Vairāk nekā 80% vecāku un skolotāju atbalsta ideju ierobežot telefona lietošanu starpbrīžos skolā
Multipakalpojumu uzņēmuma “Tele2” un “Norstat” veiktās aptaujas dati liecina, ka 84% skolēnu vecāku un 95% skolotāju atbalsta ideju ierobežot mobilo telefonu lietošanu starpbrīžos skolā. Kā aptaujā atzīst skolotāji, nekontrolēta telefona lietošana starpbrīžos rada plašu problēmu loku, tostarp to, ka skolēni nekomunicē savā starpā, neredz viens otru un kļūst vienaldzīgi, jauniešiem ir grūtības koncentrēties mācību vielai, viņi nemeklē citas nodarbes ārpus sēdēšanas telefonā un nav ieinteresēti apgūt mācību vielu stundu laikā, kā arī klasē rodas konflikti, jo skolēni vēlas turpināt lietot telefonu arī sākoties mācību stundai.
Lai arī lielākā daļa skolēnu un skolotāju atzīst, ka skolās ir noteikumi attiecībā uz telefonu lietošanu, pamatā tie attiecas uz telefonu lietošanu mācību stundu laikā. Tikai 5% gadījumu telefoni skolās ir aizliegti pilnībā un 3% gadījumu – starpbrīžos.
“No kognitīvās psiholoģijas pētījumiem zināms, ka cilvēka informācijas apstrādes spēja ir ierobežota. Piemēram, cilvēks spēj īslaicīgi paturēt prātā un apstrādāt diezgan ierobežotu daudzumu informācijas. To sauc par darba atmiņu. Ja skolēnam darba atmiņa visu laiku ir pārslogota, tas paņem resursus no viņa “procesora”, runājot līdzībās ar datoru terminoloģiju. Tas var rezultēties tajā, ka, pirmkārt, skolēnam var būt grūtības nupat uzzināto noglabāt ilgtermiņa atmiņā, un, otrkārt, nav pietiekamu resursu, lai uztvertu nākamās zināšanas,” stāsta psiholoģijas doktore, Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes vadošā pētniece Liena Hačatrjana. “Bērniem ir nepieciešama gan piepūle, gan atpūta. Starpbrīdis ir ideāls laiks, lai bērns atpūstos, jo mācības – tā ir būtiska kognitīvā piepūle.”
“Aptaujas dati rāda, ka 58% skolēnu pārkāpj telefona lietošanas noteikumus skolās, turklāt katrs otrais skolēns arī atzīst, ka regulāri saņem aizrādījumus no skolotājiem vai skolas personāla par telefona lietošanu skolā,” stāsta “Tele2” valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs. “Dati skaidri apliecina, ka neadekvāta telefonu lietošana skolās ir problēma, ko rāda arī starptautiskā pieredze un pieaugošs valstu skaits Eiropā, kuras nosaka ierobežojumus telefonu lietošanai skolās, tādēļ mēs vēlamies sākt aktīvāku diskusiju ar skolēniem, skolēnu vecākiem un skolu pārstāvjiem, kā uzlabot šo situāciju Latvijā. Ir pilnīgi skaidrs, ka telefonam ir sava vieta un savs laiks, taču tā pārmērīga lietošana starpbrīžos, kā arī neatļauta lietošana mācību stundās, rada problēmas. To arī atzīst 95% skolotāju.”
Kā uzskata 78% skolotāju un 67% vecāku, ierobežojot telefonu lietošanu starpbrīžos, skolēni apgūtu citas prasmes, piemēram, sadarbību un komunikācijas prasmes, sarunājoties ar draugiem un klases biedriem. Tāpat 75% skolotāju un 46% vecāku domā, ka šādā situācijā skolēni labāk varētu koncentrēties mācību vielai stundu laikā. Kā vēl vienu būtisku ieguvumu 54% skolotāju min to, ka skolēni nekavētu mācību stundas vai pulciņus, jo nebūtu aizsēdējušies telefonā. Vecāki (57%) un skolotāji (69%) ir arī vienisprātis, ka skolēniem tā būtu iespēja meklēt citas nodarbes starpbrīžos, pašiem izdomāt spēles un rotaļas.
Vēl par tēmu:
Trešdaļa vecāku nevar atrast informāciju par pieejamajiem pulciņiem savā pašvaldībā
Lielākā daļa jeb 88 % vecāku atzīst, ka viņu bērni apmeklē ārpusklases nodarbības un pulciņus, liecina “Tele2” sadarbībā ar “Norstat” veiktās aptaujas dati. Tomēr vairāk nekā...
Lasīt tālākRinkēvičs sveic Zinību dienā: lai pietiek gribas darīt un arī apstāties, kad tas vajadzīgs
Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs 1. septembrī uzrunājis skolēnus, pedagogus un vecākus. "Sirsnīgi sveicu jūs Zinību dienā! Dienā, kad atkal klāt jauns mācību gads! Šodien mums...
Lasīt tālākJaunajā mācību gadā mācības skolā uzsāks vairāk nekā 223 tūkstoši skolēnu
Jaunajā mācību gadā vispārējās izglītības iestādēs mācības uzsāks 223 696 skolēni, tai skaitā 19 956 pirmklasnieki un 2196 Ukrainas civiliedzīvotāju bērni, liecina Izglītības un...
Lasīt tālākKā palīdzēt bērnam sagatavoties pirmajai skolas dienai? Padomus sniedz psiholoģe
Pirmā klase ir īpašs notikums gan bērna, gan visas ģimenes dzīvē. Tā ir jauna pieredze, kas paver iespējas ne tikai mācībām un jaunām zināšanām, bet arī draudzībām, atklājumiem...
Lasīt tālākAptauja: Latvijā bērni kabatas naudā saņem pārsvarā 5-9 eiro nedēļā
Tuvojoties jaunajam mācību gadam, vecākiem aktuāli kļūst lēmumi par kabatas naudas piešķiršanu. Latvijā visbiežāk bērniem kabatas naudā tiek piešķirti 5–9 eiro nedēļā (13 %),...
Lasīt tālākTrešdaļa vecāku dod priekšroku brīvībai: skolas formām – nē
Trešdaļai skolēnu vecāku skolas formas nešķiet pieņemamas – daudzi tās uzskata par neērtām un apgrūtinošām, atklāts modes un izklaides centra “Rīga Plaza” veiktajā aptaujā. Visbiežāk...
Lasīt tālākValsts kontrole revīzijā aicināja nodrošināt taisnīgu samaksu, nevis ierobežot skolu direktoru pedagoģisko darbu
Publiskajā telpā turpinās diskusija par skolu direktoru pedagoģisko darbu. Valsts kontrole skaidro, ka 2018. gadā revīzijā vērtēja pedagogu samaksas sistēmas efektivitāti pašvaldībās...
Lasīt tālākTiesībsargs: Valsts aizsardzības dienestu brīvprātīgi pabeigušajiem jauniešiem jābūt skaidri saprotamiem nosacījumiem par iespēju iegūt budžeta vietu augstskolā
Jauniešiem, kuri brīvprātīgi izvēlas dienēt valsts aizsardzības dienestā (VAD), ir jābūt pieejamiem skaidriem un saprotamiem nosacījumiem, lai pēc dienesta pretendētu uz budžeta vietu...
Lasīt tālākRīgas pašvaldības vidusskolās turpinās 10. klašu komplektēšana; deviņās skolās pieejamas brīvas vietas
Rīgas pašvaldības vidusskolās turpinās 10. klašu komplektēšana – tiek aicināti pretendenti no pieteikumu saraksta, un deviņās skolās pieejamas brīvas vietas. Vienlaikus jāņem vērā,...
Lasīt tālākParedzamība rada drošību – kā bērniem un vecākiem adaptēties pirmsskolā?
Vasara bieži asociējas ar atpūtu un bezrūpību, taču daudzām ģimenēm šis ir arī nozīmīgs pārmaiņu laiks - īpaši tad, ja tuvojas bērna pirmsskolas gaitu uzsākšana. Jūlijs vēl aizvien...
Lasīt tālāk