“Skaņu mežā” uzstāsies eksperimentālā hip-hopa grupa Clipping
Eksperimentālās mūzikas festivāls „Skaņu mežs” savu divdesmito jubileju svinēs 23. un 24. septembrī kultūras ēkā „Hanzas perons” (Hanzas iela 16a), un pasākuma galvenie viesi būs Losandželosas eksperimentālā hip-hopa grupa Clipping (internetā stilizēti apzīmēta kā „clipping.”). Tās sastāvā ietilpst reperis un aktieris Davīds Digss (Daveed Diggs), kas, cita starpā, ir arī teātra balvas „Tony” un mūzikas balvas „Grammy” laureāts. Biļetes ir iespējams iegādāties „Biļešu servisa” kasēs un www.bilesuserviss.lv.
Britu medijs The Guardian trijotni Clipping raksturojis kā „izcilu”, piebilstot, ka apvienība grupas Death Grips piedāvāto stakato trokšņu stilistiku paceļ jaunā līmenī, un klausītājs „vai nu jutīsies sajūsmināts un attīrījies, vai nu lūgsies pēc žēlastības”.
Žurnāls Rolling Stone savukārt par grupu klāsta sekojoši: „Clipping jau labu laiku rada paši savu provokatīvu un trokšņainu pasauli. Būdami gan talantīgi mūziķi, gan apsēsti un negausīgi trokšņu mūzikas un hip-hopa vēstures pētnieki, tie katru skaņdarbu rada ar saspringtu precizitāti, un tiecas aptvert visus veidus, kuros iespējams graut līdz šim nostiprinājušās hip-hopa klišejas.”
Lai arī popkultūrai tuvāki mediji labprāt uzsver trijotnes attiecības ar trokšņu mūziku, tā nebūt nav vienīgā avangarda mūzikas forma, kas ietekmējusi tās skanējumu. Grupā ietilpstošie elektroniskie mūziķi un producenti Džonatans Snaips (Jonathan Snipes) un Viljams Hatsons (William Hutson) ir iedvesmojušies no idejas, ka elektro-akustiskās vai „konkrētās” mūzikas metodes nav nemaz tik atšķirīgas no hip-hopa bītmeikeru darba formām – dažu Clipping dziesmu muzikālais noformējums ir nevis trokšņains, bet kosmiski tukšs, kā semplu avotu izmantojot, piemēram, glāzē ar ledusgabaliem iemērktu mikrofonu, degošas klavieres un vides ierakstus. Clipping ierakstos var atrast references arī uz pēckara akadēmisko avangardu (Džons Keidžs, John Cage), „Fluxus” kustību (Anneja Lokvuda, Annea Lockwood), brīvo improvizāciju (Džefs Pārkers, Jeff Parker) un haotisku pankroku (Big Black). Grupas ierakstos nereti var sastapt teju nedzirdētas žanrisku referenču izpausmes, piemēram, regeja vokālu apvienojumu ar tumšo ambiento mūziku vai „gangsta rap” pretnostatījumu frīdžezam. Turpretī atsevišķi grupas skaņdarbi pat izklausās pēc tīri funkcionālām radio dziesmām, taču to skaniskais vēstījums ir mānīgs – par sempliem tajos tikuši izmantoti, piemēram, power electronics vai trokšņu mūzikas skaņdarbi ar īpaši provokatīviem vēstījumiem.
Medijs Los Angeles Times savukārt kādā rakstā spekulē, ka tik specifiskām muzikālām interesēm apveltītais ansamblis ar plašāku atpazīstamību sastopas, pateicoties tās dalībniekam, reperim Davīdam Digsam, kas 2016. gadā saņēma ASV prestižāko teātra balvu “Tony” par dalību sensacionāli populārajā mūziklā „Hamiltons”, un vēlāk kopā ar kolēģiem saņēma arī Grammy balvu par šī mūzikla audio publikāciju. Digss ir arī seriālu un kino producents un aktieris, kas ticis nominēts „Emmy” balvai, un saņēmis Critic’s Choice Super Awards apbalvojumu par galvenā personāža atveidošanu Netflix seriālā „Snowpiercer”. „Digsa slava var nozīmēt, ka Clipping sasniegs jaunu, plašāku auditoriju, kas ir acīmredzami gatava pārvērtēt hip-hopa lomu amerikāņu kultūrā. [..] Pats Digss gan iesmej par to, cik tuvu grupas brutālā, mulsinošā mūzika nonākusi globālai kultūras elitei,” jau minētajā rakstā min Los Angeles Times.
Digsa klātbūtne gan grupai piešķir ne tikai harizmu, atpazīstamību un verbālu virtuozitāti – Digss nereti parādās pasaules ātrāko reperu sarakstos un tiek dēvēts par „ātrāko reperi Brodvejā” – bet arī nodrošina papildus eksperimentālu dimensiju tās tematikā un tekstos. Clipping lirikas netiek klāstītas pirmajā personā (neraksturīgi hip-hopam, nekad neizskan vārds „es”), un tekstuālas šī žanra klišejas tiek izvērstas otrādi – hip-hopam radniecīgā koķetēšana ar bīstamu dzīvesstilu, kriminālām aktivitātēm, pārmērīgiem naudas tēriņiem un vardarbību tiek apveltīta ar neslēptu izmisumu, nepatīkamu stresu un bailēm. Novedot šo darba metodi līdz absurdam, repa mūzikai tradicionālās tēmas dažos ierakstos tiek apvienotas ar zinātniskās fantastikas un šausmu filmu naratīviem. Albumu „Splendor & Misery”, piemēram, caurvij zinātniskās fantastikas sižets – ierakstsi ticis pat nominēts augstākajai zinātniskās fantastikai balvai „Hugo Award”, kur tas sacentās vienā kategorijā ar seriāliem „Game of Thrones” un „Black Mirror”.
Trijotnes albums „There Existed an Addiction to Blood” tika iekļauts žurnāla The Wire magazine 2019. gada labāko mūzikas ierakstu sarakstā, tas atkārtojās arī nākamajā gadā ar ierakstu „Visions of Bodies Being Burned”, kad šādā sarakstā albumu iekļāva ne tikai The Wire, bet arī laikraksts The Guardian. Teju pieļaujot žanrisku pārpratumu, medijs Pitchfork albumu grupas „Splendor & Misery” iekļāvis savā visu laiku labāko industriālās mūzikas albumu sarakstā.
Clipping priekšnesums notiks otrajā festivāla koncertvakarā – 24. septembrī. Citi festivāla mūziķi tiks izziņoti drīzumā.
Vienas biļetes cena ir 20 EUR, savukārt abonementa cena ir 30 EUR. Biļetes ir iespējams iegādāties „Biļešu servisa” kasēs un www.bilesuserviss.lv.
„Skaņu mežs” ir dalībnieks novatoriskajai mūzikai veltītajā platformā „SHAPE+” un projektā „REMAIIN” – abus atbalsta Eiropas Savienības programma „Radošā Eiropa”.
Vēl par tēmu:
“Straume” iegūst 2025. gada LUX skatītāju balvu
Latvijas režisora Ginta Zilbaloža filma “Straume” otrdien ceremonijā Eiropas Parlamentā Briselē saņēma 2025. gada LUX skatītāju balvu. Latvijas, Francijas un Beļģijas kopražojuma...
Lasīt tālākNeatkarības atjaunošanas 35. gadadienā pilsētvidē apskatāma patriotiska foto portretu sērija
Par godu Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas 35. gadadienai Rīgas pilsētvidē apskatāma patriotiska foto portretu sērija. Foto portretu sērija Rīgas pilsētvidē ir vizuāls veltījums...
Lasīt tālākTapusi dokumentālā filma Kārli Bardeli
Dokumentālā filma “Aizsniegt dzelmi” ir stāsts par pirmo cilvēku Pasaules vēsturē, kurš airu laivā šķērsojis Kluso okeānu no Dienvidamerikas līdz Āzijai. Ekspedīcija ilga 715 dienas...
Lasīt tālākSpožas zvaigznes, jauniestudējumi uz zelta klasika Rīgas Operas festivālā
Rīgas Operas festivāls no 1. līdz 20. jūnijam aicina skatītājus uz spilgtu, daudzveidīgu un mākslinieciski augstvērtīgu programmu. Jau vairāk nekā divdesmit piecus gadus Rīgas Operas festivāls...
Lasīt tālākNKC 4. maija Latvijas filmu maratons 2025 izsludina programmu
Latvijas animācija un jo īpaši stāsti par kaķiem, filmu pirmizrādes un jubilejas, Latvijas kultūras personības, patriotiskas noskaņas, vēstures liecības un mākslinieciski izaicinājumi...
Lasīt tālākTop dziesmu spēle “Dumpīgā Rīga” Klāva Meļļa režijā
Latvijas Nacionālajā teātrī, iedvesmojoties no Rutku Tēva vēsturiskā romāna, top jauniestudējums “Dumpīgā Rīga”. Režisors Klāvs Mellis šo stāstu interpretēs dziesmu spēles žanrā,...
Lasīt tālākPirmizrādi piedzīvos sešu valstu kopražojuma dokumentālā filma “Putina spēļlaukums”
Pirmdien, 5. maijā, kinoteātrī “Splendid Palace” Latvijas pirmizrādi piedzīvos poļu režisora Konrāda Šolaiska dokumentālā filma “Putina spēļlaukums”/Putin’s Playground, kas ir...
Lasīt tālākŠogad starptautiskajā akcijā “Muzeju nakts” Latvijas muzeji aicināti stāstīt mūsu vērtību stāstus
Ikgadējā Latvijas muzeju direktoru sanāksmē, kas šodien notika Latvijas Nacionālā Vēstures muzeja telpās Rīgas pilī, Kultūras ministrija (KM) pieteica šā gada starptautiskās “Muzeju...
Lasīt tālākRīgā atzīmēs Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas 35. gadadienu
4. maijā šogad tiks atzīmēta 35. gadadiena, kopš Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas. Rīgas pašvaldība sarūpējusi plašu svētku programmu, ko aicināti apmeklēt gan rīdzinieki,...
Lasīt tālākJRT atgriežas režisors Juris Rijnieks un iestudē Tenesija Viljamsa lugu “Stikla zvērnīca”
Amerikāņu dramaturga Tenesija Viljamsa atmiņu spēle “Stikla zvērnīca” pieder pie 20. gadsimta dramaturģijas šedevriem, kas ļauj sajust cilvēka iekšējās pasaules trauslumu un mūsu...
Lasīt tālāk