VID izvērtē, kuru veikalu klientu karšu datus pieprasīt
Šobrīd normatīvie akti pieļauj Valsts ieņēmumu dienestam (VID) nepieciešamības gadījumā un ar argumentētu pamatojumu pieprasīt informāciju no komersantiem par klientu kartēm, taču līdz šim VID šādu iespēju nav izmantojis.
VID vēsta, ka šobrīd tiek izvērtēts, kuru komersantu izsniegtās kartes un tajās uzkrātā informācija varētu būt visnoderīgākā (no komersanta piedāvāto preču vērtības naudas izteiksmē), plānojot un veicot fizisko personu kontroles pasākumus. Tāpat arī šobrīd tiek vērtēta šādas informācijas izmantošana no fizisko personu datu aizsardzības viedokļa, un šobrīd vēl neviena šāda veida pārbaude nav ieplānota. Šī ideja ir vērtēšanas procesā, ar lielveikaliem šis jautājums nav apspriests.
Šis jautājums radīja satraukumu lielveikaliem. “Rimi” ir bažas par to, ka cilvēki, baidoties no iespējamām privāto datu pārbaudēm, varētu sākt atteikties no dalības programmā vai arī izmantot fiktīvus datus, tādējādi liedzot sev daļu no programmas priekšrocībām.
„Būtu svarīgi apzināties, ka, lai izsekotu konkrētas personas finanšu darījumiem, iespējams, lojalitātes kartes nav piemērotākais instruments informācijas pārbaudāmības dēļ un kartes lietošanas specifikas. Piemēram, tā kā uz kartes nav personu identificējošas informācijas, tad praksē sastopamies ar gadījumiem, kad ģimenes locekļi tās mēdz savā starpā sajaukt, vai arī neprecējies pāris, iepērkoties kopā, lieto vienas personas lojalitātes karti, savukārt otrs samaksā par pirkumu. Mēs, Rimi Latvia, esam savu klientu un likuma priekšā atbildīgi par mums uzticēto personas datu drošību, ko klienti ir snieguši Lojalitātes programmas Mans Rimi ietvaros. Mēs šos datus rūpīgi glabājam un nenododam trešajām pusēm. Normatīvajos aktos un kartes noteikumos ir noteikts, ka „dati var tikt sniegti tikai tiesību sargājošām iestādēm, ja tās tos pieprasa, LR normatīvos aktos paredzētajos gadījumos un kārtībā,” sacīja Rimi Latvia mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Eniņa.
Z. Eniņa atklāj, ka lojalitātes programmas Mans Rimi ietvaros veikala rīcībā ir klientu pirkumu statistika, kas ir nepieciešama, lai nākotnē varētu piedāvāt pircējiem izdevīgākus nosacījums preču grupām, kuras šie pircēji reāli lieto un izvairītos, piemēram, no autiņbiksīšu piedāvāšanas kartes īpašniekam, kuriem nav mazu bērnu.
Mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītāja sacīja, ka veikalam ir svarīga precīza un korekta klienta kontaktinformācija, jo tikai tā veikals var nodrošināt pircēja informēšanu par viņam pieejamajām priekšrocībām. Piemēram, ja klients norādījis nepareizus dzimšanas datus un vārdu, viņam nav iespēja saņemt 15% atlaidi vairākām produktu grupām dzimšanas un vārdadienā (kā arī dienu pirms un pēc tās). Ja klients norādījis neeksistējošu pasta vai e-pasta adresi, veikals nevar viņam nosūtīt informāciju par viņam spēkā esošām atlaidēm.
Arī veikalu tīkla “Maxima” preses sekretārs Ivars Andiņš nenoliedz, ja šī iecere īstenosies, daļa klientu varētu attiekties no klientu karšu lietošanas. „Mēs esam atbildīgi par klientu sniegtās informācijas drošību, līdz ar to nodot to citiem mums neļauj likums. Grūti izskaidrot šo VID ieceri, jo tā liekas jocīga. Būtu smieklīgi domāt, ka cilvēki ar nelegāliem ienākumiem iztērē tos pārtikas lielveikalos, pērkot tūkstošiem bulciņu. Uzskatu, ka tā ir absurda iecere, kurai ir mazs lietderības koeficients,” sacīja I. Andiņš.
Avots: nra.lv /Jolanta Spravņikova
Vēl par tēmu:
Saeima konceptuāli atbalsta publisko iepirkumu reformu
Lai publisko iepirkumu sistēmu padarītu efektīvāku, Saeima ceturtdien, 2. oktobrī, konceptuāli atbalstīja rosinātās izmaiņas Publisko iepirkumu likumā. Par likuma grozījumu virzību...
Lasīt tālākSeptembrī uzņēmēju noskaņojums uzlabojies visās saimnieciskās darbības jomās
[caption id="attachment_34922" align="alignnone" width="300"] Businessteam[/caption] Uzņēmēju noskaņojums 2025. gada septembrī, salīdzinot ar augustu, uzlabojies visās saimnieciskās darbības...
Lasīt tālākPublisko izdevumu komisija aicina Satiksmes ministriju un pārvadātājus rast risinājumus atceltajiem reisiem un šoferu algām
Satiksmes ministrijai un pārvadātājiem ir jārod risinājumi atceltajiem reģionālo autobusu reisiem un šoferu algām, trešdien, 1. oktobrī, uzsvēra Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas...
Lasīt tālāk“Rīgas nami” veiks iekšējo izmeklēšanu saistībā ar Centrāltirgū konstatētajiem iespējamajiem pārkāpumiem
Šodien Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) darbinieki veica procesuālās darbības Rīgas Centrāltirgus telpās. Pašlaik SIA “Rīgas nami”, kas ir Rīgas Centrāltirgus...
Lasīt tālākPieci padomi, kā novērtēt apkaimi pirms mājokļa iegādes
Nekustamā īpašuma atrašanās vieta un tuvākā apkaime ir viens no izšķirošajiem faktoriem, pieņemot lēmumu par jauna mājokļa iegādi. Kā noteikt, vai apkārtne, kurā noskatīts mājoklis,...
Lasīt tālākFM: nodokļu ieņēmumu pieaugums par 6,2% nodrošina lielākus kopbudžeta ieņēmumus šā gada astoņos mēnešos
Valsts kases apkopotā informācija liecina, ka 2025. gada janvārī–augustā konsolidētais kopbudžets noslēgts ar 257 miljonu eiro deficītu, kamēr pirms gada bija vērojams pārpalikums 650,1...
Lasīt tālākBudžets 2026: Valdības uzmanības centrā – valsts drošība, atbalsts ģimenēm ar bērniem un kvalitatīva izglītība
Pirmdien, 22. septembrī, valdība apstiprināja Finanšu ministrijas (FM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par nozaru ministriju un centrālo valsts iestāžu priekšlikumiem prioritārajiem pasākumiem...
Lasīt tālākBūvniecības izmaksu līmenis gada laikā palielinājies par 2,1%, mēneša laikā – par 0,1%
2025. gada augustā, salīdzinot ar 2024. gada augustu, būvniecības izmaksu līmenis Latvijā palielinājies par 2,1%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati. Salīdzinot ar šā gada jūliju,...
Lasīt tālākMazāk skaidras naudas, vairāk klikšķu: kā mainās maksājumu paradumi Latvijā?
Pēdējo piecu gadu laikā Latvijā būtiski mainījušies iedzīvotāju maksājumu paradumi - strauji pieaudzis gan bezskaidras naudas, gan tiešsaistes norēķinu īpatsvars. Kā liecina Eiropas...
Lasīt tālākDžemos, želejās un marmelādēs turpmāk būs vairāk augļu
Valdība otrdien, 23. septembrī, apstiprināja grozījumus Ministru kabineta (MK) kvalitātes un marķējuma prasībās augļu džemam, ievārījumam, želejai, marmelādei un saldinātam kastaņu...
Lasīt tālāk