• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
17/04/2018, Kategorija: Finanses, bankas

Pērn palielinājies saņemto sūdzību skaits finanšu pakalpojumu jomā. 2017.gadā salīdzinājumā ar 2016.gadu sūdzību skaits ir pieaudzis par 44,16%, informēja Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC).

Patērētāju sūdzību skaits 2017.gadā salīdzinājumā ar 2016.gadu ir pieaudzis par 44,16%. Patērētāji PTAC 138 gadījumos sūdzējušies par parādu atgūšanu, 76 gadījumos par kreditēšanas jomu, 25 gadījumos par apdrošināšanas jomu, savukārt 45 gadījumos par citiem finanšu pakalpojumiem (maksājumu pakalpojumi, galvojuma līgumi, operatīvais līzings (noma) u.c.).

2016.gadā salīdzinājumā ar 2015.gadu bija ievērojami samazinājies patērētāju iesniegto sūdzību skaits par visām jomām – 282 sūdzības 2015.gadā un 197 sūdzības 2016. gadā, bet 2017.gadā salīdzinājumā ar 2016.gadu sūdzības turpināja samazināties tikai par kreditēšanu (-13,64%), kamēr būtiski palielinājās par parādu piedziņu (+ 91,67%), apdrošināšanu (+ 66,67%) un citiem finanšu pakalpojumiem (+104,55%). Sūdzību skaita pieaugums lielā mērā saistīts ar negodīgām parādu atgūšanas darbībām piespiedu zemes nomas jautājumos.

Apvienojoties AS DNB Bankai un Nordea Bank AB Latvijas filiālei tika izveidota Luminor Bank AS. Summējot patērētāju sūdzību skaitu par visiem trim komersantiem, apvienotais banku veidojums izvirzījies līderos sūdzību skaita ziņā starp kredītiestādēm – 10 sūdzības. Sūdzību skaits par Swedbank AS 2017.gadā ir saglabājies 2016.gada līmenī – 7, savukārt trešajā vietā saņemto sūdzību skaita ziņā ir Citadele banka AS.

Attiecībā uz nebanku kreditēšanas pakalpojumu sniedzējiem, 2017.gadā no jauna līderos izvirzījušies “ātro kredītu” sniedzēji. Par lielāko tirgus dalībnieku AS „4finance”, kas darbojas ar preču zīmi „smscredit.lv”, un ar to saistītajiem uzņēmumiem SIA “Ondo” un SIA “Vivus” par katru 2017.gadā saņemtas 5 patērētāju sūdzības. Iepriekš minētajām sabiedrībām ar 5 sūdzībām 2017.gadā pievienojusies arī Incredit Group SIA, par kuru iepriekš – 2016.gadā bija saņemta tikai 1 sūdzība.

Starp parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumu sniedzējiem līderis patērētāju sūdzību skaita ziņā 2017.gadā bija SIA “Vienotais norēķinu centrs” – 40 sūdzības, otrajā vietā atstājot SIA “JULIANUS INKASSO LATVIJA” – 24 sūdzības, trešie SIA “PAUS KONSULTS” – 20 sūdzības.

2017.gadā no patērētājiem sūdzības tika saņemtas kopumā par 14 dažādiem apdrošinātājiem, kā arī sūdzības statistikā pie apdrošinātājiem (tā pat kā gadu iepriekš) ir iekļauts LTAB (Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs), kurš nodarbojās ar OCTA sistēmas darbības nodrošināšanu. Līderos ar trijām patērētāju sūdzībām par katru no sabiedrībām ir Baltijas Apdrošināšanas Nams AAS, Balta AAS un BTA Baltic Insurance Company AAS.

PTAC norāda, ka saņemtie iesniegumi nenorāda, ka saņemtās sūdzības ir pamatotas, kā arī to, ka, analizējot saņemto sūdzību skaitu par kādu konkrēto pakalpojumu sniedzēju, ir jāņem vērā to sniegto pakalpojumu klāsts, tirgus daļas lielums un fakts, ka ir novērojama saistība starp saņemto sūdzību skaitu un pakalpojumu sniedzēja klientu (patērētāju) skaitu.

Paralēli saņemtajiem iesniegumiem (oficiālajām sūdzībām), PTAC tiek saņemti arī patērētāju, komersantu un citu valsts iestāžu e-pasti ar sūdzībām un jautājumiem, uz kuriem tiek sniegtas neoficiālas atbildes jeb konsultācijas. Vienlaikus tiek sniegtas klātienes un telefoniskās konsultācijas sakarā ar patērētāju tiesību aizsardzības jautājumiem finanšu pakalpojumu jomā. Papildus PTAC sniedz konsultācijas finanšu pakalpojumu sniedzējiem saistībā ar finanšu pakalpojumu sniegšanu patērētājiem, atsevišķu kredītu līgumu noteikumu, reklāmu un esošās vai plānotās komercprakses atbilstību normatīvo aktu prasībām. 2017.gadā PTAC sniedza 2327 konsultācijas par finanšu pakalpojumiem, kas par 4% vairāk nekā 2016.gadā. Visvairāk, proti, 745 konsultācijas (32,02%) sniegtas par parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumiem, kas ievērojami vairāk salīdzinājumā ar tuvākajiem sekotājiem – konsultācijām par vispārējiem finanšu pakalpojumiem (kreditēšana, noguldījumi, kartes u.c.) – 489 (21,01%) un konsultācijām/e-pasta sūdzībām par patērētāju kreditēšanas līgumu noteikumiem – 468 (20,11%).

PTAC pateicas komersantiem par sadarbību patērētāju individuālo un kolektīvo lietu izskatīšanā un interešu aizsardzībā, kā rezultātā komersanti labprātīgi novērsuši pārkāpumus, tādējādi ieguvēji ir gan patērētāji, gan komersanti, rūpējoties par savu reputāciju.

Foto: Pixabay

916 skatījumi




Video

Gandrīz puse vecāku atzīst – bērniem grūtības sagādā naudas vērtības izpratne

20/10/2025

Swedbank Finanšu institūta veiktā aptauja atklāj, ka daudziem bērniem grūtības sagādā pamatprasmes, kas saistītas ar naudu. Gandrīz puse vecāku (43%) norāda, ka viņu bērniem vislielākās...

Lasīt tālāk
Video

Aiz viltotas mājaslapas, “uzmācīgiem” zvaniem un ātrās peļņas solījumiem var slēpties krāpniecības shēma

13/10/2025

Aiz pēkšņi saņemtas e-pasta vēstules vai nepazīstama zvana nereti slēpjas kāda populāra vai jauna krāpniecības shēma, kas var būt mērķēta uz ikvienu – gan privātpersonām, gan uzņēmumiem....

Lasīt tālāk
Video

Valdība sper soli taisnīgākas un ilgtspējīgākas izdienas pensiju sistēmas virzienā

13/10/2025

Pirmdien, 13. oktobrī, Ministru kabinets ārkārtas sēdē izskatīja un atbalstīja nozaru atbildīgo iestāžu sagatavotos likumprojektus, kas īsteno Valsts kancelejas izstrādāto izdienas pensiju...

Lasīt tālāk
Video

Jauna drošības funkcija: veicot bankas pārskaitījumu tiks pārbaudīti saņēmēja dati

08/10/2025

No rītdienas, 9. oktobra, stājas spēkā jauni maksājumu noteikumi, kas izstrādāti saskaņā ar Eiropas Savienības (ES) Zibmaksājumu regulas prasībām. Veicot pārskaitījumus, banka turpmāk...

Lasīt tālāk
Video

Ko zināt par bērna pirmo maksājumu karti un kabatas naudu?

06/10/2025

Visbiežāk bērnu finanšu pratība sākas ģimenē, un vecāki ar savu piemēru un skaidrojumiem palīdz veidot bērnu attieksmi pret naudu un tās izmantošanu. Veiksmīga finanšu prasmju attīstīšana...

Lasīt tālāk
Video

Gandrīz puse Baltijas iedzīvotāju uzskata, ka šobrīd ir piemērots laiks mājokļa iegādei

30/09/2025

Luminor bankas jaunākā aptauja liecina, ka aptuveni puse Baltijas valstu iedzīvotāju uzskata, ka šobrīd ir piemērots brīdis iegādāties mājokli. Sabiedrības skatījums uz mājokļa iegādi...

Lasīt tālāk
Video

Gandrīz puse iedzīvotāju neveido uzkrājumus; drošības spilvens ir tikai piektdaļai

26/09/2025

Teju puse – 46 % – iedzīvotāju nav nedz paraduma regulāri uzkrāt, nedz ir atlikta kāda naudas summa neparedzētiem gadījumiem, liecina Swedbank apkopotie dati par krāšanas paradumiem Latvijā....

Lasīt tālāk
Video

Krāpšana ar viltotiem QR kodiem: jauns drauds maksājumiem ikdienā

24/09/2025

QR kodi jeb kvadrātkodi mūsdienās ir bieži sastopami – tie atrodami uz afišām, reklāmām, informatīvajiem stendiem, vizītkartēm, reizēm tos izmanto, lai varētu apskatīt kafejnīcas ēdienkarti...

Lasīt tālāk
Video

Kā mainījušies hipotekāro kredītu ikmēneša maksājumi Baltijas valstīs?

23/09/2025

Citadeles dati liecina, ka Latvijā vidējā aizdevuma summa 2025. gada laikā bijusi par 25–35 % zemāka nekā Igaunijā un Lietuvā, kas galvenokārt skaidrojams ar zemāku mājokļu cenu līmeni....

Lasīt tālāk
Video

Teju puse patēriņa kredītu ņēmēju aizņemas neplānotiem vai sezonāliem izdevumiem

22/09/2025

Latvijā patēriņa kredīti visbiežāk kalpo kā atbalsts ikdienas izdevumu segšanai - šādam mērķim to izmanto teju puse šī kredīta aizņēmēju, un tas ir augstākais rādītājs starp Baltijas...

Lasīt tālāk