Interneta balsošanas ieviešana izmaksās miljons latu
Interneta vēlēšanu sistēmas ieviešanai paredzētie izdevumi interneta vēlēšanu portāla izveidošanai, Vēlētāju reģistra uzlabošanai un Centrālās vēlēšanu komisijas (CVK) darbam kopā varētu sasniegt vienu miljonu latu, liecina 8.marta valsts sekretāru sanāksmei iesniegtā koncepcija “Par interneta vēlēšanu sistēmas izveidi”.
Nauda būtu nepieciešama trīs interneta vēlēšanu procesā iesaistītajām institūcijām. Pirmkārt, interneta vēlēšanu portāla turētājam. Saskaņā ar pašreiz veikto interneta vēlēšanu portāla funkcionalitātes novērtējumu interneta vēlēšanu portāla izstrādes izmaksas paredzamas robežās no 500 000 līdz 700 000 latu, kas tiks precizētas pēc interneta vēlēšanu sistēmu gala prasību definēšanas. No šīs summas interneta vēlēšanu portāla izveidei (programmatūras izveidei) nepieciešamais finansējums būs no 400 000 līdz 600 000 latu. Savukārt interneta vēlēšanu portāla tehniskā aprīkojuma iegādei nepieciešamais finansējums ir 100 000 latu.
Otrkārt, prognozējot CVK nepieciešamo finansējumu interneta vēlēšanu nodrošināšanai, jāņem vērā, ka interneta vēlēšanu sistēmas risinājums paredz papildu pienākumu CVK elektroniski nosūtīt interneta vēlēšanu portālam to vēlētāju sarakstu, kuri balsojuši klātienē vēlēšanu iecirkņos.
Treškārt, prognozējot Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) nepieciešamo finansējumu interneta vēlēšanu nodrošināšanai, koncepcijā atzīmēts, ka interneta vēlēšanu sistēmas risinājums paredz Vēlētāju reģistra sagatavošanu arī Saeimas vēlēšanu un tautas nobalsošanu nodrošināšanai. Saskaņā ar pašreiz veikto vēlētāju reģistra funkcionalitātes novērtējumu, pēc PMLP prognozēm, Vēlētāju reģistra uzlabojumu izmaksas veido 300 000 latu: Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas pamata funkcionalitātes pilnveidošanai nepieciešamais finansējums ir 100 000 latu, Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas infrastruktūras uzlabojumiem nepieciešamais finansējums ir 140 000 latu, Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas ārējo saskarņu pilnveidošanai nepieciešamais finansējums ir 60 000 latu.
Interneta vēlēšanu sistēmas tehniskais risinājums paredz, ka interneta vēlēšanu procesā tiks izmantots uzticama sertifikācijas pakalpojumu sniedzēja izveidots interneta vēlēšanu portāls, kā arī droša elektroniska paraksta risinājums. Līdz ar to ar pašreizējiem tehnoloģiju risinājumiem tiks izveidota tāda interneta vēlēšanu sistēma, kas ir droša un uzticama.
Tendence izvēlēties sev ērtāko un efektīvāko pakalpojuma saņemšanas veidu, kā arī informācijas un komunikācijas tehnoloģiju un informācijas sabiedrības straujais attīstības temps mudina arī valsts pārvaldes procesus sakārtot atbilstoši jaunāko tehnoloģiju sasniegumiem. Jaunāko tehnoloģiju piedāvāto risinājumu ieviešana nodrošina labas pārvaldības un citu valsts pārvaldes darbībai saistošu principu faktisku iedzīvināšanu, teikts koncepcijā.
Koncepcijā teikts, ka vēlēšanu procesa modernizācija veicinās balsstiesīgo iedzīvotāju aktivitāti un vēlēšanu pieejamību, iesaistot vēlēšanu procesā arī “mazāk aktīvos” vēlētājus, kā arī tos vēlētājus, kuriem dažādu iemeslu dēļ nav iespējas atrasties deklarētajā dzīvesvietā vispārējā vēlēšanu dienā.
Šādas sistēmas ieviešana veicinās vēlēšanu tiesību īstenošanu un nodrošinās to ērtu pieejamību cilvēkiem ar kustību traucējumiem, kā arī nodrošinās iespēju vēlēšanās piedalīties “e-paaudzei” (uz mūsdienu tehnoloģijām orientēta sabiedrības daļa).
Interneta vēlēšanu sistēmā ir jāiekļauj šādi konceptuāli svarīgi elementi: vēlētāja identitātes pārbaude elektroniskā vidē jeb autentifikācija, kas ir interneta vēlēšanu ieviešanas tehniskais priekšnosacījums, balsojuma aizklātums un atkārtotas balsošanas iespēja vēlētāju iecirknī vispārējā vēlēšanu dienā pēc tam, kad vēlētājs ir nobalsojis internetā.
Pēc elektroniski aizpildītas vēlēšanu zīmes sagatavošanas vēlētāja balsojums tiks sašifrēts ar vēlēšanu zīmju šifrēšanas sertifikātu un parakstīts ar vēlētāja drošu elektronisku parakstu, kā rezultātā interneta vēlēšanu portāla turētājs varēs konstatēt tikai to, ka konkrēts vēlētājs ir balsojis elektroniski, bet nevarēs redzēt pašu balsojumu. Pēc balsošanas internetā slēgšanas interneta vēlēšanu portāls sagatavos internetā nobalsojušo vēlētāju sarakstu un nosūta to CVK.
Ņemot vērā to, ka šobrīd valsts akciju sabiedrība “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (LVRTC) ir vienīgais USPS, kas ir reģistrēts Latvijā, akreditēts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un kura akcijas pieder valstij Satiksmes ministrijas personā, interneta vēlēšanu platformas turētāja funkcijas veikšanu jānodod LVRTC.
Atzīmējams, ka tehnisko risinājumu interneta vēlēšanu sistēmas ieviešanai, tostarp sadalījumu pa vēlēšanu apgabaliem, vēlēšanu kārtību un vēlēšanu procedūras posmus, ir iespējams aktualizēt atbilstoši CVK pieprasījumiem un tiesību aktu grozījumiem, kas regulē vēlēšanu procesu, tādējādi nodrošinot tehniskā risinājuma pielāgošanu prasībām attiecībā uz interneta vēlēšanu organizēšanu un norisi.
Koncepcija paredz grozījumu veikšanu septiņos likumos.
Avots: nra.lv
Vēl par tēmu:
Atsevišķiem pārtikas produktiem plāno samazināt pievienotās vērtības nodokli
Atsevišķiem pārtikas pamatproduktiem no nākamā gada vidus plānots noteikt pievienotās vērtības nodokļa (PVN) samazināto likmi 12 procentu apmērā. To piektdien, 21.novembrī, atbalstījusi...
Lasīt tālākPieaugs akcīzes nodoklis alkoholam, tabakai, saldinātajiem dzērieniem
Lai mazinātu videi un veselībai kaitīgu vai neveselīgu produktu patēriņu, kā arī, lai nodrošinātu papildu ieņēmumus valsts budžetā, Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piektdien,...
Lasīt tālākBudžeta komisija galīgajam lasījumam atbalsta izmaiņas izdienas pensiju sistēmā
Lai nodrošinātu taisnīgu, pret pārējiem sabiedrības locekļiem vienlīdzīgu un finansiāli ilgtspējīgu izdienas pensiju sistēmu, Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija ceturtdien,...
Lasīt tālākNo jaunā gada Latvijā minimālā alga būs 780 eiro
No 2026 gada 1. janvāra valstī noteiktā minimālā mēneša darba alga tiek paaugstināta no 740 eiro līdz 780 eiro. To paredz trešdien, 19. novembrī, valdības sēdē pieņemtie grozījumi...
Lasīt tālāk2025. gada 3. ceturksnī vērojams straujš darba tirgus aktivitāšu pieaugums
Darba tirgus aktivitāte jau otro ceturksni pēc kārtas pakāpeniski atjaunojas. Pēc straujā uzlabojuma gada vidū pozitīva dinamika saglabājās arī trešajā ceturksnī, augot gan nodarbināto...
Lasīt tālākLatvijas ekonomikas izaugsme 2025. gadā: kas to virza un kas var bremzēt?
Latvijas ekonomikai šis gads bijis viens no labākajiem pēdējā laikā – pēc vairāku gadu stagnācijas tā atkal sākusi augt. Izaugsmi veicinājuši vairāki faktori, kas stiprinājuši gan...
Lasīt tālākDzīvokļu īpašniekus savlaicīgi informēs par citu personu deklarēšanos viņu īpašumā
Dzīvokļa īpašnieks nekavējoties tiks informēts, ja viņa īpašumā savu dzīvesvietu būs deklarējusi cita persona bez likumiska pamata. To paredz Saeimā ceturtdien, 13.novembrī, konceptuāli...
Lasīt tālākKatrs ceturtais Latvijas iedzīvotājs pārtikas cenu pieauguma dēļ spiests atteikties no daļas produktu
Pārtikas cenu kāpums ietekmējis teju 80 % Latvijas mājsaimniecību, liecina bankas Citadeles aptaujas dati. Turklāt katrs ceturtais atzīst, ka nācies atteikties no daļas ierasto produktu, jo...
Lasīt tālākGandrīz puse Latvijas iedzīvotāju nezina savu elektroenerģijas tarifu
Līdz ar plašām izvēles iespējām energopakalpojumu tirgū aug arī klientu energopratības nozīme. Ko zinām par dažādiem tarifiem un pakalpojumu plāniem un vai vispār iedziļināmies savos...
Lasīt tālākPlāno mazināt administratīvo slogu sociālajiem uzņēmumiem
Saeimas Sociālo un darba lietu komisija otrdien, 11. novembrī, konceptuāli atbalstīja grozījumus Sociālā uzņēmuma likumā, kas paredz paplašināt darba iespējas cilvēkiem ar invaliditāti...
Lasīt tālāk