Latvija var nopūdelēt gāzes termināli
Kamēr Lietuva un Igaunija jau projektē katra savu sašķidrinātās dabasgāzes termināli (SDT), Latvija gaida Eiropas Komisijas (EK) rekomendācijas. Var iznākt, ka brīdī, kad jāpaņem ES finansējums, kaimiņiem to izdarīt būs objektīvi vienkāršāk. Latvijas dīkstāve sava projekta virzībā saistīta ar nespēju vienoties par termināļa vietu.
«Daži gaida, bet daži slēdz līgumus…» – tā pašreizējo situāciju raksturo EK pārstāvniecībā. Formāli – aktīvākie pretendenti priekšrocības neiegūst, taču praksē – jau paveikti izpētes darbi, aprēķināti tēriņi un noslēgti līgumi var izrādīties nopietns arguments gāzes maršruta pavēršanai uz kaimiņiem.
Tā kā Baltijas pāris gadu nav spējušas vienoties par piemērotāko vietu terminālim, EK šā jautājuma noskaidrošanai noalgojusi ekspertus – amerikāņu konsultāciju kompāniju Booz & Co. Pabijuši Igaunijā, šonedēļ tie ieradās Latvijā. Apmeklēja gan Rīgu, gan Ventspili. Galvaspilsētas pluss un vienlaikus mīnuss ir Inčukalna pazemes gāzes krātuve, uz kuru varētu gādāt sašķidrināto gāzi. Pirmkārt, to nāktos paplašināt. Otrkārt, tā pieder Krievijas kapitālam, kas jau piedraudējis ar pusmiljardu eiro lielām finansiālām sankcijām gadījumā, ja to mēģinātu izslēgt no spēles. Un jāatgādina, ka SDT būvniecība Baltijā ir EK virzīts politisks projekts, kura mērķis: mazināt enerģētisko atkarību no Krievijas. Tāpēc tālāka sadarbība ar Gazprom būtu pilnīgā pretrunā šai idejai.
Ventspilī papildu izdevumi būtu saistīti ar maģistrālā gāzes vada izbūvi līdz Iecavai vai Bauskai. Toties osta neaizsalstoša, un tieši šim aspektam uzmanību īpaši pievērsuši atbraukušie eksperti. Eiropas ūdeņos šobrīd pieejami 200 gāzes pārvadāšanai paredzēti kuģu un tikai 30 no tiem ir ledus klase. Visi nofraktēti ilgi uz priekšu.
Ekonomikas ministrijas (EM) ierosinātais un uzņēmuma Latvenergo īstenotais pētījums par labāko termināļa dislokācijas vietu joprojām nav pieejams pat cilvēkiem, kam ikdienā nākas strādāt ar šiem jautājumiem. EM rīcībā ir tikai šaurs kopsavilkums, taču ne viss dokuments.
Zaļo un zemnieku savienības frakcija tāpēc iesniegusi deputātu jautājumu premjeram Valdim Dombrovskim un ekonomikas ministram Danielam Pavļutam. Taujā, kad plānots apstiprināt Latvijas pozīciju attiecībā uz termināļa dislokāciju, kā un kad Latvijas pozīciju plānots aizstāvēt, un tāpat arī prasa faktus no Latvenergo veiktā pētījuma. Viena no jautājuma iesniedzējām, Saeimas deputāte Dana ReiznieceOzola atzīst – būs interesanti uzzināt, ar kādu pamatojumu šī informācija netiks sniegta.
Latvenergo pārstāvis Andris Siksnis apgalvo, ka slepenība nav ļaunprātība, bet gan bailes no konkurentiem: «Šis ir visas Baltijas projekts, un nebūtu pareizi, ka sensitīva tehniska informācija nonāktu kaimiņvalstu rīcībā.»
Šobrīd gan nav skaidrs, kā Latvija aizstāvēs savas intereses cīņā par Eiropas gāzes naudu, ja šai cīņai nepieciešamie fakti ir noslepenoti, lai Ekonomikas ministrija to neizpļāpātu konkurentiem.
Avots: nra.lv /Imants Vīksne
Vēl par tēmu:
2025. gada 2. ceturksnī vērojams darba tirgus aktivitātes pieaugums
Jaunākie nodarbinātības dati kopumā norāda uz pakāpenisku darba tirgus aktivitāšu atjaunošanos un sagaidāms, ka līdzīgas tendences kopumā saglabāsies arī gada otrajā pusē. Vienlaikus...
Lasīt tālākLIAA: Tūrisma nozarē vērojamas pozitīvas tendences
Tūrisms ir viena no Latvijas ekonomikas stratēģiski svarīgajām nozarēm, kas būtiski veicina pakalpojumu eksportu, nodarbinātību un reģionālo attīstību. Centrālās statistikas pārvaldes...
Lasīt tālākRīgas svētkos par sabiedrisko transportu un autostāvvietām nav jāmaksā; būs sabiedriskā transporta papildreisi
Pilsētas iedzīvotāji un viesi 16. un 17. augustā autobusos, trolejbusos un tramvajos varēs braukt bez maksas, kā arī tiks nodrošināti vairāku transportu papildu reisi. Arī par spēkrata...
Lasīt tālākMinistru kabinets apstiprina noteikumus pārtikas preču cenu caurredzamībai un monitoringam
Ministru kabinets otrdien, 12. augustā, apstiprināja Ekonomikas ministrijas izstrādātos noteikumus, kas nosaka kārtību, kādā pārtikas preču mazumtirgotāji sniedz informāciju Centrālajai...
Lasīt tālākPirmajā pusgadā eksporta vērtība pieaugusi par 3,4%, bet jūnijā samazinājusies par 2,6%
Latvijas preču eksporta vērtība šī gada jūnijā veidoja 1398 miljonus eiro, kas ir samazinājums par 2,6%, salīdzinot ar pērnā gada jūniju, vērtībai sasniedzot zemāko atzīmi pēdējo...
Lasīt tālākBūvniecībā 2. ceturksnī turpinās izaugsme
Nozares aktivitātes 2025. gadā pieaug un nozarē turpinās izaugsme. Būvniecības produkcijas apjoms salīdzināmās cenās 1. pusgadā bija par 7,8% lielāks nekā 2024. gada attiecīgajā periodā...
Lasīt tālāk2024. gadā par 15,1% pieaudzis digitālajās platformās rezervēto viesu nakšu skaits Latvijā
Latvijā 2024. gadā tika pavadīti 1,77 milj. viesu nakšu1, kas rezervētas kādā no četrām digitālajām platformām – Booking.com, Airbnb, Expedia Group un Tripadvisor, liecina jaunākie Centrālās...
Lasīt tālākJūlijā inflācija nemainīga – 3,8%, pārtika joprojām galvenais cenu kāpuma virzītājs
Patēriņu cenu gada inflācija 2025. gada jūlijā bija līdzīga kā mēnesi iepriekš, jūnijā, atbilstoši jaunākajiem Centrālās statistikas pārvaldes datiem, proti, 3,8%. Mēneša laikā...
Lasīt tālākPētījums: Latvijas rehabilitācijas nozarei ir eksporta potenciāls
Latvijas rehabilitācijas nozarei ir eksporta potenciāls, tās priekšrocības ir specializētās rehabilitācijas programmas un augsti kvalificēti speciālisti, liecina pētījuma rezultāti par...
Lasīt tālākairBaltic uzsāk piešķirt lidmašīnām Baltijas pilsētu nosaukumus
Latvijas lidsabiedrība airBaltic ir uzsākusi piešķirt savām Airbus A220-300 lidmašīnām Baltijas valstu pilsētu nosaukumus, balstoties uz 2024. gadā airBaltic rīkoto Baltijas mīlētāko pilsētu...
Lasīt tālāk