• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
25/11/2025, Kategorija: Bizness, Uzņēmējdarbība

still-life-documents-stack_23-2151088778

Saeimas Sociālo un darba lietu komisija 2025. gada 25. novembrī izskatīja likumprojektu Grozījumi Darba likumā un nodeva to tālāk pirmajam lasījumam. Priekšlikumi otrajam lasījumam jāiesniedz līdz 2026. gada 30. janvārim. Darba devēju organizācijas ir nosūtījušas komisijai vēstules, kā arī komisijas sēdes laikā paudušas viedokli, aicinot grozīt likumprojektu, lai būtiski pasliktinātu darbinieku tiesisko un materiālo stāvokli. Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) norāda, ka likumprojekta izstrādē ir ieguldīts milzīgs darbs, veiktas ilgstošas un smagas pārrunas, lai nonāktu līdz saprātīgam un sabalansētam kompromisam likumprojektā, kas arī tika panākts kopīgā darbā ar Labklājības ministriju.

LBAS aicināja Saeimas deputātus saglabāt veselo saprātu, neļauties darba devēju lobijam un spiedienam, bet gan saglabāt darbiniekiem noteiktās garantijas un neārdīt arodbiedrību brīvību un tiesības.

Par Darba likuma 110. pantu
LBAS norāda, ka šobrīd Darba likuma 110. pantā ietvertais regulējums pēc būtības ir sava veida pirmstiesas procedūra, kurā tiek izvērtēts uzteikuma pirmšķietamais tiesiskums, un daudzos gadījumos, pateicoties šim regulējumam arodbiedrības biedri ir bijuši pasargāti no prettiesiskas atlaišanas. Tāpēc LBAS aicina deputātus Darba likuma 110. pantu saglabāt negrozītu.

LBAS vairākkārt ir piedāvājusi izveidot darba tiesām līdzīgu institūtu, par piemēru ņemot Igaunijas un Lietuvas labo pieredzi. Šajās Baltijas valstīs kopš 2010. – 2011. gada darbojas darba strīdu izskatīšanas komisijas, kur lēmumu pieņemšanā iesaistīti valsts, darba devēju un arodbiedrību pārstāvji un kur lēmums par atlaišanas pamatotību tiek pieņemts 1 vai, izņēmuma gadījumā, 1,5 mēnešu laikā. Šāda kārtība nodrošina ne tikai darbinieku aizsardzību pret nepamatotu atlaišanu, bet arī samazina darba devēju izdevumus un būtiski atslogo tiesas un ievērojami ietaupa valsts finanšu līdzekļus.

Par Darba likuma 19. pantu
Spēkā esošā Darba likuma 19. panta redakcija jau šobrīd paredz, ka puses darba koplīgumā var vienoties, ka pēc darba koplīguma izbeigšanās tā noteikumi nav spēkā līdz jauna darba koplīguma spēkā stāšanās laikam.

Tie darba devēji, kuri ir vēlējušies šādu noteikumu, ir labprātīgi iekļāvuši darba koplīgumā, savukārt, tiem, kas to nav izdarījuši, ir jārespektē likumā ietvertā norma, ka koplīguma noteikumi būs spēkā arī pēc tā termiņa izbeigšanās. Nepamatota, nesaskaņota un vienpusēja atkāpšanās no uzņemtajām saistībām nekad nav bijusi cienīta neviena nozarē, t.sk., komercpraksē.

LBAS, respektējot sociālo partneru intereses, ir spērusi milzīgu soli pretī darba devējiem un piekritusi likumprojektā ietvertajai redakcijai, kaut gan pēc būtības LBAS uzskata, ka šāda redakcija būtu jāattiecina tikai uz tiem darba koplīgumiem, kas tiks noslēgti pēc likuma grozījumu spēkā stāšanās. Proti, likumprojekta redakcija nedrīkstētu ietekmēt jau noslēgtos darba koplīgumus, tādējādi neaizskarot darbinieku un sociālo partneru tiesisko paļāvību.

LBAS aicina deputātus neiejaukties jau noslēgtās tiesiskās attiecībās, kuras savulaik noslēgtas labprātīgi, apzinoties juridiskās nianses un sekas, un ļaut pašām koplīguma pusēm vienoties par koplīguma grozījumiem.

Par Darba likuma 68. pantu
Darba devēju uzsāktā diskusija par virsstundu piemaksu apmēra samazināšanu ir pretnostatījusi darba devējus un darba ņēmējus. Virsstundu darbs nav un nedrīkst būt norma, to esamība liecina par problēmām darba organizācijā, kas ir jārisina sistemātiski, nevis cīnoties ar darba devējiem šķietami nevēlamām sekām.

LBAS norāda, ka darba tiesiskajās attiecībās darbinieks ir vājākā puse un parasti virsstundas nav darbinieku labprātīga izvēle. Paverot iespēju darba devējam vienpusēji maksāt mazāku piemaksu par virsstundu darbu, darbinieki būs spiesti strādāt vēl vairāk stundu, lai nopelnītu to atlīdzību, ko tie šobrīd saņēma.

Virsstundu darba apmaksai ir jābūt saglabātai 100% apmērā tieši, lai atturētu no tā, ka darbinieki tiek ekspluatēti uz viņu atpūtas laika rēķina. Likumā noteikta mazāka piemaksa veicinās lielāku darbinieku nodarbināšanu, bet ļaujot darba devējiem maksāt mazāk.

Darba devēji cenšas pārliecināt sabiedrību, ka virsstundu piemaksu mazināšana padarītu Latvijas biznesa vidi konkurētspējīgu, maldinot sabiedrību, ka pārmaiņas skars nelielu sabiedrības daļu. Turklāt tiek solīts, ka no piemaksas zaudētos ienākumus ar uzviju to kompensēs darba samaksas pieaugums. Arodbiedrības vairākkārt uzsvērušas, ka virsstundu piemaksa jāvērtē eiro izteiksmē nevis procentos, kā arī dzīves dārdzības līmenī. Latvijas darbaspēka izmaksas noteikti nav iemesls kādēļ Latvijā uzņēmēji nespēj konkurēt ar citām valstīm, kur darbaspēks izmaksā krietni vairāk! Jāsecina, ka virsstundu piemaksu samazinājums vairāk atgādina mēģinājumus veikt ienākumu pārdali un izdevumu samazinājumu uz darbinieku rēķina. Darbinieki 2026. gadā zaudētu darba samaksā 146,3 miljonus eiro, bet sociālajā, pamata un pašvaldību budžetā – nodokļus vairāk nekā 100 miljonu eiro, t.sk. pensijas – 34,9 miljoni eiro.

Turklāt LBAS gadu no gada dažādu politikas plānošanas dokumentu apspriešanā ir norādījušas uz nepiedodami augsto ienākumu nevienlīdzību Latvijas sabiedrībā, izmantojot gan Eurostata kvintiļu salīdzinājumu, gan izvērtējot GINI koeficientu. Savukārt 2025. gada 1.ceturksnī Eiropas Centrālā banka atzina, ka ienākumu nevienlīdzība Latvijā ir sasniegusi visaugstāko līmeni ES, ja salīdzinām ienākumu līmeni 5% bagātākajiem, tas ir apmērā vienāds ar ienākumiem, kādi mūsu sabiedrībā ir 54,1% citiem iedzīvotājiem. Tā ir rekordaugsta sabiedrības nevienlīdzība un polarizācija, kura ir nopietni jāmazina, nevis jāpalielina, īpaši šobrīd Latvijā esošā ārēja un iekšēja apdraudējuma apstākļos.

903 skatījumi




Video

Sociālo un darba lietu komisija konceptuāli atbalsta plānotās izmaiņas Darba likumā

25/11/2025

Saeimas Sociālo un darba lietu komisija otrdien, 25. novembrī, konceptuāli atbalstīja grozījumus Darba likumā, lai pilnveidotu darba tiesisko attiecību regulējumu un nodrošinātu risinājumus,...

Lasīt tālāk
Video

Paredz pasākumus vietējo un ārvalstu investoru nodokļu sloga līdzsvaram

24/11/2025

Lai uzlabotu uzņēmumu piekļuvi finanšu resursiem, samazinātu finansējuma izmaksas un līdzsvarotu nodokļu slogu starp vietējiem un ārvalstu investoriem–fiziskajām personām, vienlaikus...

Lasīt tālāk
Video

Atsevišķiem pārtikas produktiem plāno samazināt pievienotās vērtības nodokli

21/11/2025

Atsevišķiem pārtikas pamatproduktiem no nākamā gada vidus plānots noteikt pievienotās vērtības nodokļa (PVN) samazināto likmi 12 procentu apmērā. To piektdien, 21.novembrī, atbalstījusi...

Lasīt tālāk
Video

Pieaugs akcīzes nodoklis alkoholam, tabakai, saldinātajiem dzērieniem

21/11/2025

Lai mazinātu videi un veselībai kaitīgu vai neveselīgu produktu patēriņu, kā arī, lai nodrošinātu papildu ieņēmumus valsts budžetā, Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piektdien,...

Lasīt tālāk
Video

2025. gada 3. ceturksnī vērojams straujš darba tirgus aktivitāšu pieaugums

14/11/2025

Darba tirgus aktivitāte jau otro ceturksni pēc kārtas pakāpeniski atjaunojas. Pēc straujā uzlabojuma gada vidū pozitīva dinamika saglabājās arī trešajā ceturksnī, augot gan nodarbināto...

Lasīt tālāk
Video

Dzīvokļu īpašniekus savlaicīgi informēs par citu personu deklarēšanos viņu īpašumā

13/11/2025

Dzīvokļa īpašnieks nekavējoties tiks informēts, ja viņa īpašumā savu dzīvesvietu būs deklarējusi cita persona bez likumiska pamata. To paredz Saeimā ceturtdien, 13.novembrī, konceptuāli...

Lasīt tālāk
Video

Plāno mazināt administratīvo slogu sociālajiem uzņēmumiem

11/11/2025

Saeimas Sociālo un darba lietu komisija otrdien, 11. novembrī, konceptuāli atbalstīja grozījumus Sociālā uzņēmuma likumā, kas paredz paplašināt darba iespējas cilvēkiem ar invaliditāti...

Lasīt tālāk
Video

Septembrī ārējā tirdzniecībā vērojams straujš kāpums

11/11/2025

Šā gada septembrī Latvijā strauji palielinājās gan eksporta, gan importa kopapjoms, kas liecina par stabilu valsts ekonomikas izaugsmi. Preču eksportam septembrī bija vērojams stabils pieaugums,...

Lasīt tālāk
Video

SEPLP aicina neatbalstīt deputātu priekšlikumus samazināt sabiedriskā medija budžetu

10/11/2025

Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome, iepazīstoties ar likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” (Nr. 1130/Lp14) otrajam...

Lasīt tālāk
Video

Mērenu inflāciju oktobrī noteica zemāks pārtikas cenu un sezonālās ietekmes spiediens

10/11/2025

Oktobrī patēriņa cenas pieauga, taču cenu pārmaiņas kopumā bija mēnesim raksturīgas. Pieaugumu noteica energoresursu sadārdzināšanās, savukārt samazinošā ietekme bija mērenākai sezonālo...

Lasīt tālāk