kur mēs izskaidrojām šo problemātiku, un jautājām, kāds varētu būt risinājums. Uz ko mēs esam uzklausīti, bet neesam sadzirdēti. Vienīgais mums ir teikts, ka tiks demontēti tikai nemarķētie vadi, neapsaimniekotie, jūs varat neuztraukties, kas principā bija meli, jo jau septembrī mēs saņēmām pirmo administratīvo aktu kur mums ir likts demontēt pāris līnijas Rīgas centrā, un attiecīgi nekāds cits risinājums netiek piedāvāts,” pauž SIA ”Baltcom” izpilddirektors Dmitrijs Ņikitins.

Rīgas aktivitātēm uzmanību pievērsusi Konkurences padome. Tai ir bažas, ka pašvaldības prasība vadus var negatīvi ietekmēt konkurenci.

Konkurences padomes Konkurences veicināšanas nodaļas vadītājs Antis Apsītis uzsver: “Tas mūsu uzsvars ir bijis uz to, ka ir jāsaprot, kāpēc, vai vispār tajā vietā var ielikt tajā apakšzemē kabeļus, tad ir droši vien jāsaprot, kāpēc ir nevēlēšanās sadarboties ar tiem šahtu īpašniekiem, kas jau ir. Iespējams tur vajag papildu vēl kaut kādu regulējumu, izmaiņas, un arī, cik lielā mērā tas pakalpojums būs pieejams patērētājiem. Vai nav jāvērtē izmaksu ietekme. Tādā ziņā mēs šīs bažas paudām.”

Lai gan pašvaldības amatpersonas gaisa vadus izbūvi uzskata par nelikumīgu, starp īpašniekiem ir arī pašas domes struktūras. Piemēram, Informācijas tehnoloģiju centrs.

Vaicāta, vai dome var prasīt no uzņēmējiem to, ko pati nav izpildījusi, Andersone pauda, ka “mēs skatāmies protams uz savām organizācijām, un arī viņām pakāpeniski aicināsim, lai viņi arī pāriet uz pazemes vadiem, protams.”

Par padomju laikā ierīkotajām apakšzemes sakaru komunikācijām daudzviet joprojām rit strīds starp LVRTC un “TET”. Šajās strīdus teritorijās citu uzņēmumu kabeļus izvietot nav iespējams.

815 skatījumi




Video

Atis Švinka: dzelzceļš ir jāstiprina, lai mēs varētu nodrošināt iedzīvotāju mobilitāti

26/08/2025

Šodien, 26. augustā, valdība atbalstīja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto rīkojumu par “Par apropriācijas pārdali”, kas paredz veikt 26 miljonu eiro maksājumu valsts publiskās lietošanas...

Lasīt tālāk
Video

Spēcīga kaimiņu kopiena – daudzdzīvokļu ēku drošības balsts lielās krīzēs

20/08/2025

Ikvienam cilvēkam ir vajadzīgas mājas – visdrošākā vieta pasaulē, kur justies labi. Diemžēl ziņu virsraksti nemitīgi atgādina, cik daudz dažādu nelaimju var piemeklēt civilo infrastruktūru:...

Lasīt tālāk
Video

Plāno apturēt sīkpaku un paku sūtījumu plūsmu uz ASV

20/08/2025

No 2025. gada 23. augusta VAS “Latvijas Pasts” uz nenoteiktu laiku ir spiests pārtraukt pieņemt sūtījumus, kas satur priekšmetus, jeb sīkpakas un pakas piegādei uz Amerikas Savienotajām...

Lasīt tālāk
Video

LM skaidro plānotās izmaiņas Darba likumā attiecībā uz darba laiku

20/08/2025

[caption id="attachment_35999" align="alignnone" width="300"] Business people in a meeting at the office[/caption] Valdība 19. augustā atbalstīja grozījumus Darba likumā, kurā tostarp ietvertas...

Lasīt tālāk
Video

Būtiski audzis atsavināto degradēto būvju skaits

19/08/2025

VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (VNĪ) 2025. gada pirmajā pusgadā atsavinājusi 26 vidi degradētas būves 14 adresēs. To vietā nākušas 11 būves sešās adresēs. Salīdzinot ar 2024....

Lasīt tālāk
Video

Likvidēs AS “Ventas osta”

19/08/2025

Otrdien, 19. augustā, Ministru kabinets (MK) apstiprināja Satiksmes ministrijas (SM) priekšlikumu izbeigt līdzdalību akciju sabiedrībā “Ventas osta”, to likvidējot. AS “Ventspils osta”...

Lasīt tālāk
Video

Valdība atbalsta grozījumus Darba likumā

19/08/2025

Neskatoties uz sociālo partneru – Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības un Latvijas Darba devēju konfederācijas – atšķirīgajiem viedokļiem vairākos jautājumos, kā arī to iespējamiem...

Lasīt tālāk
Video

Latvijas valdība pieņem lēmumu par līdzieguldījumu “airBaltic

19/08/2025

Šodien, 19. augustā, valdība izskatīja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu un atbalstīja 14 miljonu eiro līdzieguldījumu nacionālajā lidsabiedrībā “airBaltic,...

Lasīt tālāk
Video

2025. gada 2. ceturksnī vērojams darba tirgus aktivitātes pieaugums

15/08/2025

Jaunākie nodarbinātības dati kopumā norāda uz pakāpenisku darba tirgus aktivitāšu atjaunošanos un sagaidāms, ka līdzīgas tendences kopumā saglabāsies arī gada otrajā pusē. Vienlaikus...

Lasīt tālāk
Video

LIAA: Tūrisma nozarē vērojamas pozitīvas tendences

15/08/2025

Tūrisms ir viena no Latvijas ekonomikas stratēģiski svarīgajām nozarēm, kas būtiski veicina pakalpojumu eksportu, nodarbinātību un reģionālo attīstību. Centrālās statistikas pārvaldes...

Lasīt tālāk