• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
02/08/2022, Kategorija: Auto, Svarīgākais

Citroen Traction Avant (ražotāja foto)

Auto vēsture ir šķērsojusi pirmā gadsimta starpfinišu un ir ceļā uz nākamo. Šajā laikā spēkrati piedzīvojuši daudzas būtiskas transformācijas: ir mainījušies gan priekšstati par braukšanu un ceļošanu, gan automašīnu iespējas. Ne viens vien ražotājs ir ierakstījis savu vārdu progresa annālēs, radot nozīmīgus izgudrojumus un uzlabojumus, bez kuriem mūsdienu auto nebūtu iedomājami. Un, atskatoties retrospektīvi, daži no tiem pat ir apsteiguši savu laiku.

Viens no spilgtākajiem novatoriem vienmēr bijusi franču autobūves ikona Citroën, kuras inženieri ir pārsteiguši auto entuziastus gandrīz gadsimta garumā. Reizēm ar viedām tehnoloģijām, kas šai markai radījušas komforta lielmeistaru auru, reizēm – ar neparastiem un pat dīvainiem risinājumiem. Lai vai kā – ne reizi, kad klajā laists jauns modelis, vienaldzīgo nav bijis. Kāpēc tā? Lai gūtu atbildi, vajag vien atskatīties uz spilgtākajiem notikumiem Citroën izgudrojumu vēsturē, kas iespaidojuši visu auto nozari un ļāvušas mums braukt aizvien ērtāk un patīkamāk.

Pirmais ieguldījums – drošībā un vadāmībā

Viss sākās ar Citroën Traction Avant 1934. gadā: šim auto tika izveidota priekšējā piedziņa – netipiski tā laika sērijveida mašīnām, kā arī nesošā virsbūve – pretstatā vairākumam citu auto, kam tā bija uzstādīta uz atsevišķa rāmja. Pateicoties šim revolucionārajam tehniskajam risinājumam, virsbūve bija daudz stingrāka, tāpēc padarīja braukšanu ievērojami drošāku. Turklāt, tā kā virsbūve bija noturīgāka pret vērpi un lieci, auto izcēlās arī ar labāku vadāmību un gaitu. Tieši šis bija pavērsiena brīdis Citroën ceļā uz izcilu komfortu. Rezultātā šī uzņēmuma konstruktoru ietekmē tika ieviesti pavisam jauni virsbūves stingrības standarti, kas izraisīja būtiskas pārmaiņas pilnīgi visu spēkratu konstrukcijā.

Tāpat franču risinājumiem bija iespaids arī uz dzinēja izolēšanu, attiecīgi uz trokšņu un vibrāciju samazināšanu. Traction Avant bija aprīkots ar neatkarīgu priekšējo balstiekārtu un hidrauliskajām bremzēm. Atbilstoši tā laika ergonomikas standartiem salonā tika ievietoti grezni jauna tipa sēdekļi, un, tā kā automobilim nebija transmisijas tuneļa, ražotājs varēja izveidot līdzenu grīdu un lutināt braucējus ar plašāku telpu. Citroën kļuva par pirmo Eiropas ražotāju, kurš izmantoja motora gumijas spilvenus, kas samazināja vibrācijas salonā. Šāds dzinējs kļuva pazīstams kā Le Moteur Flottant jeb tulkojumā no franču valodas – peldošais dzinējs.

Balstiekārtas revolucionāri

Tomēr Citroën vārds nozarē un auto entuziastu vidū visvairāk asociējas ar hidropneimatisko balstiekārtu, kuras sniegtajam gaitas komfortam izveidojās uzticamu sekotāju pulks. Šīs tehnoloģijas pirmsākumi meklējami pagājušā gadsimta 50. gadu modelī Traction Avant 15H, un pilnā apjomā tā parādījās ikoniskajā Citroën DS 1955. gadā.

Novatoriskais modelis, kas iespaidīgus tehniskos risinājumus un neparastu izskatu apvienoja ar tam laikam fantastiski zemu aerodinamiskās pretestības koeficientu 0,355, izraisīja īstu furoru. Hidropneimatiskā DS balstiekārta ļāva cilvēkiem no vidusšķiras izbaudīt augstākās klases limuzīna priekšrocības. Inovatīvais risinājums faktiski radīja jaunu braukšanas komforta standartu. Ne velti Citroën gaitu toreiz salīdzināja ar lidojumu uz burvju paklāja – šo salīdzinājumu dzird pat šodien, jo īpaši, runājot par tādiem modeļiem kā jaunais C5 X. Šādu līdzību savos reklāmas materiālos ir izmantojis arī, piemēram, Rolls-Royce. Britu zīmolu, tāpat kā Mercedes-Benz konstruktorus, franču tehnoloģija pamudināja izmantot pneimatisko balstiekārtu savos jaunajos modeļos.

Laižot klajā DS, dienasgaismu ieraudzīja vēl vairāki aizraujoši jauninājumi, un daži no tiem nav pieejami pat mūsdienu mašīnās, vismaz ne bez papildu maksas. Runa ir par pašizlīdzinošo balstiekārtu, kas uztur vienmērīgu klīrensu neatkarīgi no slodzes, un par lukturiem, kas pagriežas stūrēšanas virzienā.

Vēl būtisks Citroën tehnisko prātu talanta uzplaiksnījums notika 70. gados, kad parādījās dinamiskais SM modelis. To pamatoti uzskata par vienu no mūsdienu GT (Grand Tourer) priekštečiem. Aerodinamiskais auto ar jaudīgo V6 dzinēju tika izstrādāts gariem pārbraucieniem, tāpēc to aprīkoja ar mainīgas pretestības stūres pastiprinātāju, kas stūres griešanas vieglumu mainīja atbilstoši braukšanas ātrumam. Tāpat tam bija seši adaptīvie lukturi, kuru gaismas kūlis sekoja stūrēšanas virzienam.

Īpaša programma

Progresīvās balstiekārtas tradīcija turpinājās ar iespaidīgu dizainu apveltīto Citroën XM. Baltijas valstīs un arī Latvijā joprojām ir sastopami vairāki neparastā modeļa eksemplāri. Tā hidropneimatiskā vadība pirmo reizi bija uzticēta elektroniskam blokam, kurš pats izvēlējās optimālu attiecību starp komfortu un balstiekārtas stingrību, vadoties pēc konkrētiem apstākļiem. Vēlāk XM modelī ieviesa otrās paaudzes hidraulisko balstiekārtu, kurā bija vēl vairāk elektronisko kontroles sistēmu, un tās parādījās arī citos markas modeļos.

Pēdējā jeb trešā paaudze C5 un C6 īpašniekiem atmiņā palikusi īpaši, jo tā komforta latiņu pacēla vēl augstāk. Xantia Active modelī uzstādītā aktīvā balstiekārta novērsa virsbūves sasvēršanos tik efektīvi, ka slavenajā zviedru žurnālistu aļņa testā mašīna pārspēja pat konkurentus no Porsche.

Te jāpiemin, ka Citroën ar braukšanas komforta inovācijām neskopojas arī mūsdienās, turklāt dara to atbilstoši laika prasībām. Piemēram, izstrādājot modernā komforta programmu, franču ražotājs sev tik labi zināmajā jomā ir mainījis arī dažus dzelžainus principus. Klientiem patīkams ir fakts, ka ir komforta tehnoloģijas tiek lietotas daudz un plaši: tās tiek izmantotas gan kompaktajos modeļos, piemēram, C4, gan lielākos krosoveros, piemēram, C5 Aircross.

Balstiekārtas uzlabojumi ietver papildu sviras, vibrāciju akustisko kontroli, kā arī progresīvus hidrauliskos amortizatorus ar papildu vārstiem, kas ļauj mainīt amortizatoru īpašības atkarībā no piekares gājiena fāzes. Šie risinājumi ievērojami samazina nepatīkamās izjūtas braucējiem, pēkšņi nonākot uz slikta ceļa.

Braukšanas komforts katrā modelī tiek nodrošināts, piedāvājot plašu, labi apgaismotu, nepārblīvētu un ērtu salonu ar īpaši izstrādātiem sēdekļiem. Izmantojot vairākus atšķirīgu materiālu slāņus (poliuretāna putas, teksturētas vai viskoelastīgas (memory) putas), ražotājs ir spējis radīt sēdekļus, kas sniedz ergonomiski korektu atbalstu un perfekti pielāgojas katra pasažiera ķermenim. Pateicoties šīm īpašībām, sēdekļi ātri atgūst sākotnējo formu pat tad, kad pasažieri mainās.

600 skatījumi




Video

Straume: KNAB līdz šim konstatējis 38 priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumus

10/05/2024 | Autors: Labdien.lv redakcija

Līdz šim priekšvēlēšanu laikā fiksēti 38 aģitācijas pārkāpumi, šorīt intervijā LTV raidījumā "Rīta Panorāma" norādīja KNAB priekšnieks Jēkabs Straume. "Šobrīd ir fiksēti...

Lasīt tālāk
Video

Brīvdienās naktis saglabāsies vēsas, taču jaunnedēļ laiks būs siltāks un saulaināks

10/05/2024

Lai gan piektdien lietus gaidāms teju visā valsts teritorijā un nedēļas nogale aizritēs ar brāzmainu vēju, jaunnedēļ, paaugstinoties atmosfēras spiedienam, gaidāmi īpaši labvēlīgi un...

Lasīt tālāk
Video

Dons ar dziesmu “Hollow” iekļūst Eirovīzijas finālā

10/05/2024

Pēc ilgākas pauzes Latvijai atkal būs iespēja uzstāties Eirovīzijas finālā – mūziķis Dons ar dziesmu "Hollow" iekļuvis konkursa finālā. Finālā uzstāsies arī Grieķijas, Šveices,...

Lasīt tālāk
Video

Latvijā palielināsies NATO sabiedroto spēku karavīru skaits

09/05/2024 | Autors: Labdien.lv redakcija

Latvijā palielināsies NATO sabiedroto spēku karavīru skaits, šorīt intervijā LTV raidījumā "Rīta panorāma" norādīja aizsardzības ministrs Andris Sprūds ("Progresīvie"). Pēc ministra...

Lasīt tālāk
Video

Šovakar Dons ar dziesmu “Hollow” pārstāvēs Latviju Eirovīzijā

09/05/2024

Šodien, 9. maijā, norisināsies 68. Eirovīzijas dziesmu konkursa otrais pusfināls. Tajā ar devīto kārtas numuru uz skatuves kāps Latvijas pārstāvis Dons ar dziesmu "Hollow". Eirovīzijas...

Lasīt tālāk
Video

Mātes dienu Rīgā svinēs ar dažādiem koncertiem, izstādēm, filmām un teātri

09/05/2024

Svētdien, 12.maijā, kad šogad tiks svinēta Mātes diena, Rīgas pašvaldība aicina neaizmirst apsveikt savas māmiņas un vecmāmiņas, aizejot kopā uz kādu no dažādajiem pilsētas sarūpētajiem...

Lasīt tālāk
Video

9. maijā Valsts policija un Valsts drošības dienests pastiprināti uzraudzīs drošību visā Latvijā

08/05/2024

Valsts policija un Valsts drošības dienests arī šogad strādā pastiprinātā režīmā, visā valstī uzraugot drošības situāciju saistībā ar 9. maiju. Dienesti gatavojas jebkuram scenārijam...

Lasīt tālāk
Video

Asociācijas: Diskusija par zāļu cenu samazināšanu nenotiek

07/05/2024

Farmācijas nozares sabiedriskās organizācijas, kuras pārstāv aptiekas, farmaceitus un zāļu apgādes uzņēmumus, ir vērsušās pie Ministru prezidentes Evikas Siliņas, Veselības, Finanšu,...

Lasīt tālāk
Video

Darbu Ārlietu ministrijas parlamentārās sekretāres amatā sāk Dace Melbārde

07/05/2024

2024. gada 7. maijā Ārlietu ministrijas parlamentārās sekretāres darba pienākumus sāks pildīt Dace Melbārde. Viņa pievienojas ārlietu ministres Baibas Bražes komandai, noslēdzot darbu...

Lasīt tālāk
Video

Latvijā pilnībā ražotās “Patria” bruņmašīnas nevar piereģistrēt, jo tas likumā vispār nav paredzēts

07/05/2024 | Autors: Nekā personīga, TV3

Kopš Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā nepārtraukti runājam, ka Eiropai jākļūst patstāvīgākai, lai ražotu un apgādātu savas armijas. Kā saka militārie analītiķi – ASV priekšrocība...

Lasīt tālāk