Valdības plāns – bedres jālāpa iedzīvotājiem
Liepājas–Rucavas ceļam tuvējo miestu ļaudis vakar mācījās lāpīt bedres, jo Latvijas valdība to dara pārāk reti vai nedara nemaz. Uz pirmās šķiras ceļiem situācija ir slikta, uz otrās šķiras ceļiem ļoti slikta.
Vietām pat valsts galvenie ceļi pēc pirmajiem atkušņiem pavēruši nodevīgas spraugas ar asām malām. Gaišajā diennakts laikā tās vēl kaut kā ir iespējams apbraukt, bet, tiklīdz iestājas krēsla, mašīnas cita pēc citas stājas malā ar caurām riepām un sadauzītiem diskiem.
Pasaules ekonomikas foruma jaunākajā Globālās konkurētspējas ziņojumā, pēc ceļu kvalitātes kritērija, Latvija pērn no 101. vietas pakāpusies uz 99. vietu. Šādā līmenī ir vairākas Āfrikas valstis, Melnkalne un Tadžikistāna. Tikmēr Lietuva ieņem 32. vietu. Un praksē šī grandiozā atšķirība ir vērojama tieši Rucavas ceļā. Brīnišķīga lietuviešu jaunbūvēta šoseja pie Latvijas robežas beidzas, un tālāk braucējiem jākratās pa caurumiem un ielāpu augoņiem izraibinātu Latviju. Tāpēc vakardienas protesta akcijā piedalījās arī lietuvieši. Virgīnija Partouka plakāts vēstīja: «Brāļi latvieši, ciemiņi grib ceļu bez bedrēm!» Kopumā protesta akcijā piedalījās vairāk nekā simts iedzīvotāju, ziņo portāls liepajniekiem.lv. Turklāt – neraugoties uz to, ka ceļu uzturētāji uzreiz pēc protesta izziņošanas metās lāpīt to, kas šai maršrutā vēl lāpāms un vēl aizvakar nēsājās apkārt ar aukstā asfalta pankūkām. Citastarp līdzīgs scenārijs jau pieredzēts pērn, kad pret caurumiem asfaltā protestēja cita ceļa posma lietotāji Ventspils–Liepājas šosejā. Arī tad lielāki nemieri tika novērsti ar lokālu neplānotu asfaltēšanu.
Ņemot vērā, cik haotiski un neprognozējami valsts līdz šim piešķīrusi naudu ceļu uzturēšanai, cilvēki labprāt izmantoja Rucavas novada domes organizēto iespēju – jo īpaši tādēļ, ka simboliskā bedru lāpīšanas talka notika dienā, kad valdība lemj par papildu naudas piešķiršanu ceļu paremontēšanai. Protams, ne jau tikai Kurzemē ceļi ir kritiskā stāvoklī. Ogres novada mērs Edvīns Bartkevičs atzīst, ka arī viņa pusē lauku ceļi sabrukuši tiktāl, ka pārvadātāji pat atsakās braukt. Un muļķīgākais šai situācijā, ka gan Satiksmes ministrija, gan valdība labi to zina, taču nauda ceļiem katru gadu jādiedelē no jauna. Latvijas Pašvaldību savienības padomnieks Aino Salmiņš atzīst, ka lielākās bažas ir par 2014. un 2015. gadu, kad gan valsts, gan pašvaldību ceļu finansējumā sagaidāms dramatisks samazinājums. Eiropas fondi te nebūs
glābiņš. Vietējiem ceļiem iezīmēti tikai 60 miljoni, un tie vēl būšot jādala ar lauksaimniekiem. Tas nozīmē, ka pie fermām ceļi būs, bet tur, kur tie vajadzīgi cilvēkiem – ne.
***
VIEDOKĻI
Mārtiņš Kazāks, Swedbank ekonomists:
– Ja lielos ceļus ziemā tīra daudz biežāk nekā mazos, tas šķiet neizbēgami un pašsaprotami. Bet kā ar ceļu labošanu vai nelabošanu? Kurš uzņemsies pateikt, ka to ceļu turpmāk vairs nelabos un tas īstenībā vairs nebūs ceļš?
Politiķi kaut ko tādu varētu atļauties tikai īsos laika brīžos starp tām un citām vēlēšanām. Tā iedzīvotāju daļa, kas no laukiem aizbraukt nevar vai negrib, dzīvo ar cerību, ka pilnīgi bez ceļa un elektrības vadiem nepaliks. Neviens viņiem nav teicis, ka tā būs, nedz arī – ka tā nebūs. Tāpat neviens nav teicis, ka visiem Latvijas iedzīvotājiem būtu jāpārceļas uz Rīgu.
Pēteris Salkazanovs, Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents:
– Ceļiem uzlikts politisks ielāps. Ar ministru maiņu vai kādiem citiem faktoriem sagadījās tā, ka valdība dažus mēnešus ātrāk paveica to pašu, ko katru gadu: vispirms finansējumu ceļiem samazina un tad atjauno. Par katra nākamā gada budžeta pamatu ņem nevis faktiskos, bet samazinātos ceļu uzturēšanas izdevumus, kurus pēc tam palielina, un tā bez gala. Labi, ka vismaz daļu lielāko bedru uz ceļiem aizlāpīs, bet autobusu ekspluatācijas izdevumu pieaugumu slikto ceļu dēļ tas neapturēs. Valdība šo izdevumu pieaugumu kompensēt negrasās, un autobusu reisu slēgšana ir darba kārtībā.
***
Kādā stāvoklī, Jūsuprāt, ir Latvijas ceļi?
Šogad pavasarī sāk atklāties katastrofāla situācija. Stāvoklis 90% ceļu ir neiedomājami slikts 28 %
Kopš neatkarības atjaunošanas Latvijā ceļu stāvoklis vienmēr ir bijis bēdīgs. 25 gadu valsts izlikās, ka ceļi tiek laboti, taču šāda politika šobrīd ir novedusi pie sabrukuma 29 %
Ceļubūve ir nozare, kur valda vislielākā korupcija, mahinācijas un haltūra. Tas ir novedis pie situācijas, ka pat nesen laboti ceļi ir sabrukuma stāvoklī 34 %
Latvijā ceļi ir viduvējā stāvoklī. Dažuviet labāki, cituviet – sliktāki 1 %
Latvijas ceļi ir apmierinošā stāvoklī 1 %
Ir posmi, kas ir tiešām ļoti labi, taču pārsvarā ceļu stāvoklis nav adekvāts 5 %
Latvijas ceļi ir labā stāvoklī 2 %
Avots: nra.lv /Imants Vīksne
Vēl par tēmu:
Ar Norvēģijas grantu atbalstu būvēs sieviešu cietumu
Saskaņā ar otrdien, 7. oktobrī, valdības atbalstīto Saprašanās memorandu ar Islandi, Lihtenšteinu un Norvēģiju par jaunā grantu perioda ieviešanu, 15 miljoni eiro tiks novirzīti arī Tieslietu...
Lasīt tālākJuridiskā komisija: piemērojot atbildību par vajāšanu, nav jāpierāda nolūks iebiedēt
Saeimas Juridiskā komisija otrdien, 7.oktobrī, vienojās Saeimā virzīt lēmuma projektu, kas precizē – lai piemērotu Krimināllikumā noteikto atbildību par vajāšanu, nav nepieciešams pierādīt...
Lasīt tālākNedēļas sākumā laiks būs sausāks, tomēr no nedēļas vidus kļūs lietaināks un vējaināks
Nedēļas izskaņā Latvijas teritorijai no rietumiem pietuvojās plašs ciklons, kā ietekmē laiks kļuva lietaināks un vējaināks. Pirmdiena un otrdiena būs sausākās šīs nedēļas dienas,...
Lasīt tālākTuvākajās dienās Latvijā gaidāmi mainīgi laikapstākļi
Brīvdienās un nākamās darba nedēļas sākumā Latvijā gaidāmi izteikti rudenīgi laikapstākļi, ko noteiks aktīvs ciklons, kas no rietumiem pakāpeniski pietuvosies valsts teritorijai. Tā...
Lasīt tālākIekšlietu ministrija iesniegusi izskatīšanai valdībā informatīvo ziņojumu par trešo valstu pilsoņu uzturēšanās regulējuma pilnveidi
Jau ziņots, ka šā gada martā iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis iepazīstināja sabiedrību ar iekšlietu resora sagatavotajiem priekšlikumiem trešo valstu pilsoņu uzturēšanās tiesiskā...
Lasīt tālākRīgas mērs aicina nekavējoties apturēt bērniem nedrošu mikromobilitātes rīku izmantošanu
Traģēdija Imantā, kur divas nepilngadīgas meitenes gāja bojā, ir sekas uzņēmēju pretdarbībai jauna mikromobilitātes rīku regulējuma ieviešanai un nespēja kontrolēt minēto rīku izmantošanu,...
Lasīt tālākAr grozījumiem Bāriņtiesu likumā plāno stiprināt bērnu tiesību aizsardzības sistēmu
Lai uzlabotu bērnu tiesību aizsardzības sistēmu, Saeima ceturtdien, 2. oktobrī, konceptuāli atbalstīja grozījumus Bāriņtiesu likumā. Ar grozījumiem iecerēts pārskatīt bāriņtiesas...
Lasīt tālākInovācijas aizsardzībā: Sēlijas poligonā demonstrēs Latvijā ražotus pārtvērējdronus
Piektdien, 3. oktobrī, militārajā poligonā “Sēlija” norisināsies Latvijā ražotu pārtvērējdronu demonstrācijas pasākums, kuru organizē Autonomo sistēmu kompetences centrs sadarbībā...
Lasīt tālākAr jaunu likumu plāno regulēt Latvijas Dievturu sadraudzes un valsts attiecības
Lai sakārtotu Latvijas Dievturu sadraudzes un valsts attiecības, nodrošinot sadraudzes garīdzniekiem tiesības ar juridisku spēku reģistrēt laulības, kā arī risinot citus ar reliģiskās...
Lasīt tālākNA rosina pastāvīgi slēgt gaisa telpu pie austrumu robežas
Nacionālā apvienība (NA) rosina pastāvīgi slēgt Latvijas gaisa telpu pie austrumu robežas līdz turpmākam valdības lēmumam, bet vismaz līdz militāro mācību “Zapad 2025” beigām, kas...
Lasīt tālāk