Apsver iespēju centralizētos eksāmenus ieviest agrāk, nevis pēdējā mācību gadā
Pirmā pilotprojekta eksāmena dabaszinātnēs – fizikā, ķīmijā un dabaszinībās – rezultāti mudina izvērtēt iespēju centralizētos eksāmenus skolēniem kārtot agrāk, nevis pēdējā mācību gadā, lai pēc tam varētu specializēties kādā konkrētā jomā, otrdien, 22.novembrī, uzsvēra Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas deputāti.
Deputāti sēdē iepazinās Valsts izglītības satura centra (VISC) apkopotajiem secinājumiem pēc pirmā pilotprojekta eksāmena dabaszinātnēs, kura mērķis bija novērtēt izglītojamo mācību sasniegumus fizikā, ķīmijā un dabaszinībās, iegūstot detalizētu atgriezenisko saiti mācību sasniegumu rezultātu izvērtēšanai un jauna centralizētā eksāmena veidošanai.
“Pirmie rezultāti parāda to, ka mums aktīvi jāstrādā pie mācību satura pilnveides, lai skolēni prastu iegūtās zināšanas pielietot arī dzīvē, nevis tikai ierastās, šabloniskās situācijās, kādas aprakstītas mācību grāmatās. Obligāti centralizētie eksāmeni paši par sevi neko neatrisinās,” sacīja komisijas priekšsēdētāja Ilze Viņķele, uzsverot, ka nepieciešama sistemātiska pieeja, kas ietver gan satura izmaiņas, gan pedagogu profesionālo pilnveidi.
Pilotprojekta eksāmens sastāvēja no divām daļām: pirmās daļas uzdevumu saturs bija virzīts uz zināšanu un pamatprasmju līmeņa mērīšanu, bet otrā daļa veltīta prasmju un kompetenču līmeņa noteikšanai. Vairākiem uzdevumiem, kuri bija iekļauti pilotprojekta eksāmenu darbos, bija konteksts, kas saistīts ar reālo dzīvi.
Rezultāti liecina, ka skolēniem kopumā ir nepieciešamās zināšanas un pamatprasmes, taču liela daļa nemāk tās likt lietā, ja uzdevumā aprakstīta nestandarta situācija, sēdē uzsvēra VISC Vispārējās izglītības pārbaudījumu nodaļas vadītāja Ingrīda Kamarūte. Fragmentāras fizikas un ķīmijas jēdzienu un pamatlikumu zināšanas izteikti atspoguļojas nepietiekamā skolēnu prasmē tās izmantot sadzīves fizikālo, ķīmisko un bioloģisko procesu skaidrojumā.
Pirmajā pilotprojektā, kas notika 2015./2016.mācību gadā piedalījās 105 izglītības iestādes. Eksāmenu fizikā kārtoja 1627 skolēni, ķīmijā – 1219, bet dabaszinībās – 354. Visa klase piedalījās vienā eksāmenā, kuru bija izvēlējusies konkrētā skola. Gatavojoties otrajam pilotprojekta eksāmenam, VISC mudina ļaut skolēniem pašiem izvēlēties, kuru eksāmenu kārtot.
Deputāti, uzklausot pirmos secinājumus un diskutējot par jauna obligātā centralizētā eksāmena ieviešanu, uzsvēra, ka jāmeklē iespējas veicināt kvalitatīvāku izglītības ieguvi. Deputāti pauda bažas, ka obligāti centralizētie eksāmeni nozīmē to, ka jāsamazina prasību līmenis, taču tas nemudina tiekties pēc augstākiem rezultātiem un nereti atstāj novārtā talantīgākos skolēnus.
Kā viens no risinājumiem būtu iespēja eksāmenus noteikt agrāk nekā līdz šim, proti, ne pēdējā mācību gadā, lai pēc tam skolēni varētu specializēties savā izvēlētajā mācību priekšmetā. Tas rosinātu spēcīgāku atbalstu konkrētās jomās apdāvinātākajiem skolēniem, mudinot attīstīt savas zināšanas un prasmes vēl augstākā līmenī. Tāpat sēdē tika uzsvērta interešu izglītības loma, rosinot skolēnos interesi apgūt inženiertehniskās zinātnes.
Foto:LECROITG/https://pixabay.com/en/users/lecroitg-1492824//https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/
Vēl par tēmu:
Pretmobilitātes un mobilitātes pasākumus austrumu robežas stiprināšanai varēs īstenot raitāk, konceptuāli lemj Saeima
Lai stiprinātu iespēju ātri īstenot pretmobilitātes un mobilitātes pasākumus, Saeima ceturtdien, 4.septembrī, konceptuāli kā steidzamu atbalstīja jauna Pretmobilitātes infrastruktūras...
Lasīt tālākSaeima otrajā lasījumā atbalsta tālmācības iespēju ierobežošanu 1.-6.klasē
No 1. līdz 6.klasei mācībām ir jānotiek klātienē, paredz ceturtdien, 4.septembrī, Saeimā otrajā lasījumā atbalstītie grozījumi Izglītības likumā. Saeimas Izglītības, kultūras un...
Lasīt tālākKozlovskis: Nevienam iekšlietu dienestam netiks noņemta izdienas pensija
Vakar, 2. septembrī, Ministru kabinets izskatīja un pieņēma Valsts kancelejas sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par izdienas pensiju sistēmas izmaiņām”. Pēc diskusijām valdības sēdē,...
Lasīt tālākTrešdaļa vecāku nevar atrast informāciju par pieejamajiem pulciņiem savā pašvaldībā
Lielākā daļa jeb 88 % vecāku atzīst, ka viņu bērni apmeklē ārpusklases nodarbības un pulciņus, liecina “Tele2” sadarbībā ar “Norstat” veiktās aptaujas dati. Tomēr vairāk nekā...
Lasīt tālākRinkēvičs sveic Zinību dienā: lai pietiek gribas darīt un arī apstāties, kad tas vajadzīgs
Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs 1. septembrī uzrunājis skolēnus, pedagogus un vecākus. "Sirsnīgi sveicu jūs Zinību dienā! Dienā, kad atkal klāt jauns mācību gads! Šodien mums...
Lasīt tālākPērn skolā traumas guva vairāk nekā 820 bērni
Jauna mācību gada sākums ir piemērots brīdis, lai vecāki parūpētos par skolēnu apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem. Lai arī sabiedrībā iesakņojies uzskats, ka bērnu veselībai...
Lasīt tālākPreses izdevējiem piegādes izmaksas nākamajā gadā nepalielināsies
Kultūras ministrija kopā ar Satiksmes ministriju radusi risinājumus, kas paredz, ka nākamgad maksa par drukātas preses piegādi latviešu valodā preses izdevējiem nepieaugs. Vienlaikus Kultūras...
Lasīt tālākJaunajā mācību gadā mācības skolā uzsāks vairāk nekā 223 tūkstoši skolēnu
Jaunajā mācību gadā vispārējās izglītības iestādēs mācības uzsāks 223 696 skolēni, tai skaitā 19 956 pirmklasnieki un 2196 Ukrainas civiliedzīvotāju bērni, liecina Izglītības un...
Lasīt tālākAicina atbalstīt “ManaBalss.lv” iniciatīvu, lai stiprinātu finansiālo un sociālo drošību ģimenēm ar bērniem
Biedrība “Latvijas Daudzbērnu ģimeņu apvienība” aicina atbildīgās nozares ministrijas un Finanšu ministriju steidzami mazināt ģimeņu ar bērniem nevienlīdzību, īstenojot trīs biedrības...
Lasīt tālākKā palīdzēt bērnam sagatavoties pirmajai skolas dienai? Padomus sniedz psiholoģe
Pirmā klase ir īpašs notikums gan bērna, gan visas ģimenes dzīvē. Tā ir jauna pieredze, kas paver iespējas ne tikai mācībām un jaunām zināšanām, bet arī draudzībām, atklājumiem...
Lasīt tālāk