Aptauja: trešdaļa iedzīvotāju apsvēruši iespēju kļūt par skolotāju, bet pietrūkst atbalsta

Sabiedrības aptauja, ko veikusi programma “Enefit Iespējamā misija: Izglābt STEM” sadarbībā ar pētījumu aģentūru “Norstat Latvija”, atklāj zīmīgu tendenci: 35% Latvijas iedzīvotāju kādreiz ir apsvēruši iespēju kļūt par skolotāju, taču tikai neliela daļa to ir īstenojuši. Aptaujas dati atspoguļo – galvenie šķēršļi ir emocionālā slodze, sarežģīts darbs ar bērniem, zems atalgojums un atbalsta trūkums.
Latvijā netrūkst cilvēku, kuri ir domājuši, vai spētu kļūt par skolotāju, bet tikai retais šai domai ļāvies nopietni. Sabiedrības aptauja parāda – interese par skolotāja profesiju ir, bet bieži pietrūkst drošības sajūtas, lai šo soli spertu. Par galvenajiem iemesliem tiek minēti emocionālā slodze (59%), sarežģīts darbs ar mūsdienu bērniem (57%) un zems atalgojums (48%). Nereti tiek pieminētas arī birokrātijas grūtības un neskaidras izaugsmes iespējas.
Pētījums parāda, ka skolotāja profesija joprojām tiek uzskatīta par nozīmīgu un cieņas vērtu – 43% Latvijas iedzīvotāju to uzskata par prestižu, tostarp 9% par ļoti prestižu un 34% – drīzāk prestižu.
Savukārt, jautāti par to, kas viņus varētu motivēt kļūt par skolotājiem, lielākā daļa iedzīvotāju (73%) min augstāku atalgojumu, 49% vēlētos lielāku sabiedrības atzinību, bet 37% izceļ nepieciešamību pēc lielāka atbalsta jauniem skolotājiem un mentoringa programmām – tieši to, ko jau vairāk nekā 15 gadus piedāvā “Enefit Iespējamā misija: Izglābt STEM”.
“Dati liecina, ka centralizētajā matemātikas eksāmenā 2024. gadā 2812 skolēnu neizdevās sasniegt pat minimālo 15% vērtējuma slieksni. Šī statistika ir kā skarbs atgādinājums, ka daudzi jaunieši savā izglītības maratonā apstājas tieši pirms finiša līnijas. Tieši tāpēc Iespējamā misija izsludina jauno dalībnieku pieteikšanos programmai “Enefit Iespējamā misija: Izglāb STEM”, aicinot cilvēkus, kuri vēlas un spēj palīdzēt šiem jauniešiem,” norāda programmas “Enefit Iespējamā misija: Izglāb STEM” vadītāja Terēze Stālmane.
Šī unikālā programma piedāvā iespēju cilvēkiem bez pedagoģiskās izglītības kļūt par iedvesmojošiem skolotājiem tieši STEM priekšmetos – matemātikā, fizikā, bioloģijā, ķīmijā un programmēšanā.
“Šodienas skolēni ir rītdienas inženieri, tehnologi un enerģētikas nozares līderi. Ja viņiem pietrūkst atbalsta skolā, viņi var arī nesasniegt savu potenciālu. Tāpēc kā darba devējam mums ir svarīgi atbalstīt tos, kuri palīdz šiem jauniešiem noticēt saviem spēkiem,” saka “Enefit” valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Vancāns.
Programmas dalībnieki divu gadu laikā saņem gan praktisku, gan teorētisku sagatavošanu darbam skolā – sākot ar vasaras universitāti, kurā tiek apgūti pamati darbam ar skolēniem, līdz regulārām mācībām un mentoringam visas programmas laika garumā.
Vēl par tēmu:
Asociācija: IZM Izglītības likuma grozījumi rada draudus Latvijas privātskolu nākotnei
Jaunā skolu finansēšanas un pedagogu atalgojuma aprēķināšanas modeļa “Programma skolā” ieviešanas aizsegā, ar topošiem Ministru kabineta (MK) noteikumiem Izglītības un zinātnes ministrija...
Lasīt tālākSpeciālās izglītības iestāžu uzturēšanai piešķir papildu 331 141 eiro
Speciālajām izglītības iestādēm, kas nodrošina internāta pakalpojumus, līdz šā gada 31.decembrim uzturēšanas izdevumiem palielina finansējumu par 331 tūkstoti eiro. To paredz Izglītības...
Lasīt tālākStudētgribētāji varēs pieteikties studijām vēl agrāk – pirms vidējo izglītību apliecinošu dokumentu saņemšanas
Otrdien, 16. septembrī, Ministru kabinets (MK) apstiprināja Izglītības un zinātnes ministrijas virzītos grozījumus studentu uzņemšanas kārtībā. Reflektanti varēs reģistrēties studijām...
Lasīt tālākNevienlīdzības mazināšanas apakškomisija aicina nodrošināt bezmaksas higiēnas preces sievietēm arī augstākās izglītības iestādēs
Sociālo un darba lietu komisijas Nevienlīdzības mazināšanas apakškomisija otrdien, 16. septembrī, pauda atzinību pilotprojekta rezultātiem par bezmaksas higiēnas preču pieejamību meitenēm...
Lasīt tālākAptauja: Visbiežāk vecāki krāj bērnu izglītībai
Trešā daļa jeb 32 % Latvijas vecāku veido uzkrājumus bērnu izglītības finansēšanai, un Baltijas valstīs tas ir biežākais uzkrājumu veidošanas mērķis. Vienlaikus 37 % Latvijā neveido...
Lasīt tālākMelbārde: jārod saprātīgs līdzsvars starp zinātnes brīvību un sabiedrības vajadzībām
Izglītības un zinātnes ministre Dace Melbārde šodien, 10. septembrī, tikās ar Latvijas universitāšu un augstskolu – Latvijas Universitātes, Rīgas Tehniskās universitātes, Latvijas Biozinātņu...
Lasīt tālākSaeima otrajā lasījumā atbalsta tālmācības iespēju ierobežošanu 1.-6.klasē
No 1. līdz 6.klasei mācībām ir jānotiek klātienē, paredz ceturtdien, 4.septembrī, Saeimā otrajā lasījumā atbalstītie grozījumi Izglītības likumā. Saeimas Izglītības, kultūras un...
Lasīt tālākTrešdaļa vecāku nevar atrast informāciju par pieejamajiem pulciņiem savā pašvaldībā
Lielākā daļa jeb 88 % vecāku atzīst, ka viņu bērni apmeklē ārpusklases nodarbības un pulciņus, liecina “Tele2” sadarbībā ar “Norstat” veiktās aptaujas dati. Tomēr vairāk nekā...
Lasīt tālākRinkēvičs sveic Zinību dienā: lai pietiek gribas darīt un arī apstāties, kad tas vajadzīgs
Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs 1. septembrī uzrunājis skolēnus, pedagogus un vecākus. "Sirsnīgi sveicu jūs Zinību dienā! Dienā, kad atkal klāt jauns mācību gads! Šodien mums...
Lasīt tālākJaunajā mācību gadā mācības skolā uzsāks vairāk nekā 223 tūkstoši skolēnu
Jaunajā mācību gadā vispārējās izglītības iestādēs mācības uzsāks 223 696 skolēni, tai skaitā 19 956 pirmklasnieki un 2196 Ukrainas civiliedzīvotāju bērni, liecina Izglītības un...
Lasīt tālāk