• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
29/08/2024, Kategorija: Sabiedrība

Neviena no tiesībsarga izpētē iekļautajām valsts un pašvaldību tīmekļvietnēm nav pilnībā piekļūstama, kas ievērojami apgrūtina informācijas pieeju cilvēkiem ar invaliditāti. Problēmas ir gan tām tīmekļvietnēm, kas izvietotas uz speciāli piekļūstamības prasību ievērošanai radītās Valsts un pašvaldību tīmekļvietņu vienotās platformas, gan tām, kas uz šīs platformas neatrodas. Iestādes kūtri reaģē uz cilvēku ar invaliditāti lūgumiem piekļūstamības problēmas novērst.

Tīmekļvietņu piekļūstama satura veidošana nav valsts un pašvaldības iestāžu izvēles jautājums, bet gan to pienākums. Tomēr valsts un pašvaldības tīmekļvietņu piekļūstamības tehniskā un juridiskā izpēte liecina, ka cilvēkiem ar invaliditāti joprojām ir lielas grūtības un reizēm pat neiespējami piekļūt informācijai sev nepieciešamajā veidā.

Izpētei tika atlasītas 15 valsts un pašvaldības iestādes, to vidū Veselības un Labklājības ministrijas, Nodarbinātības valsts aģentūra, Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija, vairākas pašvaldības un ārstniecības un izglītības iestādes. Lai pārbaudītu, kā iestādes reaģē uz iedzīvotāja sūdzību par tīmekļvietņu nepiekļūstamību, tika veikts situācijas tests ar izdomāta tēla Ernesta Ozola palīdzību. Tīmekļvietņu tehnisko analīzi veica Rīgas Vājredzīgo un Neredzīgo biedrība “Redzi mani”, savukārt juridisko analīzi – Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes asociētā profesore Dr.iur. Kristīne Dupate.

Kāpēc piekļūstams saturs ir svarīgs?
Piekļūstams saturs ir tāds, kam var piekļūt un uztvert ikviens – arī cilvēki ar īslaicīgām vai ilgstošām piekļuves vai uztveres grūtībām.

“Tiesībsargs šai tematikai pievērš pastiprinātu uzmanību. Piekļūstamības princips nav tikai vadlīnijas un tamlīdzīga veida dokumenti. Praksē tas izpaužas kā piekļūstama tīmekļvietņu struktūra, alternatīvo tekstu pievienošana attēliem un grafikām, subtitru pievienošana videoklipiem, lietotājiem draudzīgāko formātu izvēle teksta ievadei un citiem. Diemžēl platforma, kas tika radīta speciāli šim mērķim un uz kuras atrodas daudzu Latvijas valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietnes, nav pilnībā piekļūstama,” uzsver Tiesībsarga biroja Diskriminācijas novēršanas nodaļas vadītāja Anete Ilves.

Ko noteic likumi un kas ir vienotā platforma?

2016. gadā tika pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva par publiskā sektora struktūru tīmekļvietņu un mobilo lietotņu piekļūstamību. Tā uzliek pienākumu valsts un pašvaldību iestādēm nodrošināt savu tīmekļvietņu piekļūstamību, un nosaka procesu, kā izskatāmas sūdzības par tīmekļvietņu nepiekļūstamību. Proti, vispirms cilvēkam ar invaliditāti ir jāvēršas atbildīgajā iestādē, aicinot novērst šķēršļus, un tās pienākums ir veikt nepieciešamās izmaiņas. Ja tas netiek izdarīts, tad cilvēks ar invaliditāti var vērsties pie tiesībsarga.

Valsts un pašvaldību tīmekļvietņu vienotā platforma tika izveidota ar mērķi nodrošināt sākotnējo piekļūstamību. Savukārt, pēc tam katra iestāde, ievietojot saturu savā tīmekļvietnē, nodrošinātu turpmāko piekļūstamību.

Ko atklāj valsts un pašvaldību tīmekļvietņu tehniskā analīze?

Pirmkārt, tīmekļvietņu vienotā platforma nav pilnībā piekļūstama. Līdz ar to neviena no valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietnēm, kas atrodas platformā, nav pilnībā piekļūstama. Otrkārt, valsts iestāžu ievietotā informācija un saturs arī dažkārt nav pilnībā piekļūstams.

Izplatītākās kļūdas:

a) Nav ievērota virsrakstu pareiza noformēšana atbilstoši mājaslapas struktūrai. Tas ir nepieciešams, lai orientētos un pārvietotos lapā. Analīze atklāj tukšas rindas, dublējošas rindas vai sarindotus simbolus, kurus nespēj atpazīt ne ekrāna lasītājs, ne Braila rinda. Arī šāds tīmekļvietņu defekts ir kļūda, ko lietotāji bez redzes problēmām neredz, bet kas būtiski ietekmē cilvēkus ar redzes traucējumiem.

b) Izpratnes trūkums par alternatīvā teksta būtību un nozīmi informācijas pieejamības nodrošināšanā. Praktiski visās pētītajās tīmekļvietnēs alternatīvais teksts bija ievietots tehniski, neizpildot tā funkciju pēc būtības.

c) Ja tīmekļvietnes uzstādījumos nav iestatīta valsts valoda, tad ekrānlasītājs redzamo tekstu nolasa pēc iestatītās valodas (visbiežāk, pēc noklusējuma iestatītās angļu valodas) izrunas likumiem. Te nav runa tikai par tiesībām saņemt informāciju valsts valodā, bet arī par nepareizu informāciju, lasot latviešu valodas tekstu pēc citas valodas izrunas likumiem. Tas nozīmē nepareizi izrunātus iestāžu nosaukumus, darbinieku un speciālistu uzvārdus, veicamo darbību sarakstus u.tml.

d) Bieži vien tīmekļvietnēs ar ekrānlasītāju nevar nolasīt iestāžu darbinieku kontaktinformāciju, piemēram, tālruņu numurus. Diemžēl, šobrīd pašu iestāžu spēkos nav iespēju būt pietiekami sasniedzamām tīmekļvietņu lietotājiem, kas pa tām pārvietojas izmantojot ekrānlasītāju vai ar navigācijas taustiņiem. Tālruņu numuru pieejamība atkarīga no tīmekļvietņu vienotās platformas iestatījumiem.

Ko atklāj valsts un pašvaldību tīmekļvietņu juridiskā analīze?

Pirmkārt, nav skaidrs, uz kurām iestādēm un kapitālsabiedrībām pēc nacionālā regulējuma attiecas pienākums nodrošināt piekļūstamas tīmekļvietnes.

Juridiski interesants jautājums rodas saistībā ar Rīgas valsts 1. ģimnāzijas mājaslapu. Kā konstatēts tehniskajā pētījuma daļā, šai izglītības iestādei nav piešķirts finansējums tīmekļvietnes izveidei, līdz ar to tā ir izveidota un pastāv, pateicoties skolēnu iniciatīvai. Šādos gadījumos direktīva nav piemērojama, proti, tas ir trešo personu saturs, kuru attiecīgās publiskā sektora struktūras nedz finansē, nedz izstrādā, nedz kontrolē. Šo izņēmumu varētu piemērot arī Rīgas valsts 1.ģimnāzijas mājaslapas gadījumā, tomēr Latvija šo izņēmumu nav ieviesusi. Tādējādi veidojas situācija, ka iestāde, kurai nav pietiekama finansējuma un kura paļaujas uz citu personu iniciatīvu tīmekļvietnes izveidošanā un uzturēšanā, ir pilnībā atbildīga par šīs tīmekļvietnes atbilstību piekļūstamības prasībām.

Otrkārt, lai arī normatīvais regulējums paredz iestāžu rīcību, ja cilvēks ar invaliditāti vēršas pie tām ar aicinājumu nodrošināt piekļūstamību savās tīmekļvietnēs, no uzrunātajām 15 iestādēm trīs neatbildēja uz aicinājumu. Tātad tika pārkāpts normatīvajā regulējumā norādītais.

Treškārt, neskaidras ir tiesību aizsardzības iespējas. Tiesībsargs nacionālajā regulējumā nav skaidri nodefinēts kā tiesību aizsardzības iestāde. Tā kā tiesībsargs nav institūcija, kas piemēro sodus, nav skaidrs, kas notiek tādos gadījumos, ja iestāde neizpilda tiesībsarga rekomendāciju par piekļūstamības nodrošināšanu.

921 skatījumi




Video

Saeima konceptuāli atbalsta vienotu regulējumu visām pašvaldību kapsētām

18/09/2025

Lai noteiktu pašvaldību kapsētu izveidošanas, uzturēšanas un kapavietas piešķiršanas vienotu kārtību, kā arī šo kapsētu apbedījumu reģistra vešanu un ziņu par mirušo apbedīšanu...

Lasīt tālāk
Video

Rīga turpina kāpumu starptautiskajā viedo pilsētu reitingā

18/09/2025

Šogad Pasaules konkurētspējas centra izstrādātajā IMD viedo pilsētu indeksā Rīga, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, pakāpusies par 13 pozīcijām un ieņem 46. vietu. Kopumā divu gadu laikā...

Lasīt tālāk
Video

Stacionārā veselības aprūpe: pašmērķis uzturēt  sadrumstaloto slimnīcu tīklu, nevis pacientu intereses

17/09/2025

Slimnīcās nonāk pacienti, kuriem ir nopietni veselības sarežģījumi un ambulatori ārstēties vairs nevar. Pacientiem nepieciešama sarežģīta, steidzama vai pat neatliekama palīdzība, tādēļ...

Lasīt tālāk
Video

Ukrainai piegādāta nākamā partija ar “Patria” 6×6 bruņutransportieriem

16/09/2025

Aizsardzības ministrija informē, ka Ukrainas bruņotajiem spēkiem nogādāta nākamā Latvijā ražoto “Patria” 6x6 bruņutransportieru partija un cita veida militārais ekipējums, lai atbalstītu...

Lasīt tālāk
Video

Zāles nav konfektes: sākas kampaņa par atbildīgu bezrecepšu zāļu lietošanu

15/09/2025

Latvijā šodien, 15. septembrī, sākas informatīvā kampaņa “Zāles nav konfektes”, lai veicinātu sabiedrības izpratni par pareizu un atbildīgu bezrecepšu zāļu lietošanu. “Zāles...

Lasīt tālāk
Video

Šogad jūlijā pasaulē nākuši 1103 jaundzimušie

15/09/2025

2025. gada jūlijā Latvijā reģistrēti 1103 jaundzimušie – tas ir pirmais mēnesis kopš 2024. gada oktobra, kad dzimušo skaits pārsniedzis publiskajā telpā bieži pieminēto 1000 bērnu...

Lasīt tālāk
Video

Aptauja: Visbiežāk vecāki krāj bērnu izglītībai

12/09/2025

Trešā daļa jeb 32 % Latvijas vecāku veido uzkrājumus bērnu izglītības finansēšanai, un Baltijas valstīs tas ir biežākais uzkrājumu veidošanas mērķis. Vienlaikus 37 % Latvijā neveido...

Lasīt tālāk
Video

Slēgs Latvijas gaisa telpas zonu pie austrumu robežas ar Baltkrieviju un Krieviju

11/09/2025

No ceturtdienas, 11. septembra plkst. 18.00 vismaz uz vienu nedēļu – līdz 18. septembrim – tiek slēgta Latvijas gaisa telpas zona pie austrumu robežas ar Baltkrieviju un Krieviju. “Krievijas...

Lasīt tālāk
Video

Aizsardzības ministrs Andris Sprūds: “Esam nodrošinājuši papildu vairāk nekā 45 miljonus eiro armijas kaujas spējām. Īpaša prioritāte – pretgaisa aizsardzības stiprināšana”

11/09/2025

Aizsardzības ministrija ir pārskatījusi 2025. gada plānoto budžetu, lai rastu iespējas papildu ieguldījumiem prioritāro kaujas spēju attīstībai. Kritiski izvērtējot ilgtermiņa saistības,...

Lasīt tālāk
Video

VID atgādina: par bērnu interešu izglītību var atgūt pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli

10/09/2025

Līdz ar jauno mācību gadu atsākas arī bērnu un jauniešu pulciņi un interešu nodarbības. Tie ir izdevumi, par kuriem, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju, vecāki vai citi ģimenes locekļi...

Lasīt tālāk