• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
23/01/2020, Kategorija: Bizness, Uzņēmējdarbība

Meklējot Rail Baltica projekta kavēšanās un sadārdzinājuma iemeslus, Valsts kontrole (VK) ir konstatējusi, ka tā sekmīgai realizācijai trūkst tādu elementāru projekta vadības priekšnosacījumu kā risku vadība, Latvijas puses projekta vadītāja – SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” – stratēģijas izstrāde, par projektu atbildīgo Satiksmes ministrijas amatpersonu nozīmēšana un pienākumu noteikšana.

Turklāt projekta izmaksu pieauguma nekontrolēšanu papildina pasīvā nekustamo īpašumu atsavināšana un kūtrā sadarbība ar pašvaldībām.

Pirms divām nedēļām Valsts kontrole cēla trauksmi par Igaunijas, Latvijas un Lietuvas augstāko revīzijas iestāžu apvienotajā revīzijā konstatētajiem faktiem – vērienīgākais infrastruktūras projekts Baltijas valstu neatkarības vēsturē vismaz 5,79 miljardu eiro vērtībā kavējas un tā izmaksas pieaug. Šajā revīzijā Valsts kontrole vērtēja tieši Latvijas atbildīgo institūciju “ieguldījumu” projekta sākotnējo termiņu neievērošanā, kas neizbēgami rezultējas projekta sadārdzinājumā.

Latvija šoreiz ir izcēlusies ar to, ka pirmajos piecos projekta īstenošanas gados ir izlietota vien nepilna ceturtā daļa jeb 24 % no piecos gados piešķirtā finansējuma un virkne aktivitāšu tiek kavētas no viena līdz pat četriem gadiem. Viskritiskākie novēlojumi Valsts kontroles ieskatā ir Rīgas Centrālā dzelzceļa mezgla, starptautiskās lidostas “Rīga” stacijas un dzelzceļa līnijas Latvijas centrālās daļas būvniecības termiņu pagarināšana no diviem līdz četriem gadiem tehnisko projektu nesavlaicīgas izstrādes dēļ.

“Šīs būtiskās novirzes no plānotā liecina, ka sākumā mums ir bijusi vien ambicioza apņemšanās bez reālas gatavības vadīt projektu. Šis projekts ir nopietns pārbaudījums visām iesaistītajām valstīm, tomēr negribētos, lai Latvija kļūst par vājāko posmu tā īstenošanā,” atzīst valsts kontroliere Elita Krūmiņa.

Latvijā Rail Baltica projekts līdz šim nav vadīts efektīvi, virkne faktu liecina par procesu palaišanu pašplūsmā vai paļaušanos uz augstākiem spēkiem

Par Rail Baltica projektu Latvijā atbild Satiksmes ministrija, kas Rail Baltica dzelzceļa infrastruktūras izveidi kopš 2014. gadā ir deleģējusi valsts SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas”. Valsts kontrole norāda, ka Satiksmes ministrijas uzraudzība pār projektu nav bijusi projekta mērogam atbilstoša un efektīva.

Līdz pat 2016. gadam nevienam Satiksmes ministrijas darbiniekam nebija tiešu amata pienākumu saistībā ar projekta uzraudzību. Nākamos divus gadus par projekta uzraudzību bija atbildīgs tikai viens ministrijas darbinieks, bet 2018. gadā izveidotajā struktūrvienībā ar četriem darbiniekiem katrs darbojās pēc savas izpratnes, jo vienota projekta vadības kārtība vai noteikumi nebija izstrādāti. Satiksmes ministrijas 2017. gadā izveidotā augsta līmeņa koordinācijas darba grupa, kurā ietilpst ministrija, SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” un AS “RB Rail” sasaukta vien četras reizes, un pēdējā sēde ir notikusi pirms pusotra gada.

Līdz šim Satiksmes ministrija un SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” nav varējušas vienoties par projekta īstenošanā radušos izmaksu apmēram 170 000 eiro apmērā attiecināmību uz projekta izdevumiem. Tāpat Satiksmes ministrijā izveidotais mehānisms neattiecināmo izmaksu novēršanai praktiski nestrādā.

Sadarbība ar pašvaldībām, īpaši – Rīgas domi (lielākie Rail Baltica objekti ir paredzēti tieši Latvijas galvaspilsētā), nav bijusi ne regulāra, ne pietiekama. Ilgtspējīgas attīstības konsultatīvā koordinācijas padome, lai gan izveidota, tomēr ir tikusi sasaukta vien divas reizes, pēdējo reizi – pirms pusotra gada.

Faktiskā nekustamo īpašumu atsavināšana Latvijā vēl nav sākusies

Projektēšanas darbu pabeigšanas un būvniecības uzsākšanas priekšnosacījums ir iezīmētajā projekta teritorijā esošo nekustamo īpašumu savlaicīga atsavināšana. Rail Baltica projekts skars vismaz 1623 īpašumus, tai skaitā 1179 privāto un juridisko personu īpašumus. Īpašumu atsavināšana, piemēram, Latvijas centrālajā daļā, bija jāpabeidz līdz pagājušā gada beigām. Tomēr uz 2019. gada oktobri Latvijā nebija pabeigts neviens nekustamā īpašuma atsavināšanas process un progress sasniedza vien 3 % no plānotā apjoma.

Nekustamā īpašuma atsavināšanu nelabvēlīgi ietekmēja arī citu aktivitāšu kavēšanās, piemēram, AS “RB Rail” izstrādātās būvprojektēšanas vadlīnijas, kā arī novēlota precīzas trases novietojuma noteikšana un nepieciešamo normatīvo aktu grozījumu virzīšana izskatīšanai valdībā. Salīdzinājumam – Igaunijā nekustamā īpašuma atsavināšanas progress 2018. gada beigās sasniedza 36 % no paredzētā apjoma. Risks, ka Latvija nespēs izpildīt projekta līdzfinansētāja Eiropas Komisijas lēmumā noteiktos termiņus, pieaug ar katru dienu. Valsts kontroles ieskatā termiņu kavējumiem nav objektīva attaisnojuma – īpašumu atsavināšanas process nenoliedzami ir sarežģīts, tomēr atsavināšanai nepieciešamo tiesību aktu grozījumu virzība pašā ministrijā ir bijusi nepiedodami lēna.

Rail Baltica mēroga projekti nevar tikt ieviesti, neveicot risku vadību

Ne Satiksmes ministrija, ne SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” nav nopietni uztvērušas nepieciešamību efektīvi vadīt projekta riskus, kas nav pieļaujams šāda mēroga projektu īstenošanā. Efektīva risku vadība kalpo arī kā savlaicīgas brīdināšanas sistēma, kas ļauj vadībai savlaicīgi veikt korektīvas darbības un riskus mazināt. Piemēram, tie ir nepieciešamie normatīvo aktu grozījumi, lai paātrinātu nekustamā īpašuma atsavināšanas procesu. Šī problēma jau tika identificēta Transporta attīstības pamatnostādnēs 2014.–2020. gadam, to
kā risku norāda arī SIA “ Eiropas Dzelzceļa līnijas”.

Revīzijas rezultātā Valsts kontrole aicina revidējamās vienības reāli “iedarbināt” risku vadību Satiksmes ministrijas līmenī un novērst risku vadības trūkumus SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijās”, uzlabot projekta finanšu disciplīnu, tajā skaitā novērst neattiecināmo izmaksu pieaugumu, uzlabot projekta pārvaldību, tajā skaitā, efektīvi izmantojot gan esošos instrumentus, gan izvērtējot nepieciešamību pēc jauniem.

Valsts kontrole arī aicinās Ministru kabinetu intensīvāk atbalstīt Satiksmes ministriju tās iniciatīvā saistībā ar nekustamo īpašumu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām no valsts kapitālsabiedrībām, kā arī atkārtoti aicinās Ministru kabinetu izveidot stratēģiski nozīmīgu projektu uzraudzības sistēmu, vajadzības gadījumā pārņemot atbildīgās ministrijas funkcijas.

788 skatījumi




Video

7 000 skolēnu jau pieteikušies vasaras darbam

03/05/2024

2. maijā tika uzsākta skolēnu elektronisko reģistrāciju dalībai skolēnu vasaras darbam. Iniciatīvu centralizēti organizē Nodarbinātības valsts aģentūra (NVA) un līdz 3.maija rītam vasaras...

Lasīt tālāk
Video

Saeima dod atļauju valstij iegādāties “Air Baltic” vērtspapīrus

02/05/2024

Finanšu ministrs valsts vārdā varēs iegādāties akciju sabiedrības "Air Baltic Corporation" jaunemitējamos fiksēta ienākuma vērtspapīrus. To paredz ceturtdien, 2.maijā, Saeimā pieņemtais...

Lasīt tālāk
Video

Nākošgad tiks pārceltas divas darba dienas

30/04/2024

2025. gadā tiks pārceltas divas darba dienas. 2. maija darba dienu, piektdienu, kas iekrīt starp svētku dienu ceturtdienu – 1. maiju, un sestdienu – 3. maiju,  pārcels uz sestdienu - 10....

Lasīt tālāk
Video

LSA: Par spīti visam, piena lopkopības nozare Latvijā turpina strādāt un attīstīties

30/04/2024

Neskatoties uz to, ka 2023. gads Latvijas piena lopkopības saimniecībām bija izaicinājumu un pārbaudījumu pilns - svaigpiena iepirkuma cenas kritums gada sākumā no gandrīz 50 EUR/100 kg uz...

Lasīt tālāk
Video

LBAS turpina uzstāt uz sociālajām garantijām līdzšinējā līmenī darba nespējas lapu apmaksā

30/04/2024

Šodien, 30. aprīlī, trīspusējā sanāksmē arodbiedrības, darba devēji un valsts puse turpinās diskusiju par Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) iniciēto vēlmi samazināt darba...

Lasīt tālāk
Video

Žurnālists atklāj šokējošu informāciju par “Olainfarm” meitasuzņēmumu darbību Krievijā

29/04/2024 | Autors: Mediju materiāls

Latvijas farmācijas uzņēmuma AS "Olainfarm" meitaskompānija "Olainfarm Rus" joprojām turpina darboties Krievijā. Kā atklājis žurnālists Ansis Pūpols, Krievijas uzņēmums "Olainfarm Rus"...

Lasīt tālāk
Video

“Telegram” kanālos norit elektronisko cigarešu nelegāla tirdzniecība; plāna apkarošanai nav

29/04/2024 | Autors: Nekā personīga, TV3

Sākot ar kokaīnu un beidzot ar eskorta pakalpojumiem. To visu un vēl vairāk piedāvā iegādāties dažādos “Telegram” kanālos. To aktivitāte pēdējā laikā pieaugusi. Tur iespējams iegādāties...

Lasīt tālāk
Video

EM virza likumprojektu, lai Atkrastes vēja parka projektam ELWIND noteiktu nacionālo interešu objekta statusu

29/04/2024 | Autors: Nekā personīga, TV3

Pirms pusotra gada valdība apstiprināja Latvijas – Igaunijas Atkrastes vēja parka ELWIND tālāku virzību. Projekta aizstāvji uzsver, kas runa nav tikai par gigantisku zaļās enerģijas ražotāju,...

Lasīt tālāk
Video

Eiropas Dzelzceļa līnijas lauž līgumu ar Rail Baltica reģionālo mobilitātes punktu projektētāju

25/04/2024

Rail Baltica projekta nacionālais ieviesējs Latvijā – uzņēmums Eiropas Dzelzceļa līnijas lauž līgumu ar Rail Baltica reģionālo mobilitātes punktu būvprojektētāju – uzņēmumu apvienību...

Lasīt tālāk
Video

Stradiņa slimnīca sagaida no SIA “Velve” būvniecības dokumentācijas atdošanu un skaidrojumu par parādiem apakšuzņēmējiem

25/04/2024

Lai risinātu ar A2 būvobjekta pārņemšanu saistītos jautājumus, tostarp par norēķiniem, Paula Stradiņa Klīniskā universitātes slimnīca (Stradiņa slimnīca) sagaida, ka SIA “Velve”...

Lasīt tālāk