• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
10/03/2017, Kategorija: Bizness, Svarīgākais, Uzņēmējdarbība

Konkurences padome (KP) uzlikusi pašvaldības SIA “Rīgas satiksme” 2,1 miljona eiro sodu saistībā ar vienošanos par biļešu cenām ar pilnsabiedrību “Rīgas mikroautobusu satiksme”.

RS un RMS, īstenojot vienošanos, izslēdza savstarpēju cenu konkurenci, pasargāja sevi no konkurences spiediena un ierobežoja patērētājiem iespējas saņemt konkurētspējīgu pakalpojumu.

Par konkurences kropļošanu KP piemēroja RS naudas sodu 2 163 046,63 eiro un RMS 87 948,40 eiro apmērā un tiesisko pienākumu pārtraukt aizliegtās vienošanās īstenošanu, kā arī RMS noteikt braukšanas maksu neatkarīgi, balstoties uz objektīviem aprēķiniem par viena pasažiera brauciena pašizmaksu.

Tikmēr Rīgas satiksme” informē, ka Konkurences padomes pieņemtais lēmums ir nepamatots, uzņēmums nepiekrīt lēmumā minētajiem argumentiem un vērsīsies tiesā, lai šo lēmumu pārsūdzētu.

“Rīgas satiksme” informē, ka 2012.gadā spēkā stājās Eiropas Savienības regula, kura nosaka, ka pilsētā ir jābūt vienotam maršrutu tīklam, kura uzraudzību nodrošina pašvaldība. Rīgas dome par pārvadātāju vienotā maršrutu tīklā izraudzījās “Rīgas satiksmi” nosakot, ka uzņēmumam turpmāk ir jāatbild arī par paaugstināta servisa pakalpojumiem, iekļaujot vienotā maršrutu tīklā arī minibusu maršrutu tīklu. Ņemot vērā to, ka vēsturiski minibusu maršrutus Rīgā ir nodrošinājušas privātas institūcijas, 2012 – 2013.gadā notika iepirkuma procedūra par to, kas turpmāk nodrošinās paaugstināta servisa pakalpojumiem Latvijas galvaspilsētā. Iepirkuma konkursā tika izvirzītas vairākas būtiskas prasības attiecībā uz transporta līdzekļu vecumu, krāsojumu, biļešu sistēmu utt., un par tā uzvarētāju kļuva “Rīgas mikroautobusu satiksme”.

“Svarīgi norādīt, ka, izpildot Eiropas Savienības prasības par vienota maršruta tīkla uzraudzīšanu un nodrošināšanu, Rīgas pilsēta tā ieviešanai un nodrošināšanai netērēja līdzekļus nedz no sava, nedz arī “Rīgas satiksmes” budžeta, jo visas prasības tika nodrošinātas tikai un vienīgi par privātā uzņēmuma līdzekļiem.Kā tas izriet no MK noteikumiem Nr.435, maksa par paaugstinātu servisu tiek veidota kā piemaksa pie maksas par pamata pakalpojumu. Secīgi, maksa par paaugstinātu servisu ir piesaistīta pie pamata pakalpojuma maksas un tā nevar būt mazāka,” norāda uzņēmumā.

Pārkāpuma sastāvu Konkurences padomes ieskatā veido tas, ka “Rīgas satiksme” nosaka apakšuzņēmumam, ka tā piemērotā maksa par paaugstināta servisa pakalpojumu nedrīkst būt zemāka par Rīgas domes noteikto tarifu par pamata pakalpojumu. Ņemot vērā iepriekš minēto regulējumu, šāds Konkurences padomes secinājums ir acīmredzami nepamatots. Norādām, ka arī valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” līgumos ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem ietver nosacījumu, kas uzliek par pienākumu to apakšuzņēmējiem ievērot valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” noteiktos tarifus.

Eiropas Savienība ir atzinusi, ka sabiedriskā transporta nozares pakalpojumus, garantējot drošus, efektīvus, augstas kvalitātes, pārredzamus pakalpojumus, ņemot vērā sociālos un vides faktorus, kā arī faktorus, kas saistīti ar reģionu plānošanu, piedāvājot dažādu kategoriju pasažieriem, piemēram, pensionāriem, īpašas tarifu likmes, tirgū nevar piedāvāt, jo tiem lielākajā daļā valstu nav saimnieciska pamatojuma. Šos pakalpojumus minētajā apjomā un kvalitātē var piedāvāt tikai ar regulētas konkurences starpniecību, kas tostarp ietver tiesisku ekskluzīvu tiesību piešķiršanu un cenas konkurences izslēgšanu. Rīgā neviena pasažieru grupa, pārvietojoties ar “Rīgas satiksmes” sabiedrisko transportu, nemaksā par braucienu pilnu cenu. Pašvaldība līdzfinansē biļetes cenu visiem pasažieriem. Līdz ar to secināms, ka “Rīgas satiksmes” cena nav tirgus cena un tā nevar būt konkurences objekts. Pieļaujot konkurenci ar cenu starp “Rīgas satiksmi” un tās apakšuzņēmēju, pašvaldības līdzfinansējums varētu būt jāpalielina, un jāsamazina vai jāierobežo esošie pieejamības vai kvalitātes kritēriji.

Uzņēmums secina, ka Konkurences padomes nav ņēmusi vērā sabiedriskā transporta nozares speciālo tiesisko regulējumu. Norādām, ka tā ir sabiedriskā transporta organizētāja (Rīgas domes) kompetence noteikt sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas kārtību, un Konkurences padomei nav pilnvaru šo darbību ierobežot. Saskaņā ar spēkā esošajiem tiesību aktiem sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējam ir pienākums pildīt sabiedriskā transporta pakalpojumu organizētāja uzdevumus, t.sk. pieļaujot un īstenojot regulētu konkurenci tirgū. Tā kā “Rīgas satiksme” nepārkāpj tai piešķirtās ekskluzivitātes tiesības, “Rīgas satiksmes” rīcība nav pakļauta Konkurences likumā noteikto ierobežojumu kontrolei.

Foto: Rīgas satiksme

1,026 skatījumi




Video

Jūrmalā būs 90% atlaide arī nodoklim par mājokli

31/10/2025

Vakar, 30. oktobrī, Jūrmalas dome pieņēma lēmumu – visiem Jūrmalā deklarētajiem iedzīvotājiem no 1. janvāra tiks piešķirta 90% atlaide nekustamā īpašuma nodoklim vai tā daļai, kas...

Lasīt tālāk
Video

Saeima atbalsta Latvijas izstāšanos no Stambulas konvencijas

31/10/2025

Saeima ceturtdien, 30. oktobrī, galīgajā lasījumā atbalstīja par steidzamu atzīto likumprojektu par Latvijas izstāšanos no Eiropas Padomes Konvencijas par vardarbības pret sievietēm un vardarbības...

Lasīt tālāk
Video

Oktobra izskaņā palaikam līs, bet nākamas nedēļas pirmajā pusē nokrišņi mitēsies

31/10/2025

Oktobra pēdējās nedēļas sākumā ciklona ietekmē lija katru dienu, teju visā valsts teritorijā. Arī nedēļas otrā puse tiks aizvadīta ar rudenīgi lietainu un pārsvarā pelēcīgu laiku....

Lasīt tālāk
Video

Saeima paziņojumā atkārtoti uzsver nepieciešamību sniegt visu nepieciešamo atbalstu Ukrainai

30/10/2025

Saeima atkārtoti uzsver Latvijas nemainīgo atbalstu Ukrainas integrācijai Eiropas Savienībā un NATO, Ukrainas piederību Eiropas demokrātisko valstu saimei un atzinīgi vērtē Ukrainas īstenotās...

Lasīt tālāk
Video

Reformas pusceļā: nepieciešama politiskā griba un mērķtiecīga īstenošana

29/10/2025

Ārvalstu investori novērtē atklātu dialogu ar valdību un manāmu reformu progresu, taču atzīmē, ka reformas bieži norit pārāk lēni un progress nereti apstājas pusceļā. Turklāt investorus...

Lasīt tālāk
Video

Budžeta komisija atbalsta pasākumus vietējo un ārvalstu investoru nodokļu sloga līdzsvaram

29/10/2025

[caption id="attachment_35992" align="alignnone" width="300"] Business men shaking hands after an agreement during a meeting[/caption] Lai uzlabotu uzņēmumu piekļuvi finanšu resursiem, samazinātu...

Lasīt tālāk
Video

Arodbiedrība aicina steidzami risināt kritiski zemo autobusu šoferu atalgojumu

28/10/2025

Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija (LPPA) un Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrība (LAKRS) aicina par nozari atbildīgo Satiksmes ministriju steidzami...

Lasīt tālāk
Video

Jaunā darba nedēļa iesāksies ar lietainu laiku

27/10/2025

Tuvākajās dienās gaisa temperatūra naktīs būs +3…+8° robežās, bet dienās termometra stabiņš nepārsniegs +11° atzīmi, savukārt nedēļas nogalē laiks kļūs nedaudz vēsāks. Otrdien...

Lasīt tālāk
Video

LBAS ceļ trauksmi: darba devēju lobijs ķēries klāt arodbiedrību tiesību ārdīšanai

24/10/2025

Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas dienas kārtībā ir nonākuši grozījumi Darba likumā. Tādēļ Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības (LBAS) vadība nākamnedēļ tiksies ar Saeimas...

Lasīt tālāk
Video

Naktī uz svētdienu pulksteņa rādītāji jāpagriež par stundu atpakaļ

24/10/2025

Naktī no sestdienas uz svētdienu, 26. oktobri, visā Latvijā notiks pāreja uz ziemas laiku – pulksteņa rādītāji jāpagriež par vienu stundu atpakaļ. Saskaņā ar Latvijā spēkā esošo...

Lasīt tālāk